Hoe kun je een negatieve sfeer in huis voorgoed veranderen?

Vnl. ruzieende kinderen van uiteenlopende leeftijden

Toegevoegd na 19 minuten:
Niet MIJN kinderen, wel een probleem in naaste omgeving.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

ik ben geneigd te zeggen : ik wou dat ik het wist !!!
Sinds ik een puber in huis heb (op de één of andere manier is die heel stiekem binnengeslopen) hebben we ook een duidelijke sfeerbepaler in huis, en dan met name tegenover haar jongere zusje - dat ook niet mals is.

Regelmatig is het bal, en als je niet zwaar ingrijpt, blijft het dat ook gewoon. Wat het is weet ik niet, maar soms gunnen ze elkaar consequent het licht in de ogen niet.

Wel heeft dat gedrag bijna altijd een bron. Neem de bron weg, en de sfeer verbetert (na een korte uitbarsting, dat wel) vaak zienderogen. In de praktijk betekent dat : televisie uit waar ze het niet over het programma eens kunnen worden, computer uit als ze tegelijk op dezelfde computer willen, naar de eigen kamers sturen als ze gewoon effe niet in één ruimte moeten zijn, gerichte opdrachten aan beiden geven (ook liever niet in dezelfde ruimte) zodat ze ook eens wat nuttigs doen.

De verandering in de sfeer is opmerkelijk, alleen nooit voorgoed. Het is tot de volgende aanvaring / bui / losbarsting. Maar hoe eerder je ingrijpt, hoe sneller de rust weerkeert (en hoe sneller ze doorhebben dat ze van elkaar afhankelijk zijn als ze ooit nog willen teeveekijken, computeren, WII-en of keyboarden. Het zijn altijd elektrische apparaten waar de grootste ellende om ontstaat.

Ik overweeg zelfs wel eens ze allemaal maar weg te doen. Ik betwijfel namelijk wel eens of ze echt alleen maar de áánleiding zijn voor de ruzie, of ook écht gewoon de bron, de oórzaak.

En nu ga ik gauw kijken of er al betere / leerzame tips bij zijn gekomen, want die kan ik heel goed gebruiken !

Toegevoegd na 4 minuten:
Natuurlijk werkt gerichte aandacht geven ook altijd als een wondermiddel, maar helaas, als ouder zijn er soms ook andere dingen die onbedingd je aandacht vragen. Je hebt , zelfs als moeder, nu eenmaal niet de tijd om altijd kindermeisje te spelen, en kinderen moeten echt leren dat de aandacht niet altijd 100 % op hen gericht is, maar ze ook af en toe zichzelf even moeten vermaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

als je de bron hebt gevonden waar door die sfeer is ontstaan .
b.v.
onvrede,aandacht etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Positief blijven en vooral (voor de kinderen) ouder worden. Laat ieder in zijn/haar waarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kun je niet zomaar..je moet eerst die kinderen leren dat ze geen ruzie moeten maken..Dat is de belangrijkste taak!
Dus wat is de oorzaak van het vele ruziemaken?
En ga daar wat aan doen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeh....de oorzaak is vaak het feit dat ze beiden / allen bestáán. Meer aanleiding hebben kinderen echt niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Marleen, Er zijn meer dan genoeg aanleidingen..
Denk aan gezinnen die de kinderen tot diep in de nacht laten rondlopen omdat de ouders aan de drank zijn..
Die kids worden er echt niet vrolijker van hoor..
En ik en ook jij niet.. weten hoe de thuissituatie van de vraagstelster is..
Ik ga er vanuit dat de kinderen jouw kinderen zijn. En allemaal broertjes en/of zusjes.

Kinderen hebben aandacht nodig. Als ze die niet krijgen (niet de goede aandacht) dan zullen ze de aandacht opvragen en opeisen. Ruziën is daar een uiting van.

Dus hoe los je dit op? Door elk kind aandacht te geven. En dan kom je op het probleem van grote gezinnen. Je bent maar met zijn tweeën dus dat is te weinig voor alle kinderen.
Groepsactiviteit en individuele aandacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig NIET mijn kinderen, maar wel een probleem in naaste omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me wel essentieel voor je vraagstelling. Dan kan jij er niets aan doen.
Dit ligt altijd bij de ouders. En die willen vaak geen commentaar horen of zelfs geen opbouwende kritiek.
ik interpreteer dit als zijnde, je wil graag vredig wonen in je huis maar dit gaat niet door ruzieënde kinderen (van een gezin los van jullie..)

Ik denk dat je weinig kan doen, een vrederechter of de politie kan niet tegen kinderen zeggen 'stop met ruzie maken!' dat is eenmaal een fase in de leeftijd..

Ik kan echter wel je frustraties begrijpen, ik vind 'rust' in mijn omgeving erg belangrijk.. zo kan ik na mijn werk echt even tot mezelf komen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar. Vooral onder het eten is het hier nogal eens raak.
Ik probeer het met humor, niet dat dat altijd lukt.
Soms is het gewoon STOP en iedereen houd 10 minuten zijn mond en niemand heeft gelijk........alleen ik natuurlijk,
gelukkig mag ik altijd wel blijven praten en daar maak ik dan volop gebruik van, na 2 minuten stil zijn begint de eerste al te lachen.

