Wat moet je doen tegen ouders die je niet kunnen loslaten?

(Ik ben 18 en mag na 8'en niet uit huis..Mag het wel, is er hoop gezeik achteraf en nee ik drink, rook of blow niet en ben keurig op tijd).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee het is duidelijk dat jij een foto van een trol hebt.. Wat ik duidelijk wil maken is dat ik een tijd bij iemand anders heb samengewoond in het weekend (Dat mocht dan weer wel omdat ze hem al heel lang kende) waarbij ik absoluut geen hulp van mijn ouders of iemand had en dat inderdaad prima kon. Maar bedankt voor je zeer nuttige reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben je enig kind? of heb je meerdere broers/broertjes /zussen/zusjes want als ik dat weet kan ik misschien daar ook een verklaring voor geven dat je vast gehouden word en wat je misschien kan doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@DeniseSmurf: ga je mensen over een kam scheren?

Het beste antwoord

Je bent 18, dus meerderjarig. Tot je 21e zijn je ouders echter nog verplicht om in je levensonderhoud en studiekosten te voorzien. Dat is eigenlijk een vreemde situatie. Wettelijk gezien hebben je ouders niets meer over je te vertellen maar ze moeten je financieel wel onderhouden. Wettelijk gezien kunnen ze je niets opleggen, hoogstens vragen om je aan de huisregels te houden. Doe je dat niet dan heb je een conflict maar anderzijds moeten die regels wel redelijk zijn en dat zijn ze in mijn ogen niet, gezien je leeftijd en je meerderjarigheid. Het klinkt misschien wat cru maar je hebt het volste recht om à la minute op te stappen en op jezelf te gaan wonen. Hou dat in je achterhoofd terwijl je overweegt wat je precies wilt, wat belangrijk voor je is. Als je met je ouders gaat overleggen over die regels weeg dan heel goed af wat je je belangen zijn, bijvoorbeeld je studie. Maar ik zou het zeker aankaarten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat is wel een aparte situatie inderdaad! Als ik kon, had ik dolgraag mijn kosten zelf betaald maar ik zoek momenteel erg hard voor een baantje! Maar een baan zoeken gaat zo lastig als je na 8 uur niet meer weg mag/thuis mag komen. En er zijn echt ámper baantjes omdat ik in een dorp woon. Supermarkten vinden mij te duur natuurlijk. Ik ging wel altijd vrijwilligerswerk doen dus het was er niet echt van gekomen. Ik heb sindsdien zelfs verkeerde dingen gedaan om aan mijn geld te komen (NIET strafbaar) en dat wil ik ook echt niet meer. Maar je moet toch wat. Ik loop nu ook bij de GGZ sinds kort en heb gevraagd of begeleid wonen wat voor mij is ( morgen hoor ik dat). Heel erg bedankt!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk eerlijk gezegd dat je dat dorp eens uit moet om jezelf fatsoenlijk te kunnen ontplooien. Je maakt op mij niet de indruk dat je de GGZ zo hard nodig hebt puur voor jezelf maar mogelijk dat je die hulp wel heel goed kunt gebruiken bij het losmakingsproces van je ouders. De sleutel is de plek waar je dat keurslijf kunt doorbreken. Ik hoop dat de relatie met je ouders in stand blijft maar kies in de eerste plaats voor jezelf. Als je dat lukt dan kun kun je later wellicht verder kijken wat er mogelijk is om die relatie te handhaven, zo niet te herstellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enorm bedankt iedereen voor het antwoorden! Iedereen heeft bijgedragen om er een prachtige discussie van te maken! De situatie is zeker verbeterd! Ik heb door de zure appel gebeten, emotioneel bij m'n ouders gezeten dat het zo écht niet verder kon en goed overlegd. Ik moest iets doorzetten op de tijd dat ik tijd mocht zijn die avond omdat ik voor het eerst uit wilde in de stad met een vriend (dus ook meteen onbekende jongen voor ze!) maar het voelde goed! Die vriend is uiteindelijk zelfs met mij terug mee naar huis gefietst omdat dat dan wel moest van mijn ouders. Zo hebben we beide toch onze zin gehad en ondanks dat mijn moeder niet kon slapen tot s'avonds laat is ze ook zeker meer vertrouwen in mij gaan krijgen. Nu heb ik nog wat afspraken gemaakt met jongens (gewone vrienden) en dat ging opzich ook maar dan wel s'middags. Ik ben heel erg blij dat jullie mij zo goed hebben geholpen over de drempel heen!

