mijn dochter van bijna 7 is heel erg bang om te gaan slapen. Ze is bang voor weerwolven na het zien van dolfje hoe krijgen we haar in slaap?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (9)

Leg haar uit dat dat soort dingen niet bestaat.
Net zomin als bijna alle dingen die ze op TV ziet.
Geen tovenaars (harry potter)
Geen levende knuffels (sesamstraat)
Geen pratende muizen en andere beesten
en dus ook geen weerwolven, heksen, kabouters, elfjes
(misschien wel boze schoonmoeders, maar dat is een andere afdeling)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jonge kinderen leven nou eenmaal in een fantasiewereld.
Dat is juist de reden dat kinderprogramma's vol zitten met pratende muizen, levende knuffels en elfjes, kabouters en weerwolven.
Niks is dodelijker en vervelender voor een jong kind, dan een ouder die al die heerlijke enge en wonderlijke fantasieen in een keer de kop indrukt met saaie prietpraat. Angsten voor wonderlijke zaken,en een grote fantasiewereld horen nou eenmaal bij jonge kinderen.
Dat is goed voor ze en daar leren ze van.
Dat moet je ze ook gunnen, en er een beetje mee om kunnen gaan.
Uitleggen dat Dolfje het weerwolfje maar een film is, en dus niet echt. Misschien kun je via internet zelfs een making of filmpje vinden over hoe ze Dolfje gemaakt hebben? ( youtube? )

Deze bijvoorbeeld :

http://www.youtube.com/watch?v=FzxYqPcDpvo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kan je voordat ze gaat slapen met haar door haar kamer lopen en onder haar bed kijken, in haar kast enzo om te laten zien dat er echt niks engs in haar kamer zit, en haar vertellen dat je altijd dichtbij haar bent. Als je in God gelooft kan je haar zeggen dat ze 's nachts zal worden beschermd door engeltjes. Voordat ik vroeger ging slapen, zong mijn moeder een liedje met me dat God of de engelen de wacht over mij zouden houden. Voor mij werkte dat toen wel, maar als je niet religieus bent hoeft dat natuurlijk niet.

Ik hoop dat het werkt om haar te laten zien dat ze veilig is in haar bed, in haar kamer, en dat je er altijd voor haar bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit maar een ding op bij dit soort kinderangsten:
Er helemaal in meegaan!

Het is psychologisch onderzocht dat dit DE manier is om jonge kinderen te leren inzien, dat er niks te vrezen valt:
Het feit dat het kind ziet dat de ouders helemaal meegaan in de fantasie-angsten, doet het kind snel inzien dat de angst nergens op gebaseerd is.

Dus: Schrik jezelf dood als je kind zegt te denken dat Dolfje in de kamer is. Ga samen met haar op strooptocht om Dolfje te vnden. Schrik je helemaal kapot, wanneer je onder het bed loert en even dacht dat die verdwaalde pop daar Dolfje was...Inspecteer samen het hele huis!
Maak het nog sterker: Vraag je dochter of zij JOU wil beschermen tegen Dolfje, als hij vannacht door het huis komt spoken! Vraag of ze dapper genoeg is om mama te beschermen!
En ga zo maar door.
Maak er een echt toneelstuk van, en overdrijf er lekker op los.

Ik wil met je wedden dat je binnen 2 dagen van het probleem af bent.

