Mijn buurvrouw zit vaak te zeuren over allerlei enge ziektes die zij zou hebben. Ze lijkt gezond. Lijdt zij aan Munchhausen?

Lijdt zij aan Munchhausen by proxy?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (8)

Nee want Munchhausen by proxy gaat altijd om een derde persoon
iemand anders wordt ziek "gemaakt" zodat de echte patient aandacht krijgt. bv een kind
de buurvrouw zal "hooguit" lijden aan hypochondrie.
14 jaar geleden
Ik zou het niet weten ,dat zal een arts kunnen bevestigen. Ik heb ook iemand gekend die altijd over ziektes sprak en alles voelde . Als ze maar iets voelde had ze een zeer zware ziekte. Zij kwam op mij over als een hypogonder. Maar het blijft subjectief natuurlijk . Ze was erg op haar zelf gericht,en sprak alleen maar over haar kwalen. Maar het is lastig om zelf een diagnose te stellen over iemand die dergelijke verhalen heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je buurvrouw leidt niet aan Munchhausen by proxy.

Je hebt mensen die altijd last hebben van kwaaltjes en enge ziekten. Er zijn twee varianten van ingebeelde ziektelijders, nl:
De hypochonder:
Deze denkt echt dat íe wat mankeert en heeft daar zelf last van.

Syndroom van Munchhausen :
Deze mens weet veel van kwalen en symptomen en is overtuigend in het brengen ervan. Zelfs medici hebben het niet door. Hier gaat het echt om de aandacht, en het is doelbewust. Deze mens gaat ver om anderen te overtuigen van de vermeende kwalen. Ze ondergaan vaak zware operaties en pijnlijke behandelingen.
Als de arts argwaan krijgt, wisselt de persoon van arts.

Voor de duidelijkheid: beide types zijn ziek, alleen zit dat in het bolletje ipv de geschetste ziektebeelden.

Het syndroom van Munchhausen by proxy: doet iemand, vaak een ouder, een derde (vaak kind) wat aan om zelf aandacht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zij lijkt eerder te lijden aan aandachtstekort. Dit komt veel voor bij mensen die veel alleen zijn. Zij zijn zo met zich zelf bezig dat ze van een puistje een tumor maken in hun fantasie. Hierdoor worden ze vaak zelfs echt ziek.
Ze geloven er zelf in want ze kunnen fantasie en waarheid niet meer van elkaar scheiden. Zodra ze dan met iemand praten vertellen ze hierover omdat het hun zo bezighoudt en ze zo de aandacht krijgen die ze zo missen.Ze staan dan even in het middelpunt. Helaas blijven ze daardoor eenzaam, want iedereen denkt:"Heb je haar weer, nou weet ik het wel"en gaan haar uit de weg als het even kan.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat gedachtenkracht al niet vermag.
amc
14 jaar geleden
Ja, als je denkt dat je een ziekte hebt, kun je echt ziek worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord
Nee ze lijdt niet aan Munchhausen.

Dat ze gezond lijkt wil niet zeggen dat ze niks mankeert. Typisch vooroordeel van mensen die zelf nooit niks mankeren; ik ken zelf personen die wel degelijk wat (ergs) hebben. Ik weet ook van die mensen hoe frustrerend het is dat ze dit telkens opnieuw moeten bewijzen omdat er aan de buitenkant niks te zien is aan ze.

Dus of het zeuren is, of dat ze daadwerkelijk wat mankeert; lijkt me zinvol om haar een keer serieus te nemen en een goed gesprek met haar aan te gaan in plaats van haar een stempel te geven zonder dat je weet of er daadwerkelijk wat aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, ze lijdt dan aan hypochondrie.
Munchhausen by proxy is dat je een ander ziek maakt om die vervolgens te kunnen verzorgen en daardoor dan (meestal) waardering ontvangt.
Dat is dus heel wat anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat weet alleen een arts.
mits dat ze laat testen erop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, jouw buurvrouw lijdt niet aan de ziekte van Munchhausen.
Waarschijnlijk het enge ziekte syndroom.!
Maar ook hier moet je voorzichtig mee zijn. Door deze klaagzangen worden deze mensen ook niet meer geloofd als ze echt wat hebben.
Is het niet mogelijk om in de gesprekken met haar de klaagzangen af te kappen.
Zo in de trant van, buurvrouw ik ken je ziektes onderhand wel, ik wil nou over wat gezelligs praten.! Gewoon volhouden dan veranderd ze wel.