Andere antwoorden (6)

Heel lief zijn voor ze en blij zijn dat ze genoeg om hun dochter geven om haar niet op straat laten rondhangen.

Wat is er buiten te doen voor goeds dat je na 8en de deur uit moet??
Vast niks dringends wat niet overdag ook kan.

Nu vind je vast dat ze te streng zijn maar wacht maar dat je zelf kinderen hebt!
Als je van je kind houd en je weet wat er in de wereld speelt dan wil je ze echt niet op straat en zeker niet in de avond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee.. Ik heb stage en school overdag dus moet ik dan maar geen sociaal leven meer hebben? Sorry maar ik woon in een dorp waar het veilig is, ik zat op kickboxen dus kan flink van mij afslaan als het moet. Maar evengoed bedankt voor je reactie..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan toch vriendinnen uitnodigen thuis of chatten en het weekend is er ook toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het weekend mag ik ook niet afspreken in het donker.. En thuis willen ze liever ook niet omdat ze dat niet prettig vinden..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan zou ik daar onderhandel punten in zoeken.
Praat met ze en snap dat ze bezorgt zijn.
En probeer uit te leggen dat je graag een sociaal leven wilt hebben maar dat je zo niet weet hoe je dat moet doen.
Wie weet komt er iets verassend uit.
Als je hun niet behandeld als bemoeizuchtig over beschermend enzo en laat merken dat je ook begrijpt wat hun vinden ben je een goede gesprekspartner en kan je misschien een oplossing vinden waar jij en je ouders zich in kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Van mij krijg je geen + voor dit antwoord (ook geen -). Waarom zou iemand van 18 niet na 20:00 buiten mogen zijn? Lijkt me geen taak meer van de ouders in deze tijd. Vroeger misschien maar nu niet meer. Ik ga ook na 20:00 naar buiten. Bij vrienden langs, naar C1000, Wandeling in het park, ff ergens wat drinken. Er is genoeg te doen "buiten" wat ernstig is en wat best na 20:00 kan, en niet perse overdag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef hier een min op. Ik vind de ouders wel erg bekrompen dat ze je op jouw leeftijd niet vrij laten. Daarom vind ik het antwoord van ummi ook erg bekrompen. Ik zou zeggen. Get a life. Er is genoeg te doen "buiten". Denk niet meteen het ergste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste Ummi, Girlstar is 18 jaar, ze mag stemmen en autorijden, ze wordt geacht nu of over niet al te lange tijd op eigen benen te kunnen staan. Hoe wil je haar een verantwoordelijke volwassene laten zijn / worden als je haar als een kasplant thuis houdt? Juist mensen die niet in hun jeugd gaandeweg hebben geleerd hun verantwoordelijkheid te nemen lopen meer risico op problemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Ik was met 18 al op mezelf. Omdat ik daar aantoe was en omdat het kon. Als jij weet dat je kind niet in 7 sloten te gelijk loopt kan dat. Vertrouwen heet dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opvoeden is een proces van loslaten, dat op de 18e verjaardag van een kind zo goed als voltooid dient te zijn. Dit is krampachtig vasthouden. Daar dienen ouders de belangen van hun kind niet mee en uiteindelijk ook dat van zichzelf niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat heerlijk dat er zulke goede reacties voorbij komen! Het lijkt haast een discussie! Ummi, mag ik naar je leeftijd vragen? Ik gok dat de jongere generatie namelijk meer is van sneller op je benen staan maar het kan natuurlijk ook juist andersom. @heervoldemo: Bedankt voor je reactie, dat is inderdaad wat ik in mijn omgeving ook zie! En nu ga ik stiekeme dingen bedenken (vooral met jongens afspreken zelfs als ik een vriend heb is een zeer punt voor ze..) @Healenaar: Ja klopt helemaal, ik werk zelf ook met kinderen en heb het gevoel dat je ze juist wat vrijer moet laten omdat ze zo leren vallen (en daarbij opstaan). @Dorske: Jeps ik heb over een maand mijn rijbewijs als het goed is en dan kan ik dus helemaal staan en gaan waar ik wil. Mijn ouders geven mij dingen (zoals een auto) in de hoop dat ik langer bij ze blijf.. Ik voel mij nu wel een beetje een kasplantje ja. @poisonivy75: Precies sommige mensen zijn daar al zo jong aan toe! En dat is