Wat doe je als je kindje, dat pas begonnen is met vaste voeding, al het eten weggooit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
hoe oud is het kindje eigenlijk, sommigen beginnen namelijk met potjes met 4 maanden en noemen dat vaste voeding, anderen beginnen met 6-7 maanden en met echt vast voedsel, dat is wel een heel verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef je misschien eten volgens de Rapley-methode? Want als je net de eerste hapjes op een lepeltje geeft, valt er niet veel te gooien (wel te spugen), toch? Zo ja, dan kun je dat er beter even bij zetten, dat geeft andere antwoorden.

Antwoorden (11)

gewoon rustig blijven.
op een iets later tijdstip het nog eens proberen en vooral toejuichen als ze wel een hapje heeft geslikt.
leuk maken en spannend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leren dat dat niet mag...
daarom ben je een ouder, om je kinderen te leren,
help zelf nog mee met eten geven, zo leert je kind dat het eten in de mond moet, en niet op de vloer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rustig en kalm blijven en hem/haar duidelijk maken, dat je dit gedrag niet wilt.
Zelf het bordje vasthouden en voeren met een lepeltje. Eten weigeren is heel normaal, omdat het kind de voeding niet kent en eraan moet wennen.
Misschien een omstreden methode, maar je kunt gedurende een bepaalde periode ook iets door het eten doen wat het kind wel lekker vindt (appelmoes bijvoorbeeld).
Andere mogelijkheid: naast het nieuwe eten een bordje met iets wat hij/zij wel lekker vindt, en als het een hapje heeft genomen van het nieuwe eten, dan een hapje van wat het lekker vindt.
Maak er ook iets leuks van, ga geen strijd aan, want dat ga je verliezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel laten merken dat het niet mag, maar straffen hoeft echt nog niet. Duidelijk NEE zeggen.

Ik zelf ben wel voorstander van je kindje het zelf laten ontdekken, lekker kliederen mag. Maar niet baldadig gaan gooien.

Gewoon rustig blijven, als ze nog zo jong zijn kan je niet verwachten dat dit niet gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt een beetje aan de leeftijd van het kindje, maar vaste voeding leren eten is in eerste instantie nog een spelletje ; zeker tot een jaar kan een kindje redelijk volstaan met alleen maar melk en pap. Vaak wordt al tegen de zesde maand met vaste voeding begonnen, maar strikt noodzakelijk is het dan nog helemaal niet.

Wat heel belangrijk is in deze fase is dat eten LEUK is. Leuk en lekker en prettig en fijn en gezellig. Een slechte eter kun je in deze periode vrij eenvoudig maken, en dat is wel het laatste waar je op zit te wachten. Wil het echt niet, vergeet het dan gewoon nog even en probeer het over een paar weekjes weer.

Soms is het makkelijker (en veel leuker en veel natuurlijker) om het kindje spelenderwijs te leren eten door het aan tafel te zetten tijdens het eten, en af en toe een hapje (voorgekauwde of helemaal fijngeprakte) groente of aardappeltjes mee te geven (mits je niet al te zout kookt natuurlijk - voor kinderen is dat nog slechter dan voor volwassenen). Dan zal hij of zij er bij willen horen en meteen al leren eten wat de pot schaft. Potjes zijn namelijk eigenlijk nergens voor nodig, en als je dat wel eens geproefd hebt, WEET je waarom sommige kinderen dat niet blieven.

(En nee, een kind dat absoluut nog op geen enkele manier aan tafel aan kan schuiven omdat het daar veel te jong voor is (onder de 7-8 mnd), heeft ook nog niet echt vaste voeding nodig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vooral geduldig blijven.
Kinderen moeten eerst heel erg wennen aan vast voedsel. Het ene kind is er meteen dol op en het andere kind wil er niets van weten.
Zo wilde mijn kind alleen maar potjes en begon al te kokhalzen als ik met iets zelfgemaakts in de buurt kwam.

Ging gelukkig ook weer over.

Het duurt gemiddeld 10 keer voor een kind gewend is aan een smaak. Wissel dus in het begin niet teveel tussen de verschillende smaken. Geef eerst bijvoorbeeld een week lang worteltjes. Dat is een makkelijke smaak om mee te beginnen.
Ook al krijgt hij/zij maar een paar hapjes binnen, dat is al prima. Maak er geen strijd van want dan krijg je het in de toekomst nog moeilijk.
Je kind krijgt vanzelf meer behoefte aan vaste voeding. Dan heeft hij/zij niet meer genoeg aan melk.

