kun je in de ziektewet gaan als het niet goed gaat met je kind?

mijn zoon is 8 maanden en heeft reflux. Hij heeft er medicijnen voor maar is door zijn slechte start erg onrustig geworden. Hij vaart er absoluut niet wel bij dat i werk, slaapt, drinkt en eet dan nauwelijks. Het is duidelijk dat hij mij thuis nodig heeft. Maar onbetaald verlof gaat natuurlijk niet.. Ik heb het er zelf ook niet makkelijk mee, emotioneel maar ook fysiek want ook snachts wordt hij nog elke 2 uur wakker. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (8)

Als een kind, partner of ouder van een werknemer ziek is en/of zorg behoeft, kan de werknemer een beroep doen op het calamiteitenverlof of kortdurend zorgverlof. Om de eerste noodopvang te verzorgen kan er een beroep worden gedaan op het calamiteitenverlof. Lukt het de werknemer niet om de zorg voor een ziek kind, partner of ouders binnen een dag aan iemand anders over te dragen, dan kan hij gebruik maken van de regeling kortdurend zorgverlof..

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie de link voor meer informatie hierover
13 jaar geleden
allereerst: wat rot voor je zoontje, en ook voor jou.

Als je zoontje ziek is mag jij geen vrij vragen, alleen kortdurend zorgverlof, om iemand anders te kunnen zoeken die op je kindje wil passen.

Als jij zelf ziek bent geworden door alle spanning thuis, kan de arts wel constateren dat je beter even vrijaf kunt nemen om bij te komen. Hoewel ze tegenwoordig zeggen dat je beter sneller aan het werk kan bij burnout dan thuiszitten

Ik denk dat je zelfs reacties kunt verwachten, dat het onzin is dat hij JOU nodig heeft. Dat is in het huidige NL taboe om te zeggen. Waar gaan we heen dat een kind niet meer bij zijn moeder op mag groeien.

zelf mocht ik gelukkig de eerste 5 jaar thuis blijven, en het waren de heerlijkste jaren van mijn leven. Financieel had ik het niet breed, maar ik heb wel alles meegemaakt van mijn kinderen, en had ook de tijd om bijvoorbeeld op mijn gemak bij de rand van de zandbak te zitten.

Kijk of het echt niet haalbaar is om te stoppen met werken. Als het gezinsinkomen daalt, heb je recht op huurtoeslag, zorgtoeslag, heffingskortingen etc. Hoe het zit met een koopwoning weet ik niet, maar er zijn overal potjes en subsidies voor als je tot de arme kant behoort.

De sociale dienst van je gemeente kan je verder helpen, niet direct voor een uitkering maar voor het bekijken van de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is het idee dat het altijd de moeder zélf moet zijn die zorgt, dat in de geschiedenis van de mensheid zeer nieuw is. Ongeveer vanaf de jaren vijftig van de afgelopen eeuw pas. Daarvóór werd een veel slimmere volkswijsheid in de praktijk gebracht: 'it takes a village to raise a child'. Waar gaan we heen, dat moeders maar in hun eentje moeten doormodderen om een goede moeder gevonden te worden? Waar is de ondersteuning uit de omgeving die vroeger zo normaal was? De keuze tussen werken om in de ene behoefte van het gezin te voorzien en stoppen met werken om in de andere behoefte van het gezin te voorzien zou geen issue moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ suzyQ
ik geef je groot gelijk dat je een moeder niet in haar eentje op moet zadelen met het grootbrengen van een kind
toen ik zelf klein was, had mijn moeder buurvrouwen, haar eigen moeder in de buurt, en altijd wel mensen die haar konden helpen, ondersteunen en aflossen.
Anno nu is iedereen verplicht aan het werken, en kan je alleen nog betaald opvang vinden voor je kind. Mijn zoontje ging naar de peuterspeelzaal toen hij 2 was. Na 3 keer had hij 9 verschillende leidsters/ assistenten gehad. Ik heb hem er weer afgehaald.
Wellicht is er bij het dagverblijf waar het zoontje van wantjes op zit wel een leidster die de tijd en het geduld heeft om ene baby met pijn de hele dag liefdevol op te vangen, maar ik dnek toch echt dat het kind in dit geval beter af is bij zijn echte moeder ipv een betaalde vervanger En ik vind Wantjes een hele goede moeder dat ze het belang en de gezondheid van haar kindje voorop stelt.
Nee, je kunt niet zomaar jezelf ziek melden als je kind ziek is.
Hiervoor zijn in de meeste gevallen wel regelingen op het gebied van zorgverlof.
Dat moet je bespreken met de personeelsfunctionaris van jouw werkgever.
Deze zorgverloven zijn geregeld in de Wet Arbeid en Zorg (WAZO).

