Is het een achterstand in de ontwikkeling als een baby van achteneenhalve maand begint met omrollen?

Mijn baby is 8,5 mnd. Hij begint nu met omrollen maar het gaat moeilijk en het is wel aan de late kant. zou ik met hem naar een kinderfysiotherapeut moeten gaan (of een manuele therapeut) of kan ik beter even afwachten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

er zijn zoveel kinderen die zich niet in een schema laten proppen (of het nu gaat om poepen, plassen, lengte gewicht, ontwikkeling, lopen, staan, omrollen etc maakt in feite niet uit)

omdat er uitschieters naar boven en naar beneden zijn komt met de gemiddelden waar men zo op is gefocust.
voor een baby is het geen race en deze kent geen prestatiedrang en doet alles op zijn eigen tempo.

als je kindje zich verder goed ontwikkelt (zo ongeveer volgens schema maar op eigen tempo) is er niets aan de hand.

een baby kan binnen een dag ontkennen dat het om kan draaien en veranderen in een ware tuimelaar, dus ik zou me niet focussen op de gemiddelden (het zijn #gemiddelden# en bovendien tijdsopnames).
laat je ook niet gek maken door andere ouders (die van mij kan dit en dat al, en die van jou?)

je kan proberen je kindje te 'verleiden' met wat speelgoed om te zien of het zich hierdoor om wil draaien, maar nogmaals: ieder kindje doet alles op zijn eigen tempo want het zijn nu eenmaal geen voorgeprogrammeerde mini robotjes.

als je je echt zorgen maakt (los van de strakke schema's en prestatie gerichtheid) kan je vragen op het consultatiebureau hoe je je kindje nog meer kan motiveren, en eventueel nadenken over therapie.

als je kindje geen duidelijke voorkeurshouding heeft zou ik me echt geen zorgen maken (en als het wel een duidelijke voorkeurshouding heeft is mijn ervaring dat een chiropractor hier een hele goede en snelle resultaten kan boeken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen echte voorkeurshouding scheelt een hele hoop (vaak overstrekken deze kinderen ook wat het omrollen lastiger kan maken) hetgeen wat ik aan probeerde te geven is dat ouders vaak twijfelen aan hun kind en zichzelf juist door die schema's, maar er vaak geen reden is om je zorgen over te maken of om ergens aan te twijfelen. als je vanuit je (moeder)gevoel kijkt naar je kindje, en ook rekening houdt met waar jij je prettig bij voelt en wat jou gerust stelt kan niemand zomaar uit het niets voor jou bepalen wat je het beste kan doen.
(tenzij er duidelijker oorzaken zijn, maar dan spreek je al snel over een grote achterstand in de ontwikkeling op meerdere vlakken wat hier niet het geval lijkt te zijn) succes met je kleine, en eventueel met het zoeken naar een oplossing die voor jullie beiden passen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan #kan# dit er wellicht mee te maken hebben.
hebben ze het hier niet over gehad toen therapie geoppert werdt? is het verder een rustig en tevreden kindje? (wat makkelijk in slaap kan komen, zichzelf kan vermaken met de indrukken uit de omgeving etc)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zou ook kunnen m.i.
(heb zelf ook ADHD met overwegend ADD, net als mijn dochtertje, en mijn zoontje ADHD: zal de laatste zijn die roept dat het onzin/een modeziekte/ labeltje voor gewoon een druk kindje, etc. is) ;-) slapen is idd lastig als de prikkels van de dag nog even voorbij komen razen op momenten dat het in de omgeving (slaapkamer) wél rustig is. mijn dochtertje had het KISS-syndroom (hele snelle bevalling waardoor haar nekwervels waren verschoven) en ben hiervoor naar de chiropractor geweest (ziekenhuis, artsen, kinderartsen vonden na een half jaar ellende nog steeds niets). na de eerste behandeling was er al verbetering, en na de 2e kende ik mijn kind niet meer terug. toen zoonlief een voorkeurshouding had heb ik gelijk weer bij de beste man aangeklopt, en na een paar behandelingen was de voorkeurshouding verdwenen. ik denk dat bij een kindje met (mogelijk) ADHD een voorkeurshouding beperkend kan zijn omdat een ADHD-er voor externe prikkels (over)gevoelig is, maar ook voor interne prikkels. als dan de 'niet voorkeurszijde' om welke reden dan ook een stuk 'minder aangenaam' is om te gebruiken kan ik me wel voorstellen dat je zoontje niet met de gemiddelde schema's en verwachtingen mee kan komen. :)

Andere antwoorden (5)

elke baby heeft zijn eigen tempo
als je je zorgen maakt ga dan naar het spreekuur van je consultatieburo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onvoorstelbaar: je zorgen maken om de ontwikkeling van je baby maar liever op GV een vraag stellen dan naar het consultatiebureau te lopen!
Plus voor jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou mokum! zo verontrustend is het nu ook weer niet, dus vind ik het helemaal niet gek om het eerst eens op gv te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Mokum, het is geen kwestie van leven of dood hoor!
Deze vraag op GV stellen is heel zinvol. Hier zitten heel veel ervaringsdeskundigen, en die kunnen je (bijna) allemaal vertellen dat dit geen reden tot ongerustheid is. Elk kind heeft zijn eigen ontwikkelingstempo.
Nou volgens mij hoef je niet naar een fysiotherapeut te gaan. Wacht het allemaal lekker af, want de meeste baby's rollen om met 6 tot 8 maanden. Dat hij wat later is, wil niks zeggen en je hoeft je er echt niet druk om te maken.

