krijgt ons kind een harde of een zachte g ?

Ik kom zelf uit Limburg en heb dus een zachte g
maar mijn man heeft een harde g
Nu waren we over kinderen aan het fantaseren en vroegen we ons af krijgen onze kinderen een harde of een zachte g

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die harde of zachte G is niet iets wat aangeboren is! Dat hoort bij spraak en dat hangt af van wat jullie zelf
er van maken.

Antwoorden (5)

Ligt eraan waar jullie wonen en wie het meest tijd doorbrengt met jullie kind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lijkt mij ook. Omgeving is belangrijkst in dit geval.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, een harde of zachte g is niet aangeboren, maar aangeleerd.
Hoe wordt het meest tegen jullie kind gepraat, met harde of zachte G? (denk ook aan hoe ze op de basisschool praten!) t is net wat het kind gewend is..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De woonplaats heeft een sterke invloed (vriendjes, school, sport). Maar ook de ouder/oppas die het kind het meeste verzorgt. In het gezin van mijn zus (hij Limburg, zij Noord-Holland) zijn er g-verschillen tussen de drie kinderen - dus er lijkt ook een niet-beïnvloedbaarheid deel te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
moeilijk te zeggen, mijn vader heeft een zachte G mijn moeder een harde G. Mijn moeder voedde ons vooral op. Mijn oudste zus heeft een zachte G, ze woont nu in het westen, haar kinderen praten met een harde G (haar man ook) Mijn anders zus praat met een harde G, woont in Brabant, haar kinderen praten met een zachte G (haar man ook)
Ik praat met een harde G

Alle 3 zelfde lagere school gezeten, 3 verschillende middelbare scholen. Het viel mij wel op dat mijn harde G klasgenootjes eenmaal op de middelbare school zich gingen aanpassen aan hun Brabantse klasgenootjes. Na een jaar spraken ze Brabants of het nooit anders geweest was. Mijn zus en ik zijn altijd met harde G blijven praten.

Overigens in de periode dat mijn zus een jaar werkloos was en dus meer bij de kinderen was begon mijn nichtje ineens met een harde G te praten.

Het is dus maar waar je kind zich het meest door laat beïnvloeden, ouders, leraren/leraressen, klasgenootjes, idolen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderen nemen het dialect aan waar ze wonen. Ik ben zelf limburger en woon in limburg. Mijn vrouw komt uit friesland. In de eerste jaren spraken de kinderen echt hollands. Doordat mijn vrouw de meeste tijd van de opvoeding voor zich nam. Toen ze echter naar school gingen begon steeds meer het limburgs dialect erin te sluipen. Komt uiteraard door het spelen met vriendjes enzovoort. Dus ik denk in jullie geval dat ze eerst een zachte g aanleren maar op het moment dat ze naar school gaan het dialect van hun woonomgeving aan gaan nemen. En kinderen zijn vrij snel in dit aanpassen aan de omgeving.