Een vriend van mij zit in een slechte thuissituatie samen met zijn broertje en zusjes, wat kan ik doen?

Een vriend van mij (18) studeert maar mag nog niet het huis uit. Hij heeft een vader die elk moment zijn baan kan verliezen en zoekt nu naar functies in het buitenland. Hij is erg agressief en is vaak geneigd om zijn kinderen te slaan. Die vriend heeft nog een broertje die in de 1e zit, een zusje in de 4e en nog een zusje op de basisschool. Hij probeert ze te beschermen. Zijn moeder is half overspannen en daar heeft hij weinig aan. Gisteren was het weer zo ver, grote ruzie en zijn zusje werd weer bijna geslagen. Hij niet meer wat hij moet of kan doen en ik ook niet. Ik weet alleen dat hij dit niet meer alleen kan doen en hulp nodig heeft. Maar van wie? En hoe? Ik hoop dat jullie tips hebben of hulp weten die een van ons kan inschakelen. Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Laat hem contact opnemen met het AMK. 0900 123 123 0. Daar hebben ze veel ervaring hiermee en zullen ze hem verder helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij kan ook contact opnemen met het centrum voor jeugd en gezin in zijn omgeving, of hij kan contact opnemen met Bureau Jeugdzorg.

Het is echt niet zo dat gezinnen meteen uit elkaar gehaald worden als er hulpverlening aan te pas komt, er zal altijd eerst gekeken worden of de ouders met wat ondersteuning het zelf weer goed op de rit kunnen krijgen. Behalve natuurlijk als het al veel te ver is gekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jeugdzorg doet ook goede dingen
als je als ouders vrijwillig meewerkt, helpen ze je,met cursussen en praktische hulp
Hij kan beter naar de huisarts gaan. Bij bovenstaande adviezen worden ook ouders geinformeerd en ik denk dat je vriend dat niet direct wil.
Als hij gewoon naar de huisarts gaat en daar advies vraagt kan die hem verder adviseren.
Als het heel ernstig is kan hij ook contact opnemen met jeugdzorg, maar dan gaat het iets meer begeleid en in overleg. Bv de huisarts kan met de jongere overleggen voor therapie of gezinstherapie. Jeugdzorg gaat neteen analyseren, ouders uitnodigen en eventueel hulp inzetten wat zíj nodig achten. Dat kan dan thuishulp zijn, plaatsing elders, of ook psychologische hulp.
In dit geval zou ik je vriend aanraden met de huisarts te praten om alles wat meer in zijn tempo te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hele waardevolle tip, dikke plus van mij:)
Jij of je vriend zou telefonisch contact kunnen opnemen met het Algemeen Meldpunt Kindermishandeling. Je kunt hier heen bellen om je verhaal te vertellen en tips te vragen over welke dingen zouden kunnen helpen in deze situatie. Het is absoluut niet zo dat er, zonder toestemming en officiele melding, iemand vanuit AMK contact gaat opnemen met het gezin. Je hoeft geen gegevens achter te laten, dus het kan anoniem.

Citaat gevonden op de website:
"Het AMK is er voor iedereen die met zorgen en vragen over kindermishandeling rondloopt."