hoe zorg ik ervoor dat mijn dochter niet jaloers word

ik heb een dochter van 2 en sinds kort een tweede we zijn bang dat zij jaloers gaat woorden hoe pak je dat aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Allereerst wil ik je op het hart drukken dat het heel normaal is als je dochter jaloers wordt. Het is niet iets om bang voor te zijn of wat je koste wat kost moet voorkomen. Je dochter zal reageren op de verandering. Die is in haar perspectief enorm: van alleen alle aandacht krijgen is opeens een ander mensje (ook) heel belangrijk. Dat is bijna niet te bevatten voor een peuter. En een nieuwe baby is voor haar behalve heel leuk (schattige baby, ik mag helpen, ik ben groot) ook wel heel moeilijk soms (ze pikt alles in).

Je zult ook later te maken krijgen met competitiegevoelens onderling. Het helpt mij enorm om te realiseren dat dat màg! Als ik hard probeer ze van die gevoelens weg te houden, dan ontken ik dat iets emotioneel ingrijpend voor hen is. Ik benoem bij mijn jongens (6 en 7) dus regelmatig hardop: wat is het soms vervelend hè, zo'n broertje! Je hebt soms het gevoel dat hij alles van je inpikt hè? Dan voelen ze zich gehoord en gezien. Ik hoef het dan verder niet eens op te lossen. Er komt dan vanzelf weer ruimte om verder te kunnen en te genieten van het leuke samenspelen (een voordeel van broertjes/zusjes).

Maar zo ver ben je nog niet. Voor de begintijd had mijn moeder een gouden tip:

Benoem naar je baby dingen die je oudste knap doet en hoe lief je haar vindt.

Kijk naar de baby, doe alsof hij/zij je helemaal begrijpt en vertel dingen als: zie je dat? ... (je oudste dochter) zit te kleuren en dat kan ze zó goed! Zie je dat? Ze (je oudste dochter) is zo lief met die rode wangetjes van haar, ik ga haar straks even knuffelen hoor. Zie je dat? Ze (oudste dochter) kan al zelf haar kleren aantrekken, dat is knap zeg!

Je dochter zal stralen van trots, zich geliefd voelen en voelen dat ze eerlijk behandeld wordt. Want je zult zien dat je ook heel vaak tegen haar dingen zegt als "kijk eens hoe schattig de baby lacht".

En eh... willen we niet allemaal heel graag horen dat andere mensen aan hun bekenden vertellen hoe goed ze ons vinden en hoeveel we hen waard zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vooral niet minder aandacht geven aan je dochtertje & misschien helpt het als je haar ook laat spelen enz.

Groetjes, Kristina
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Als ervaren moeder kan ik zeggen dat het hielp mijn dochter erbij te betrekken. Toen de baby er was, mocht ze ook helpen met luiers aangeven en samen de baby in bad doen. Er zijn ook boekjes te krijgen bij de bieb. Je kunt voor haar ook een babypop kopen, zo raakt ze wat vertrouwd dat er straks een baby komt. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geloof dat iedereen hier massaal zat te typen :)
+1 voor je antw.
had dezelfde aanpak en het werkte perfect!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je! we zitten vaak in dezelfde vragen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha idd he! :O)
Een kind dat een broertje of een zusje krijgt, krijgt ineens heel vaak te horen: wacht even, nu niet, ik ben nu even met.... bezig.
Wat wij deden, was ook tegen de baby zeggen als hij/zij begon te huilen: wacht even, ik ben nu even met.... (grote broer/zus) bezig. Jij bent straks aan de beurt.
De oudste krijgt zo niet het idee dat hij/zij altijd degene is die moet wachten.
Verder: betrekken bij de verzorging, als er visite is ook aandacht vestigen op de oudste (Vinden jullie niet dat ... een prachtige jurk aan heeft?)
En natuurlijk lekker vaak blijven zeggen dat de oudste lief is en dat je zo blij met haar bent. En juist niet te vaak zeggen dat ze zo groot is, want dat is nu juist even niet zo aantrekkelijk, omdat iedereen dat kleine baby'tje zo lief vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gefeliciteerd met je 2e kindje!!

wat ik met de baby deed, dat deed mijn oudste (ook 2 jaar toen) met haar pop. (zoals 2 moedertjes onder elkaar, ik vond het geweldig!!)
zo kan je ieder je ding doen, en ben je toch ook met je grote meid bezig.
wat ze ook helemaal geweldig vond is dat zij ineens de oudste was, dit kan je ook benadrukken zodat het niet aanvoelt dat ze haar moeder moet delen, maar dat het voor haar ook op een andere manier veranderd.

mijn tutje pakte graag een schone luier, of een spuugdoekje uit zichzelf voor de baby.
een complimentje is natuurlijk geweldig.
eigenlijk is het best simpel als je je oudste erbij betrekt als ze dit leuk vind. lekker veel praten met haar, vertellen wat je doet met de baby, een handje laten helpen als ze wil.
ze zal moeten wennen aan de nieuwe situatie, maar als je het goed aanpakt zal je zien dat het snel eigen kan worden (dat is MIJN broertje/zusje zeggen kinderen vaak als er een vreemde een blik in de kinderwagen werpt)

als mijn jongste sliep was alle aandacht voor de grote meid en toen ze nog een middagdutje deed, lekker samen het grote bed in kruipen, wat knuffelen, kletsen en natuurlijk een dutje doen :)
of nu het mooie weer er weer aan komt en je voelt je goed genoeg lekker de hort op met je kindjes.

ik wens je heel veel plezier, geluk en vooral genot van je gezinnetje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer je oudste kindje op een positieve manier aandacht te geven.
Betrek het kind bij de verzorging van de baby, laat het kleine taakjes uitvoeren.
Beloon het door positief te reageren op de taakjes die het uitvoert.
Bijvoorbeeld "wat knap van jou, mamma is zo trots op je dat je al zo groot bent".
Laat merken dat de baby dat allemaal nog niet kan.

Een lastig moment is vaak wanneer je de baby zit te voeden, wanneer je peuter valt of je roept vanuit een andere kamer, kun je niet zo gemakkelijk opstaan.
Een handige oplossing is dat je een mooi plaatjesboek aanschaft en je bij het voeden van je baby, je peuter naast je neemt op de bank. Het boek wordt alleen maar tevoorschijn gehaald, wanneer jij gaat voeden. Samen met z'n drietjes op de bank maak je er een knus moment van, waarin je én de baby voedt, én met je peuter praat over wat er in het mooie plaatjesboek te zien is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd met de kleine ook. Je dochter van 2 was gewend alleen te zijn en nu dus ineens niet meer. Heb je haar verteld dat er een broertje/zuje in je buik zat?
Jaloezie hoeft er niet te komen als je beiden evenveel aandacht geeft en consequent bent. Als je de een niet bij de ander vandaan houdt is er ook geen reden voor.
Jaloezie creeer je door de ene het idee te geven dat de ander meer heeft. Natuurlijk heeft de baby meer aandacht nodig eventjes maar je kan je dochter van 2 je toch laten helpen? Samen met de kleine bezig zijn schept een band met zowel jijzelf als met haar broer/zus. Tevens kan ze er een hoop van leren voor later vast. :-)