Hoe krijg ik mijn zoon weer 'op de rit'?

Mijn zoon is 21 jaar en woont nog thuis.
Naar school gaan doet hij niet (verschillende keren begonnen en afgehaakt) en werk zoeken al evenmin. Inmiddels heeft hij torenhoge schulden (terugbetalen studie financiering, betalen schoolboeken, mobiele telefoon, agis ruim 2 jaar niet betaald, roodstaan bank enz) en brieven van deurwaarders vallen op de deurmat. Hij doet er helemaal niets mee. Wanneer hij van mij weer een preek heeft gekregen dat dit zo niet langer kan en dat hij dan beter een eigen huishouding kan gaan voeren, ben ík de slechte moeder die hem uit huis zet. Ik zou zo graag willen dat hij de ernst van dingen eens inzag (zijn standaard reactie: 'komt wel goed, laat maar aan mij over') en er actie
(desnoods met hulp) op zou ondernemen om zijn 'puinhoop' op te ruimen. Hij gaat compleet zijn eigen gang, lacht je uit of negeert je gewoon, duikt achter zijn computer en zit de hele dag op zolder; ik wordt er niet goed van; mede ook omdat mijn 7 jarige dochter hier natuurlijk ook genoeg van mee krijgt. Ik ben ten einde raad !!
Wie weet hoe ik hier verandering in kan brengen, wie ik kan vragen om hulp of een goeie site waar je tips kan vinden?

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik heb hem gevraagd of hij dit serieus door wilde lezen, inclusief de gegeven antwoorden en dan laten weten wat hij ervan vindt. Hij zegt dat hij het gelezen heeft, beloofd zijn best te gaan doen en morgen gaat hij zelfs via het uitzendbureau beginnen met werk als bijrijder...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
42.8K

Het beste antwoord

Ik denk inderdaad dat het goed is dat je op dit moment aan je 7-jarige dochter denkt.

Hij noemt jou een slechte moeder als je hem het huis uit zou zetten.
Ik denk juist dat je een goede moeder zou zijn als je dit zou doen. Je zorgt er dan voor dat hij zelfstandig en volwassen wordt.
Het betekend natuurlijk niet dat je hem dan helemaal los moet laten. Je kan hem wel helpen met bepaalde zaken op een rijtje zetten, je stopt alleen met de hotelfunctie.

Hij zal eens aan de slag moeten. Al is dat niet makkelijk.
Er zijn speciale hulpprogramma's voor jongeren onder de 23 die begeleiden naar school of werk. Hiervoor moet iemand ook wel zelf iets willen. Dus dat zal lastig zijn op dit moment.
Ook zijn er speciale woonprogramma's die jongeren begeleiden naar zelfstandigheid.

Ik zou zeggen, geeft hem een deadline en laat merken dat dit echt serieus is. Zet op papier wat je van hem verwacht en geef hierbij aan dat je hem wil helpen om alles op een rij te zetten (dus niet financieel) door bijvoorbeeld mee te gaan naar schuldhulp e.d.

Veel succes. Mocht je concrete hulpverleningsinstanties nodig hebben (als je zoon zover is) stel dan vooral weer een vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (29)

Als ik het zo lees denk ik eerlijk gezegd dat het tijd wordt dat je een GOEDE moeder wordt en hem het huis uitzet. Hij heeft overduidelijk geen greintje verantwoordelijkheidsgevoel en komt overal, ondanks de preken en het gemopper, verder lekker makkelijk vanaf.
Bovendien is het een enorme negatieve invloed op jou, de sfeer in huis en dus ook op je dochter.

De tijd om volwassen te worden is voor hem inmiddels wel overduidelijk aangebroken. Jij hebt geen enkele invloed meer op hem je maakt het hem onbewust te gemakkelijk om op deze manier desnoods nog jaren en jaren door te gaan. Maar hij is meerderjarig, dus je bent niet langer verplicht voor hem te zorgen. Hij kan gewoon op eigen benen, en dan voor zijn inkomen kiezen tussen werken of leren. Daar zal-ie geen cent minde om worden - integendeel.

Uiteraard zal dat niet makkelijk zijn en ook niet zonder slag of stoot aan (waar is zijn vader eigenlijk in dit verhaal ?) . Wellicht kun je bij het maatschappelijk werk iemand vinden die je bij dat proces kan helpen of in elk geval steunen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
hard, maar het enig juiste antwoord, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap die minnetjes niet zo goed ; zitten er hier zo veel mensen die ook in Hotel Mamma wonen en dit niet willen horen ofzo ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord, en ook goede reactie, Marleen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Zelfs al zou hij wat mankeren, dan nog wordt het tijd dat hij begeleid wordt naar zelfstandigheid. En als moeders zelf dat niet voor elkaar krijgt, dan maar met hulptroepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verantwoordelijkheid is niet iets dat je vanzelfsprekend meekrijgt. Dat moet je worden aangeleerd. Als hij dat niet heeft...... vul het maar in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...dan zal hij het in de praktijk moeten leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ mooi antwoord
sterredag
13 jaar geleden
geen echtelijke ruzies meer en je partner zeggen dat het inderdaad niet goed gaat en of hij je wilt steunen met je zoon echt het huis uit zetten. Het laatste wat je dan nog voor hem doet is ergens een klein huisje regelen of een kamer (op kamers) want kan me voorstellen dat zomaar op straat wel een hele grote stap is, je betaald de eerste maand huur en dan is het aan hem en wat je ook doet als hij dat verziekt en dan het huis uit gezet wordt, dat is dan niet anders. sommigen hebben het nodig om het de harde weg te leren, dat lijkt op hem van toepassing te zijn en dan mag hij je een slechte moeder vinden omdat hij zijn zin niet krijgt, daar groeit hij hij wel overheen. Ik heb dit ook gezien in mijn omgeving alles voor hem oplossen en regelen WERKT NIET!
Steenuiltje
13 jaar geleden
Helemaal juist geformuleerd Marleen. Deze jongen moet wel héél snel het huis uit en eenmaal op eigen benen de consequenties van zijn eigen handelen voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ schop onder ze kont
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Zweep er over!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb hetzelfde gehad, en mijn zoon de keus gegeven: school, werk of het huis uit.
WAT WAS DAT MOEILIJK!
hij heeft anderhalf jaar gezworven, ik anderhalf jaar niet geslapen, maar nu hij 2 jaar ouder is werkt hij via een uitzendbureau en huurt particulier een kamer.
mijn tweede man, dus niet zijn eigen vader, steunde mij.
ondanks dat ik hem vaak terug wilde nemen (zeker als het buiten vriest) heb ik volgehouden. p.s. ik ken een knul van 33 die nog op die manier bij zijn ouders woont. wil je nog 12 jaar zo verder? enne, zowel slot veranderen als uitschrijven bij gemeente. duurt een paar maanden, als hij geen ander adres heeft (want ze willen hem niet dakloos maken) maar het lukt wel. en de brieven van deurwaarder ongeopend retour: woont hier niet.
Prachtig uiteengezet betoog over wat lijkt op iemand die nog niet zelf gevoeld heeft dat hij voor zijn eigen leven verantwoordelijk is .

Maar een paar vragen aan jou voor wat betreft de achtergrond.
Heeft hij een trauma opgelopen in zijn jeugd ? Is hij autistisch of heeft hij een andere ontwikkelings stoornis ?

Zo niet dan kan je hem enorm helpen door hem het gat van de voordeur te wijzen , zeggen dat hij vanaf nu voor zich zelf dient te zorgen.
Als je dat doet , dan wordt hij "volwassen " en gaat hij voor zichzelf zorgen. Het zal met vallen en opstaan gebeuren , en het zal je niet meevallen om hem "los" te laten.

Doe je het niet , dan blijft hij in zijn afhankelijkheids positie . Hij "groeit " niet en hij zal je later ook niet dankbaar zijn voor wat je voor hem hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan maar één ding aanraden: sluit hotel mama.

Weet je waarom hij alles maar laat lopen? Dezelfde reden als al die andere overjarige pubers die nietsdoend in huis blijven hangen hebben: hij kan erop rekenen dat het inderdaad goedkomt, want als puntje bij paaltje komt, heeft hij een dak boven zijn hoofd, een zacht bed om in te slapen, schone kleren om te dragen en de geweldige gratis cateringservice die mama heet. Hij zegt 'komt wel goed' omdat hij de ervaring heeft dat het inderdaad, voor hem dan, altijd goed komt.

Waarom zou hij zich zorgen maken over zijn schulden? Hij heeft nu toch niets te verliezen? Wat jij kan veranderen: zorg ervoor dat hij wél wat te verliezen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
woorden kunnen heel erg kwetsend zijn, vooral als iemand/je zoon tegen je zegt dat je een slechte moeder bent.
auwww, maar het allerbeste is om hem knetter hard op zijn giegel te laten gaan!!!!
wil jij niet luisteren beste jongen, dan zoek jij het idd maar zelf uit en dan zie je maar hoe het goed gaat komen.
van mij krijg jij geen rooie cent meer, je avondeten???ik koop het eten in en bereid het, je kan hiervoor een deel betalen en zo niet, geen eten voor jou en zo geldt het voor alle andere dingen in dit huis. staat het je niet aan dan krijg je nog een dag om je spul te pakken en zoek maar een ander thuis.

je zult hier int begin verdriet van hebben omdat het jou een rot gevoel geeft, maar uit eindelijk zul je zien dat dit het beste is wat je kon doen.

sta stevig en wees vooral consuquent.
heel veel sterkte hiermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoorden op dit soort onderwerpen kunnen altijd pijnlijk overkomen. Maar ik denk dat het toch nodig is als het wordt gezegd.

