mijn zoontje is een stiekeme snoeper wat kan ik daar tegen doen?

Toegevoegd na 13 minuten:
hij is 7 jaar en mijn vriend haalt het snoep in huis,
hij is heel lief alleen wil hij nooit luisteren als ik zeg dat hij geen snoep meer mag kopen.
mijn vriend biedt hem ook vaak een snoepje aan als ik er niet ben.
WAT KAN IK NOG MEER DOEN???

Toegevoegd na 13 minuten:
hij is 7 jaar en mijn vriend haalt het snoep in huis,
hij is heel lief alleen wil hij nooit luisteren als ik zeg dat hij geen snoep meer mag kopen.
mijn vriend biedt hem ook vaak een snoepje aan als ik er niet ben.
WAT KAN IK NOG MEER DOEN???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe oud is je zoontje? Hoe komt hij aan het snoep? Wat heb je al geprobeerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, over welke leeftijd hebben we het?
Amadea
11 jaar geleden
En bedoel je dat hij het ongevraagd uit jouw voorraadkast haalt, of dat hij het van z'n zakgeld koopt en stiekem opeet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kijk maar naar extra uitleg...
Amadea
11 jaar geleden
Oh, maar dan is niet jouw zoontje de schuldige maar je vriend! Met jouw vriend moet je duidelijk zien te krijgen dat je niet wilt dat hij snoep koopt en aan je kind geeft als jij niet thuis bent!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist Andrea.
Dat heb ik net in een antwoord gezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat heb ik ook al zo vaak geprobeert, maar het werkt allemaal niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan verdient je vriend een stevige uitbrander. Het klinkt alsof je twee kinderen hebt in plaats van een. Of ben je zelf een beetje te streng over het snoepgedeelte? Of is je zoontje te dik? Spreek met je vriend af wat jullie redelijk vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer dat je merkt dat je vriend snoep geeft aan je zoon terwijl jij dat niet wilt en expliciet verboden hebt: een week geen seks. Wanneer de merkt dat het weer gebeurd: twee weken geen seks. Derde keer in de fout: drie weken geen seks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lol @dorske, soms is dat "the only way" !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk uit met "beloonsystemen" zoals Babyjane hierboven vertelt. Dan eet hij om de verkeerde redenen het avondeten op. Wat ik zou doen is het volgende. Allereerst heel duidelijke afspraken met je vriend maken. Snoep? Prima, maar dan alleen voor hem en buiten het bereik (op de slaapkamer?) voor je kind. Jij bent de moeder, dus jij bepaalt wat je zoontje krijgt en wat niet. Volgende stap is om je zoontje verantwoordelijkheid te geven. Hoe? Door hem 1x per week een snoeppotje te geven. De hoeveelheid bepaal jij, de inhoud mag hij tijdens het boodschappen doen bepalen. Uit dat snoeppotje mag hij dan de hele week NA het eten een of meer snoepjes halen. Maar vertel hem duidelijk: op is op. Ook jij moet de afspraak nakomen: vul onder geen beding dat potje tussentijds aan. Op den duur zal hij begrijpen dat als hij een avond meer snoept, hij minder overhoudt en misschien het potje wel eerder op is dan hij wil.. Als hij dan gaat zeuren, dan kun je hem wijzen op jullie afspraak. Hij zal het dus leuk en soms wat minder leuk vinden, maar het levert discipline op en een stuk minder stiekem gedoe. Succes!

Antwoorden (9)

Als hij nog klein is, geen snoep in huis halen, als hij groter is, ook weinig aanbieden, maar voorkomen kun je het dan niet meer, hij krijgt het van vriendjes en koopt dan van zijn zakgeld snoep, praat met hem over de gevolgen van veel snoepen, het tandbederf en suikerziekte, maar de kans dat dat niet werkt blijft groot.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ga eens een goed gesprek aan met je vriend, hij moet jouw manier van opvoeden respecteren, jullie moeten op 1 lijn zien te komen, duidelijkheid is ook voor jouw zoon belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
suikerziekte?????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja van snoepen kun je dik worden en dat kan diabetes 2 veroorzaken, het hoeft niet, maar het kan wel.
Beetje weinig informatie (hoe oud, wat bedoel je met stiekem?)

Als je bedoelt dat hij stiekem snoep steelt van zijn ouders dan zou ik uitleggen dat hij voortaan zijn snoepjes krijgt, op zaterdagavond voor de hele week. Stop die uitgeteld in zijn eigen trommel en houd de rest apart.

Als hij al wat ouder is zul je het hem moeten leren en kun je de overige snoepjes uitgeteld in een andere trommel bewaren en zeggen dat hij de week erna geen snoep krijgt als daar uit gejat is.

Als hij nog wat ouder is ga je geen weekbudget meer geven maar leg je hem gewoon uit dat hij niet meer moet stelen want dan is er een week geen snoep meer voor hem.

Toegevoegd na 18 minuten:
Koopt je zoontje nu snoep én je vriend of alleen je vriend?

Hoe komt je zoontje dan aan geld? Als het van zijn zakgeld is moet je het of goed vinden of afspraken maken dat hij van zakgeld geen snoep moet kopen.

