hoe weet je of je baby uitdroogt?

heb een kleine van 10 maanden, en sinds ik denk een week of 2 wordt ze niet meer wakker met kletsnatte plasluiers na een nacht slapen.

ik heb het idee (maar weet niet zeker) dat ze wat minder drinkt (ze krijgt de borst) maar ze ziet er goed uit, kwijlt eindeloos en is erg verkouden (dus daar verliest ze ook veel vocht) en heeft normale zachte poep (en bij uitdroging lijkt me dat die hard zou zijn)

welke lichamelijke kenmerken moet ik in de gaten houden zodat ik meer weet?

Toegevoegd na 38 seconden:
ook overdag geen overdreven volle luiers

Toegevoegd na 2 minuten:
bepaalde verschijnselen van bij een volwassene weet ik niet (droge mond bijv) of zie je bij een baby niet (bijv huid die weer glad trekt na "knijpen")

Toegevoegd na 1 dag:
naast borstvoeding krijgt ze uiteraard een boterham met beleg, fruit, warme hap, (baby)rijstewafelte of (baby)koekje en soms drinkt ze wat extra uit een flesje maar vaak wil ze dit niet

Toegevoegd na 1 week:
wil even iedereen bedanken voor de antwoorden en reacties.
ben vorige week bij de dokter geweest en er is niets aan de hand, fontanel zag er goed uit, kwijlde weelderig wat ze anders ook niet zou doen etc...
kinderen hebben soms zo'n periode en zolang ze niet uit hun doen zijn is er niets aan de hand.

ze drinkt inmiddels alweer meer en dus ook de plasluiers zijn wat voller dus gelukkig niets aan de hand:)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krijgt ze alleen de borst of
doe je ook iets aan bijvoeding?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij je zorgen maakt altijd even contact opnemen met consultatiebureau of huisarts, niet zelf dokteren via dit medium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kathlyn, Helemaal mee eens,je moet hier voorzichtig mee zijn.

Het beste antwoord

Wat goed dat je (nog) borstvoeding geeft!

Zo lang je kindje gezond, alert en vrolijk is, hoef je niet bang te zijn voor uitdroging. Een gezond kind zal drinken wanneer het te weinig vocht binnen krijgt.
De kenmerken voor uitdroging zijn al genoemd door anderen, dus die zal ik niet nogmaals benoemen. Lijkt me ook niet relevant in het geval van jouw baby. :-)
Wanneer je kind echter geen gezonde indruk maakt, niet meer reageert zoals je gewend bent (slomer/minder alert) of niet vrolijk meer is, moet je de huisarts met haar consulteren. Mocht het zover komen, probeer dan een plasje op te vangen, want ze zullen een urine-onderzoek willen doen om een infectie uit te sluiten.

Ze heeft geen kletsnatte luiers meer wanneer ze 's ochtends wakker wordt. Dit zou kunnen komen omdat ze ouder wordt en haar lichaam zich voorbereid op zindelijkheid. 's Nachts wordt er minder urine geproduceerd en het plassen gaat misschien al in minder kleine plasjes, maar iets grotere plasjes. Ze lijkt me wat jong om de eerste plas 's ochtends al op te kunnen houden, maar je kan natuurlijk eens kijken wat er gebeurd als je haar op de pot zet tijdens de eerste verschoning. Even gezellig zitten (en alvast wennen) kan geen kwaad en wie weet doet ze er binnenkort wel een plasje op...

Over de borstvoeding:
Deze zit nog steeds boordevol belangrijke voedingsstoffen en maakt nog steeds een kostbaar onderdeel uit van het contact wat je met je dochter hebt. Blijf hier dus vooral mee doorgaan, ondanks dat er geen maatstreepjes op je borsten zitten. Twijfel nooit of je dochter wel voldoende vocht binnen kan krijgen door de borstvoeding. Want dit kàn zeer zeker!
Toch wil ik je er even op wijzen dat het mogelijk is dat de borstvoeding wat teruggelopen is. Doordat je dochter nu waarschijnlijk al een tijdje op vaste voeding zit en misschien ook al andere dingen op een dag drinkt, is de borstvoedingfrequentie natuurlijk minder hoog dan enkele maanden geleden. Hierdoor kan er wat verwarring zijn tussen vraag en aanbod en wordt er misschien wat minder borstvoeding gemaakt dan je dochter eigenlijk zou willen hebben. Dit kun je reguleren door een 'regeldag *1' in te stellen of af en toe 's avonds te gaan 'clusteren *2'.
*1 vaker aanbieden van beide borsten
*2 langere voedingen of zelfs in elkaar overgaan van twee voedingen. Je kunt dan bv eerst links geven, dan rechts en dan nogmaals links en weer rechts.

Het sein dat je hiermee afgeeft is dat de borstvoeding nog steeds nodig is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de volgende symptomen Abnormale slaperigheid of erg huilerig
Weigert al 6 uur of langer eten en drinken
Geeft al 6 uur of langer over
Langer dan 6 uur droge luiers
Diepliggende ogen
er zijn.

Sterkte

Toegevoegd na 2 minuten:
Heeft je baby of kind deze symptomen van uitdroging neem dan direct contact op met je huisarts.

Uitdroging bij baby's en kinderen voorkomen

Als je baby of kind dreigt uit te drogen, door diarree of overgeven, geef hem of haar dan extra te drinken. Geef je baby of kind over, geef dan slechts een paar slokjes per keer aangezien grotere hoeveelheid uitgespuugd worden. Het beste is om een ORS-drankje te geven. Dit is verkrijgbaar bij de apotheek of drogist. Heb je geen ORS bij de hand of weigert je baby / kind dit te drinken dan kun je ook met water verdund ongezoet vruchtensap geven. Bij aanhoudende diarree en/of overgeven kun je het beste contact opnemen met je huisarts. Je hoeft je niet zo snel zorgen te maken als je baby / kind een paar dagen niet / nauwelijks eet als hij maar voldoende vocht binnen krijgt, dat is van essentieel belang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij kleuren baby's ook gelig als ze te weinig drinken binnen krijgen en de urine ruikt heel erg en is donkerder als ze te weinig vocht hebben gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een baby heeft nog een hele soepele huid, dus dat zou inderdaad minder betrouwbaar kunnen zijn. Droge mond en slijmvliezen, droge lippen, zijn ook een teken. Maar het belangrijkste is toch echt wat erin gaat en eruit komt. Die plasluiers dus. Het verhaal klinkt me niet acuut in de oren (je zegt at de luiers niet overdreven vol zijn overdag, maar ze plast dus duidelijk wel?) maar ga op je moedersinstinct af hier: als jij denkt dat er iets niet goed is, moet je dat na laten kijken. Als ze echt enkele uren niet meer plast, haar plas erg geconcentreerd is, ze duidelijk veel minder heeft gedronken, er ook koorts bij heeft of overgeeft, moet je aan de bel trekken. Die kleintjes kunnen heel snel uitdrogen, dus dat moet je echt vóór zijn. Als ze hangerig wordt of veel huilt, is dat een teken dat er echt iets mis is. Maar eigenlijk wil je dat dus al voor zijn, dus als de plasluiers duidelijk minder zijn, toch even met de huisarts overleggen.