Af en toe degene die het meest begint eens apart nemen, uitleggen dat de sfeer in huis er niet beter door wordt door al dat geruzie, wat ze hier zelf discuseren noemen, dat klinkt beter.
Of de eerste die 'ja maar' zegt moet afwassen.

Of ik ga demonstratief op de bank zitten met een boek en roep:Ik ben er niet, pas als er bloed vloeit mag ik geroepen worden. En laat ze het uit 'vechten', niet letterlijk, maar verbaal uitvechten.

Ik probeer het negatieve niet de overhand te laten krijgen, door er ook vaak weinig aandacht aan te besteden, stuur ze naar boven om daar te bekvechten want ik vind het zo ongezellig, ga niet in, op wie wel of niet gelijk heeft, want daar kom ik nooit achter.

Probeer er wat ontspannen mee om te gaan, laat ze af en toe maar, het is ook leren. leren om hun mening te verwoorden, leren om op te boksen tegen de grote broer.
Misschien als je het zo bekijkt dat het wat makkelijker wordt. Jij bepaalt of de sfeer verandert in huis zodra jij er in mee gaat in de negativiteit.

Toegevoegd na 5 minuten:
Had dit al getypt voor ik je toevoeging las. Dat het niet om je eigen kinderen ging
En iedere kind is anders natuurlijk.
In tegenstelling tot andere antwoorden denk ik niet dat hier altijd een probleem achter zit, dit is kinderen eigen, het is een periode waar ze weer doorheen komen.
Ik kon vroeger absoluut niet met mijn broer door 1 deur, nu wel.....het gaat over!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets voorgoed veranderen gaat niet... En hoe triviaal dat het ook klinkt het enige wat je voorgoed kunt doen is stoppen met het negatief te labelen, te zien of te ervaren...

Dus kun jij stoppen om het als negatief te ervaren? Als je dat lukt, dan heb je het voorgoed veranderd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we de vraag in een iets groter kader bekijken, dan wil je weten waarom er eigenlijk oorlog is en hoe je dat kunt voorkomen.

De oorzaak is altijd dat er iemand tussen zit die zijn persoonlijke belang van dat moment hoger stelt dan het collectieve belang. En als er dan anderen zijn die dat niet accepteren, heb je ruzie of oorlog.

Daar is geen oplossing voor. Dat kan alleen als de natuur van de mens verandert, en alhoewel dat aan de orde is moeten we helaas constateren dat het alleen maar de verkeerde kant op gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat van groot belang is, dat je zelf een goed humeur, toegankelijkheid en warmte uitstraalt.
Het komt veel voor dat vervelende kinderen onuitgesproken negativiteit van hun ouders opvangen en dat vertalen naar hun gedrag.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar docenten op scholen,
sommigen hebben veel problemen met leerlingen en anderen nooit!
Dat heeft te maken met een combinatie van gezag, vertrouwen en innemendheid.
Zelf merk ik dat in mijn omgang met"lastige "mensen.
Door ze gemeend positief te benaderen, stellen ze zich naar mij positief op en dan kan ik ook veel met ze bereiken
Kinderen kunnen hun gewaarwording vaak niet eens aangeven, laat staan benoemen.
Ze RE-ageren dan op de reeds aanwezige sfeer.
Sfeer kun je maken en breken.
Dat is een aan te leren vaardigheid, die ik vroeger ontbeerde.
Zo heb ik ook mee mogen maken dat ik vaak spullen terugkrijg die ik verlies of vergeet terug krijg.
Het lijkt wel of het vertrouwen wat je in mensen investeert
als een onzichtbare invloed, mensen aanzet het goede te doen.
Daar ben ik dankbaar voor.
Echte rotzakken kom ik zelden tegen.
Wel mensen met gedragstoornissen, die gaan zich echter veel gunstiger opstellen als je ze vriendelijk en met respect behandelt.
Zo wil je immers zelf ook benaderd worden.
Het moet geen rolletje zijn wat je speelt, als het niet van binnenuit komt, dan voelen mensen dat, je woord en je hart varen dan immers een andere koers en mensen nemen dat onbewust waar.
Omdat ik zelf niet zo een aimabele persoon ben , heb ik
in geloof aan God gevraagd, mij te veranderen en mij wijsheid te geven, wat voor mij een combinatie is van inzicht , tact, begrip en timing.
Ik kan mijn eigen tekortkomingen niet opheffen, hooguit er wat minder onhandig mee omgaan.
Iedereen mag God om wijsheid vragen , HIJ roept ons daartoe zelfs op.
Als we geen geloof voor hebben mogen wij ook daarom
vragen omdat echt geloof een door God gegeven genade is en niet veel met religie te maken heeft.
Hij geeft ons dan liefde om meer de goede dingen te doen en mensen hartelijker te bejegenen.
Een slechte sfeer houdt op te bestaan als mensen hun positieve gevoelens jegens de andere aanwezigen laten prevaleren Probeer maar en houd vol.
Je kunt alleen maar winnen.