Je zoon die zit in een averechts patroon. Dat wil zeggen dat hoe meer jij hem 'op zijn kop geeft', hoe meer hij terug kruipt in zijn hol waar het veilig is. Een hol vol passiviteit en terughoudendheid.

De manier om hem uit zijn hol te krijgen is om hem liefde te geven. Iets wat hij al heel lang mist en iets wat jij hem al een hele tijd niet meer hebt kunnen geven. Op dat vlak zijn jullie allebei (en je partner ook) heel passief. Als het gaat om gevoelens en om emoties. Het enige waar hij op wordt 'beoordeeld' is zijn gedrag. En momenteel zijn dat alleen maar veroordelingen.

Zijn holletje is hem momenteel zijn veilige plek. Een plek waar hij niet continu wordt 'afgekafferd'. Maar dat holletje is er ook alleen maar gekomen omdat hij teveel werd veroordeeld, dan vlucht iemand weg naar een plek die daar ver weg van is. Dus zijn computer, zijn zolder, jullie negeren.
Ook vroeger heeft hij nooit met zijn emoties bij jullie terecht gekund, of hij durfde niet vanwege de veroordelingen. Als hij toch niet goed genoeg is, dan maar niet, dan vlucht hij maar weg.
En het enige wat hij mist en wat hij al heel lang heeft gemist, is de ware aandacht, die ware liefde, dat er om hem wordt gegeven.
Zeg nu eerlijk: In een liefdes relatie zoek je dit en als je dat niet krijgt zoek je een ander. Zo ook met jullie (gezins)relatie, als je niet gewaardeerd wordt en niet wordt geliefd, dan zoek je wel iets anders.

---

Het is moeilijk om dit weer op te bouwen. Want o wat zijn er nu veel drempels gekomen. En die waren er al natuurlijk.
Ik zou zeggen, begin de sfeer te veranderen. Van veroordelingen en negativiteit naar positiviteit en complimenten geven. Dat is natuurlijk moeilijk en complimenten geven is ook moeilijk, evenals het ontvangen van complimenten heel moeilijk is. Daar zullen jullie beiden het dus ook moeilijk mee hebben.
Je zult echt moeite moeten doen om hem weer te gaan bereiken. Zijn holletje is heel diep.
Of een keer hem meenemen naar een restaurant (niet te luxe hoor) en onder het eten met hem praten. Alleen jullie tweetjes. Het is moeilijk om het positief te houden, maar probeer het.

Goede films die je kunt kijken over dit onderwerp is:
-Life as a house
-The last song

