Waarom gedragen sommige ouders zich raar tegenover hun kinderen?

Bijvoorbeeld

- dat ze boos worden als hun kind 5minuten te laat thuiskomt, en het eten is ook nog niet klaar.

- Dat ze verbieden patat te eten met handen.

- Boos worden als een kind iets perongeluk doet zoals een vaas omstoten of een beker.

- Niet in discussie willen met hun kind.

- Hun kind geen vrijheid gunnen

- Zeuren over onbenullige dingen, waar kinderen gestrest van raken en zich rot kunnen voelen.

Mijn ouders zijn gelukkig niet zo, maar sommige ouders maak ik wel eens mee die zich echt zo gedragen. Ik vind dit heel raar, kan iemand mij uitleggen?

Toegevoegd na 5 uur:
Ik bedoel pubers, dus kinderen die als het goed is alles wel zo een beetje snappen. Discussie niet aan willen gaan, of helemaal te keer gaan als de puber perongeluk in de poep is gelopen. Van dat soort dingen snap ik niks.

Ik bedoel ook niet dat het kind elke dag 5minuten te laat binnenkomt. Dus gewoonlijk altijd op tijd, en dan een keertje en meteen kwaad worden.

Toegevoegd na 5 uur:
Met geen vrijheid gunnen bedoel ik. Bijvoorbeeld op een vrije zondag zonder enig aanleiding niet naar buiten mogen. Dan wil ik bijvoorbeeld met een vriend wat leuks doen, en dan mag hij niet van zijn ouders. Zijn zeggen niet waarom, en verder doet hij de hele dag vervelen. Als hij een discussie aangaat krijgt hij straf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (7)

Omdat ze dan vaak overbezorgd zijn of omdat ze het beste voor hun kind willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik nog geen mama werd vroeg ik het ook maar nu begrijp ik ze heel goed.
Idd dat ze bezorgd zijn.
En ik zeg altijd beter bezorgd zijn dan niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, iedere ouder is anders, dus ook iedere ouder heeft zijn eigen manier van opvoeden.
De ene ouder laat z'n kind wel frietjes met de handen eten, de ander staat er op dat er gegeten wordt met mes & vork. Ieder ouder heeft zo zijn eigen beeld van hoe hij/zij de opvoeding het beste vindt.

Ouders leven naar dit soort 'regels' vanuit de liefde & zorg voor hun kinderen. Er zijn ook ouders die doordat ze zelf met stress rondlopen vaak niet meer weten hoe ze hun kind nog goed moeten opvoeden en gaan dan bijv. ook zoals jij noemt niet in discussie met hun kind, om zo wel er boven te staan, maar niet te weten er mee om te gaan.

Je kan hier veel verschillende dingen opnoemen, waarom ouders dit of dat zeggen/doen/willen, maar dat is nu eenmaal een keuze als ouder zijnde hoe je met je kinderen om wilt gaan.
En voor de ene is dat misschien raar en voor de ander weer heel gewoon. Dat ligt ook weer aan je eigen opvoeding natuurlijk. :)

Ik zou namelijk niet ieder punt dat jij opnoemt als 'raar' benoemen. Kijk bijv. naar 'Zeuren over onbenullige dingen'. Voor een kind kan iets heel onbenulligs zijn, maar een ouder ziet vaak meer dan een kind wil/kan inzien.
Alle punten die je opnoemt zou je verder kunnen bespreken, maar uiteindelijk kun je pas echt oordelen als je weet waarom een ouder heir voor kiest. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft te maken met normen en waarden, die zijn voor iedereen verschillend. De 1 vind dit belangrijk de ander dat.. Heeft ook te maken met eigen opvoeding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere ouder hanteert zijn eigen manier van opvoeden.

Soms hebben ze ook hun redenen om op deze manier met hun kind om te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanuit me eigen ervaring als moeder van 3 weet ik dat

- patat eten met je handen dat dat vlekken geeft op kleding, want kinderen gaan hun handen afvegen daaraan en het is er soms ook niet uit te krijgen. (mijn kinderen mogen wel met hun handen eten hoor) Dus is een vork makkelijker.