In eerste instantie voer jij het kind natuurlijk. Hij/zij kan dan alleen maar het eten uitspugen, maar heeft niet de mogelijkheid om het bordje/potje weg te gooien. Die hou jij bij je.
Pas later, als het kind wat meer gewend is aan eten, geef je het zelf ook een lepeltje en laat je hem/haar een beetje aanklooien (terwijl je zelf ook af en toe een lepel met eten in het mondje stopt)

Als het echt moeilijk gaat dan kun je het kind in het begin een beetje afleiden met een speeltje.

Veel succes, en maak je niet te druk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Cryofiel
13 jaar geleden
Precies. Toen ik de vraag las, vroeg ik me meteen af hoe een kind dat net begint aan de eerste vaste voeding, het eten weg kan gooien. Het bordje of het potje staat toch hopelijk buiten bereik van het kind - dat lijkt me logisch.
Wij hebben precies hetzelfde probleem gehad, we dachten dat het over was, en nu begint het weer, maar kan morgen weer over zijn!
Ik laat het maar gebeuren en laat de hond later de omgeving waar ze heeft gezeten de grond stofzuigen!
Voor haar is het een spelletje, het zelfde als speelgoed weggooien. En hoe meer aandacht ik het geef, hoe meer ze moet lachen, dus ik negeer het maar gewoon, tis maar een fase.
Een geweldig boek is van de supernanny, dat mens is een tijd op tv geweest, en heeft nu een boek geschreven, echt een aanrader!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gaf mijn kinderen 'finger foods' en direct op het blad. In het begin in heel kleine stukjes en niet meer dan 5 of 6 stukjes tegelijkertijd. Op deze manier bleef het leuk en overzichtelijk voor hen en gezellig voor mij: ze bleven heel lang zitten omdat ik de stukjes die ze opaten verving door een volgende 'gang' voor ze verveeld raakten. Ik probeerde altijd veel verschillende smaakjes en texturen aan te bieden: bijv. 3 stukjes brood & 2 stukjes kers, daarna stukjes broccoli & mango, en dan wat kaas, etc. Op die manier krijg je snel door wat ze lekker vinden en je kunt bijna ongemerkt een nieuw smaakje introduceren. Mijn kids hoefden hun bordje niet leeg te eten en ik denk dat eten daarom geen strijd geworden is.
Mijn kinderen zijn nu 3 en 4 en houden nog steeds van variëteit en lang tafelen. En hun bordjes zien er nog steeds gekleurd uit: gisteren was het steak, aardappeltjes, boontjes, olijfjes, atjar tjampoer, komkommers en cashewnoten. Van alles maar een klein beetje, want hun maagjes zijn nog klein natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
EERST een fototoestel pakken en gebruiken (leuk voor later)

daarna er naast gaan zitten (dus maak een GROTE portie) en met veel poeha voordoen hoe je het met plezier in je mond stopt, kind de hemel in prijzen als het ook één stukje oppakt en in de mond stopt.

Verder echt niks, vooral als jij geagiteerd reageert op dat gooien wordt dat het leukste spelletje van de wereld. Dat doen ze met de blokjes uit de box gooien toch ook, hoe sneller jij ze teruggooit hoe sneller ze er weer uit worden gekiept. Pas als jij stopt met terugdoen is de lol er snel af.

Met het eten zou ik het heel lang gewoon proberen, gewoon niet reageren en wel bijv na 5 stukjes gooien het 6de stuk gewoon vasthouden en niet meer geven voor die dag, maar de volgende dag wel gewoon weer proberen EN ZELF MEE ETEN!!!! van dat eten!!!!
amigo
13 jaar geleden
het licht aan hoe oud het kindje is.
jij zei dat hij/zij net begonnen is met vaste voeding,
heb je al iets anders geprobeerd?
mischien vind hij/zij het gewoon niet lekker.
of mischien is hij/zij te jong, (betekend dus dat hij/zij nog niet klaar is voor vaste voeding)
Toen mijn kinderen begonnen met vast eten, gaf ik ze gepureerde fruit, zoals banaan, appel, peer. het is vrij zoet ook, meestal vinden ze dat lekker. als je gelijk begint met hartig eten zoals aardappel, groenten vlees, heb je een grote kans dat hij/zij er niet aan gewend is (de hartige smaak bedoel ik) omdat baby melk normaal heel zoet is.
maar het grootste advies dat ik je kan geven is dat je kalm moet blijven.
als hij/zij honger heeft, dan eet hij/zij wel.
en als hij/zij nog steeds jong is, geef het tijd, voordat je het weer probeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bouw het voorzichtig op...geef hem/haar eerst nog wat voeding wat hij eerst at, leg op het zelfde bordje wat je hem als vaste voeding wilt geven...zodat hij kan wennen.

Of kies een midden weg niet te fijn en niet te vast...