Wat is het voordeel als de vader of moeder van een gezin thuisblijft en zich met huishouden , kinderen verzorgen en opvoeden bezig houdt ?

En de ander dus werkt ( tenzij hij met aandelenhandel zijn geld kan verdienen want dat schijnt voor te komen ? )

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het scheelt vooral een hoop gedoe. De werkende partner kan zich 100% op het werk storten en de zorgende partner zorgt dat thuis alles op rolletjes loopt. Als een van de kinderen ziek is, hoef je niet hemel en aarde te bewegen om een goede oppas te krijgen. Er is altijd iemand als 'achtervang'. Er is tijd en gelegenheid voor alle reutemeteut die je gratis bij kinderen krijgt, zoals bezoekjes aan de dokter, invullen van papierwerk, rustig een boodschapje doen, een flitsend kinderfeestje in elkaar zetten, koffieleut bij collega-thuisblijfouders, luizenkammen, voorleesouderen, oudercommissie van de basisschool enzovoorts.

Verder kun je de opvoeding helemaal naar je eigen inzicht regelen en je hoeft dus geen bemoeienis van oppas, oma of kinderdagverblijf te verdragen.

En de thuisblijvende partner krijgt heffingskorting (aanrechtsubsidie) van de belastingdienst.

Gemiddeld genomen zal je kind minder virusjes opvangen tijdens zijn jongste jaren (dat haalt hij later wel weer in).

Ik kan ook nog wel een rijtje nadelen noemen, maar daar vroeg je niet naar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kinderen krijgen kunnen dan in elk geval meer aandacht krijgen. Is belangrijk voor de opvoeding. Ook hoeft er minder vaak naar opvang buitenshuis gezocht. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
13 jaar geleden
Ten eerste krijgen ze de aandacht die ze verdienen, klinkt heel conservatief maar kinderen horen de aandacht te krijgen tot ze naar de basisschool gaan, dan hebben ze de basis van thuis mee gekregen want liefde en aandacht van een van de ouders is niet met geld te koop!

Toegevoegd na 1 minuut:
P.s natuurlijk krijgen de kinderen aandacht en liefde van beiden, maar ik bedoel dus opvang vanuit de creche school is het beste van een van de ouders...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al gezegd: het scheelt een hoop gedoe. De kinderen krijgen veel aandacht (meestal maximaal twee kinderen op één verzorger) en altijd dezelfde verzorger.
Die weet op een gegeven moment dan ook precies hoe je met het kind moet omgaan.
Het kind krijgt meer ruimte voor zijn eigen wensen, het hoeft niet mee te doen aan de activiteiten op een dagverblijf waar het misschien helemaal geen zin in heeft.
Spontaan iets doen is makkelijker, met één of twee kinderen ga je makkelijker eendjes voeren of naar de bieb dan met een groep van acht of negen kinderen.