Iemand met kind die tijdens het volgen van een mboopleiding en ondanks het krijgen van studiefinanciering toch in aanmerking is gekomen voor bijstand?

Ik volg een MBO niv 4 opleiding en ik krijg studiefinanciering. Dit is echter te weinig inkomen aangezien er een baby onderweg is.
Ik vraag me af of je naast de studifinanciering, kinderbijslag, kind gebonden budget en kinderopvang toeslag ook nog recht hebt op uitkering?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van een bijbaantje, zoals de meeste mensen die op school zitten? Wachten met kinderen totdat je een baan hebt was natuurlijk de beste optie geweest, maar daar is het te laat voor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 21 en heb vanaf mijn 15e altijd werk gehad, of ik nou een opleiding volgde ja of nee. Maar wanneer ik een kind heb zit dat er natuurlijk niet meer in. Ik kan niet voltijd naar school en werken en ook nog eens het huishouden doen EN voor een kind zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoever ben je met je opleiding, misschien kan je je opleiding sneller afronden. Zodat je straks als je kindje er is kan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ik zit pas in het eerste jaar van een 4 jarige opleiding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de vader?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij werkt niet en heeft ook nog nooit langer als 2 maanden gewerkt. Hij is op zoek naar werk maar heb er weinig vertrouwen in.

Het beste antwoord

Als de studiefinanciering onvoldoende is, kom je in aanmerking voor een aanvullende beurs. Tenzij je ouders teveel verdienen die tot je 21e verantwoordelijk zijn voor jouw onderhoud, inclusief je opleiding.

Daarnaast kun je natuurlijk nog een lening afsluiten, maar dat zou ik wel als laatste redmiddel nemen. Zolang je nog zwanger bent en geen kind hebt om voor te zorgen, kun je natuurlijk ook nog proberen wat bij te verdienen.

Ik mis even de vader in dit verhaal ; zonder zu je niet zwanger geworden zijn. Ook hij wordt, uiteraard, geacht zijn financiële steentje bij te dragen voor de opvoeding / opvang van de baby.

Als je alles bij elkaar ONDER het bedrag blijft van de bijstand, zelfstandig woont en geen andere inkomsten hebt, kom je in aanmerking voor aanvullende bijstand tot het normale bijstandsniveau. (Ik meen rond de 1100 euro per maand voor een gezin).

Toegevoegd na 1 minuut:
In de laatste alinea hoort nog : en boven de 21 bent. Daaronder krijg je sowieso geen bijstand. In principe vervangt de studiebeurs de bijstand echter.

Het beste kun je even contact opnemen met de sociale dienst of het maatschappelijk werk in je woonplaats ; die kunnen je precies vertellen welke potjes je eventueel nog meer aan kunt spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
€ 1100 netto per maand bijstand voor samenwonenden / gehuwden - daar kan je niet van rondkkomen, zo vindt zelfs de overheid. Het bedrag is € 1313 en nog wat centen. (huishoudinkomen 2012) Leuk vastgesteld overigens dit bedrag: 13 13
Zie: http://financieel.infonu.nl/geld/66996-netto-bijstandsuitkering-2011-en-eigen-vermogen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het dus ongeveer net zo hoog als het minimumloon ; wat een stimulans, wat een fijn idee voor mensen die voor datzelfde geld 40 uur werken.
Maar goed, dat is een heel andere discussie......

Andere antwoorden (2)

Als je recht hebt op studiefinanciering, heb je geen recht op Bijstand. Voor de Bijstand moet je beschikbaar zijn voor werk, en dat ben je niet als je een opleiding volgt.

Als je tussen de 18 en 21 bent, zou je mogelijk wél in aanmerking kunnen komen voor een zgn. "babyuitkering". Dat is een uitkering voor de kosten van het levensonderhoud van je kindje. Tot je 21e heb je zelf geen recht op volledig Bijstand (ook niet als je géén opleiding zou volgen) omdat je ouders volgens de wet tot je 21e financieel voor jou moeten zorgen. Ze hoeven alleen niet ook voor je kindje te zorgen, en daarin voorziet de babyuitkering. De hoogte en invulling daarvan verschilt per gemeente, en volgens mij kent niet elke gemeente deze uitkering. Vraag ernaar bij de sociale dienst.

Leg daar sowieso je probleem eens voor, want een enkele keer kun je het geluk hebben dat je - bijvoorbeeld bij een bijna afgeronde opleiding - een creatieve klantmanager treft die misschien toch bijstand toekent en je opleiding ziet als traject naar werk. Ik geef je niet veel kans, maar weet van iemand die ooit zoiets kreeg aangeboden. Formeel mag het echter niet, dus zoals gezegd, weinig kans.

Tip: kijk op www.tienermoeders.nl en meld je eventueel aan op het forum. Daar vind je vast een hoop informatie. Ook de FIOM (www.fiom.nl) en Siriz (www.siriz.nl) kunnen hulp verlenen bij jong ouderschap of tienerouderschap. Zij kennen alle wegen die er zijn om ook financiele hulp te krijgen wanneer dat nodig is. Ik zeg niet dat het altijd zo gemakkelijk is als een uitkering aanvragen, maar in elk geval zullen zij je wijzen op regelingen waar je recht op hebt, voor zover je die nog niet zelf had gevonden.

Toegevoegd na 12 minuten:
Hé, bijna vergeten: gefeliciteerd met je zwangerschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Topantwoord! +
je kan in aanmerking komen voor een aanvullende uitkering tot het minimum of een toeslag kan je krijgen ff informeren bij de gemeente