Hoe vertel ik mijn kind dat ik geen contact meer met haar moeder wil?

Moeder en ik zijn sinds enkele jaren gescheiden, en zij uit constant valse beschuldigingen tegen mij. Met haar valt niet te praten, en deze aantijgingen worden alleen maar erger, en deze aantijgingen zijn nu al zover opgelopen dat ze mij beschuldigt van verwaarlozing en nalatigheid als onze dochter bij mij is geweest.

Van alle kanten krijg ik te horen, ook van mensen die zelf als kind in een dergelijke situatie hebben gezeten dat het het best is zo snel mogelijk contact met moeder te breken. Haar volgende beschuldiging kan en zal met grote kans mishandeling of zelfs misbruik zijn, en als ik niet door medegevangenen verkracht wil worden terwijl ik onschuldig vast zit zal ik voortijds moeten ingrijpen.

Het is namelijk nu al zo dat ze met al haar leugens de hulpverlenende instanties in haar zak heeft, en zij geloven haar leugens op haar woord, en ben ik al eens gebeld dat ik mijn verantwoordelijkheden moet kennen. Zij zijn helemaal overtuigd dat moeder gelijk heeft.

Dit is een erg pijnlijke beslissing, omdat ik, door contact met moeder te breken, ook contact met mijn dochter voor enkele jaren zal verliezen omdat zij haar hoofdverblijfplaats bij moeder heeft. Maar zoals het nu is lijdt onze dochter er ernstig onder, en wordt ze met de tijd steeds instabieler.

Wat kan ik het best doen? Haar niets zeggen en contact breken, of indien ik wel iets moet zeggen: wat is de beste manier om dit te brengen?

Toegevoegd na 29 minuten:
*** Zie ook mijn berichten als antwoord hieronder

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Wat een nare toestand voor je. Ik snap niet dat mensen als je ex niet inzien dat er een kind mee gemoeid is en dat dat boven alles komt. Kinderen merken deze toestand uitstekend en zullen er later vaak de gevolgen van ondervinden helaas.

Wat ik je zou willen adviseren is om iig een dagboek bij te gaan houden waarin je dagelijks of wekelijks een stukje schrijft over hoe je je voelt en wat het gemis van je dochter met je doet. Het helpt je door het van je af te schrijven, als hulpmiddel bij eventuele juridische procedures en het belangrijkste, je dochter kan straks precies zien wat papa heeft gedaan, van de situatie vond en hoe jij het ervaren hebt. Hier zal ze later zeker blij mee zijn, want ik ben bang dat ze iets anders over jou te horen krijgt en een verkeerd oneerlijk beeld van je krijgt door wat je ex je dochter inspreekt.

Verder kun je volgens mij alleen via de rechter een bezoekregeling treffen, want onderlingen afspraken zit er helaas niet voor je bij zo te lezen. Dan is er nog iets van een toezichthouder die toezicht houd op het kind, zodat je geen valse beschuldigingen naar je hoofd geslingerd kunt krijgen. Ook een extra familie lid (broer, zus, moeder, vriend of vriendin) tijdens het bezoek van je dochter kan je helpen in eventuele rechtzaken. Deze kan dan bewijzen als getuige dat er geen mishandeling oid heeft plaats gevonden.

Klinkt misschien drastisch, maar met zo'n gehaaide ex kun je beter jezelf op safe zetten dan onschuldig beschuldigd worden. Verder kun je er niet echt veel aan doen in mijn ogen, maar hoop voor je dat er nog andere bruikbare antwoorden komen.

Tegen je kind hoef je niets te zeggen, behalve dat je veel van haar houd en dat ze altijd welkom is. Pas als ze vragen gaan stellen kun je ze beantwoorden lijkt mij. Ben dan gewoon eerlijk en ga niet hetzelfde doen dan je ex, want ik ben van mening dat als je ex echt zo'n "bitch" is, je dochter dit vroeg of laat ook zal merken. Blijf dus vooral jezelf.