- Als je niet kijkt en het niet heb gezien, weet je als moeder ook niet of het per ongeluk is gebeurd, dus is instinctief de eerste reactie boos worden. Maar dat kan je beter interpreteren als "vermanend toespreken". Al moet ik er wel bij zeggen dat niet alle ouders dat kunnen/ willen.

- het geen nut heeft in discussie te gaan met een kind, want wat het kind over het algemeen wil is zijn eigen zin. Meestal willen ze iets op het verkeerde moment: vlak voor het eten snoepen, vragen om speelgoed dat binnen 5 minuten stuk is, met vriendjes spelen als je weg moet, niet mee willen als je naar huis moet, enz enz...

- ouders moeten ook welleens ergens heen en kinderen kan je niet alleen thuis laten, ik noem maar een voorbeeld. Maar "extreem" geen vrijheid gunnen, dat is wel mishandeling vind ik.

- onbenullige dingen in de ogen van ouders zijn heel belangrijke dingen: 5 uur thuis is 5 uur thuis, huiswerk moet je maken, kamers horen netjes, was in de was, schoenen in de gang, jassen aan kapstokken, afwas op de aanrecht, taken moeten gedaan worden. Als je dat je kind niet leert, dan heeft ie toch een achterstand als ie opgroeit. Het zou toch wat zijn als een kind volwassen is zijn of haar eigen zooi niet kan opruimen of afspraken niet na komt of zijn werk niet goed doet? Dat wil je niet, en dus overlaad je je kind me onbenullige taken. In de hoop dat ze dat oppikken. Tenminste, ik neem aan dat je dat bedoelde...

Maar goed, een ouder heeft gewoon het beste met zijn kin voor en het is allemaal alleen maar omdat je wilt dat je kind als een gezonde volwassen vrouw of man opgroeit en zijn weg vindt in de wereld, later...

Toegevoegd na 26 minuten:
overigens, ik heb nog jonge kinderen in de leeftijd tussen 5 en 10 jaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat;
kinderen altijd te laat thuiskomen (en te laat komen is een gebrek aan respect)
Omdat eten met je handen niet hygienisch is en je ze probeert te leren met mes en vork te eten.
Omdat kinderen vaak motoriek gestoord zijn en iedere keer weer hun beker omgooien en soms soms andere dingen.
mdat een kind in sommige gevallen geen inspraak heeft en vaak mee wil doen aan discussies waar ze (nog) helemaal geen verstand van hebben (al denken ze van wel)
Omdat vrijheid iets is waar je op een gezonde manier gebruik van maakt en geen misbruik. (het ene kind kan wel met 6 een straat oversteken een ander komt met zijn 15de nog iedere keer in de problemen.
Omdat kinderen vaak niet in een keer beseffen wat ze doen en daarom moet je het vaak zeggen en dan lijkt het zeuren maar als ze het in een keer begrijpen hoef je het niet meer te zeggen (dus niet meer "zeuren"

En los daarvan proberen ouders natuurlijk hun kinderen te beschermen tegen onheil van buiten af.

Gelukkig ben ik ook niet zo'n ouder maar nu hebben wij wel makkelijke kinderen.
Alhoewel wij bij de jongste die nu in de pubertijd zit als we iets belangrijks zeggen eerst vragen of hij geen erectie heeft want dan zit er te weinig bloed in zijn hoofd om zijn hersenen optimaal te laten functioneren en dingen te onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
das grappig je geeft in die laatste zin precies de reactie die jezelf in je vraag veroordeelt. Je denkt dat je met je handen wassen voor en na het eten het hele probleem oplost maar vaak zit alles onder de vetvlekken voordat (na het eten) de handen zijn gewassen.
Maar nu je je vraag uitgebreid hebt met 1 specifiek geval waarvan ik denk dat er wel een reden zal zijn waarom je vriendje niet naar buiten mag.
Het grootste probleem met pubers is juist dat ze tussen kind en adolescent hangen en dat brengt met zich mee dat ze denken alles te snappen en met hun positieve kijk op het leven vaak de gevaren van de grote boze wereld onderschatten.
Maar natuurlijk is dit per kind verschillend in welke vorm en mate zich dat uit.