misschien omdat je te snel zelfstandig bent geworden/volwassen maar het is ook een goed teken dat je klaar bent voor de grote wereld. @Keesvi: Juist dat is ook mijn visie erop. Ouders dienen ten allen tijden flexibel te zijn naar het kind toe en te kijken naar de ontwikkeling en de mogelijkheden. Ik heb het idee dat dat hier alleen wat lastig gaat door hun eigen problemen. Enorm bedankt voor de super antwoorden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Girlstar: Bedankt voor je gedetailleerde en overwogen reacties! Die bevestigen mijn indruk van een jongvolwassene met verantwoordelijkheidsgevoel ipv een kind dat daarvoor nog een hoop moet leren. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben begin dertig dus nog niet zo antiek als je wellicht zou denken haha.
Ik ben opgevoed met vrijheid en ik nam die ook waar ik maar kon.
Daarbij was ik ook echt wel redelijk voorzichtig.
Ik vond mezelf al echt oud en wijs genoeg voor de wereld.
Echter kan je echt niet als 18 jarige bedenken wat er allemaal fout kan gaan.
In feite kunnen heel veel mensen dat niet bedenken.
En ook al denk je sterk te zijn je bent echt niet opgewassen tegen alles wat je kan overkomen. Mijn eigen mening is wel erg bijgesteld dat vrijheid zo goed is.
Het is zeker goed om vrijheden te hebben en te willen hebben.
Echter lopen je ouders al een tijdje rond en sorry hoor maar er zijn geen mensen op deze aarde die meer van je houden dan je ouders. Verder bemerk ik dat jou ouders het niet zien zitten als je met een jongen date maar jij heb wel behoefte daaraan.
Praat daar wel over met ze voordat je inderdaad stiekeme dingen gaat doen.
Dat is mijn inziens volwassen gedrag in gesprek gaan en er samen uitkomen, respecteer je ouders ! De vergelijking met kinderen is ook dat je ze veilig dingen laat doen.
Je laat een kind van 3 niet alleen naar de supermarkt gaan zodat ie kan leren van zn fouten. Dat je voor de wet volwassen bent zegt niet zoveel.
je bent financieel pas volwassen met 21.
dat zegt ook wel iets.
verder zijn wel nooit te oud om te leren en zijn er genoeg mensen die op 40 jarige leeftijd niet eens zich normaal kunnen gedragen.
Ik denk dat je best respectvol bent naar je ouders en dat siert je.
Ik denk dat dus de volgende stap is om met hun om tafel te gaan en echt te zeggen wat je wil. dat is een relatie met een jongen.
Kijken wat hun ideeen daar over zijn.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik moest in het weekend om 23.30 thuis zijn, toen ik 16 was. Door de weeks om 22.00. Mijn ouders wilde wel weten waar ik heen ging. "gewoon" was geen antwoord, en dan kwam ik de deur ook niet uit. En ik moest mijn koelkast...pardon mobiel mee nemen. En wel opnemen als ze me belde. Toen ik 17 werd, gingen we verhuizen, en raakte ik al mijn goede vrienden kwijt, dus toen was er van uit gaan geen sprake meer. Ik kreeg toen een relatie met mijn computer lol. Tot diep in de nacht gamen...the sims enzo. Toen ik 18 werd, kreeg ik een vriend, en 12 dagen na dat ik verkering kreeg, ging ik voor 3 maanden naar Tanzania, zonder mijn ouders. Ik woonde bij een tante. Toen ik terug kwam, hield de relatie met mijn vriend stand, en vanaf dat moment lieten mijn ouders me bijna helemaal vrij. Ik moest nog steeds de mobiel mee. En ik mocht in het donker (winter) niet naar hem toe. Dit omdat hij 15km verderop in een dorp woonde en ik daar dan alleen op de brommer heen wilde. Ik had nog geen auto/rijbewijs.
Maar hij mocht mij wel ophalen :-) of af en toe bracht papa mij dan, en dan zagen ze wel weer wanneer/of ik thuis kwam. Later toen ik mijn rijbewijs had, mocht ik gewoon een auto mee, als ik maar de benzine betaalde. Ik ben op mijn 25e het huis uit gegaan. En gaan samenwonen met mijn vriend, nog steeds dezelfde als waar ik over 4 weken mee ga trouwen :-D Iedere ouder is natuurlijk anders. En soms zijn ze over bezorgd. Wat wel eens lastig is. En dan is het misschien een optie om te gaan kijken of het mogelijk is (als je dat wilt) om het huis uit te gaan. En blijven praten.
Waar zijn ze bang voor?
Waarom mag je het huis niet uit?
Wat zeggen ze daar over?
praten, praten en nog eens praten.
op een volwassen manier, ook al behandelen zij je als kind, want dat ben je ook in hun ogen, een kind maar vooral hun kind.

