zijn sappen ((sinas) appelsap, multivruchten, wicky etc) echt heel slecht voorkleine kinderen, want behalve siroop is er verder weinig te koop.....?

bedoel....onder de drie jaar.
ik vind nml dat er best veel suiker in al die dingen zit, laat staan yoghurtdrink...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zelfs voor volwassenen is het niet goed - 2 glazen vruchtensap uit een pak per dag is voldoende om je lever te laten vervetten (stap 1 op weg naar het metabool syndroom, wat weer een stap is op weg naar diabetes type 2). Het zal niet altijd zo'n vaart lopen, maar als standaarddrinken zou ik zeker geen vruchtensap uit een pak geven, pers dan liever zelf een sinaasappel uit. En leer ze water te drinken, niets mis mee. Magere yoghurt kan als tussendoortje maar bevat ook redelijk wat vocht - geen of heel weinig suiker aan toevoegen.

In de kant en klare sapjes zit gewoon veel te veel suiker voor de kleine kids. Het beste is om zelf sinaasappelen uit te persen en dit dan te verdunnen met water zodat ze geen uitslag krijgen. Er is ook speciale kinderthee te krijgen zonder theïne en als je die dan slapjes maakt heeft de kleine ook weer iets anders te drinken. Water vinden de kids over het algemeen ook wel goed om te drinken en is daarbij nog eens goed ook.

Eten en drinken 2-3 jaar Tegenwoordig zijn er enorm veel hapjes, snacks en drankjes op de markt speciaal voor kleine kinderen. Dit betekent echter niet dat al deze hapjes ook gezond zijn. Sommige zitten boordevol calorieën, suikers of vetten. En ze geven een vol gevoel, waardoor een kind geen trek meer heeft in lunch of avondeten. Kijk dus goed op de verpakking voordat je het aan je kind geeft en vraag het bij twijfel op het consultatiebureau. Het is belangrijk dat je kind in deze periode went aan een verantwoord voedingspatroon. Dat bevordert gezond eetgedrag op latere leeftijd. Er zijn wel ongezoete frisdranken, pure appelsap etc. Daar moet je gewoon even naar zoeken. En dan nog zou ik dat spul aanlengen met water. Je hebt ook van die zoete sojadrinks. Ook die worden bij ons aangelengd met water.

Ik zou zeker uitkijken met sinaasappelsap, teveel sinaasappelsap is door het zuur slecht voor het gebit. Sappen met suiker zijn ook absoluut niet gezond. Bij de LidL verkopen ze voor weinig geld diverse soorten sappen, waar geen suiker in zit. Tomatensap, appelsap, multivruchten, enz. Overigens heb je qua siroop ook diverse soorten, zoals munt, roosvicee en de verschillende smaken grenadine. Afwisseling en variatie is het beste wat je kunt doen, sinaasappelsap is dus niet slecht ofzo, maar wel als je het elke dag geeft.

Veel suiker is niet gezond voor kleine kinderen. Dus, ja het is slecht. Plat mineraalarm water heeft de absolute voorkeur en blijft de beste dorstlesser! Als tweede keuze kan fruitsap zonder toegevoegde suiker of verdunde thee. Onze kleinkindjes dronken de eerste jaren enkel water als ze dorst hadden. Want zelfs in het gezonde Roosvicee zit toegevoegde suiker. Ze vroegen ook niets anders, want kleine kindjes weten het bestaan niet van al die andere zoete drankjes.....

Er zit best veel suiker in die sapjes. Ook in ongezoete, pure sapjes zitten veel natuurlijke vruchtsuikers die niet zo best zijn voor de tandjes, zeker niet als de sapjes via een sabbelflesje gegeven worden. Echt heel slecht is vreselijk overdreven. Hele generaties klein grut zijn groot gekomen met een sapje af en toe. Zo lang je het niet overdrijft en de kleine af en toe sap drinkt uit een bekertje kan het geen kwaad. Je kunt ze ook aangelengd sap geven, b.v. appelsap met de helft water er bij.

Je kunt genoeg sappen krijgen waar geen suiker aan is toegevoegd. En ook Diksap is een siroop waar enkel natuurlijke suikers in aanwezig is, dus geen toegevoegde suiker. Het enige is: je moet je brilletje meenemen en in de winkel de ingredienten gaan lezen. Want in de winkel moet je kijken (bij de ingredienten, niet op de calorieënlijst) om te zien of er toegevoegde suiker inzit. Meestal als het er niet inzit, dan staat het op de voorkant extra benadrukt. Of er staat 100% sap op aan de voorkant, dan weet je ook dat er geen toegevoegde suiker inzit (behalve de natuurlijke vruchtensuikers). Verder kun je je kind wennen aan slappe witte/groene thee, zonder suiker. (b.v. groene thee met citroen, is gezonder dan zwarte thee). Toegevoegd na 8 minuten: Verder is het zaak om je kind al vroeg te leren dat je tanden geregeld moet poetsen om je gebitje gezond te houden. Straks gaan ze bij vriendjes spelen en die ouders zijn misschien minder zorgzaam voor gebitjes, dus is het jouw taak om het tandenpoetsen geregeld te laten geschieden.

Ja die zijn kennelijk echt heel slecht voor kleine kinderen en daar verbaasde ik mij ook over. Ik was me er heus wel van bewust dat er suiker en zuur in zat maar dat ze het zo sterk af zouden raden om dat je kind te geven dat had ik echt niet verwacht. De school arts raadde melk aan en water en thee. Maar ja mijn zoon heeft zijn buik echt wel een keer vol van altijd maar melk water en thee. Ook hij wil wel graag eens iets lekkers. Gelukkig vind hij roosvicee heel lekker en daar zitten geen toegevoegde suikers in ( staat op de fles) en verder is er ook een ranja te koop met minder toegevoegde suikers. Dus dat krijgt hij nou. En hij is dus bijna 7 jaar en heeft nog geen gaatjes. Dus de ranja en roosvicee hebben zijn tanden en kiezen (nog) niet aan getast.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100