Als je vriend zich niet aan de afspraken houdt zul je eerst je vriend moeten gaan opvoeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ligt het probleem niet bij jouw zoontje maar bij jouw vriend.
Een kind van 7 zal niet snel een snoepje weigeren.

Je zult dus dit probleem met jouw vriend moeten oplossen.
Wat is de reden waarom hij steeds snoep koopt, tegen jouw wil?
Weet je waar hij dat snoep heeft liggen?
Dan ga je het pakken en gooi je het in de vuilnisbak,
waar vriend en zoon bij zijn.
Je moet er voor zorgen dat jouw standpunt duidelijk is, voor beiden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een deel ben ik het met je eens, maar de vriend moet als een volwassene behandeld worden. Anders gaat het zoontje zijn moeder haar de zwarte piet toespelen. Plus het is niet de schuld van het zoontje, maar door deze aanpak gaat het zoontje denken dat het zijn schuld is dat het snoep weg moet.
Ik ga ervan uit dat je vriend een volwassen man is. Jij bent verantwoordelijk voor je zoon, dus zorg dat je vriend je steunt bij de opvoeding van je zoon.

Geef wel aan dat je het fijn vind dat hij gek is op je zoontje (neem ik gemakshalve even aan), en dat je graag overleg wil hoe vaak er snoep in huis wordt gehaald. Laat je vriend gerust snoep blijven halen maar maak hier duidelijk afspraken over. Het alternatief is nl. minder leuk: als hij zijn verantwoordelijkheid niet aankan zul je maatregelen moeten nemen.

Ook richting je zoontje kun je goede afspraken maken. Bijv. dat jij of je vriend dagelijks een klein snoepbakje voor je zoontje maakt. Dan bepaal jij (in overleg met je vriend) hoeveel erin gaat en of je zoontje het de hele dag over doet, of het in 1x opmaakt, hoe dan ook, je hebt hierin geen zorgen meer. Maak hier een win-win situatie van!

Mocht je zoontje snoep pikken: doe al het snoep in een doos/kistje met een hangslot erop oid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad, waarom dagelijks... dat is toch niet goed !
hoe meer je verbiedt, hoe aantrekkelijker het wordt voor je zoontje.

je kunt je vriend niet verbieden snoep te kopen, maar hem wel dringend vragen om je zoontje niets meer aan te bieden.

wat misschien een oplossing is, is de introductie van de 'snoeptrommel'
daarin doe jij zelf goede (minder slechte) snoepjes die je zoontje 'af en toe' op afspraak met jou mag pakken (1 of 2).
dát zou een oplossing kunnen zijn, als je aan de andere kant je vriend 'in toom' kunt houden...

sterkte en succes !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn dochter van 8 deed dat tot vorig jaar ook nog. we gaven haar steeds langer geen snoep, dat ten eerste.Van wie ze snoep stal, daar moest ze snoep voor terug kopen. Bovendien legde ik uit dat stelen een voordeel kan hebben wanneer je echt al weken niet gegeten hebt, Dan steel je een brood bij de bakker, dan heeft het zin. Nu ze steelt van mensen van wie ze houdt zonder geldige reden is het een rotgevoel, dat geeft ze toe. Bovendien raakt ze de band kwijt met die mensen. Die mensen vertrouwen haar niet meer. Laten haar niet meer alleen thuis, verstoppen het snoep... Vriendjes willen niet meer met haar spelen. Zo legde ik dat uit. Op die manier krijg je terug wat je bij een ander doet. De gevolgen in het groot. Kortom: Doordat ze stal raakte ze meer dan wie ook zichzelf.

