Dragen kunst & cultuur daadwerkelijk bij aan een betere opvoeding?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik vraag hier nadrukkelijk naar de feiten, zodat mijn vraag niet weer verwijdert wordt door een moderator.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat er geen kind opgevoed wordt zonder kunst en cultuur.
Elke ouder zingt voor zijn/haar kind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
....en wat kunst en cultuur is.... nelly vindt al dat kinderliedjes zingen onder kunst en cultuur valt.

Het beste antwoord

Op zich hoeft het niet een betere opvoeding te leiden. Wat is een 'goede opvoeding'? Welke opvoefing is beter of slechter?
Ik denk wel dat t een bijdrage kan leveren aan je algemene ontwikkeling. Door kennis te maken met kunst & cultuur kun je zelf bedenken wat wel en wat niet bij jou als persoon past. Ik ben van mening dat dit verstandiger is dan een oordeel formuleren zonder er ervaring mee te hebben.
En voor kunst & cultuur hoef je natuurlijk niet perse naar musea. Het ligt bij wijze van spreken op straat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

vind ik wel. alles wat je je kind meegeeft aan kunst en cultuur kan verrijkend zijn. overigens dragen normen en waardenbesef ook bij aan een betere opvoeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je beter kunt vragen "...aan een opvoeding" in plaatst van "...een betere opvoeding.
Het is maar van uit welk standpunt je het bekijkt.
Het mooiste voorbeeld is Hitler. Die was ook bezig met schilderen en tekenen. Hij deed dit niet slecht en zag zijn eigen werk als kunst. Probleem was dat de andere dat niet als kunst aanzagen. Dit heeft zijn verdere leven en daden beinvloed. Had men zijn werk wel als kunst bekeken en hem daar ook voorgeprezen dan had de wereldgeschiedenis er mischien heel anders uitgezien.
Ik zeg wel " mischien" want er speelden nog andere factoren mee.
Wat mij betreft dragen kunst en cultuur wel bij ,bij de opvoeding maar dat dit een garantie is tot een betere opvoeding en daarmee gepaard gaande een beter mens, daar heb ik mijn twijfels over. Veel van de grote kunstenaars waren en zijn niet bepaald de meest aangename personen om mee te leven.
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles, ook kunst en cultuur kunnen bijdragen aan een betere opvoeding. Alles wat jouw kennis verbreedt draagt hier aan bij. Zelfs negatieve dingen/gebeurtenissen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit de bron:

Cultuureducatie als middel of als doel?

Cultuureducatie vindt op twee manieren plaats:

Inzet cultuur als middel
Cultuureducatie is dan aanvullend op een ander leergebied. Bijvoorbeeld geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijleer, economie of wiskunde kunnen op zinvolle wijze versterkt worden door culturele uitingen.
Cultuur als doel
Dan gaat het om 1) inzicht in cultuur zelf te verwerven en 2) vaardigheid te krijgen in artistieke technieken en uitdrukkingsvormen. Dit is het geval bij de cultuurgeoriënteerde vakken. Bron: Cultuurnetwerk

De presentatie 'Introductie cultuureducatie' geeft een heldere uiteenzetting.

Waarom cultuur(educatie)?
Cultuureducatie:
draagt bij aan de overdracht van kennis;
is belangrijk voor de individuele (talent)ontwikkeling van kinderen en jongeren;
levert een positieve bijdrage aan schoolklimaat en taalonderwijs;
laat kinderen en jongeren kennis nemen van kunstuitingen, erfgoed en media. Zo worden ze actieve burgers. In die zin verstevigt cultuureducatie burgerschap;
opent ogen. Het kan discussie teweeg brengen en zorgt voor maatschappelijke dynamiek;
maakt kinderen en jongeren bewust van normen waarden en diversiteit aan culturen.

Cultuur is een recht:
“Een ieder heeft het recht om vrijelijk deel te nemen aan het culturele leven van de gemeenschap, om te genieten van kunst en om deel te hebben aan wetenschappelijke vooruitgang en de vruchten daarvan”.
Bron: artikel 27 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

Cultuureducatie hoort bij een esthetische opvoeding
Denken over kunst is filosoferen. En dat is een van de zaken die opvoeders kinderen en jongeren kunnen leren: reflecteren op kunst en cultuur. een esthetische opvoeding heeft als doel ontwikkeling van waarneming, gevoel en beschouwing. Een inleiding in de esthetica leest u in de publicatie 'Wat doet die rode vlek daar linksboven?' (Zijlstra, 2007)

----------------------------
Mijn mening: het draagt bij aan de opvoeding, niet aan een goede opvoeding. Je kunt een kind ook heel goed opvoeden zonder kunst en cultuur en je kunt een kind slecht opvoeden terwijl je wel aan kunst- en cultuureducatie doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan nog geen duimpje geven maar toch een + van mij
Robert