Toegevoegd na 2 minuten:
O, nog een film:
Bang, bang, you're dead.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is zijn holletje voornamelijk veel te comfortabel, en wordt het tijd dat-ie zijn eigen holletje gaat graven. Jij legt hier ALLE verantwoordelijkheid voor een VOLWASSEN man (die zich als een klein kind gedraagt, dat dan weer wel) bij de moeder ; je moet maar durven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- daar leert hij toch niks van!!! Beetje complimenteren? Waarvoor? De enige echte manier is de deur uit! op eigen benen staan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen, gdanonym is waarschijnlijk de zoon van slangeberg. Kan niet anders...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze schrijft, dat ze wordt uitgelachen en genegeerd door zoonlief...hij neemt haar blijkbaar dus totaal niet serieus, terwijl ze echtelijke ruzies om hem gevoerd heeft.
Kom nou, zeg : complimenten geven waarvoor dan???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen, zoals ik al zei, kan mijn antwoord pijnlijk overkomen.
Maar je raakt de kern uit mijn verhaal: hij zit gevangen in zijn kind zijn.
De vraag is waarom dat zo is. In mijn optiek en observaties komt dat doordat het 'kind' nooit de ruimte heeft gekregen om zich te ontwikkelen. Het 'kind' is altijd heel strak gehouden en is daardoor kind gebleven omdat het niet heeft kunnen en vaak ook mogen groeien. Ook nu (uit de vraagstelling), wordt het 'kind' als een 'kind' behandeld. Nog steeds proef ik uit de vraagstelling dat het 'kind' geen enkele steun krijgt van de meeste belangrijke personen: de ouders. Je moet terug naar het begin, wanneer zijn de eerste tekenen gekomen? 16, 13, 11, 9
De zoon is al erg veel heen, met jaren 'ervaring'. Bovendien ken ik de vraagsteller niet, ik vermoed dat jij die ook niet kent. Maar wat zullen 'onze' conclusies zijn als we een dagje in dat gezin kunnen kijken? Mijn verhaal is een kant die nooit prettig is om te lezen. Omdat het gaat over het falen van de ouders. Welke ouder wil dat nu horen!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind dit echt een kopje thee manier, niet willen luisteren dan maar voelen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gdanonum, hoe kun je met volle overtuiging een moeder ervan beschuldigen dat ze niet genoeg liefde aan haar zoon geeft? Echt schandalig hoe je als een soort Frank Snoeks weet hoe mensen denken die je niet kent (hij is een commentator die altijd vertelt wat spelers op dat moment denken). Walgelijk, als je het mij vraagt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het onderwerp en mijn antwoord leeft. Dat is goed.
Zelf vind ik dus dat hem uit het huis gooien de eenvoudigste manier is. Maar ik voorspel ook dat die zoon alleen maar meer bergafwaarts gaat. Tot hij 'misschien' 30 jaar is en gaat nadenken. Maar al die tijd heb je geen zoon meer. Dat zal zeker nog heel wat jaar duren dan. Hem uit huis gooien is simpel, snel en effectief voor de toestand in het gezin. Het zwarte schaap en weer een veroordeling.
Maar het lost het probleem niet op. Het probleem is die relatie tussen zoon en ouders. Het probleem is NIET: de schulden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, er zullen best wat steekjes zijn gevallen hier en daar ; ouders zijn niet perfect, en de situatie was al helemaal verre van ideaal, met een scheiding en een nieuw huwelijk (waarvoor ik dan maar even mijn voet in de mond stop, want het is wel redelijk bekend denk ik wat ik daar van vind). Maar je kunt je niet je hele leven blijven verstoppen achter een kutjeugd, en op een gegeven moment moet je zelf de touwtjes in handen nemen. Mensen zijn flexibel genoeg daarvoor, anders zou bijna IEDEREEN er wel een zootje van kunnen maken, want perfecte ouders bestaan niet. Wij zijn geen robots maar denkende wezens met een vrije wil en moeten zelf keuzes maken en de consequenties daarvan dragen. Dat kun je ook op je 21 nog prima leren, al levert het wat blauwe plekken op. Ik ken kinderen die wel beroerder zijn begonnen, en er met vlag en wimpel bovenuit zijn gestegen. Alle seriemoordenaars, om maar een zijstraat te noemen, hadden een alleenstaande ' slechte' moeder. Maar niet iedereen met een alleenstaande ' slechte' moeder wordt ook een seriemoordenaar. Of zelfs maar een kruimelcrimineel. Je kunt de schoen niet zomaar aan de andere voet trekken ; het is uiteindelijk de eigen keus en persoonlijkheid van het kind die een uiteindelijk pad kiest. Het feit dat de andere ouder ontbreekt maakt het plaatje uiteraard niet fraaier, maar in onze samenleving is het (helaas ??) alom geaccepteerd dat kinderen in dergelijke situaties opgroeien. En meestal gaat dat eigenlijk nog gewoon goed ook. Je verwacht teveel van ouders in het algemeen en van moeders in het bijzonder. Het grootste deel van je opvoeding moet je als kind alleen doen, door van je ervaringen te leren en naar je omgeving te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt dat je ze niet persoonlijk kent maar toch weet je hoe ze haar zoon heeft opgevoed! Knap hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er gewoon van uit dat moeder naar eer en geweten haar stinkende best heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gdanonym, ik zal het wel erg verkeerd hebben gedaan om mijn kinderen toch heel strak en consequent te hebben opgevoed. Maar wat ben ik blij dat ze allebei (20 en 23) geheel vrijwillig een vervolgopleiding volgen en daarbij een baantje hebben om e.e.a. te kunnen bekostigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze er met de pet naar had gegooid, had ze hem er allang uitgezet en zou het haar nu ook niet interesseren wat er verder met hem gebeurt. Dat is overduidelijk niet het geval. Maar ze heeft nu wel het punt 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden' bereikt.
Natuurlijk zou ze hem nu kunnen pamperen tot de rest van het gezin er bij neervalt, maar persoonlijk vind ik dat niet de beste oplossing en hij leert er helemaal NIKS van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand liefhebben en complimenteren is niet in tegenspraak met streng zijn en iemand op z'n eigen verantwoordelijkheden wijzen. Ik denk dat het vooral aan streng zijn en op verantwoordelijkheden wijzen heeft ontbroken in de opvoeding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teveel liefde dus, en teveel complimentjes. Dat kun je iemand nauwelijks verwijten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens naar deze vraag, en dan vooral naar de reactie van de vraagsteller op mijn antwoord. http://www.goeievraag.nl/vraag/geloof-ouders-ten-koste-kleding.35593 Mijn vermoeden met het oogpunt op de zoon, is dat hij heel eenzaam is, onbegrepen en zich niet geliefd of gesteund voelt.
Hem uit huis zetten zal dit gevoel alleen maar versterken en bevestigen. @Marleen, deze maatschappij heeft ook meer last van probleemjongeren/jeugd. En ja een gezonde jongen van 21 kan het nog prima leren. Maar wat als die jongen van 21 nu vastzit in een kind van 11 welke niet verder heeft kunnen groeien. Die jongen heeft therapie nodig. Maar uiteindelijk zullen de ouders ook nuttig zijn in diezelfde therapie. Natuurlijk doen ouders hun best (de meeste dan), proberen ze hun hoofd boven water te houden in de hectiek van de maatschappij, het werken, het geld verdienen, hun gezin en hun eigen emoties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat iedereen zijn eigen psychotherapeut (die voornamelijk overigens als doel heeft je zelf over je eigen leven te laten nadenken) een erg praktische, haalbare en betaalbare oplossing is. Sommige dingen in het leven zul je ZELF moeten doen. Vandaar het woord EIGEN verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Stippel, de juiste balans in noodzakelijk. Teveel liefde en complimentjes is niet goed. Streng zijn is soms noodzakelijk. Maar alleen maar streng zijn, zonder geen enkele liefde is de andere kant. Want voor soort kind zal je daarmee creëren?
Komt een kind thuis met een 8 en is hij vol trots, zijn er nog steeds ouders op deze wereld die vragen waarom hij geen 9 heeft kunnen halen. Die zijn er.
Haalt hij die 9, waarom dan geen 10. De psychologie binnen een gezin kan heel divers zijn. Hoe is dit van belang binnen het gezin van de vraagsteller hier???? Hoe strakker een kind wordt gehouden, hoe meer hij zich probeert 'uit te breken'/'vluchten' omdat hij geen lucht krijgt. Dat zie ik gebeuren bij deze vraag.
Maar het tegenover gestelde en pure vrijheid geven is ook niet goed.
Dus die balans. Welke ik dus mis bij deze vraag. Als die er wel was, zou die zoon heel anders zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@marleen, soms zit iemand 'vast'. Dan heeft hij even een zetje nodig, moet hij even over de drempel heen.
Dat zetje kan je met therapie prima maken. Een goede therapeut zal iemand niet bij zich willen houden. Maar weet dat zijn kroost uiteindelijk zal wegvliegen op eigen kracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen, iemand die depressief is (de zoon???) wordt tijdelijk even aan de anti-antidepressiva gezet zodat er weer even lucht kan komen in iemands leven. Dat diegene weer even kan aansterken zodat diegene dan zelf kan proberen om zijn problemen op te lossen.
Als je alleen maar moe bent en lusteloos, dan wil je alleen maar slapen en alleen zijn. Je moet even door die vicieuze cirkel heen en soms heb je daar hulp bij nodig. Je moet innerlijk sterk zijn om jezelf te kunnen helpen. Ben je een beetje sterk, kan je jezelf maar een beetje helpen. Ben je zwak, dan kan je jezelf niet helpen.
Hoe zal die zoon zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik raad de vraagsteller aan het verhaal van gdanonym te negeren. Hoe kun je nu zulke gedetailleerde conclusies trekken aan de hand van de vraag? Dat schudt hij of zij uit de mouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, Maeve.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@maeve. Soms kan Gdanonym dat , vraag me niet hoe. Hij heeft meerdere malen gedetailleerde adviezen gegeven over kwesties , met minimale informatie. In dit geval ben ik het niet met Gdanonyms advies eens , omdat ik teveel jongeren in mijn omgeving totaal zonder initiatief heb zien thuis wonen , gebruik makend van het "schuldgevoel " van hun gescheiden ouder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@GoldEnten, je hebt in jouw omgeving heel veel jongeren zien thuis wonen.
Kan je zien welke emoties die jongeren hebben? Dus als je voorbij het gedrag gaat kijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed hard en onvermurwbaar optreden. Dat zit hij binnen een paar jaar in het rijkshotel. (gevangenis). Ik vind in de reacties hier veel bewijzen van de moderne zelfzuchtige en sensatiezuchtige ik-maatschappij. Helaas is het nog steeds zo dat een kind een afspiegeling is van jezelf. Je moet kinderen dingen leren. Als je dat niet doet dan gaat het mis. Veel moderne ouder kafferen hun kind wel uit als het iets fout doet, maar belonen niet als het iets goed doet. Men heeft het maar constant over verantwoordelijkheid die de jonge man niet zou hebben. Als dat zo is dan heeft hij het dus nooit geleerd. Ik hoop niet dat Marleen kinderen heeft wand dat gaat niet goed komen. gdaninym kan best wel eens het meerendeel van het gelijk hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Boer... dank je. Precies zoals ik dus ook de mening heb. Helaas heb Marleen en ik al eerder een discussie gehad over kinderen (had met een corrigerende tik te maken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjee, wat worden hier een conclusies getrokken en ge- en veroordeeld. Je kunt zien dat het onderwerp erg leeft. Ik kan niet zeggen wie er gelijk heeft, daarvoor zijn er veel te weinig achtergrond gegevens bekend. Mijn ervaring zegt dat veel kinderen tegenwoordig enorm in de watten worden gelegd, daardoor worden ze niet tot nauwelijks gemotiveerd om zelf initiatieven te nemen. Ook worden ze hierdoor 'lui' en weten ze zelf niet goed wat ze willen. Ik kan niet zeggen of dat voor deze jongeman opgaat. Het kan ook heel andere redenen hebben: - drugsgebruik, -onzekerheid, -onverschilligheid etc. Maar hoe kunnen wij daarover oordelen als we niet de achtergrond kennen? Daarom zou ik zeggen, volg je gevoel, Slangeberg. Wat voelt voor jou als een goede oplossing? Geef ik toch mijn mening even: Zelf denk ik dat het goed is om te wachten. Geen ruzie er meer over maken. Zodra het zover komt dat er betalingen gedaan moeten worden, wordt je zoon wel met zijn neus op de feiten gedrukt. Hij heeft dan de keus óf gaan werken óf zijn eigen spullen verkopen totdat hij zijn schulden kan aflossen. Jij hoeft dit niet voor te schieten. Liefde en geborgenheid bieden is nooit verkeerd. Ruzie maken om steeds dezelfde zaken lost meestal niets op. Er is meestal een onderliggend probleem. Zoals ik al zei, wat dat probleem is, dat weet ik niet. Ik wil en kan daarover ook niet oordelen.
Ik wens je veel succes met je te nemen beslissing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Boer ; jazeker, ik heb er twee, en de oudste is NU al volwassener dan dat. De jongste trouwens ook al bijna, maar goed, die is nog maar net tien, dus die mag nog even lijntrekken als ze de kan krijgt. Tot op zekere hoogte. Ze heeft zeker ook al wel haar taken en verantwoordelijkheden ; daar kun je inderdaad niet jong genoeg mee beginnen.
Ik hoefde echter als kind helemaal NIETS te doen, en ben toch op mijn achttiende zelfstandig gaan wonen en werken en denken enzo ; het zijn niet ALLEEN de ouders - je bent er als kind zelf ook nog bij. Tussen haakjes, uiteraard ben ik in mijn antwoord uitgegaan van een normale, geestelijk volwaardige jongeman - als er iets mis mee zou zijn, had de moeder dat beslist niet onvermeld gelaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een kleine zijsprong : net zomin als je met een volmaakte opvoeding (die niet bestaat) een volmaakt kind kunt krijgen (dat niet bestaat), kun je een kind ook niet VOLLEDIG verknippen onafhankelijk van welk materiaal je krijgt. Ik ken kinderen van volslagen verknipte ouders, die je nog geen hond zou laten opvoeden, die op eigen kracht fantastisch terecht zijn gekomen, en kinderen die met een uitstekende opvoeding (te oordelen aan brusjes) volslagen de verkeerde kant op zijn gegaan. Je kunt je kinderen voorleven, je kunt ze sturen en je kunt ze richting geven, maar je kunt ze NIET vormen en kneden ; daar zijn ze voor een heel groot deel zelf bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens Marleen. In Duitsland is een heel gezin verplicht binnen gehouden, verkracht en in bedwang gehouden. Je bedoeld dat die kinderen niet VOLLEDIG verknipt zijn?
De film Nell, ik dacht dat die op waarheid is berust? http://www.imdb.com/title/tt0110638/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds wanneer is op eigen benen staan en je eigen broek ophouden een straf? Die jongen niet langer sponsoren is niet de gemakkelijke weg, maar de moeilijkste. Voor de moeder, wel te verstaan. Maar voor de zoon is het geen straf. Hem zo door laten gaan, het hem mogelijk blijven maken om zo te leven, dát is een straf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Gdanonym . Ik heb verschillende jonge mensen die in een gescheiden gezin zijn opgegroeid , in een patroon met de ouders gezien , zo veel schuldgevoel en pijn !
Niet alle kinderen van gescheiden ouders zijn zo , maar het komt voor !
Ik heb gezien hoe de verantwoordelijke ouder, uit schuldgevoel , het kind liet doormodderen en de verantwoordelijkheid voor hun leven nam. En dat is niet goed. Maar het gebeurt. Anderzijds zijn er ook veel kinderen van gescheiden ouders die heel snel het huis uit zijn, hun sociale contacten en steun vinden in hun groep , en weg zijn ze uit huis , waar het dus ook echt niet fijn was. Misschien zijn het de "sterken" die kunnen vertrekken in zo'n situatie , maar niet iedereen is zo sterk en sommigen hebben meer tijd nodig om op eigen benen te staan. Een afhankelijkheids positie is echter niet goed voor beide partijen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je goldenten. Dus schuldgevoel en pijn. Is pijn daarin verdriet?
Daarin zoeken ze zoals je aangeeft steun in hun eigen groep. Vaak ook jongeren met soortgelijke problemen? Kan je me vertellen hoe die jongeren deze emoties uiten? Wat zou een buitenstaander zien in zijn gedrag? En de meest belangrijke hamvraag: wat willen die jongeren van binnen nu het allerliefste? Wat ze nu missen?
Iets waardoor hun gedrag zou veranderen omdat ze dan ergens voldoening in krijgen, als ze het krijgen?
sterredag
13 jaar geleden
wil hier ook nog wel wat aan toevoegen.. gdanonym ik begrijp wat je zegt en je standpunt en ergens klopt dat, en hij is wel 21 en hij zal het toch ook zelf moeten doen, als dat binnen het gezin niet kan omdat er teveel gebeurd is en er ook nog een ander kind is, zul je keuzes moeten maken. je hoeft het kind niet te laten vallen met uit huis zetten. in sommige gevallen is dat wel echt de beste oplossing op de korte termijn, zeker ook omdat je bepaalde dingen wil voorkomen met een ander kind in het gezin. je kan dan wel helpen met spulletjes regelen en hem buiten het gezin een basisstart meegeven dat hij moet onderhouden, hem verwijzen naar de schuldhulpverlening om dingen aan te pakken, handvatten aangeven mag, oplossen niet. ook is er een risico van deurwaarders en schuldeisers met alle ellende van dien, dat gaat niet werken binnen deze situatie, er moet wat veranderen anders lost het niks op. en er zijn teveel practische zaken die ook meespelen. hij is helaas te oud inmiddels voor een begeleid kamer wonen. ja ouders hebben hier zeker steken laten vallen, namelijk veel te lang gewacht met gedegen actie ondernemen en dit veel te lang laten doorlopen, dat is nu eenmaal gebeurd en valt weinig meer aan te veranderen. ook heb ik dit echt ook van dichtbij zien gebeuren als mensen de neiging hebben om maar te blijven helpen en dingen blijven op lossen en dingen blijven regelen, leren ze het niet zelfstandig te doen, dan is loslaten de enige mogelijkheid en hoeft dan niks met een gebrek aan liefde krijgen te maken te hebben. ik heb ook gezien dat op het moment dat hulp niet meer kwam zo'n iemand inderdaad in een diep dal terecht kan komen, en vaak komen ze daar echt wel weer uit, soms is iemand echt zo dat pas op het moment dat het moet er actie ondernomen wordt en misschien dan nog wel meer dan je eigenlijk had verwacht (wat nou, ik zal jullie eens laten zien wat ik allemaal kan effect)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gdanonym. Ik ben het zo met je eens! Ouders worden soms zo op een voetstuk geplaatst. (of in veel gevallen hier,..plaatsen zichzelf op dat voetstuk) De ouders die hier spreken over het kind uit huis te zetten, zijn ouders die bang zijn dat ze het zelf nooit goed hebben gedaan. Zo van zet ze maar uit huis,..dat zal hem leren!! Het voelt als terugpakken(wraak) en voelt helemaal niet liefdevol. Zoals altijd hebben beide partijen een aandeel in dit geheel,..iets wat je ook schrijft. Dus ik kan niet anders concluderen dan dat ik het totaal met je eens ben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@foxesther: wraak? Terugpakken? Nee, ik ben er juist van overtuigd dat een ultimatum stellen en je daaraan houden in dit soort gevallen het áárdigste en meest liefdevolle is wat je kunt doen. En ook het moeilijkste voor de ouders. Ik ben geen ouder, maar weet wel van heel dichtbij hoe vernietigend het zogenaamd liefdevolle pappen en nathouden kan zijn voor de jonge (en op een gegeven moment niet-meer-zo-jonge) volwassene zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het ook zo niet met je eens SuzyQ.
Je moet de juiste beweegredenen hebben om iemand uit huis te plaatsen. Ik vind wraak en terugpakken waar sommige het erover hebben niet de juiste redenen.
Ik kan het niet meer dan eens zijn met gdanonym. En dan moet ik verder ook stoppen met argumenten te schrijven. Dat verpest 'de zuiverheid' van het verhaal van gdanonym.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zuiverheid van het verhaal van gdanonym?
Hoe weet je dat?
Ken je hem dan? Volgens mij is gdanonym een heel jong mens met goede bedoelingen, niet veel levenservaring en vooral geen ervaring met kinderen en ouderschap (behalve die van hemzelf).
En hij doet net alsof hij het gezin en de situatie kent door te stellen dat "het enige wat hij mist en wat hij al heel lang heeft gemist, is de ware aandacht, die ware liefde, dat er om hem wordt gegeven." Daar weet je toch niks van?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zucht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ momopoyolo; Als je niet begrijpt wat ik met zuiverheid bedoel, dan moet je dat gewoon aan mij vragen en niet van die rare conclusie gaan trekken, over personen die jij ook niet kent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
marleen heeft gelijk.
soms hebben de ouders goed opgevoed, maar loopt 1 kind helemaal vast, terwijl de rest wel goed terecht komt.
dat heeft niets met de opvoedkwaliteiten van een (gescheiden) moeder te maken en mijn conclusie is: deze moeder houdt heel veel van haar kind, en heeft te goed voor hem gezorgd.
Als ik het goed lees, heeft hij ook geen inkomen en woont dus gratis bij jou. Eerste stap, samen naar de gemeente, die zullen hem vertellen, dat hij werk of opleiding moet doen. Is hij hier niet toe in staat om welke reden dan ook, is er de gang naar een Wajong-uitkering.
Hij gaat anders jou meetrekken in zijn schulden en chaotische wereld. Tevens als woningzoekende laten inschrijven.
Blijkbaar heeft preken geen zin, dus ik zou gewoon eisen gaan stellen. Zo lang hij thuis wenst te wonen moet er een bijdrage komen in welke vorm dan ook, en aangezien hij niet met geld kan omgaan, neem jij het beheer ervan over, treft afspraken met zijn schuldeisers en los de schulden langzaam maar zeker op. Hij krijg normale kost en inwoning, daarnaast zakgeld. Mobiele telefoon is taboe in combinatie met schulden, en is geen levensbehoefte.
Je moet ook even onderzoeken, of je van de belasting recht heb op een teruggave i.v.m. dat je wellicht voor meer dan 1 kwartaal voor een kind heb gezorgd, waarvoor geen recht op kinderbijslag is.
Laat je voorlichten bij maatschappelijk werk over dit alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al velen voor reageren kan ik alleen maar toevoegen dat je een ultimatum moet stellen.
1-Alle schulden optellen en met dat gegeven een terugnetaalplan laten opstellen zodat hij echt zelf in actie moet komen. De schuldeisers een betaalplan voorstellen.
2-Hij gaat er zelf voor zorgen dat hij binnen een week inkomsten regelt via een baan, helaas dan wordt het maar borden wassen of schoffelen jammer dan.
3- Als hij hier niet mee akkoord gaat hem de deur wijzen, dus zoals al gemeld Hotel Mama is voor hem helaas failliet.