Gedurende het zorgverlof heb je recht op 70% van jeloon met dien verstande dat de hoogte ervan tenminste het geldende minimumloon bedraagt.

Regels over het wettelijk zorgverlof vind je hier:

http://www.mkbservicedesk.nl/1269/hoe-werkt-wet-arbeid-zorg.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken natuurlijk jouw financiéle situatie niet, maar als jij het gevoel hebt dat jou kindje je nodig heeft en jij je er ook beter bij voelt om thuis bij hem te zijn, dan zou ik, als het even kan, er voor kiezen om thuis te blijven.
je kan het nooit meer over doen, hij heeft je nú nodig.

Kan je het financieel echt niet opbrengen, zoek dan samen met je werkgever een oplossing. Kan je misschien tijdelijk wat minder werken, werk mee naar huis nemen?

Waar is hij als jij werkt, is hij dan naar een kinderdagverblijf? Is hij rustiger als hij thuis is , ook al ben jij dan aan het werk, kijk dan of er iemand bij jou thuis kan komen, je moeder, zus, buurvrouw, vriendin. misschien kan je partner ook wat thuis werken, minder gaan werken?

Het zijn allemaal maar ideetjes, moeilijk om iets te bedenken als je de hele situatie niet kent.
Wens je het beste met je mannetje,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had niet hetzelfde probleem, maar toch ook weer wel door problemen met mijn kind toendertijd. Ik heb het ontzettende geluk gehad dat mijn werkgever vond dat mijn kind/gezin altijd voorop moest staan, en daardoor heb ik meer verlof van hem gekregen dan ik 'wettelijk verdiende'. (Staat tegenover dat ik er òòk was voor zover dat in mijn mogelijkheden lag wanneer hij mìj nodig was).

Maar als ik jou was zou ik het probleem gewoon voorleggen aan mijn werkgever. Soms kunnen je dergelijke reacties nog verbazen. Ik zou er sowieso niet zomaar voor in de ziektewet gaan, want welke rust heb je dan nog? Er kunnen zomaar collega's opduiken terwijl je even medicijnen voor je zoontje aan het halen bent of zelfs maar een boodschapje aan het doen bent.

Mocht je werkgever nu van alles niks niet willen, dan kun je je nog altijd beroepen op dergelijke regelingen, wetten, of instanties hierboven aangegeven, maar geef hem of haar in ieder geval een kans om het onderling op te lossen

Sucses, en vooral beterschap gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel goed antwoord. Werkgevers zijn ook mensen!
Heb je al eens ouderschapsverlof overwogen? Wellicht kan je partner ook nog een deel opnemen en kun je er zo doorheen komen. De ziektewet is hier niet voor bedoelt, jij bent immers niet ziek, maar natuurlijk heeft het invloed op je. Praat eens met je chef/leidinggevende, wellicht heeft die een oplossing. Als jij het straks helemaal niet meer trekt heeft niemand er iets aan. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vervelend hoor.
De ziektewet is er voor zieken.
Voor dergelijke situaties bestaan binnen een aantal bedrijven / sectoren regelingen.
Ander is er misschien een regeling met je werkgever te vinden die ergens tussen alles of niets ligt.
Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op enig moment kun je door zorgen zo opgebrand raken dat ook jij je werk niet kunt doen en dus ziek wordt.
Ziek worden komt niet zelden voort uit overbelasting.
Dit kan voortkomen uit rouw, relatieproblemen, ziekte van dierbaren en een zware zorgtaak die je langdurig berooft van je nachtrust.
als je vast dreigt te lopen, word je ook vanuit een geobjectiveerd standpunt gezien ziek.
Wist je dat heel veel jonge vaders vooral na hun tweede kind overspannen raken?
Ik wil je niet ziek praten, maar een mens is geen robot of computer en een kruik gaat net zolang te water dat hij barst.
Het is niet onverstandig dat je jezelf in acht neemt voordat je een burn out oploopt.
Een goed gesprek met huisarts en bedrijfsarts kan je inzicht geven.
Een goede werkgever(ze bestaan nog) zal begrip voor je hebben en weten dat een burn out of overspanning nog
veel meer verzuim oplevert.
Wees eerlijk tegenover je werkgever maar ook tegenover je eigen grenzen.
Je bent maar een mens, dat zal je werkgever en zowel de arbo-arts als de huisarts ook beseffen, samen tot een oplossing komen geeft jou de steun die je nodig hebt om je hoofd en dat van je gezin boven water te houden.
Daar heeft iedereen immers voordeel bij.
Goed overleggen voorkomt dat het uit de klauwen loopt
Veel sterkte.