Mijn tweede kind kreeg ik een maand voor hij twee werd niet meer in slaap. Ook niet om de dag. Dat heeft hij een paar weken volgehouden. Maar omdat ik elke dag de oudste naar school liep en hij dan in de buggy moest viel die toch afentoe in slaap. Op het laatst bijna ellke dag :) en dan liet ik hem in de gang staan een uurtje. Maar naar bed wou hij niet meer overdag. Kijk gewoon naar je kind.
Als kinderen gaan uitslapen zou dat een signaal kunnen zijn dat ze toch te kort slapen. Voor de ontwikkeling zou ik me geen zorgen maken. Je merkt ook wel dat als de ontwikkeling hard gaat een kind wat moeier is en meer slaapt. Ze kunnen het zelf -tot op bepaalde hoogte- goed aan geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat merk je zelf het beste, als ze tegen het eind van de middag helemaal afgedraaid en huilerig is, is het inderdaad te vroeg.
Als ze gewoon haar normale zelfje blijft en 's avonds normaal gaat slapen, heeft ze geen middagdutje meer nodig. Kinderen kunnen dat meestal heel goed zelf reguleren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kind van 2 heeft absoluut nog een middagslaap nodig. En ik zeg bewust slaap en geen slaapje.
Pas als het kind ruim 3 is, kun je dit af gaan bouwen , door de tijd in te korten, of de bedrust te vervangen door een uurtje met een knuffel of ' tukje' onder een dekje op de bank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk kind is anders.

Onthou dat heel erg goed en laat je niets aanlullen door anderen maar volg je gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal toch voor elk kind anders liggen. Het ene kind kan niet zonder haar middagdutje,terwijl andere het uren lang kunnen uitzingen,zonder dat ze er blijk van geven slaap te hebben. Dus hier is geen algemeen antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het tweede levensjaar zal een kindje nog maar één keer per dag een middagslaapje van een paar uur doen. En ook dit slaapje zal op een gegeven moment niet meer nodig zijn. Bij het ene kind is dat met anderhalf jaar, het andere kind zal misschien soms nog middagslaapjes nodig hebben tegen de tijd dat hij naar school moet.

Je merkt dat aan het kind als het goed is.
Maar ik vind ook dat jij als ouder best kan bepalen dat een kind van 2 jaar nog even naar bed gaat 's middags.
Jij bent de baas!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zolang ze smiddags netjes gaat slapen zou ik het gewoon zo aanhouden.
stel ze wil niet meer en ze houdt het de hele dag goed vol tot de avond zonder slaap dan heeft ze het niet meer nodig.

elk kind is anders., sommige slapen met 4 nog smiddags en anderen met 2 jaar al wat minder
13 jaar geleden
Net als bij volwassen mensen verschilt de behoefte en het slaapritme bij kinderen per persoon. Het ene kind maakt een lange ruk 's nachts en heeft geen behoefte aan een middagslaapje; het andere kind houdt de behoefte aan het middagslaapje soms wel tot vier jaar. Soms slaapt het dan 's nachts korter, maar er zijn ook kinderen die dan ook het klokje rond slapen.

Als je goed naar je kind kijkt, zie wel of het dit slaapje nodig heeft of niet. Als je het kind 's middags naar bed brengt en het kind doet daar van alles behalve slapen, dan kun je net zo goed stoppen met deze gewoonte. Het kan dan zelfs een hekel aan naar bed gaan krijgen. Dit moet je zien te voorkomen.

Soms moet je bij het stoppen van het middagslaapje een tijdje door een lastige periode heen. Het kind haalt het dan soms net niet om het de hele week niet overdag te slapen. Het is dan helemaal niet erg om het kind 's middags af en toe een keer te laten slapen. Als ouder/verzorger ken je je kind goed. Je weet wanneer het kind signalen afgeeft dat het eigenlijk te moe is. Je kunt dan de keuze maken om het kind te laten slapen of om het wakker te houden. Regels zijn hier niet voor. Het is een kwestie van goed naar je kind kijken en de hoeveelheid slaap in overeenstemming te brengen met de behoefte van het kind. Trek je niets van je omgeving aan, als ze zeggen dat dit niet 'hoort'. Als ouder ken jij je kind het beste en uiteindelijk ben jij degene die zorgt dat het slaapritme van het kind aansluit bij de slaapbehoefte van het kind.

Overigens 'neemt' een gezond kind de hoeveelheid slaap die het nodig heeft. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je het kind tekort doet. Desnoods valt het kind op de fiets, in de wandelwagen, op schoot, op de bank of soms zelfs op de grond in slaap. Maar voor jezelf is het wel prettig dat er in het slaapgedrag van je kind een bepaald ritme zit en soms moet je even schipperen voor je dit juiste ritme te pakken hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord! +
Mijn oudste was nog geen 2 toen hij al zonder middagslaapje kon, hij hield het prima vol, en slaap nu nog weinig. Hij is 8, slaapt vaak pas tegen tienen in en staat om 7.00 weer vrolijk op. De jongste sliep t.m ruim 3, gaat nu om 7 uur naar bed en moet bijna elke morgen wakker gemaakt worden (is nu 5).

Kijk naar je kind en gebruik richtlijnen als richtlijnen maar niet als regels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een kind niet dwingen om te slapen, als ze het niet meer nodig heeft, dan blijkt dat snel genoeg.
Je kunt wel een tijdje proberen om het erg aantrekkelijk te maken om nog ff een dutje te doen, mijn dochter vond het bijv. heerlijk om 's middags in het grote bed van papa en mama te mogen slapen.

Als je merkt dat een kind 's avonds heel moeilijk in slaap valt omdat het 's middags heeft geslapen, kun je er maar t beste mee ophouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn dochters sliep ook al niet meer door vanaf dat ze 2 waren.kreeg er alleen maar strijd mee als ik het probeerde.aangezien ze s’avond gewoon op tijd in bed liggen en de hele nacht dor slapen zie ik het probleem niet?