En kijk niet gek op als je dochter regelmatig in de lach zal gaan schieten om jouw gekke gedrag.
En daar zit 'm juist de clou: Lachen is herkennen, en al gauw zal ze de gekkigheid van haar eigen angsten inzien en kwijt zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Skusme, dit kan echt gevaarlijk zijn voor kinderen die er niet binnen 2 dg af zijn en helaas weet je dat niet van tevoren. Er volledig in mee gaan KAN een oplossing zijn maar echt niet bij alle kinderen. Sommige kinderen schreeuwen gewoon om grenzen en dat ouders die ook aangeven, ook voor wat betreft bang zijn. Juist laten zien dat jij er niet in gelooft maar wel de angst van je kind gelooft kan een doorbraak betekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
denk ook meegaan in de zin van de angst van het kind serieus nemen. een moeder die schrikt en het ook eng vindt, en vervolgens aan het kind vraagt de moeder te beschermen kan heel anders uitpakken. (mijn moeder is OOK bang, en heeft mijn bescherming nodig en doet een beroep op mij?) bij kinderen die faalangstig zijn aangelegd denk ik dat er binnen 2 dagen een nog grotere angst en bijkomend probleem ontstaat. neemt niet weg dat het bij een ander kind wellicht kan helpen, maar zelf zou ik hierin een heel stuk voorzichtiger zijn en meer veiligheid bieden naar het kind toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, net als die reclame van de efteling:
"Er zit een draak in de kast!" zou inderdaad kunnen werken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
skusme 12051 heeft het enige juiste antwoord gegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat de meeste mensen bijzonder vreemd opkijken van een dergelijke aanpak.
Toch is deze manier van omgaan met kinderangsten zeer uitgebreid onderzocht, en deze manier van omgaan is absoluut de beste manier.
Echt, kinderen zien al heel snel in dat ze in hun eigen toneelstukje figureren, en dat toneelstukje wordt iets leuks en spannends, inplaats van iets angstigs.
Ik kan het iedereen aanraden.
Kinderen zijn niet gek, en als ouders volledig meegaan in het spel van het kind, komt er bij het kind een besef vrij dat de angsten oplost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kom eens met die onderzoeken dan? Wel met nl kinderen graag ;-) Ik vind niet snel iets vreemd ik weet alleen dat er ook wel onderzoek gedaan is naar de spuitbusmethode: doen alsof er antispuitmiddel in je waterspuit zit en dat rond spuiten maar sommige kinderen worden daar banger van omdat je het als ouder niet ontkent. Ze willen dat je ze uit hun droom helpt en bij sommige kinderen werkt dat met de door jou genoemde methode maar bij anderen met die van mij (duidelijk zijn, angst niet ontkennen). Ik denk dat jouw methode ook bij wat oudere kinderen beter werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van mij. Prima uitleg en zal zeker werken.
vertel je dochter van het ritueel wat ze niet in de film hebben laten zien.

het wegjagen van weerwolven, want die zijn bang voor moeders met een angstig kind.

weerwolf? ohja? waar dan?
trek kasten open, loer onder bed, en zeg dat je in alle staten bent omdat ze je dochter bang maken.

zet de deur open, en zeg dat je hier NIET van gediend bent. jaag ze eruit en roep dat ze maar iemand anders bang moeten gaan maken, maar dat het bij jullie niet werkt en ze de verkeerde voor zich hebben.

komt op zeg, wat denkt die weerwolf eigenlijk om zich zo maar te verstoppen en je dochter lastig te vallen. zijn ze nu helemaal van de pot gerukt?!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(PROEST... ben nogal visueel ingesteld) :))) aha krol.... kan het zo zijn dat er een luchtballon met een tijger hier vlakbij het flatje is geland om vervolgens spontaan in de kamer van mijn zoontje te bivakeren? ;-)) tja, sommige spooky creatures zijn nu eenmaal wat hardnekkig, en ben je zo heel wat geniale rituelen verder. hier hebben we al heksen gehad (me not included), tijgers dus, spoken, geesten, monsters, boze dino's, en zelfs reuzeninktvissen. maar hey.... het is geen inloopwoning dus ze zijn allemaal succesvol verjaagd! ;-)) ofwel: ....en nú OPZOUTEN!!! (aldus de kinderen destijds)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HAHA, ik vergeef het je ;-))
Zorg er voor dat je dochter van enge verhalen gaat houden!
Lees haar het boek voor, en vertel er bij dat het een verhaal is van een meneer die het heel leuk vindt om enge verhalen te schrijven. Laat zien wie dan die meneer is (Paul van Loon) dat hij Dolfje heeft verzonnen. Probeer haar er bij te betrekken wat een lol hij gehad heeft terwijl hij het verhaal verzon en leer haar hoe leuk het is om een beetje te griezelen over dingen die 'net echt' zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Ik kan je niet een standaard oplossing bieden, want ieder kind is anders. Wij hebben een aantal maanden getobt en verschillende dingen geprobeerd. Het ene werkte wel, het andere werkte niet.