ja, dit is zeker niet gemakkelijk. van je ouders uit zo begrijpelijk en van jouw kant ook zo logisch, waar is de gulden middenweg ?
het is overigens niet zo dat ze je niet kunnen loslaten! je ouders houden zo veel van je dat ze je te veel beschermen en daarin een beetje doorslaan.
je bent 18 en loopt stage, dat zal niet eindeloos duren.

als je bij je ouders iets wilt bereiken, zal je moeten praten met ze. je zal ze moeten uitleggen wat je wilt nu, niet over 10 jaar als je uitgestudeerd bent, klaar ben met stages, aan het werk bent en op je zelf woont.

je kunt namelijk wel zeggen: he ik ben 18 jaar ik ben volwassen, nee dat werkt, ja je bent 18 jaar, maar je woont nog thuis en daar gelden de regels van je ouders of je nou 18, 20 of 40 bent !
het lijkt mij het beste dat je met je ouders om de tafel gaat zitten en voor je zelf al op een kladblok geschreven hebt wat je wilt. je zal eerst je ouders moeten vertellen dat je over 1, 2,3, vul maar in zoveel jaar op eigen benen zult staan en vanaf dat moment in een eigen huis/flat wonen en desnoods de hele nacht uit kan gaan, maar dat helemaal niet wilt, maar het kan wel!

probeer rustig, verstandig te blijven, laat je n iet op stang jaren, als iemand niet meer rustig is, breek het gesprek af en zeg dan dat je graag op een andere dag verder praat als iedereen weer rustig is, minder emotioneel is.
dat werkt namelijk.
succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Praten is als een zure appel bij ze, ik heb totaal geen band met mijn ouders en ik praat liever niet met ze (zij ook niet met mij, ze negeren mij en doen gewoon hun werk). Ik wil een gesprek beginnen maar dan wordt het lacherig afgedaan of gaan ze dingen zeggen zoals "Ohja wat heb jij het toch slecht he'' . Heel sarcastisch dus. Ik ben een ontzettend geduldig persoon dus zal ik dan ook niet snel boos worden maar ik krijg er wel al meer frustratie door. Ik lijk soms wel de volwassene en hun het kind. Maar ik geloof zeker dat ze ontzettend veel van mij houden! Vroeger zijn er heel wat nare dingen gebeurt in het gezin door mijn ouders maar dat is nu ook gelukkig achter de rug voor een groot deel. Het is wel waar dat ik netjes de regels hier opvolg natuurlijk maar mijn grotere broer (21) mocht zijn hele leven al echt álles. Die hoeft niet eens te vertellen waar hij heen gaat.. en dat sprak mij ook ontzettend tegen. 'ja hij is een jongen en jij een meisje' werd mij iedere keer weer verteld.. Mijn moeder heeft mij sinds kleins af aan bang gemaakt met dat de wereld buiten boos is en dat ik verkracht kan worden en hele scenario's die zich iedere keer weer herhaalde als ik naar buiten wilde. Dan heb je als kind natuurlijk niet eens zin meer om weg te gaan.. Enorm bedankt voor je antwoordt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@girlstar: het is heel herkenbaar, ik ben (veel) ouder en in mijn jeugd was het bij een heleboel mensen zoals het nu bij jou gebeurt. het lijkt alsof je ouders hun eigen jeugd herbeleven, qua regels, meisjes moesten in het huishouden helpen (vrouwenwerk) en mochten verder weinig, jongens hielpen niet in huis en mochten alles! je vertelt over nare dingen die gebeurd zijn, waar je ouders oorzaak waren, die voor een groot deel achter de rug zijn, voor een gedeelte niet dus.

