hoe zou je om moeten gaan met een 17 jarige zoon?

de vriend van mijn dochter wordt vreselijk strak gehouden.Hij is enig kind met een super dominante moeder.Ze kunnen hem niet loslaten en hij is zijn leven lang klein gehouden en weet nu niet hoe hij moet praten en/of reageren.Maar hij wil wel, voelt dat ie volwassen wordt.Hij ziet hoe het gaat met vrienden en bij ons thuis. Hij is heel zachtaardig en heeft zijn grenzen heel ver liggen. Zijn moeder bepaalde tot voor kort alles voor hem en nu hij op begint te spelen gaan ze er met alles wat ze kunnen tegenin.Wij willen hem sterker maken,maar weten niet goed hoe.

Toegevoegd na 1 dag:
Ter extra info: er is zeker wel een vaderfiguur,maar alles wat ik mee heb gemaakt, is dat hij ja en amen zegt, hij wordt ook gestuurd door haar.heeft daarnaast een baan dat hij continu op de weg zit, een nieuwe baan ook nog. Maar het contact met zijn zoon bestaat uit het feit dat hij vaak te kennen geeft; vraag maar aan je moeder.Zelf wordt hij behoorlijk denigrerend behandelt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bemoei jij je niet te veel met je dochter door je druk te maken over haar vriend?
jodyenboyke
11 jaar geleden
hoe goed ben je bekend met de moeder? En hoe goed ken je de vriend van je dochter, wellicht had/heeft hij dit wel nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor gnoome: er is zoveel gebeurd door deze situatie dat ik echt niet anders kan.Ook voor deze relatie heeft zij behoorlijk wat meegemaakt met jongens,waardoor haar zelfvertrouwen een behoorlijke knauw heeft gekregen, vandaar.
En voor Jody: net zo goed als ik de zoon ken, maar er is door de twee veel contact met hen geweest, plus dat ze zich behoorlijk bemoeien met alles.En hoe bedoel je; wellicht had hij dit nodig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou oppassen dat je met al je ongetwijfeld goede bedoelingen er niet voor zorgt dat die zoals jij het noemt dominante moeder (die het ongetwijfeld ook met de beste bedoelingen doet) niet alleen maar dingen kapot maakt waar ook niemand je dankbaar voor zal zijn. die moeder zal (misschien niet helemaal onterecht, verplaats je in haar....) vinden dat je je er niet me moet bemoeien, dat het je niets aangaat, en als hij zo zwak is als nu lijkt, dat hij er niet tegenin durft gaan, en zij vind dat hij maar niet meer bij jullie moet komen of zelfs met je dochter om moet gaan..... waar is je dochter in dit plaatje, wat vind zij van de situatie bij haar vriend en , zoals ik hier eerder las, wat vindt ze van haar vriend in deze, ze is tenslotte niet voor niets op hem gevallen....

Het beste antwoord

het is een zachtaardige jongen die nu groot/volwassen wordt.
hij ziet hoe het elders gaat/kan.
hij komt uiteraard zijn dominante moeder tegen, logisch.

iedere ouder gaat anders om met zijn/haar kind.
deze zoon zal zichzelf moeten ontworstelen aan zijn dominante/alles bepalende moeder.

mijn ervaring met mijn eigen dominante overbeschermende moeder, zegt mij dat het een moeilijk proces is, zowel van de kant van het kind als van de kant van de moeder.
als je dominant en overbeschermend bent is het bovendien niet uitgesloten dat je gewoon bang bent, onzeker bent.

beide hebben jarenlang de ervaring hoe het niet moet.
nu moeten ze proberen om het anders te laten worden en de een, de zoon doet dat om dat hij volwassen wordt, hij heeft hormonen die hem die kant op "sturen" en ander, de moeder doet het omdat ze niet anders kan door de zoon natuurlijk, ze zal moeten leren loslaten, terwijl ze daar nog absoluut niet aan toe is.

het antwoord op de vraag is niet makkelijk te geven, daar is de vraag te open voor.
met een 17 jarige zoon ga je om alsof hij bijna volwassen is, dus je laat hem meedenken en meebeslissen over de grote levensvraagstukken in zijn leven en als het over de kleinere dingen gaat, zal je hem daar de vrije hand in moeten geven met een adviserende rol op de achtergrond.
bovendien moet de zoon duidelijk gemaakt zijn, dat hij altijd bij problemen of vragen mag aankloppen bij het "thuisfront", dus pa en ma.
als er een vaderfiguur is, zal deze zijn zoon meer op mannelijk front kunnen begeleiden.

antwoord:
niet gespannen, vrijlaten, hoe strakker de ouder, hoe groter de afstand met een volwassen kind zal zijn.

de moeder zal heel veel moeite hebben met loslaten (dominant en enig kind...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is het antwoord dat ik zocht.Ik stelde de vraag ook als een bevestiging dat ik zelf niet gek was.Ik moet zeggen dat de andere antwoorden ook goede dingen aangaven,maar het feit dat in dit antwoord ook stond dat het een zachtaardige jongen is, sloeg dus ook de spijker op de kop en dat gaf inzicht aan.

