Mag ex zomaar de doordeweekse omgang stopzetten?

Ik vroeg mij af of ex zomaar een verzoek via de advocaat kan indien bij de rechter de omgang die ik met mijn zoon heb te laten wijzigen. Er zijn geen verontrustende zaken die hier reden voor zouden hebben, echter de communicatie is op haar manier slecht voor mijn zoon.

ik heb zwart op wit recht op 1 doordeweekse dag omgang welke mij nu zomaar word ontnomen. Echter zie ik mijn kind nog wel om het weekend. Kan ik via een advocaat een dwangsom laten leggen op de doordeweekse dag??
Ik wil niet in mediation met haar er valt toch niet te onderhandelen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Ze mag niet zo maar afwijken van de huidige omgangsregel zoals die in het verleden zijn opgemaakt, en zoals je zelf eigenlijk al schrijft zal ze via een rechter een verzoek tot wijziging moeten indienen als deze regeling door een rechter is vastgelegd.

Is deze regeling niet vastgelegd kan ze in overleg (al dan niet met advocaten) verzoeken de regeling te wijzigen en enkel als er dringende reden zijn kan de regeling gewijzigd worden.

Neem een goede advocaat die thuis is in het familierecht, die kan je uitstekend helpen het beste voor jullie alle drie er uit te slepen, denk er vooral aan dat het hier gaat om een kind, een kind mag nimmer een speelbal worden tussen vechtende ouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ex kan dat inderdaad verzoeken via de rechter. Maar zolang de rechter dat niet heeft toegewezen, moet zij de bestaande regeling respecteren.
Het verzoek maakt weinig kans als er geen nieuwe feiten zijn die voor de rechter verschil kunnen maken. Volgens u zijn die er niet. Daar kan uw ex natuurlijk heel anders over denken.
Het werken met dwangsommen is wel een erg zwaar middel. Wat moet dit voor uw zoon betekenen? Die ziet zijn ouders heftig ruzie maken. Als het mogelijk is dit op een rustiger manier op te lossen, zou dat veel beter zijn. Misschien zijn er personen in uw omgeving waar u allebei vertrouwen in hebt, die kunnen bemiddelen. Hoe zwaar het u ook valt, het is de moeite waard om het toch eerst nog eens op die manier te proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan zij. En als tegenwicht kun je naar de rechter lopen en om maatregelen vragen. Maar ook dat heeft weinig effect.

De clou zit hem in de uitvoering. Er is geen handhaver die toeziet op naleving. In Duitsland zijn die er hier en daar wel, en dan zorgt de politie er desnoods voor dat het kind wordt opgehaald. Daardoor zal de moeder haar weerstand opgeven. In Nederland stel de politie 'andere prioriteiten'. Je staat er dus alleen voor. Ook met een mooi (en kostbaar!) vonnis.

De advocaat is partijdig, en zal haar 'belangen' verdedigen. In het verleden ging dat vaak door de vader te beschuldigen van incest. Want dat werkte gewoon.
Of dat nu nog zo gaat weet ik niet, want na onderzoek bleek dat 95% van dat soort aangiftes onterecht was.

Ik probeer je te ontmoedigen om de juridische weg te volgen. Dat is een weg van strijd. Je zoon lijdt daar onder.

Zoek dus toch maar een goede mediator. Daar zijn drie soorten van. De psycholoog/mediator de maatschappelijk werk/mediator en de advocaat/mediator.
De laatstgenoemde mag ook in de rechtszaal pleiten. De eerste twee mogen dat helaas niet, maar zouden best wel eens veel beter het onderliggende conflict kunnen duiden.