Hopelijk staat er iets nuttigs voor je bij, sterkte iig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee hoe oud je dochter is? Vaak hebben kinderen veel meer door dan ouders denken. Ook als ze heel jong zijn. Je kind laten vallen voor de goodwill zou ik je nooit aanraden. Straks krijgt ze nog het idee dat jij haar ook in de steek laat. Zorg dat er een bezoekregeling komt. Maak daarover duidelijke afspraken. Dat je alleen je dochter komt halen en verder geen contact wil met je ex. Spreek vooral geen kwaad over je ex, want daar zit je dochter niet op te wachten. Probeer haar de tijd die je met haar deelt een geborgen gevoel te geven. Kinderen kunnen heel veel begrijpen als je het op hun niveau uitlegt. Maak van jou problemen met je ex, niet de problemen van je dochter. Je kan heel goed uitleggen dat het tussen haar mamma en jou niet goed loopt. Dat jullie allebei fouten hebben gemaakt. Dat jullie niet meer van elkaar houden maar dat je heel veel van je dochter houd. Leg haar gewoon uit dat je geen ruzie wilt met haar mamma, dus dat je daarom zo weinig mogelijk contact met haar wilt. Vertel dat jij die ruzies vooral niet wilt voor haar. Laat je dochter vooral geen doorgever worden tussen de problemen van jou en je ex. Zorg dat jou dochter in de tijd die je met haar doorbrengt rust vind. Dan kan je ex nog zoveel afgeven over jou, maar je dochter zal ervaren dat het niet zo is als ze bij jou is. En zoals mijn voorganger al zei, zoek eventueel hulp.

Ik wens je nog heel veel fijne uren met je dochter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem eens contact op met bureau jeugdzorg, zij kunnen je helpen contact te houden met je dochter, eventueel onder toezicht, het is ook in belang van het kind, dat zij contact blijft houden met jou.
kinderen hebben recht op continuïteit in hun relaties, zij hebben recht op behoud van hun identiteit met inbegrip van
familiebetrekkingen. Als een kind van een van zijn ouders of van beiden is gescheiden, moet het recht van het kind om
op regelmatige basis persoonlijke betrekkingen en rechtstreeks contact met de ouder(s) te onderhouden, worden geëerbiedigd tenzij dit in strijd is met het belang van het kind.
· Nationale wetgeving: Titel 15 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek regelt de omgang van minderjarigen met de
diversen betrokkenen, alsmede de voor bureau jeugdzorg specifieke artikelen 1:263a en 1:263b (artikelen m.b.t. de
uithuisplaatsing bij de OTS)van het Burgerlijk Wetboek.
Omgang en de vrijwillige hulpverlening
Op vrijwillige basis kan bureau jeugdzorg proberen een omgangsregeling vast te stellen. Dit valt of staat echter met de medewerking van de belanghebbenden. Bureau jeugdzorg kan echter geen omgangsregeling opleggen. De ouder met gezag , de ouder zonder gezag en andere belanghebbenden kunnen de rechtbank verzoeken een omgangsregeling vast te stellen waarbij ook de informatie en consultatieverplichting kan worden meegenomen.
Bureau jeugdzorg kan ter zitting worden uitgenodigd om hun visie te geven als zij als informant wordt aangemerkt door
de rechtbank. (In dit geval is het verstandig om je te wenden tot de juridische afdeling van BJZ omdat er zeer
voorzichtig met deze informatie moet worden omgesprongen).
Minderjarigen van 12 jaar en ouder kunnen zich via een informele rechtsingang wenden tot de kinderrechter. Dit
kunnen zij doen door de kinderrechter een briefje te sturen of de kinderrechter op te bellen. Dit geldt ook als een kind
uithuis is geplaatst in b.v. een pleeggezin.
Als er inmiddels een omgangsregeling is bepaald door de rechtbank dan moet Bureau jeugdzorg deze
omgangsregeling respecteren. Op grond van gewijzigde omstandigheden kunnen alle belanghebbenden zich wenden
tot de kinderrechter teneinde de omgangsregeling te wijzigen. Bureau jeugdzorg kan ter zitting slechts haar visie
geven als deze door de rechtbank wordt aangemerkt als belanghebbende.
Ook in deze procedure hebben minderjarigen van 12 jaar ouder een informele rechtsingang.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zou het dus niet vertellen , maar zorgen dat ik, contact met mijn dochter houdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik het gelezen heb, ben je op de goede weg, hulp zoeken is noodzakelijk in dit soort gevallen, het contact met je dochter verbreken kan blijvende schade opleveren voor jullie allebei, doe dat dus beslist niet. Je ex is en blijft je ex, je hoeft er geen vriendjes mee te zijn, maar het is wel iemand die je nooit uit je leven kunt schrappen, omdat het toch de moeder van je dochter is. Je kunt haar nu vermijden, maar er komt een moment dat je haar weer tegenkomt, als je dochter volwassen is en trouwt, of kinderen krijgt, dat zijn dingen en dagen waar jullie allebei bij willen en moeten zijn. Ik vindt het misdadig als de ene ouder de andere buiten het leven van hun kind wil zetten, een kind heeft een vader en een moeder nodig, dus zolang je leeft, doe er alles aan het contact met je dochter te behouden. Heel veel succes en sterkte met deze ellendige situatie. Ik hoop dat je ex ook in gaat zien, dat deze strijd, je dochter geen goed doet.