dochtertje van 3 jr. en zindelijk worden?

mijn dochtertje van 3 jr. doet het heel goed op het potje en wc(plassen en poepen) mits haar broekje uit is.
(als ze dus in haar blote kont loopt)
maar als ze een onderbroekje en/of broek
aan heeft doet ze erin.?
wat te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Gun je dochter nog wat tijd om echt zindelijk te worden. Leg nergens dwang op. Vertel haar wel dat ze een onderbroek aan mag, maar dan wel op het potje moet plassen. Als ze hiervoor kiest, mag je haar er wel af en toe aan herinneren dat ze een onderbroek aan heeft en dus op het potje moet plassen.
Als het nog niet lukt, maak er dan geen punt van. Trek haar gewoon weer een luier aan voor het grootste deel van de tijd en laat haar af en toe op het potje oefenen. Prijs haar uitbundig als ze op het potje geplast heeft.

Probeer het echte zindelijk worden over een paar maanden nog een keer.

Als ze echt aan zindelijk worden toe is, is ze binnen de kortste keren zindelijk. Als het nog niet helemaal lukt, is het vaak een lange periode met veel ongelukjes.
De winter is daar ook niet helemaal de juiste periode voor, want een natte broek is dan erg koud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

misschien is het nog wel de gewenning
ze denkt dat ze een pamper/luier aan heeft en gewoon haar behoefte kan doen
je kunt proberen haar op vaste tijden op de wc te zetten en haar te belonen als ze haar behoefte doet maar dan wel als ze een broekje aan heeft de rest van de tijd
succes ermee
en weet je op den duur worden ze er toch vies van om het in de broek te doen en de ene doet er nu eenmaal langer over als de ander om het op de normale manier te doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel een beloning in het vooruitzicht als het een dag goed gaat. Dan een beloning bij drie dagen goed, en ten slotte bij een hele week. Er is ook een kinderboekje in omloop met een verhaaltje en tekeningen om dat proces te begeleiden.

In ieder geval niet straffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkenbaar hoor, ik heb een wc bril verkleiner gekocht, dat vonden mijn kinderen wel interessant. Zij mochten elke keer dat ding erop leggen als ze naar het toilet moesten, dus toen ging het vrij snel met het zindelijk worden.
En haar inderdaad op vaste tijden even op de wc zetten en belonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zoon deed het op een gegeven moment steeds weer "per ongelijk" in zijn broek. Ik heb toen een groot papier gemaakt met voor elke dag als hij droog bleef een sticker (kun je ook in dagdelen verdelen) toen het papier vol was kreeg hij een kado, in zijn geval een plastick tent van de Ikea., met de waarschuwing dat als hij weert in zijn broek plaste ik de tent weer afpakte. Heb dat gelukkig nooit hoeven doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt misschien vreemd, maar waarschijnlijk denkt ze dat ze een pamper aanheeft op het moment dat ze in haar onderbroek plast ofzo.

Als je de methode met stickers al uit geprobeerd hebt.
Dan kan je het als volgt proberen, op het moment dat ze dat gedaan heeft, niet direct haar verschonen, dan merkt ze het vieze gevoel, en is ze er misschien onbewust alert op de volgende keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef een antwoordt die via mijn dochter komt.
Zij werkt bij kinderen. Daar doen ze deze kinderen de luier over hun onderbroek aan, totdat ze geestelijk deze verandering verwerkt heeft.!

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry ik was nog iets vergeten.

Daarbij komt de sticker plaat.
Iedere dag dat het goed gaat een sticker en als het zeven dagen achter elkaar goed is gegaan dan is er een beloning.
Dit beloning systeem als de eerste gewenning klaar is.
Succes..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit snap ik niet helemaal. Dan heb je én een natte luier én een natte onderbroek en het kind heeft toch in haar broek geplast!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kind wil de luier nog om, dan voelt het de plas niet. Draai je het om dan voelt hij/zij toch de de kou en nattigheid van de plas, en gaat dat vies vinden. Dat is de truc..
Wat is je dochter intelligent, ze wil niets viesmaken, alleen maar dat wat in haar ogen de functie heeft als opvang van haar behoefte...

Hele slimme tante... Gewoon laten en prijs haar om haar intelligentie... alles komt goed, doe zelf niets, ze zal er op enig moment last van krijgen en een nieuwe oplossing zoeken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zo doen als bij hondje: met haar blote kont op een krant zetten en juigen als eer een piesje of poepje gedaan is. Anders vragen aan het consultatiebureau, misschien weten die een andere oplossing.