Dit alles maakte diepe indruk bij haar. Het tegenovergestelde gebeurde. Ze is zuinig met snoep en vraagt er nu netjes om. Koopt snoep van haar eigen zakgeld soms en deelt dat met iedereen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het altijd een beetje moeilijk met 'stelen' uit de snoeptrommel. Je woont onder een dak, je eet allemaal uit diezelfde kast. Is er een soort eetpolitie die bepaalt wanneer je iets mag pakken? Zou je het ook stelen noemen als je kind een appeltje van de schaal nam of een boterham uit de trommel? Pak je zelf nooit iets uit de kast?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een snoepje is tot daaraan toe. Het ging bij mij om hele zakken. En ja ik pak zelf ook vaak iets, geen hele zakken maar iets. En ik deel. Maar ja ik ben Mama en betaal en werk ervoor. En ik probeer mijn kind op mijn manier te leren wat normen en waarden zijn. En idd waar ligt de grens? En sowieso is het hoe dan ook preettig als even wordt gevraagd erom of gezegd dat er wat gepakt wordt, zodat je dat bij de volgende boodschappenronde niet vergeet mee te nemen omdat het thuis op is gegaan aan iemand die .... stal... of pakte of hoe je het noemen wil. Daar kun je natuurlijk uren over gaan praten. Maar ik kies er voor een vraag te beantwoorden van iemand die even met de handen in het haar zit. Verder wil ik het er graag bij lagtern en dan hoop ik dat iemand er wat aan heeft. Want dfas de hoofdzaak waarom ik hier zit. Mensen helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet bedoeld om jouw manier af te katten, want het werkt! En het hamsteren van hele zakken is niet goed te praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een achtjarige kan je dit wel stelen noemen, vind ik. Tenzij je in huis geen duidelijke regels hebt en iedereen zo volwassen is dat ze zelf goed kunnen bepalen wanneer het redelijk is om een extra snoepje of koekje te nemen. Maar bij kleine kinderen is het toch zo dat zij het vragen wanneer ze een snoepje willen, en dat het dan duidelijk zo is dat mama of papa 'ja' zegt of 'nee'. Dat betekent dat het kind heel goed weet dat er toestemming voor nodig is voor je een snoepje pakt. En goed, één dropje is niet zo erg, maar kinderen voelen toch haarfijn aan wat kan en wat niet kan, wat ook blijkt uit het gegeven voorbeeld. Een meisje van acht dat zich schuldig voelt omdat ze hele zakken snoep, omdat ze weet dat dit helemaal niet de bedoeling is. Als ze zestien zou zijn en ze zou een keer twee koekjes bij de thee pakken, zou ze zich waarschijnlijk helemaal niet schuldig voelen. Op dat moment is het namelijk niet meer zo dat het altijd de ouders zijn die aangeven wanneer ze wel of niet een snoepje of koekje mogen, maar begrijpt een kind zelf wat er wel en niet kan, en weet het hier verantwoordelijk mee om te gaan. Geen enkele ouder die daar een probleem mee heeft, en geen enkel kind/tiener die zich daar schuldig over voelt. Ik vind trouwens dat je het heel goed hebt uitgelegd aan je dochter forallweknow, door haar de gevolgen van haar eigen acties in te laten zien en hier open over te zijn zal ze zélf ook gemotiveerd zijn om dit gedrag te veranderen, en doet ze het niet alleen maar omdat ze bang is voor straf of voor boze ouders. En ik vind dus ook dat het mooi aantoont dat kinderen van deze leeftijd echt wel weten wat wel en niet kan of mag, en ook goed in staat zijn om de gevolgen van hun acties te snappen, zeker als ze daar goede uitleg over krijgen. Mooi voorbeeld, en een plus van mij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@krol: een peutertje, ok, maar een kind van 7 kan dat met wat uitleg al redelijk zelf regelen. Maar dan moet er geen vriend zijn die het hele systeem ontregelt door zakken snoep toe te steken en dubbele signalen af te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat vs een probleempje met de vriend moet oplossen... voordat het snoepprobleem echt opgelost kan worden. @krol: ik denk dat vs hoopt dat het probleem bij haar zoontje ligt en niet bij de vriend, die is natuurlijk moeilijker 'aan te pakken'...!
Het kinderachtigste is, om het oude uit de kast te halen, namelijk:

Eten totdat hij er geen pap meer van lust.

Meestal is het zo, als iets heel moeilijk te krijgen is, gaan mensen er des te meer moeite voor doen.
Als het makkelijk/veel te krijgen is, is het niet zo interessant meer.

Andere optie is het ergens verstoppen waar hij het niet kan vinden.

Extreemste geval een slotje er op.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stel je komt thuis en je merkt dat hij eens snoepje gepakt heeft. dan ga je naar hem toe en vraag je rustig of hij een snoepje gepakt heeft, zegt hij nee maar zie je dat hij jokt(doen alle kinderen rond deze leeftijd) wordt dan niet boos en zeg hem: ik wordt niet boos als je het eerlijk zegt,(dan zeggen ze meestal wel de waarheid)
dan zeg je ik hoor dat jij stiekem een snoepje gepakt hebt.
dan zeg je dat je het niet leuk/fijn vind. dan de waarom, omdat het slecht is voor je als je zoveel snoept/ of dat je het niet fijn vind dat als hij stiekem snoept.
dan ga je door: dan zeg je: zou je de volgende keer eerst vragen of je een snoepje mag/ wacht de volgende keer tot dat mamma/pappa er is en dan vraag je of je een snoepje mag

deze mannier de 4 feedback regels gebruiken wij op de kinderopvang en het werkt prima

regel 1
feitelijk gedrag
feitelijk zeggen wat hij deed of doet
ik zag dat jij stiekem een snoepje gepakt heeft

regel 2
zeggen wat het met je doet
het gevoel wat je er bij krijgt
ik vind dat niet leuk/fijn

regel 3
reden waarom je de feedback geeft
omdat ik dan niet zie hoeveel jij snoept en veel snoepjes zijn slecht voor jouw buik

regel 4
verandering
wat wil je anders hebben
de volgende keer wil ik dat je wacht tot dat mamma/pappa er zijn en dat je dan om een snoepje vraagt.

bij negatieve feedback altijd regel 1 en 4 zeggen en bij positief regel 1 en 2/3
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaan snoepjes uit de fop winkel en als je die snoepjes opeet heb je bijv. een blauwe tong. Het zoontje kan dan niet meer stiekem snoepen zonder dat je het weet en hij durft dan minder snel een snoepje te pakken, want hij weet dat je erachter komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL goed idee ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prima idee :) LOL