Het eerste waar wij mee begonnen was geen enge films meer. En met eng bedoelen we dan nog steeds kinderfilms. Ze keken bij ons graag disneyfilms. Die zijn eigenlijk niet echt eng, maar door de ogen van een 5 of 6 jarige bleken sommige stukken toch echt wel een beetje te eng te zijn. Ze is toen een tijdje terug gegaan naar Dora en Diego enz, waar ze zichzelf eigenlijk een beetje te groot voor voelde. Je kunt dus ook stoppen met te kijken naar Dolfje Weerwolfje.

Het belangrijkste voor ons kind was vertrouwen en weten dat we in de buurt waren. Dus niet de angst ontkennen (nergens voor nodig om bang te zijn, er is niets enz enz). Voor je dochter is de angst echt dus zeggen dat het niet eng is daar bereik je waarschijnlijk niets mee. De oplossing van Skusme kan helpen maar het kan er ook voor zorgen dat ze (net voor het slapen gaan) alleen maar meer gaat denken aan die dingen waar ze juist bang voor is.

Ook hebben we op een gegeven moment afgesproken: je gaat in bed liggen, ik kom over 5 minuten kijken hoe het gaat. En dat dan ook doen. Na die 5 minuten zeg je: ik kom over 30 minuten weer kijken, maar dan slaap je waarschijnlijk al. Na 30 minuten was ze in het begin nog wakker, maar ze kreeg vertrouwen omdat we ook echt even kwamen. Na een tijdje sliep ze wel na 30 minuten en gingen we afbouwen.

Die enkele keer dat ze in de nacht wakker werd en bang was gaven was er nog iets anders wat goed hielp. We gaven haar iets van onszelf waar ze dan op moest passen of moest bewaren.

Tenslotte zijn we ook het slaapritueeltje gaan aanpassen. Dus na het avondeten geen tv meer kijken (teveel indrukken) maar lekker even spelen. Ruim op tijd naar boven gaan en dan even voorlezen. Hierbij hebben we een paar maanden gebruik gemaakt van 2 boekjes van relaxkids. Wens-ster (zie link) was voor onze dochter het leukste. Ze luisterde echt en werd er rustig van. Het verhaal eindigt meestal met iets om over na te denken en anders vroegen we dat. Bedenk maar eens wat jij zou wensen als je kon toveren of bedenk maar eens wat we voor leuke dingen kunnen gaan doen in de vakantie, wat je wil hebben voor je verjaardag enz. Allemaal dingetjes om voor afleiding te zorgen.

Veel succes met het zoeken naar de oplossing die voor jullie dochter het beste werkt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt haar in gebed bij Jezus Christus brengen. Door samen met haar voor het slapengaan te bidden voor een vredige slaap kan zij rustig gaan slapen.

Weet wel dat de naam van Jezus Christus machtiger is dan al het andere. Zelfs angst kan erdoor verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kind van 7 belasten met Jezus enz terwijl ze al bang is voor Dolfje lijkt me niet zo'n goed plan, misschien niet meer laten kijken naar Dolfje? Een alternatief zoeken dus waar die weerwolf onzin niet in voorkomt. Om er in mee te gaan en te gaan zoeken naar die weerwolf of anderszins lijkt me niet bevorderlijk omdat je dan als ouder het bestaan ervan bevestigd en dat lijkt me niet de bedoeling.