hoe verhelp je slaapprobleem bij kind?

mijn dochter is nu 1,5 jaar oud. alles gaat helemaal super,behalve het slapen.
zodra ik aangeef dat ze naar bed moet begint het drama vaak al, ze komt moeilijk in slaap, ondanks een slaapritueel en dergelijke. vaak duurt het bijna 2 uur voor ze uit eindelijk slaapt.
vervolgens word ze na een uur of 3 weer wakker, geen idee waarom??! en valt dan alleen weer terug in slaap als wij haar wiegen, met haar rondlopen of bij ons in bed nemen.

haar weer in slaap laten huilen werkt niet, dan huilt ze gewoon uren en kalmeert niet.
de volgende ochtend is ze altijd weer vroeg wakker, ze is nooit vermoeid en je merkt nooit aan haar dat ze een slechte of korte nacht heeft gehad.

wie heeft tips om haar makkelijker in slaap te krijgen, om haar te laten doorslapen en wie weet waarom ze wakker word snachts?

bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je reactie, we hebben idd een tijd het kampeerbedje op onze kamer gezet, maar ook dit hielp niets. over 2 weken hebben we ook een afspraak bij het cb en ga het daar ook zeker even aankaarten.
SnakeEye
11 jaar geleden
Is het een oud huis, waar iemand vroeger in is overleden ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien ook andere, medische oorzaken uitsluiten (darmkrampjes, benauwdheid etc.) die ook een oorzaak zouden kunnen zijn.

Het beste antwoord

Vervelend! Vaak is het een fase waar je doorheen moet.

Ik neem aan dat je de middagslaap er al af heb gehaald? Zo niet, dan zou ik dat zeker doen als eerste.

Waarschijnlijk heeft je dochter gewoon niet zo ontzettend veel slaap nodig. Als ze overdag vrolijk en blij is, en geen last heeft van te weinig slaap dan hoef je je er allereerst vooral niet druk over te maken.
Dat klinkt simpel, maar belangrijk is dat het niet slapen niet een 'ding' wordt. Ze merkt dan dat jij er mee zit en kan dat gaan gebruiken om aandacht te krijgen. Of je te ' chanteren' ( klinkt onvriendelijk maar zo bedoel ik het niet )

( even tussendoor gelaten dat weinig slapen wel voor jou ontzettend vervelend is natuurlijk )

Mijn jongste dochter heeft ook weinig slaap nodig. Ik doe haar wel om 7 uur naar bed maar ze kan dan ook nog niet slapen. Ik vertel haar dat ze lekker met haar knuffels kan gaan spelen, mag gaan doen wat ze wil, zolang ze op haar kamer blijft en in haar bed. Vaak speelt ze tot een uurtje of 9 met haar knuffels en gaat dan slapen.

Mijn dochter is nu 2.5 dus begrijpt dat een stuk beter. Maar die tijd komt voor jouw dochter ook.

En dat 's nachts wakker worden is nog vervelender natuurlijk. Met name als ze moet huilen. Toch zou ik zelf niet eindeloos met haar rondlopen en haar wiegen. Ik zou haar wel gewoon in haar bed laten liggen. Wel naar haar toe gaan en geruststellen, maar dan weer weg.
Dan na 10 minuutjes weer terug, maar dan ook weer weg gaan. Telkens duidelijk uitspreken dat je er bent ( misschien heeft ze nachtmerries ) weer instoppen en zeggen, het is nog geen licht. In je bedje blijven. Als het dag is kom mama je halen.

Belangrijkste is rustig te blijven. Haar niet eruit te halen ( dat ze weet dat dat geen optie is ) en je zelf niet druk maken erover.

Maar goed, met je eigen slaaptekort is dat ongetwijfeld de grootste uitdaging.

Even een andere tip; maar misschien af en toe even zelf ergens anders slapen dat je man of moeder het voor een nachtje kan overnemen. Kan jij even doorslapen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alles was goed advies , maar dit antwoord had van de andere ook de meeste +jes

Andere antwoorden (4)

Zorg ervoor dat de slaapkamer tijdens de slaapuren donker is; heel donker!!

Laat heel zachtjes een rustgevend muziekje op de achtergrond spelen.

Probeer ook eens om haar bed in een andere kamer te zetten. Misschien slaapt ze daar beter.

Dat laatste kan met veel zaken te maken hebben:
Aardstralen.
Tocht.
Achtergrond geluiden van verkeer en dergelijke.
Autolichten die in het slaapkamerraam schijnen.

Je kunt je ook nog afvragen of de matras waar je dochter op ligt, wel geschikt is voor kinderen in de groei...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goede tips, maar hier hadden we zelf ook allemaal al aan gedacht. haar kamer is compleet donker, een slaapmuziekje vond ze vroeger fijn maar word ze nu erg onrustig van. we wonen afgelegen dus er is geen geluid(overlast) of verkeer.
of ze nou in onze kamer in een apart bedje ligt of in haar eigen kamer maakt geen verschil.
we hebben haar 2 maanden geleden een ander bed gegeven met een ander matras en ook hierin merkte wij geen verschil in slaap gedrag.
Mijn oudste zoon had iets dergelijks alleen huilde hij niet maar hij was klaarwakker, klom uit bed en begon ons wakker te maken en rond te rennen, te stuiteren dus. Achteraf gezien is dat overprikkeling geweest. Probeer de hele dag zo structureel mogelijk te houden. eten, fruit en koekje op dezelfde tijden. Als je boodschappen gaat doen, doe dat altijd voor of na het fruit eten, of na het middagslaapje. wanneer maakt niet uit als het maar rond dezelfde tijd is, zo pakken kinderen makkelijker een ritme op.

