De diagnose ADD moet gesteld worden door een deskundige en ervaren arts, bij voorkeur een kinderarts of jeugd- en/of volwassenen psychiater. Dit om andere lichamelijke of
psychische oorzaken uit te sluiten.

De orthopedagogiek houdt zich bezig met de problematische leer- en opvoedingssituaties van kinderen en jeugdigen. Het betreft een specialisatie in de pedagogiek die zich bezighoudt met de opvoeding van het afwijkende of gehandicapte kind.

Een orthopedagoog heeft
een universitaire opleiding pedagogiek gevolgd met als specialisatie orthopedagogiek. Hiermee is de orthopedagoog bevoegd om intelligentieonderzoek te doen, de prestatiemotivatie te onderzoeken en faalangst vast te stellen. Om ook andere stoornissen te kunnen diagnosticeren is een post-doctorale opleiding tot GZ-psycholoog of orthopedagoog-generalist te volgen.

Dus de psycholoog stelt de diagnose en de orthopedagoog kan vervolgens samen met de ouders en het kind een behandelplan opstellen.
De orthopedagoog mag alleen de diagnose ADD stellen als hij daarvoor een speciale aantekening heeft behaald in de psychologie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

orthopedagoog met aantekening weet niet precies welke aantekening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan allebei, diagnoses stellen mogen ze allebei... Maar de de diagnose van de psychiater heeft zeker rechtsgeldigheid, van een orthopedagoog betwijfel ik dat......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hiervoor moet u in eerste instantie bij een arts zijn, al is er niet altijd even veel deskundigheid bij artsen ten aanzien van AD(H)D. De huisarts als eerste, daarna de de kinderpsychiater, of desnoods de kinderarts, kinderneuroloog, of kinderneuropsycholoog.
Naast de artsen is er een groeiende groep van orthopedagogen en psychologen die deskundig zijn.
Dit geldt voor kinderen.

Voor volwassenen is een ter zake deskundige volwassenenpsychiater nu nog de meest aangewezen persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een huisarts mag ZEKER geen diagnose stellen, die mag alleen vermoedens uitspreken en doorverwijzen.
ADD bestaat niet, wel ADHD. Je hebt drie soorten ADHD, een waarbij de aandachtstekort voorop staat {tenonrechte ADD genoemd}, een waarbij de hyperactiviteit voorop staat en een gemengd beeld. Neuropsychologen kunnen deze diagnose het beste stellen omdat ze gedegen onderzoek kunnen doen. Het kost ongeveer een middag om ADHD vast te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een psychiater mag uiteindelijk het medicatie traject in gang brengen. Een Orthopedagoog mag advies uitbrengen maar verder niks.