En hoe hard het ook overkomt, laat het hemzelf doen, hij is gewend dat alles voor hem geregeld wordt maar vanaf 1 november bijv. dus niet meer.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat nu als dit niet in zijn geestelijke vermogens licht? Doordat hij bijvoorbeeld autistisch is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@BoerBuitendijk: waarom verzin je stoornissen voor deze jongen? Denk je niet dat moeder het vermeld zou hebben als er zoiets aan de hand was? Probeer eens om de andere (en zoals het verhaal hier staat veel waarschijnlijke) mogelijkheid te bekijken: wat nou als het wél in zijn geestelijke vermogens ligt? Wat nou als hij *niet* autistisch is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi Ingrid,
je zegt: hem zelf op laten lossen, en dan ga jij zijn schulden optellen, met de schuldeisers praten en een plan voorstellen...
dat moet hij ook zelf doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pokemon, beetje zorgvuldiger lezen graag. Er staat namelijk heel duidelijk dat hij het zelf moet gaan oplossen.
Je bent een goede moeder als je deze jongen een schop onder zijn kont geeft! Hij maakt er een potje van en jij blijft hem waarschuwen maar gaat niet over tot actie. Hij probeert je uit tot waar jij dit nog pikt.

Laat hem zijn eigen puinhoop opruimen en ga je concentreren op je dochter. Dit is een slecht voorbeeld voor haar.

Hij gedraagt zich met zijn 21 jaar als een klein afhankelijk kind en krijgt hier tot nu toe nog steeds de ruimte voor.
Hij heeft geen respect voor jou en lacht zich suf.