overdag geeft ze niks aan maar in haar slaap moet ze alles verwerken en als dat teveel onrust geeft word ze wakker en is ze in de war. Nou heeft mijn zoon zeer waarschijnlijk een ASS stoornis, ik bedoel niet dat je dochter dat heeft maar kinderen hebben duidelijkheid nodig en de één meer dan de ander. Ik neem aan dat ze smiddags nog slaapt, is dat lang genoeg? kan ook oververmoeidheid zijn, kleine kinderen kunnen zich heel goed wakker en alert houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel herkenbaar verhaal. Mijn dochter (inmiddels 7 jaar) heeft dit ook gehad. Ook aan haar merkte je helemaal niets. Maar het is wel slopend voor jou als ouder. Gemiddeld werd mijn kind 3x per nacht zo wakker. Hevige huilbuien en wat we ook probeerden niets hielp. We hebben alles minstens een maand volgehouden:
- beloningslijstje voor als ze goed doorsliep (nou, daar moest na een maand de eerste keer nog op komen)
- negeren en haar laten huilen (geloof mij na 2 uur zit je er dan echt doorheen, wat al die nanny programma's ook zeggen)
- zonder aandacht te schenken consequent in bed leggen
- mopperen en straffen
- avondritueel aanpassen
- boekjes lezen/ muziekje/ rescue druppels voor het slapen gaan
- een magnetiseur laten komen
- een wichelroedeloper laten komen
- rustgevende etherische olie
- bij zus op kamer slapen (hielp wel maar wij wilden dat niet iedere nacht omdat ze dan heel lang samen lagen te kletsen en dat ten koste vd nachtrust van zus ging)
- check in ziekenhuis en bij artsen (niets aan de hand ze kan wel slaaptabletten krijgen, ja daaag)
Je kunt het zo gek niet verzinnen we hebben het geprobeerd.
Na 2,5 jaar op het tandvlees te lopen besloten we haar 10 minuten in bed te nemen (iets wat ik me heilig had voorgenomen nooit te gaan doen) en haar daarna weer terug in haar eigen bed. Het inslapen ging op dat moment ook via onze slaapkamer. En ja hoor, met 3 dagen was de rust eindelijk wedergekeerd. Dochterlief kon hiermee goed uit de voeten en wij konden eindelijk weer slapen.
Ik weet zeker dat er nu een heleboel mensen over mij heen gaan vallen met deze tip, maar het heeft bij ons wel geholpen. Niets zo slopend als de een na de ander niet doorgeslapen nacht (voormits alles en iedereen verder gezond is natuurlijk).
Ik wens je veel sterkte toe en hoop dat een van de tips bij jullie gaat werken.
Onze dochter is inmiddels 7 jaar en komt nu af en toe (ongeveer 3x per maand) en zegt dan dat ze zich boven eenzaam en alleen voelt. Ze logeert ook regelmatig bij haar zus op de kamer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onze dochter begint heel vaak bij ons in bed, maar ook dit helpt niets, als ze snachts wakker word ben ik momenteel te moe om weer een gevecht aan te gaan en ook dan eindigd ze bij ons in bed, waar ze vaak nog steeds enkele uren onrustig is.
veel van de dingen die jij hebt geprobeerd hebben wij ook geprobeerd, alleen die rescue druppels niet omdat daar alcohol in zit, en de slaapmiddelen willen wij ook zeker niet aan beginnen. het lijkt gewoon alsof ze niet snel vermoeid is en aan een paar uur slaap voldoende heeft. ze functioneert verder prima. loopt voor op andere kinderen van haar leeftijd, is vrolijk , blij en heel gezond nooit griep nooit snotneus oid. bedankt voor jullie antwoorden, ik ga er op hopen dat we snel een goede manier vinden :)
Heel herkenbaar, mijn 2e dochter had dit ook alleen werd ze niet wakker om vervolgens weer in slaap gewiegd te willen worden.
Wij hebben haar vanaf 15 maanden overdag niet meer laten slapen. ze ging savonds tegen 20 uur naar bed en was smorgens al vroeg wakker.. 6 uur.
Onze dochter kon zich heel goed vermaken en ging zelf spelen totdat ze ons hoorde.
Achteraf blijkt ze een hoogbegaafd kind te zijn... ze is nu 15 en is geslaagd voor haar gymnasium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vaak slaapt onze dochter ondanks proberen vanaf half 8 zo rond half 10 , 10 uur.
het middagslaapje proberen wij over te slaan, maar zodra je dr dan even vasthoud, in de auto zit of op de fiets is ze binnen 5 minuten weg.
het is bijna onmogelijk om dr wakker te houden tot bedtijd.
heb jij iets bijzonders gedaan om dr toch (makkelijker)in slaap te krijgen??
ik wil geen middeltjes, pillen e.d. gebruiken. maar begin er nu toch zelf veel last van te krijgen dat ikzelf verschrikkelijk vermoeid ben.
we stimuleren haar en zorgen dat ze genoeg indrukken en beweging en dergelijke krijgt. elke dag even naar buiten enz.
het zou mij niets verbazen als ook zij hoogbegaafd blijkt te zijn, want ze loopt al sinds wij ons herinneren ver voor op andere kinderen. is hier een verband in aangetoond wat betreft slapen? en zijn er oplossingen voor deze problemen met slapen?