Je kind is nu 8,5 maand. Als hij over een paar maanden nog steeds niet is omgedraaid kan je wel hulp in schakelen, maar voor nu zou ik het gewoon aankijken. Kindjes doen over elke stap wel een week of 2,3 wat, en je kan je kindje ook helpen door speelgoed naast hem neer te leggen wat hij dan kan pakken.

Ze zeggen bij het CB (consultatieburau), dit en dit moet je kind kunnen rond die en die maand, maar vergeet niet dat wat je kind moet kunnen doen, dat dat het landelijk gemiddelde is van duizenden baby's en statistieken en dat er geen gemiddeld kind bestaat die precies doet wat ze bij het CB willen dat je kind doet.

Het ene kind wandelt al met zes maanden, de andere loopt pas met twee jaar. De een die kruipt niet, maar gaat op zijn billetjes je huis door en de ander die slaat alles over, blijft liggen waar hij ligt en zomaar op een dag kan hij lopen. Het ene kind praat pas met 3 jaar, en het andere brabbelt al met zes maanden enz, enz, enz. Geen enkel kind is hetzelfde, zoals ook geen enkele volwassene hetzelfde is.

Ik had zelf ook een kind die steeds iets moest "kunnen" als hij naar het consultatiebureau moest en als ik daar dan was, dan kon hij het ineens, terwijl ik het nog niet gezien had.

Bekijk deze website eens:
http://www.gc-beverwaard.nl/index.php?id=97
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens, heb er zelf ook drie, en merkte toch echt dat de een wat sneller was dan de ander, en inderdaad: je moet elke keer opnieuw het buskruit uitvinden, je krijgt er geen handleiding bij (Zou wel handig zijn haha).. Al met al zou ik me er niet al te druk over maken, maar wel als het langer duurt dan had gemoeten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal met jullie eens!
onze oudste was ook erg laat met rollen en ik heb als een gekke gerrit met hem geoefend (zelf voordoen etc).
uiteindelijk heeft hij zich gewoon normaal ontwikkeld, alleen niet zo snel als volgens de boekjes.
mijn andere kinderen waren ook laat en met hen heb ik niet geoefend.
uiteindelijk deden ze dezelfde dingen alsnog op dezelfde tijd als de oudste.
als je écht ongerust bent, zou je eens naar je huisarts kunnen gaan, natuurlijk, maar ik vind 8,5 maanden dus heel normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies! en zo is het maar net.. snap alleen die gekke minnen niet, maar goed.. blijkbaar is het niet goed om je kind kind te laten ofzo..
Het beste kan je een gespecialiseerde kinderfysiotherapeut bellen en het probleem voorleggen. Die weten er meer van dan de goeievraag-beantwoorders. Vaak is het zo dat een kind even precies voorgedaan moet worden hoe een beweging gaat en dan kunnen ze het vaak zelf vrij snel daarna (ervaring). Verder heb ik ook begrepen dat het allerbelangrijkst is dat de baby's de dingen in de goede volgorde dingen leren. Dus bijvoorbeeld eerst leren kruipen en dan leren staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens aan: dit is het eerste en enige goede antwoord! Niet afgaan van een paar mensen met een meer dan gemiddeld aantal kinderen maar van een professional. Je belt er eentje op en legt het voor, daar moet je niet eerst weken of maanden mee wachten. Een belletje kost je namelijk maar 5 minuten en alleen zo'n persoon kan je gerust stellen door de goede vragen te stellen en eventueel je kindje even te zien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alleen klopt de laatste zin dan weer niet, eerst kruipen en dan staan.Kinderen zijn beter in staat om te leren kruipen als(al) ze kunnen lopen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn dochter had ook KISS en heeft 1 keer gekropen. toen ze achteruit ging ipv vooruit heeft ze besloten om meteen maar te gaan staan. ze was niet te porren en op geen enkele wijze aan het kruipen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zelfs kinderen die de hele kruipfase overslaan. Niet in beweging te krijgen, en ineens gaan staan en niet lang daarna gaan ze lopen.
Baby's leren niet alles in een bepaalde volgorde, dat is echt onzin.
Denk je echt dat een kind denkt: O, wat moet ik nu eerst doen? In welke fase ben ik nu? Eigenlijk wil ik nu gaan staan, maar op het schema staat: nee, je moet eerst kruipen.
(Heb veel ervaring met eigen kinderen, en met kinderen op een kinderdagverblijf)
Een min voor dit antwoord.
als ik jou was(maar dat ben ik niet ;))zou ik afwachten.Mijn jongste dochter is met alles langzaam,ze is nu ruim 18 maanden en staat nu heel af en toe zelfstandig.van lopen is nog geen sprake!Wat ik zeggen wil, ik kreeg het advies van professionals dat je in de gaten moet houden, niet Wanneer ze een nieuw stapje maken in hun ontwikkeling,maar Dàt er stapjes worden gemaakt in de ontwikkeling!ik heb zelf veel aan dit advies gehad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle begin is moeilijk.
Daarnaast heeft elk kind zijn eigen tempo.
Ook niet ieder kind kan even snel lezen.

Kortom, nergens om je zorgen over te maken.
Natuurlijk is het wel belangrijk dat je alert blijft.
Als je kindje geen moeite meer gaat doen om zich te ontwikkelen (omrollen, kruipen etc.) zal ik adviseren om een deskundig iemand om advies te vragen.
Als je moederinstict zegt dat het echt niet klopt...
Stel jezelf dan gerust en ga naar iemand die deskundig is.