Ga grenzen stellen en doe wat je zegt! Geen beloftes meer die je toch niet nakomt omdat het toch je zoon is.
Daar speelt hij mee. Hij weet dat en doet er zijn voordeel mee.
Hij gaat de ernst pas echt merken en voelen als hij zelf verantwoordelijk wordt gesteld voor zijn acties.
Ga eens praten met iemand van maatschappelijk werk of schuldsanering bij de gemeente. Misschien hebben zij tips om je de juiste weg te wijzen hoe jij dit bij hem teruglegt.
Het is jouw zoon maar het is zijn puinhoop.

Hij moet de druk voelen zichzelf weer op de rit te krijgen.
Word harder naar hem toe en vind je "inner bitch". Dat heeft hij op dit moment het meeste nodig. Iemand die hem zijn eigen lessen laat leren en zijn verantwoordelijkheid laat nemen.
Extreme stap: stel een ultimatum waarop hij actie onderneemt naar een baan en als hij dat nog niet heeft gedaan aan het einde van jouw harde datum: ander slot op de deur en laat hem het even zelf uitzoeken. Harde les maar naar iets anders luister hij niet. De maat is VOL!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wow, toffe praat! Maar wat nu als er geestelijk iets aan de hand is met hem wat hij zelf ook niet weet? Autisme, schizofrenie, manisch depressief? Sta er eens bij stil wat je dan kapot kan maken met toffe dingen te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boerbuitendijk: Natuurlijk moet dat dan onderzocht worden maar daar heeft zijn moeder het niet over. Ik reageer op wat ze wel schrijft en niet wat ze niet wil weten. Als ze schrijft wat is er mis met mijn zoon (geestelijk) dan krijg je andere antwoorden. De dingen die zij beschrijft passen meer bij een onvolwassen 21-jarige dan bij iemand die het echt niet kan.
De psychische ziektes die jij beschrijft geven in de praktijk echt een ander beeld. Als moeder hierover twijfelt is het belangrijk om een arts in te schakelen en dat te onderzoeken.
Stop met preken. Zeg rustig tegen hem: beste jongen, je bent volwassen en je moet nu je eigen broek gaan ophouden.
Je stopt met koken voor hem. Je doet zijn was niet meer. Je verschoont zijn bed niet meer. Hij krijgt ook geen internet meer van je.
Uit huis zetten zal nog niet meevallen omdat hij geen inkomen heeft en dus niet zomaar iets kan gaan huren.

Bel de gemeente of maatschappelijk werk of er een instantie is die hem kan helpen orde op zaken te stellen. Schrijf die instantie met het telefoonnummer of adres op een stuk papier en geef hem dat. Hij moet het zelf verder doen!

Spreek deze dingen door met je huidige man. Je zult zijn steun wel nodig hebben, omdat zoon op je schuldgevoel gaat inwerken. Maar bedenk dat liefde voor je kind soms betekent dat je hard moet zijn. Zo moeilijk, maar soms nodig!
Ik wens je alle succes.

Toegevoegd na 4 minuten:
En neem je dochter van zeven een keer apart en leg uit wat je gaat doen. Dat je erg veel van haar broer houdt maar dat hij voor zichzelf moet gaan zorgen omdat het zo niet goed gaat met hem. En ook dat ze niet bang hoeft te zijn dat zij er ook uitgeschopt wordt als ze vervelend is of zo. Ik denk dat het allemaal erg verwarrend kan zijn voor haar, dus hou haar in de gaten en praat er over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het heel moedig van je en getuigen van veel moederliefde om hulp te vragen!

Mijn zoon had enkele jaren geleden het inzicht dat hij niet verder kon gaan op een soortgelijke manier. Hij kon zijn katten geen eten meer kopen en dat raakte hem. Er is dus eerst inzicht en noodzaak nodig. Enkele jaren daarvoor is hij door zijn vader uit huis gezet en dat heeft hem zo'n enorm verdriet gedaan dat hij nu na 5,5 jaar nog steeds geen contact met hem wil! Een kind moet je helpen en niet zonder hulp de deur wijzen vind ik. Helpen is niet zijn problemen voor hem op te lossen. Dan is het niet nodig voor hem om tot actie over te gaan om zijn leven in eigen hand te nemen.

Ik denk dat je zoon zich (net als jijzelf)niet gehoord voelt. Hij weet zelf niet wat hij voelt en wil en daar kun jij hem bij helpen. Luister echt naar hem!En vertrouw hem jouw angst, problemen en onzekerheid over dit toe. Zonder verwijten, klagen en eisen. Liefde en steun is wat hij nodig heeft. Een mens mag zoeken. Wat zou jij nodig hebben als je niet weet wat je echt met je leven moet?
Als hij geen hulp wil van anderen kun jij er hulp en begeleiding bij vragen. Een goede therapeut kan je helpen om hem te bereiken en te steunen.
Ken je het boek geweldloze communicatie van M. Rosenberg? Is misschien een goede aanvulling.

Ik wens je veel liefde en geduld toe! Vertrouw op je moederliefde en vraag inderdaad hulp en steun van een deskundige die bij jou past!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken de situatie uit eigen ervaring.. informeer bij de gemeente of ze daar Bemoeizorg kennen.. die ontlasten jou en helpen hem op een heel eigen manier..
Laat je niet gek maken, jij bent de baas en hij mag dat onderhand wel eens voelen!

Succes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook voor auti's? Moet ik in m'n achterhoofd houden als ik dat meubelstuk van mij niet in beweging krijg ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
congoleo: dit wilde ik dus als antwoord geven, maar je bent me voor ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft PDD nos dus ja.. ook daarvoor...
:-)
Je hebt al een heleboel tips gekregen van "zet hem het huis uit" tot "geef hem meer liefde". Mijn eerste reactie na het lezen van jouw verhaal was ook: schop onder zijn kont! Maar is dat wel zo verstandig?

Uiteraard zijn er basisregels in huis waar hij zich aan dient te houden, bijv. was opruimen, je eigen kamer schoonhouden, etc. Dat kun je per direct van hem eisen en doe je zelf niet meer. Maar voor de grotere zaken (bijv. de schulden, huisvesting zoeken) kan hij wellicht een handje hulp gebruiken omdat hij, hoogstwaarschijnlijk, zelf door de bomen het bos ook niet meer ziet.

Maar ik denk dat je, voordat je drastische maatregelen gaat nemen, je eerst moet gaan afvragen waarom hij zich zo gedraagt. Is er sprake van een psychische stoornis? Of een andere (gedrags)stoornis? Wat zit hier achter? Achter elk gedrag zit volgens mij een oorzaak. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat hij het leuk vindt om zo met jou in de clinch te liggen, de hele dag niets te doen en zijn leven in een puinhoop te zien veranderen. Waarom is hij, blijkbaar, niet in staat hier zelf verandering in te brengen? Wat houdt hem tegen? En daarmee praat je zijn gedrag niet goed, want dat moet inderdaad veranderen, maar zoek je wel naar een structurele oplossing die voor alle partijen aanvaardbaar is.

Dit kun je uiteraard niet alleen en daarom is professionele hulp noodzakelijk. Als moeder sta je trouwens ook te dicht bij de situatie en ben je al zo gefrustreerd dat je niet meer goed objectief naar de hele zaak kunt kijken. Ook je andere dochter heeft haar aandacht nodig.

Mocht hij inderdaad "gewoon lui" zijn, dan zijn rigoureuze maatregelen op zijn plaats. Maar dat kan altijd nog. Doe dus nog niets waar je wellicht achteraf spijt van krijgt.

Zoek hulp! Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een site als dit krijg je alleen maar bolde uitspraken en toffe woorden te zien. Allen van gasten die uit zijn op sensatie of er zelf ook geen biet verstand van hebben.

Als je serieus een antwoord en een oplossing wil hebben dat moet in eerste instantie eens met je huisarts gaan praten.

In dit verhaal zie ik namelijk een paar dingen die ik herken. Voornamelijk het terugtrekken uit de maatschappij. Het volledig in zichzelf keren.

Voor je gaat handelen, ga dan eerst denken, diep nadenken. En praat met de professionals, niet met met die noobs hier op een vragensite met inbegrip van mijzelf.

Wat is de oorzaak dat hij zo is? Dat kan aan jezelf liggen door een gefaalde opvoeding. Verantwoordelijkheid moet je leren, dat komt niet vanzelf. Heeft hij dat wel geleerd? Vraag jezelf af of je fouten in de opvoeding hebt gemaakt. Voor hem zal het niet helpen, maar voor je dochter in de toekomst wel.

Wat nu als hij wel goed is opgevoed? Dat kan kan wel degelijk het geval zijn en dat hij toch zo is geworden. Het gedrag zoals jij het beschrijft past namelijk ook bij mensen die schizofreen zijn, of autistisch of manisch depressief. En dan kan je de toffe dingen die hier bij herhaling zijn voorgesteld wel ten uitvoer brengen, maar wat maak je dan allemaal kapot? Voor hem, maar ook voor jezelf.

De enigen die kunnen achterhalen of hij schizofreen, autistisch of manisch depressief is zijn de professionals. En de weg daar naar toe begint bij de huisarts.

Heel veel jongeren zijn manisch depressief. De oorzaak is te vinden in de zelfzuchtige, agressieve ik maatschappij waar we in leven met een overheid die zich overal mee bemoeid. De eisen die aan jongeren worden gesteld worden per jaar zwaarder. Met een mavo opleiding begin je al niets meer tegenwoordig. Je wordt doodgegooid met sensatie en ellende van anderen, op tv bij de beruchte RTLletjes en SBSjes die er in geslaagd zijn van pesten iets normaals te maken. Tegelijkertijd moet je, je stoer en groot houden anders ben je een mietje en val je buiten de boot. Lees zelf maar hoeveel agressie er in de antwoorden op jou vraag zit.

