Wie bepaalt of het u of jij is?

Mijn broer wil dat zijn kinderen u tegen mij zeggen. Ik wil dat niet, vind dat zo achterhaald en zinloos.
Volgens mijn broer is dat een deel van de opvoeding, waar ik niks over te zeggen heb. Maaar het heeft weldegelijk met mij te maken! Ik vind het niks!

Wie heeft recht van spreken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag is reeds eerder gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/zeg.19585
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet helemaal, gaat niet over in het algemeen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is inderdaad heel anders mariejose!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan je broer wel begrijpen want het zijn zijn kinderen die opgevoed worden naar zijn normen en waarden. Als je broer niet aan jouw wens wil toegeven dan zal je het moeten accepteren want als de kinderen eenmaal ouder zijn dan kan je zelf tegen ze zeggen dat ze jij en jou mogen zeggen tegen je. Zo is het hier ook gegaan,en heb ik zelfs afgesproken dat ze mij gewoon bij mijn voornaam mogen noemen als ze dit willen.

Het beste antwoord

Ik als ouder leer mijn kinderen u te zeggen tegen een ander TOT de ander zegt dat dat niet hoeft. Ik heb me ook enorm gestoord aan de ouders van een vriendje die wilden dat hun zoon u tegen mij zei terwijl alle andere kinderen mij gewoon mama-van-x noemen of bij mijn voornaam.

Dus ja ik ben van mening dat je je kinderen leert u te zeggen totdat de ander zegt dat het niet hoeft. De ander wordt aangesproken en die bepaalt zelf hoe die aangesproken wordt. Ik ben het dus helemaal met jou eens. Je kunt zeggen dat je het deel van de opvoeding respecteert en dat je het fijn vindt dat ze tegen mensen u zeggen maar dat de ander ook gerespecteerd moet worden in de zin van dat de ander bepaalt hoe hij/zij wordt aangesproken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik vind dat jij (u) degene bent die bepaalt hoe je (u) wordt aangesproken, en niet je broer.

Aan de andere kant valt er wel wat te zeggen voor het standpunt van je broer. Hij is de opvoeder die zijn kinderen beleefde omgangsvormen wil meegeven, daar is natuurlijk niks mis mee.

Ik zou er geen principekwestie van maken als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In overleg met jouw broer moet je toch met je neefjes en nichtjes kunnen afspreken dat je jou tutoyeren mogen. Omdat jij een nabij familielid bent en geen vreemde, en omdat jij het zelf niet prettig vindt met u te worden aangesproken. Dat moet jouw broer toch kunnen respecteren?!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook. Maar volgens mijn broer is dat onduidelijk. Dan zit er geen logica in.
Je broer is vader van de kinderen en heeft in mijn idee toch de meeste recht van spreken.
Dat jij het niet wilt is een probleem die jij en hij eerst samen eens goed moeten bespreken. Tenslotte is er op elke regel een uitzondering te vinden. Vertel hem dat het je erg stoort en er heel veel moeite mee hebt.

Kinderen leren onderscheid maken tussen wat wel en niet kan en mag is ook een kunst. Als zij leren u te zeggen tegen die mensen die het behoeven, en dan leren dat voor degenen die aangeven dat ze best je mogen zeggen valt daar onder.
Overigens vind ik het wel een hele goede van je broer, kinderen leer je respect en een klein deeltje daarvan is u zeggen tegen volwassen.

Bron: mijn ervaring ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan het wel ouderwets vinden, maar ik denk niet dat de kinderen er schade door zullen ondervinden. Je broer is vader van deze kinderen, hij gaat over de opvoeding, en hij vindt het aanspreken van vreemden/volwassenen met "u" een deel van de opvoeding. Daar is weinig tegen in te brengen.

Het is "ouderwets en zinloos" is denk ik niet genoeg om zijn mening onderuit te halen. Als je een reden zou kunnen bedenken waardoor het echt slecht voor ze is... maar dat wordt denk ik lastig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het heel goed van je broer dat hij zijn kinderen leert om bepaalde beleefdheidsvormen in acht te nemen. Hij zou daarbij wel kunnen aangeven dat als een persoon aangeeft dat zij "jij" mogen zeggen, zij dit dan ook mogen doen.