jij klinkt heel volwassen en als je door de "boze-buiten-wereld" verhalen niet heel erg bang bent geworden, dan lijkt het voor jou veel beter om uit huis te gaan. ook als je totaal niet bang bent: ga naar een sportschool en doe een goede cursus "zelfverdedigingstechnieken", daardoor zal je sterker zijn. je hebt vast een goede vriendin, zou het van je ouders mogen om daar een keer te blijven slapen ? dan kan je een keertje onbespied, niet afgeluisterd, dus vrij, opbellen, informatie inwinnen.
ik zou het dan wel zo regelen dat je daar al 's middags welkom bent, misschien een paar uur vrij nemen van stage (?) anders is het nog maar een 'uurtje'. ik denk dat je je op kamers veel happy-er zult voelen, op kamers in de stad, niet in het dorp! doe je best en als je nog iets wilt vragen/zeggen, wanneer je vraag gesloten is, aan iemand/een mailtje wilt sturen, dan kan dat altijd per pb (persoonlijk bericht). bovenaan deze pagina staat in de blauwe balk als derde "berichten", als je die aanklikt kom je bij de berichten, dan moet je wel nog de naam van diegene weten(let op hoofdletters). succes!
Je zou informatie kunnen gaan verzamelen over uit huis gaan. Studiefinanciering voor uitwonenden is hoger dan thuiswonenden. Zet op een rijtje welke mogelijkheden je hebt: qua inkomen (die studiefinanciering, bijbaantje etc) en qua uitgaven (kamerhuur). Heb je vriendinnen die op kamers wonene? Vraag naar hun ervaringen!
Als je je zekerder voelt door die achtergrondinformatie met je ouders gaan praten. Een dochter van 18 verbieden om 's avonds na 8 uur het huis te verlaten vind ik echt onbegrijpelijk. Leg hun voor dat je twee opties ziet: meer vrijheid òf op kamers gaan wonen. Misschien zien ze je nog als een klein meisje, maar 18 is echt een prima leeftijd om uit huis te gaan. De relatie met je ouders zal daardoor zelfs waarschijnlijk veel beter worden. Als ze zien dat je je verantwoordelijkheid neemt en zelfstandig genoeg bent om je te redden zullen ze graag bij je op bezoek komen :-)
Ik wens je veel geluk, wat je ook besluit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stoken tussen ouders en kind bij een gebrek aan empatisch vermogen is nou niet echt een fijn advies.
Het zijn je ouders niet een of ander vriendje of vriendinnetje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een fijn antwoordt! Heel erg bedankt! Qua inkomen staat hierboven ook al als reactie heb ik weinig mogelijkheden helaas. Ik wil wel ontzettend graag uit huis omdat ik al een beetje heb geproefd hoe het is! Het is hard werken maar ik hou daar zo ontzettend van! Lekker wassen, koken en alles. Als het mag van goeievraag hou ik jullie op de hoogte natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi antwoord emma! plus!
Heb je een oudere broer / zus / neef / nicht met wie jij en zij het allemaal goed kunnen vinden? Vraag die eens bij jullie thuis om bij een gesprek tussen jou en je ouders te zitten (dus meer als observator/gespreksleider dan als partij).
Vraag je ouders waar ze precies bezwaar tegen maken als je na 20 uur weggaat. Zijn ze bang voor iets? Hebben ze zelf nare ervaring met drinken, seks, geweld? Is er iets anders? Vraag het en luister naar hun antwoord. Geen nog even geen weerwoord, maar geef hun de ruimte om zich uit te spreken en probeer je in te leven in hun situatie. (Als zij zeggen - de wereld is vol gevaar! moet jij dus niet zeggen - dat is ie niet! zo kom je alleen maar in een ruzie terecht).