Heel veel jongeren worden daar depressief van. Dit is nog niet eens zo heel lang geleden ontdekt en erkend. Hij laat alles op zijn beloop en het zou mij helemaal niet verbazen dat hij heimelijk ook met zelfmoordgedachten speeld. Als dat zo is dan is depressie of autisme vrij voor de hand liggend.

Het antwoord en de oplossing krijg je bij professionele psychiaters, niet op deze site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk neemt je zoon het als vanzelfsprekend aan dat alles altijd voor hem geregeld wordt. Hij is pas 21 en nu al door en door verwend, slap en onbeschoft bovendien (jou negeren, uitlachen enz.) Hoe zou dat toch komen? vraag ik me dan af. Opvoeding? Zou best kunnen. Beetje laat om nu nog in te grijpen; de put dempen als het kalf al verdronken is.

Maar goed, terugkijken heeft geen zin. Dus nu dan toch maar eens flink in actie komen. Zet je reserves overboord en je zoon het huis uit. Dan moet hij wel aan de bak, dan voelt hij wel wat verantwoordelijkheid nemen is. Hij is geen puber meer, hij is 21 jaar. Dat is de leeftijd waarop je al lang en breed op eigen benen moet kunnen staan. Kan hij zijn eigen boontjes niet doppen? Dan kan hij een hulpverlenende instantie (maatschappelijk werk, een psycholoog, sociale dienst etc.) inschakelen. Maar jij kan hem niet de hand boven het hoofd blijven houden: je bent zijn moeder, niet zijn gastvrouw / schoonmaakster / kokkin / hulpverlener / therapeut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga nu over tot actie, en doe wat de meesten zeggen, geef hem nu verantwoordelijkheid, en wil je het niet zo ver laten komen bij je 7 jarige dochter, begin bij haar dan nu ook, want het is een groot gedeelten de opvoeding, waardoor dit komt, niet dat u slecht voor hen was maar juist veel te goed, alles goed vinden de kooltjes uit het vuur halen, verwennen, alles mag, veel snoepen, veel frisrank, veel t.v kijken, lui zijn,kortom alles door de vingers zien, en denken dat je een goede moeder bent, maar niets is minder waar, zie het resultaat, wie mooi wil zijn moet pijn lijden, het zal niet meevallen, om nu streng te zijn, maar zij zullen u er heel dankbaar voor zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is jouw kant van het verhaal, jij bent hierin de goede moeder en je zoon is het slechte kind. Maar aan het verhaal te horen heeft je zoon wel één of andere stoornis: hij overziet zaken niet goed, begint aan goede dingen maar maakt ze niet af, zit de hele dag achter zijn computer op zolder. Heb jij hem genoeg hulp voor zijn problemen gegeven tijdens het opgroeien? En zo onverschillig en teruggetrokken klinkt behoorlijk depressief, het zou inderdaad slecht zijn hem het huis uit te trappen. Heeft hij je vraag hier ook gelezen? Laat hem hier eens reageren met zijn kant van het verhaal?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gedeelte over school / opleiding dat zal ik maar overslaan, aangezien ik er zelf ook een puinhoop van gemaakt heb :S Met alle respect: deze hele situatie komt over als een gebrek aan goede manieren, respect en discipline!

Tegenover het veroorzaken van problemen staat geen (echte) consequentie. "Dat wijf zeurt weer" in plaats van "Wat doe ik mijn moeder aan? Ze heeft het beste met me voor". Wat dat betreft ben ik erg ouderwets en tolereer geen onzin van (mijn) kinderen en dat weten ze. Het is vooral consequent zijn wat een kind "braaf maakt", maar als er niks tegenover staat wat afschrikt, ben je klaar! Ikzelf vind slaan overbodig en dan eigenlijk meer vanuit het standpunt dat je je kind zelf zegt dat hij niet mag slaan.

In uw geval lijkt het me moeilijk, omdat het eigenlijk al te laat is al uw eigen kind u gewoon uitlacht! Sorry, maar ik ben gewoon eerlijk: het zit net onder het geslagen worden door je eigen kind. Als ik zijn stiefvader zou zijn zou ik een keer praten, heeft het geen nut, zou ik beginnen met zijn computer verkopen, zijn BlackBerry (?) en alle andere dingen van wat waarde om toch een dikker plak kaas op mn brood te blijven leggen. Vooral om hem te laten inzien dat er consequenties aan zijn gedrag zitten!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is misschien vervelend om te horen, maar als 'kinderen' het zo ver laten komen dan is het vaak ook de schuld van hun ouders.
Als ik het zo hoor lijkt het me dat u gewoon veel te goed voor hem bent.
Hij is laks met geld zaken, school en werk, omdat niemand hem duidelijk maakt dat er ernstige consequenties gebeuren door zijn gedrag.
Nu zit u met zijn problemen, want hij heeft geen idee in wat voor problemen hij zich heeft gewerkt.
En ga dit nu maar eens oplossen...

In dit geval lijkt het me een goed idee om eens drastische maatregelen te gaan nemen! Geen praatjes hebben, maar gewoon duidelijk zijn en hem zo nodig gewoon op straat zetten.
Als ouders zijnde kan je het niet voor altijd opnemen voor je kind! Laat hem maar eens goed inzien hoe erg hij het is aan het verpesten. Geef hem de kans om binnen 1maand een baan te zoeken en anders moet je hem gewoon met koffers en al op straat zetten!
Want u kunt wel elke dag gaan zeuren dat hij werk moet zoeken of wat dan ook, maar ooit moet gewoon de knoop door gehakt worden hoe erg het ook is! Stop met dat verwennen en ga er serieus werk van maken, want dit is echt belachelijk!

Bekijk het zo wilders heeft zoiets van buitenlanders die niet willen werken/zich niet gedragen; moeten het land uit, nou kinderen die volwassen zijn en niet willen werken/zich niet gedragen; het huis uit.

(en maakt u zich geen zorgen over het punt dat hij misschien zielig is of niet voor zich zelf kan zorgen als u hem eens hard aan pakt, want dat is onzin gewoon 1keer flink hem de les lezen en dan leert hij het wel!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of uw zoon een beperking heeft van welke aard dan ook. Maar hij kan een gedragsstoornis hebben of hebben opgebouwd. Er kunnen test worden gedaan bij instanties om uit te wijzen of hij een licht verstandelijke beperking heeft in combinatie met gedragsproblematieken. Het hoeft niet ernstig te zijn. Maar 21 en geen opleiding is wel zorgwekkend.
Wanneer er wordt geconstateerd dat hij een beperking heeft in zijn leervermorgen of concentratievermogen, kan er een wajong of PGB worden aangevraagd. Hiermee kunnen schulden worden afgelost en gebruikt worden voor een studie waarbij hij extra begeleiding krijgt. Een soort speciaal onderwijs voor moeilijk lerenden.

Ik denk dat als je hiermee al dreigt, om hem te laten opnemen en tests uit te voeren.
- Of hij nog wel goed bij zijn hoofd is.
- Drugs gebruikt.
- etc vul maar wat aan, (waarvan hij wel even gaat slikken).

Dan zul je eventueel je zoon terug krijgen.
Anders zou ik toch over gaan tot actie.
Want de schulden blijven komen.
En als hij binnen 10 jaar een studie afrond, wordt zijn studieschuld kwijtgescholden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dreigen om hem op te laten nemen en tests te laten uitvoeren? Ze zegt nergens dat hij dom is. Dus weet hij ongetwijfeld ook dat dat een héél loos dreigement is. Je kunt een meerderjarige niet zomaar laten opnemen en tests op hem uit laten voeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou zijn acties zijn dom laten we daar niet over in discussie gaan. Ik werk met licht verstandelijk beperkte en we krijgen regelmatig moeders over de vloer waar dit soort situaties voor komen. En uit een test blijkt dan vaak dat ze ADHD of licht verstandelijk beperkt zijn met concentratie problemen of snel beinvloedbaar zijn door jongeren met drugs en alle tramalant die erbij hoort. Ik vind het begrip dom een beetje vaag. Deze mensen hebben net zo goed kwaliteiten die uitgepluist dienen te worden en benut. Deze jonge heeft zijn leven niet op de rails en daarvoor is hulp nodig. En een meerderjarige kun je zeker onder dwang iets laten doen en ja anders de deur uit ermee. Zo werkt dan bij ons ook, stel je je niet begeleidbaar op, nou dan vertrek je toch. En vaker komen ze dan tot het besef dat het leven anders in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je de kern van mijn reactie totáál hebt gemist. Mijn punt is dat dreigen om hem op te laten nemen en tests uit te laten voeren totaal zinloos is, omdat je een volwassene niet zomaar kúnt laten opnemen, en niet zomaar tests op een volwassene kúnt uitvoeren, wanneer die volwassene daar zelf geen toestemming voor geeft. En dat weet die zoon ongetwijfeld ook. We leven niet meer in de negentiende eeuw, toen je een lastig volwassen kind nog naar het gekkenhuis kon brengen. Tegenwoordig hebben volwassenen zelfbeschikking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet ik, en als hij niet luistert is daar de deur en komt hij vanzelf terrecht bij het MOV. Ik zie geen andere optie want praten heeft geen zin in dit soort situaties. Hij moet het voelen.
Praktisch gezien:

Ga eens met hem rond de tafel zitten (evt. met iemand er bij die kan zorgen dat het geen verwijten over en weer worden) en leg het hem voor.