Andere antwoorden (9)

Niet, het is niet je eigen kind.

Plus door hem te "helpen" maak je hem niet sterker dat moet hij juist zelf doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kennelijk is je dochter gevallen op de jongen zoals hij is. Waarom zou je dat willen veranderen? Ik denk dat dit resulteert in een typische (achterhaalde) schoonzoon-schoonmoeder relatie, waar velen niet bepaald positief op terugkijken.
11 jaar geleden
Daarvoor is het puberen uitgevonden. Hij zal zijn zelfstandigheid moeten bevechten, een vervelende maar noodzakelijke fase, vooral bij een dominante moeder. Het kan betekenen dat er tijdelijk wat meer afstand is tussen moeder en zoon. Niet leuk, maar dat moet dan maar.
Belangrijkste stap daarbij is dat de jongen op zichzelf gaat wonen. Als hij zijn school heeft afgemaakt en gaat studeren of werken, komt er een natuurlijk moment om dat te doen - en dan liefst niet in dezelfde stad of hetzelfde dorp, maar op een afstandje.
Voor de moeder is het blijkbaar niet makkelijk: opvoeden is loslaten, maar dat doet soms pijn en de een kan het beter dan de ander. Het is wel goed om daar begrip voor te hebben.
Misschien dat de vader, als die er is, een bemiddelende rol kan spelen.
Maar de jongen zal het zelf moeten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige wat je kan doen is hem laten zien hoe de rest van de wereld er uit ziet..., hij zal zelf moeten uitvinden hoe hij er mee om kan gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je naar mijn idee kunt doen is luisteren als hij er met je over wil praten. Als hij jou vertrouwt, dan kan je hem helpen door hem te laten zien hoe het ook anders kan. Je schrijft, dat hij dat al ziet bij jou. Het kwartje zal dan vast vallen.
Als hij met je wil praten over het gedrag van zijn moeder of zijn houding naar haar toe, stel je dan neutraal op.
Jouw mening over zijn moeder doet in feite niet terzake; het zou ook zomaar kunnen zijn, dat je een vertekend beeld hebt.
Iemand helpen sterker te worden betekent eigenlijk: iemand stimuleren/begeleiden om na te gaan denken over het eigen gedrag. Praten over de vele verschillende mogelijkheden van reageren en ook begeleiden in het hem zelf oplossingen laten bedenken, die je eventueel kunt bijsturen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals zijn ouders hem los moeten laten, moet jij hem ook loslaten. Vertrouwen is het enige wat je kunt.
Loslaten is erg moeilijk want we weten het allemaal beter en we hebben allemaal het beste voor: zowel jij als zijn ouders.
Maar het enige waar je hem (en jouw dochter) mee kunt helpen is loslaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit komt me bekent voor dit heb ik ook allen mijn moeder is zo streng en wilt me klein houden mijn pa is wat losser en ik ben een meisje die ook enig kind is

wat ik heb om een beetje vrijheid te krijgen is mijn beste vriendin. mijn moeder vertrouwd haar dus mag ik ook meer(dus een hele sterke band op bouwen is de basis)

verder kan je der niet veel aan doen misschien met de ouders praten maar dit werkt meestal niet(heb ik ook geprobeerd en ook door anderen te laten praten wat zij er van vinden)

laat de ouders goed merken wat de consequenties zijn van het vasthouden dat doe ik ook

mijn moeder weet als ze dit nog langer vast houd dat dit drastische gevolgen hebben(weet ik al! ik ga alles doen wat ik niet gemogen had in de tijd dat in thuis woon)

dat hun zoon alles wat los en vast doen. mag hij niet tot 6 uur uit en drinken

dan zodra hij het huis uit is gaat gaat hij door tot 8 uur in de ochtend en is lam van het zuipen. bijvoorbeeld

mag hij niet roken gaat hij straks om het te proberen aan de drugs

dit zijn voorbeelden van mijn leven wat ik waarschijnlijk ga doen gelukkig heb ik mijn Beste vriendin die mij helpt om niet te ontploffen als ik het huis uit ga

ik hoop dat je/u hier wat aan hebt/heeft!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze jongen krijgt de allermooiste les in zelfvertrouwen van zijn leven. Hij wordt door het gedrag van zijn ouders aan álle kanten gestimuleerd om op te staan en zichzelf te laten zien, te vertrouwen op zichzelf. De beste les die een jong-volwassene krijgen kan. Misschien niet de makkelijkste, maar zeker een van de mooiste. Kijk samen met hem naar het gedrag van die ouders zonder het te veroordelen. Het lijken sterke mensen, maar waarom trekken ze die maskerade omhoog? Hoe zijn ze vanbinnen, zie je dat aan kleine dingen? Alleen ontleden is voldoende. Hij vult dan zelf zijn eigen rol wel in. Tenslotte is hij een jong-volwassene.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan hem altijd advies geven als hij er naar vraagt. En hou de deur altijd open voor hem. Voor de rest kun je niks doen