Zeg dan rustig dat je begrijpt dat ze bezorgd om je zijn en dat je het hun niet moeilijk wilt maken, maar dat het echt tijd is voor jou om langzaam maar zeker op eigen benen te gaan staan. Noem een paar dingen die je graag buiten de deur wilt doen, óók 's avonds na 20 uur, vertel ze dat je die dingen ook echt zult gaan doen en vraag je ouders op welke manier je rekening kunt houden met hun gevoelens als je met je vriendin uit gaat / gaat sporten / bij iemand op bezoek gaat.
Kijk dan of je een midden kunt vinden tussen jouw wens en die van hun. Bijvoorbeeld dat je in het donker niet door een rustige buurt fietst maar altijd een drukke en goed verlichte route kiest. Of dat je ze even belt als je bent aangekomen bij je vriendin en dat ze belt als je weer vertrekt - zodat zij weten dat je na een kwartier weer thuis zult zijn en zich pas na 20 minuten ongerust hoeven gaan maken als je niet komt opdagen.
Blijf erop hameren dat je hoe dan ook je eigen weg zult gaan en dat je het liefst in harmonie met je ouders groot wilt worden, maar niet ten koste van alles. Je bent een vrij mens en je hoeft niet de last te dragen die je ouders kennelijk ervaren in het leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi antwoord: plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tip om een dialoog aan te gaan waarbij het conflict vermeden wordt vind ik geweldig. Ik begrijp de kramp wel van zowel ouders als kind maar als de ouders niet tot inkeer komen dan houdt het op en barst de bom vroeger of later. Punt is dat dat er geen verantwoording nodig is. Punt van inzet in zo'n gesprek zou dus de eigen verantwoordelijkheid van Girlstar moeten zijn. Anders loop je het risico dat pa en moe in al hun welwillendheid en na veel moeite opschuiven van acht naar negen uur of iets dergelijks. Daar gaat het natuurlijk niet om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is hartstikke goed geformuleerd, Keesvi. En wat betreft de ouders van Girlstar: die hoeven zich ook niet te verantwoorden over hun bezwaren m.b.t. het na 20 uur de deur uitgaan, maar zijn wel verantwoordelijk voor het op een goede manier grootbrengen van hun dochter.
Ik zou een goed gesprek met ze gaan voeren en ze vragen waarom ze je zo kort houden. Zijn ze bang dat er iets met je gebeurd? Zijn ze onzeker? Leg ze uit dat jij hier onzeker door wordt en dat je hier niet tegen kunt. Vertel ze dat je dit heel vervelend vind en dat het jou niet helpt om te leren zelfstandiger te leren worden en dat je uiteindelijk toch voor jezelf moet gaan zorgen en dat zij en dan ook niet meer zijn om je op te vangen als je 's avonds thuis komt en je handje ook niet altijd vast kunnen houden Vermeld er dan wel bij dat je begrijp dat ze zorgen om je hebben en dat je het fijn vind dat ze er altijd voor je zijn, maar dat je groter wordt en volwassen bent en dat je graag op basis van wederzijds respect nieuwe afspraken met ze wil maken. Als dat niet mogelijk is kun je er misschien over denken een kamer of huisje voor jezelf te zoeken waar jij wat meer over jezelf te zeggen hebt en wat meer als volwassene behandeld wordt. Nadeel daarvan is natuurlijk dat daar ook kosten bijkomen, en ik weet niet hoe jouw financiën eruitzien. Misschien kun je eens gaan kijken op de website van het JIP, die kunnen je daar wel verder mee helpen ( zie bron)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou zeker proberen om en goed gesprek met je ouders te voeren... Maak een duidelijke afspraken bv uur van thuiskomen en hou je hier zeker aan
op deze manier kan je misschien wat vertrouwen winnen en kan je volgende keer elke keer
een beetje later thuiskomen?

Ook zou ik hen telkens laten weten waar je bent en eventueel met wie
zodat ze weten dat je voor hen zeker niets te verbergen hebt.
Wat bij mij ook altijd hielp was een paar gsmnmrs van mijn vrienden te geven
aan mijn ouders zodat wanneer mijn gsm in panne viel ze mij ook konden bereiken.