"Je bent nu onderhand op de leeftijd dat je je eigen leven in handen moet gaan nemen, ik heb geprobeerd je het zelf te laten doen maar ik heb de indruk dat het nog niet zo goed lukt, want (voorbeelden). Volgens mij ben je daar zelf helemaal niet zo blij mee, want anders zou je wel....

(bv. uitgaan, vrienden hebben, geld genoeg hebben voor je hobby, op mensen af durven stappen, iets wat voor hem misschien wel belangrijk is maar wat nu niet kan omdat hij er te lam voor is).

Wat gaan we daar aan doen? Welke dingen spreken we af dat jij deze week gaat aanpakken en hoe ga je dat doen? Welke hulp van mij heb je daar bij nodig? Ga je het dan zelf doen of moet ik je er aan herinneren dat je het moet gaan doen?"

Je zult hem ook heel duidelijk uit moeten leggen dat dit voor hem de laatste kans is om het serieus op te pakken, omdat jij eigenlijk onderhand wel eens een keer verder wil met jouw leven en je vindt dat binnen nu en 'n jaar je moederlijke taken wat hem betreft er wel op zitten (of verzin maar eens wat moois). Zorg er in elk geval voor dat zijn eigen ikke niet het centrale punt is, maar dat het over jou gaat en hoe jij tegen zijn gedrag aan kijkt (op een neutrale manier).

Pak de kalender er bij en schrijf er voor elke dag minstens een afspraak op. Dat kunnen dingen zijn als 'bezoek arbeidsbureau', 'boodschappen doen', 'kamer uitmesten', 'op zoek naar woonruimte', 'afspraken maken over schulden' enzovoorts. Maak de afspraak dat je elke week met hem een stand van zaken-gesprek gaat hebben en plan dat in. Bespreek dan wat er goed gegaan is, wat er beter moet en wat hij volgende week zal gaan doen.

Als hij dit soort bemoeienis van jou niet wil accepteren, zul je echt hulp van buitenaf moeten zoeken. Je blijft per slot van rekening moeder en je bent geen therapeut. Maar hulp gaat pas werken als je zoon zelf ziet dat hij een probleem heeft. En waarschijnlijk is de beste manier om dat besef bij hem door te laten dringen, door hem een ultimatum te stellen en alvast voor een deel te 'ontzorgen'. Hij moet zelf verantwoordelijkheid krijgen en nemen voor zijn leven.

Bureau Jeugdzorg kan je dan misschien verder helpen, er zijn op verschillende plekken in het land projecten waarin jongeren zelfstandigheidstraining krijgen, zie voorbeeld hieronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefdevol advies op de juiste toon en met respect voor zowel zoon als moeder . Mooi +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ja, vooral voor vol aanzien en niet "naar beneden" praten, maar samen oplossingen zoeken.
Rieneke1
13 jaar geleden
een van jullie is vergeten te plussen ;)
Een aantal antwoorden die ik hier gelezen heb raden je aan je zoon de deur te wijzen.

Hoewel mijn haren rechtop gaan staan als ik jouw verhaal lees..weet ik niet of ik dit dé oplossing wel vind.

Wat je kunt doen is via een maatschappelijk werk(st)er je zoon een huurwoning laten bezorgen en hem onder de begeleiding van het maatschappelijk werker/werkster in zijn eigen huis wat zelfstandigheid en vooral..wat verantwoordelijkheid bij te brengen.

Sta niet toe dat hij bij jou zijn kostje komt halen..anders schiet je er nòg niets mee op.

Blijf hem liefdevol begeleiden en help hem waar mogelijk is..maar..laat geen loopje met jezelf nemen.

En weet je..een goede moeder maakt zichzelf overbodig..

Dus zorg ervoor dat hij zichzelf leert, maar ook vooral zichzelf gáát..redden.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik de vele adviezen hier lees zijn er toch een aantal die het hele probleem toch bij moeder neerleggen. Onbegrijpelijk vind ik dat. Ik ga er van uit dat moeder haar zoon opgevoed heeft als een verantwoordelijke volwassene. Het lijkt me de hoogste tijd dat zoon eens zelf gaat zorgen om de boel weer op orde te krijgen en wanneer hij daarbij hulp vraagt aan mams is dat natuurlijk super maar laat hem toch maar eens zelf regelen dat het allemaal op orde komt. Hij mag blij zijn dat hij nog thuis woont, tenslotte zijn ouders financieel niet meer verantwoordelijk voor volwassen kinderen en hoeven ze hem ook niet te voorzien van onderdak, voeding etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ingrid 12, Het is nooit iemands zijn/haar schuld. Dat weet hopelijk iedereen.
Misschien ben je zelf moeder? Er zijn altijd momenten in de opvoeding dat je er niet zeker van bent of je het goed doet of niet.
Net zo goed dat een kind ook niet altijd volwassen gedrag kan vertonen op die leeftijd. Iemand van 21 wordt gezien als een volwassenen. Zelfs mensen van boven de 60 jaar maken nog steeds fouten. En gelukkig maar, daar ben je mens voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige kinderen worden inderdaad nooit echt volwassen om welke dan ook, en dan zal je doch als ouder blijven klaarstaan met raad en daad en tevens trachten jezelf overbodig te maken.
Beantwoording onder voorbehoud van de echtheid van de vraag.
Met alle respect maar de opvoedende partners moeten er eerst zorg voor dragen dat hun eigen hebben en houden
goed op de rails staan en dat deze mbt de uitgevaardigde richtlijnen elkaar ondersteunen en niet onttrekken aan de verantwoordelijkheden omdat het andermans kinderen zijn.
De moeder heeft het onnodig zwaar als zij geen support
krijgt van haar partner.
De zoon maakt daar dankbaar gebruik van om die twee tegen elkaar uit te spelen.
Ergo, eerst rond tafel met uw partner om deze zaak goed door te spreken en zorgen dat jullie 1 front vormen en elkaar niet laten vallen maar ondersteunen.
Daarna is het de taak om het geheel in kaart te brengen en de mogelijkheden te bekijken hoe elk geval apart opgelost kan worden.
Na het plan eerst goed besproken en uitgewerkt hebben met zijn tweetjes komt u met het plan van aanpak bij uw zoon.
Daar heeft uw zoon zich onvoorwaardelijk bij neer te leggen.
U kunt hulp inschakelen bij instanties zoals maatschappelijk werk, sociaal raadslieden etc.
Geef aan dat de situatie uit de hand dreigt te lopen
en het hele gezin wordt meegesleurd in een neerwaarts spiraal.
U heeft in de jaren die achter u liggen volop tijd gehad om uw zoon in te laten schrijven bij een woningbouwvereniging. U heeft ook kunnen (laten)
vaststellen of uw zoon dmv een handicap (dyslectie
of autisme) begrenst is/word in zijn doen en laten.

Met veel liefde kunt u uw woorden omvatten en hem de
boodschap overbrengen dat er een streep onder gezet word in de huidige gang van zaken.
En dat als hij niet of onvoldoende meewerkt aan het herstel, hij in het voorjaar echt op straat komt te staan.

Voor de buitenwereld speelt uw zoon mooi weer en
zal diegenen rijkelijk op tijd in kunnen lichten
dat het sprookje uit is.

Wij wensen u prettige feestdagen samen en kijken reikhalzend uit naar de publicatie van u hoe het e.e.a. is opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het zo erg voor jou. Mijn empathie omdat de situatie herkenbaar is als ik om me heen en eigen opvoedingsituaties kijk.
De ene kant is dat je hem wilt beschermen; de andere kant is, dat je er zelf aan onderdoorgaat. Het kan zijn dat zijn gedrag te wijten is aan een stoornis, depressie of trauma.
Zoals je hem omschrijft lijkt dit een kind dat nog bezig is met ontwikkelen. De hersenen rijpen nog tot het 22e levensjaar. Soms hoor je zeggen dat jongens twee jaar achterliggen op de ontwikkeling bij meisjes misschien komt dat er nog bij. Hersenen ontwikkelen zich, grosso modo van 'achter naar voor' De pre frontale cortex, het deel waarin het plannen regelen en managen van zaken gebeurd is als laatste aan de beurt. Die ontwikkeling is o.a de oorzaak dat jongeren dingen doen waar ze niet bij nadenken.
Ik zie mensen in mijn omgeving die hun eigen kind niet aankunnen, vaak ontbreekt er een vader, er is sprake van fysiek geweld van het kind naar de ouder; jongeren zijn al echt sterk op deze leeftijd.
Het lijkt me verstandig dat u de prefrontale functies van de zoon zolang waarneemt. Niks vragen gewoon doen. Laat je niet verleiden tot nieuwe conflicten maar zwijg en neem afstand, ook letterlijk. Zijn mobiele telefoon zeg je af, van internet maak je de toegangscode van jou persoonlijk, zeg in overleg met de provider desnoods op voor de tijd die nodig is dan valt er ook niets te vechten, blokkeer de vaste telefoon voor 06 nummers, ga in overleg met hulpverleners die helpen met schuldsanering; ik heb daar al veel goede dingen over gehoord.
Over geleidelijke afbetaling van de studieschuld is te praten. bel met Groningen Het zou beter zijn als hij geen zakgeld meer krijgt.
Het effect van een uitkering vind ik discutabel omdat ik zie dat bij jongeren met een basisbedrag de prikkel om te werken afneemt en ze minder goed op een baantje durven af te stappen. Ze zijn echt bang om erbij te horen. Als er toch een uitkering wordt aangevraagd en toegekend dan moet die niet in zijn handen komen maar in die van de schuldhulpverleenster of in die van u. Kinderen zijn voor de wet volwassen op hun achttiende en veel ouders lopen daarop stuk. Ik ken geen voorbeelden uit de praktijk maar eventueel zou u de zaak discreet kunnen voorleggen aan een rechter die u dan als zaakbehartiger aanwijst en uw zoon voorlopig de rechten ontzegd omdat hij er voorlopig niet mee kan omgaan.
Zijn vertrouwen valt te winnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat hem los. Doe niks meer voor hem, laat hem vallen zeg maar.. Als ie het diepst in de put zit komt ie er pas achter dat ie zelf zijn shit moet opruimen. En pas als ie dat zelf inziet, zal er iets veranderen.
Als ie thuis niks bijdraagt, zet hem dan inderdaad het huis uit.. En niks slechte moeder.. Als je dit kan, ben je de beste moeder die hij kan hebben!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Durfde niet direct reageren, maar er ontbreekt duidelijk een vader-figuur in dit gegeven. De liefdevolle opvoeding is zonder meer de absoluut beste in de eerste kinderjaren, maar daarna staat een Spartaanse opvoeding niet mis, maar dat moet door iemand met meer gezag en fysieke kracht dan een zoon op die leeftijd.

