Hoe oud moet je zijn als je op jezelf wilt gaan wonen?

IKdacht eerst 16? Maar ikweet eigenlijk niet precies hoe oud je moet zijn als je opjezelf wilt gaan wonen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf je 16e kan je op jezelf als je hier bij begeleiding krijgt.
Maar vanaf 16 jaar klopt dus idd(weet ik van een vriendin die al vanaf op haar 14e het huis uitwilde)
Vanaf haar 15e kreeg ze 'kamertraining'(woonde ze dus al alleen) om te leren zelfstandig te worden.
Ze kwam wel uit een slechte thuissituatie waarbij ze geen contact meer had en wilde met haar ouders.

Het beste antwoord

Met toestemming van je ouders doet leeftijd er niet toe, je bent alleen wel afhankelijk van een inkomen. Op jezelf wonen kost geld, dat zal je wel moeten hebben of krijgen van je ouders.
Vanaf 18 mag je ook zonder toestemming van je ouders op jezelf gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Minimaal 18 jaar als je nog geen 18 bent heb je toestemming nodig van je ouders.
12 jaar geleden
Je moet 18 zijn om de benodigde verzekeringen, evt hypotheek aan te sluiten.

Tenzij je illegaal ergens gaat wonen, dan kan dat natuurlijk welvoor je 18e.

Ook studenten die bijvoorbeeld op hun 17e van de havo afkomen en gaan studeren, kunnen op zichzelf gaan wonen.

Je hebt dus wel manieren om te kunnen, maar je kunt heel moeilijk uit huis stappen op de 15e en (legaal) op jezelf gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen wet die een 16 jarige verbiedt op zich zelf te wonen, dus is het ook niet illegaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat zei ik ook niet, maar het is wel illegaal om op je 16e een hypotheek aan te sluiten e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij geld hebt voor die hypotheek en iemand wil meetekenen, dan lukt dat wel hoor.
Een minimum leeftijdgrens om 'op jezelf te mogen wonen' wordt, bij mijn weten, nergens voorgeschreven.

Maar pas als je voor de wet volwassen bent..mag je je eigen woonplaats kiezen.

Het is dus wèl zo dat je daarvoor tot je achttiende jaar de toestemming van je ouders nodig hebt.

Als je op kamers gaat wonen i.v.m. studie terwijl je nog geen achttien jaar bent, wordt door de ouders doorgaans stilzwijgend toestemming verleend.

Het antwoord op je vraag is dus: Achttien jaar..en als je die leeftijd nog niet bereikt hebt..mag dat eerder..maar dan wèl mèt de, al dan niet stilzwijgende, toestemming van je ouders.

Groet,

Ton