We vergeten dikwijls dat een van de lastigste gevechten voor een opgroeiende zoon het loskomen van de moeder is. Je bedoelde het zeker goed, maar eigenlijk heeft er niemand je op gewezen (in de huidige tijd is het zelfs bijna taboe) dat je daar eigenlijk keer per keer moet aan helpen. Een zoon moet een man worden die op zijn eigen poten staat, en de moeder moet zich ook onthechten op die manier. Heb trouwens hetzelfde probleem met mijn eigen zoon nadat die vijf jaren door het gerecht en manipulaties van de advocaat van mijn moeder bij de moeder was geplaatst, tot hij zelf tot inzicht kwam en ik verleden jaar op reis ging (overnachten in de auto) en een Spartaanse opvoeding gaf van een maand van formaat. Daarna volgde een poging tot kidnapping van de moeder met vier familieleden en die mislukte ook, en nu zit de zoon met een gigantische haat tegenover de moeder, wat ook al weer fout is, maar wellicht de anti-these na de goedbedoelde these van de moeder. Hij heeft net zijn humaniore afgewerkt en wou in een legeropleiding maar schreef zich te laat in. Dus moest hij gaan werken van mij, en tot mijn verrassing doet hij dat plots erg graag, maar het is nog niet de zware labeur waarvan ik hoop dat hij met 's morgens heel vroeg opstaan tot inzicht komt en volgend jaar terug gaat studeren of compleet op zijn eigen poten gaat staan.

De methodiek die ik gebruikte en waarmee ik persoonlijk evolutie zag, is niet de meest leuke en kwam van buitenaf deels: de-materialisering! Ik vermoed dat de tijdsbesteding vooral computer en luieren is, wel geef het vaderlijke voorbeeld en sta vroeg op en ga met hem gaan lopen 's elke morgen terwijl jij fiets bijvoorbeeld. Neem zijn computer af (verkoop hem meteen) als terugbetaling van bepaalde kosten en laat hem maandelijkse iets betalen. Maak een planning op van drie maanden 'laatste kans' en hou je daaraan, want hij is duidelijk gewoon dat je hem als moeder toch niet laat vallen, terwijl je hem MOET laten vallen om hem te helpen (laat hem dat gerust kwalijk nemen ipv te denken dat je een slechte moeder bent).

../..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf ook zo'n jongen. inmiddels 22 jaar
Ik weet van mijzelf ouders kunnen zeggen wat ze willen ik doe/deed toch niks. Ja waar ik zelf zin in had. Feesten en Uitslapen.

Ik ben inmiddels van 3 scholen afgestuurd. Ik heb uiteindelijk mijn HAVO gehaald via het Volwassen avond onderwijs.
Mijn motivaties om wel weer aan het werk te gaan voor mijn toekomst:
Ik heb een geweldig leuke vriendin gevonden. Deze week heb ik 3 jaar een relatie met haar.

Mijn motivatie is dat ik zo snel mogelijk met haar wil samenwonen.
Maar het begin van mijn goed inzet is vorig jaar begonnen sinds dat ik een van mijn ouders op mijn kamer had. (In tranen) dat ze niet meer wisten wat ze met mij aan moesten. Ze hadden alles geprobeerd en ze wisten het niet meer.

Dit heeft mij diep en echt diep geraakt. Ook dit is voor mij een steunpunt om mijn school te halen.
Inmiddels studeer ik rechten en gaat het redelijk tot goed met mijn school.

Mijn advies is verteld hem de waarheid. Laat zien hoe je je voelt over hem. En zorg ervoor dat hij niet het verkeerde pad op gaat. Door soms te vragen of hij een zaterdagavond thuis wil blijven omdat jullie met het gezin een leuke avond willen hebben. Ook de sfeer in het gezin is belangrijk voor zo'n kind.

Ik spreek echter geheel uit eigen ervaring.

Stop niet met preken ! totdat je ziet dat hij wat doet.
Hoe meer rust hij van jou krijgt deze fouter het loopt.
Hij denkt dan alleen maar, ah relaxd geen gezeik en hij gaat door met wat hij doet. totdat het te laat is. Laat hem een makkelijke cursus doen via LOI ofzo. En je zal zien hoe trots hij is als hij het heeft gehaald. Dat geeft hem wat motivatie.
Blijf in hem geloven. Zijn tijd zal komen. Netzoals de mijne is gekomen.

Toegevoegd na 23 uur:
Waarom roepen zoveel mensen het huis uitzetten ! ?

Mentaal is dat toch niet mogelijk, ik neem aan dat jullie dat snappen. Snap je dat niet? dan hoor je toch te weten dat je ouder/ verzorger tot je 22ste ! moet bijdragen in de kosten van levensonderhoud en studie moet betalen voor zover hier nog niet in is voorzien.
Je neemt kinderen. Bij die beslissing weet je dat er allerlei hobbels op je pad komen. Je moet deze hobbels samen overheen. Je zal het toch samen moeten oplossen en eraan werken ! Je kan toch niet zeggen sorry maar je moet weg ?
Het is niet zo makkelijk ! Als dat vele zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ultimatums stellen,ofwel:
voorwaarden waaraan uw zoon dient te voldoen met een uiterste tijdslimiet.

Voldoet hij níet aan die voorwaarden,dan volgen er sancties,zoals uiteindelijk uitzetten uit de ouderlijke woning.

dat hij de hier gegeven antwoorden gelezen heeft en er zijn conclusies uit lijkt te trekken,geeft aan dat het stellen van voorwaarden uwerzijds een positief-stimulerende werking op zijn gedrag uitoefent.

Hem complimeteren i.v.m. werk zoeken en andere positieve activiteiten die hij wil gaan ontplooien,kan hem nog verder in positieve zin qua gedrag en opstelling naar u en anderen toe stimuleren.

Voet bij stuk houden waar het de gegeven ultimatums betreft wanneer hij zich niet zou houden aan gemaakte afspraken,is raadzaam.

Toegevoegd na 48 seconden:
complimeteren=complimenteren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kom uit zo'n "nest". Mijn broer is exact hetzelfde als uw zoon, en ik ben met zo'n situatie opgegroeid. MIjn moeder heeft al die jaren achter hem aangehuppeld en hem geholpen, maar 4 jaar verder, is mijn broer nog niet veranderd. Mijn moeder zit in de schuldsanering door mijn broer. Helaas heeft zij een plaat voor zich, want ze blijft hem helpen terwijl iedereen schreeuwt dat ze er mee moet stoppen. Haar ouders dreigen haar zelfs niet meer binnen te laten of te helpen, als ze mijn broer niet laat vallen. Mijn hele jeugd is verpest. Altijd waren er ruzies, stress, geldproblemen en nooit was er tijd of aandacht voor mij. Ik kan nu zelfs mijn moeder onderhouden door de schade die mijn broer heeft aangericht! Voor uw dochter, en voor uwzelf: hij is oud en wijs genoeg om zijn verantwoordelijkheid te kunnen nemen. BUITENZETTEN! uw dochter is onschuldig, en uw zoon richt het allemaal zelf aan. Als u ergens uw energie in moet steken, is het in uzelf en in uw dochter.. Sinds mijn broer buitengezet is, wordt hij langzaam maar zeker iets verstandiger, maar veranderen? nee.. door hem zijn gang te laten gaan geeft u hem het beeld dat hij er toch wel altijd mee weg komt.. en als u hem gewoon eens een lesje leer door hem de deur te wijzen, zal hij u op een dag bedanken voor de wijze les die hij meegekregen heeft;) veel sterkte, ik hoop oprecht dat u er aan uit komt!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eruit schoppen! Het is verdomme een volwassen man! Laat hem maar voor zijn verantwoordelijkheden opdraaien.