Als je gescheiden moeder bent van 3 kids en financieel er niet meer uitkomt omgangsregeling omdraaien zodat de kinderen bij de papa wonen?

Ik ben een moeder van 3 geweldige kindjes van 9, 5 en 3 jaar. Door omstandigheden is mijn financiele situatie echt slecht geworden. Mijn gevoel dat ik nog goed voor de kindjes kan zorgen en hen kan geven wat ze nodig hebben is helemaal weg. Nieuwe kleding kopen is moeilijk zelfs 2de hands is eigenlijk al te duur.
De enige oplossing die ik eigenlijk nog zie is de biologische vaders vragen of zij de zorg van de kinderen overnemen. Aan de andere kant voelt het voor mij als opgeven van de kindjes. Ik heb alleen het gevoel dat als ik zo doorga met de kindjes dat ze samen met mij ten onder gaan en dat is iets wat ik wil voorkomen. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? Moeders die dus hun kinderen opgeofferd hebben omdat ze het niet meer bol konden werken? Het is voor mij echt een dillema. En kom er gewoon niet uit. Het liefst zou ik 2 banen nemen om er financieel weer bovenop te komen, maar dan ben ik er niet voor de kindjes. Ik weet het echt niet meer!

Toegevoegd na 1 uur:
Even voor de duidelijkheid, het gaat om 2 vaders de oudste heeft een andere vader dan de jongste 2.

Toegevoegd na 2 dagen:
Hoe het contact met de vaders is? Met een ben ik op non speaking terms. Hij neemt het me kwalijk dat ik weggegaan ben en niet meer van hem hou. Hij heeft een eigen bedrijf en had financieel toch niets te klagen. Om deze redenen bij hem blijven was geen optie.
De andere vader kan ik mee praten maar niet over gevoelskwesties en financiele kwesties niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Ik heb ruim 16 jaar zwaar onder het minimum geleefd met 3 kinderen en dikke schulden. hoe denk jij over het geven wat kinderen nodig hebben? Jonge kinderen kunnen met een beetje uitleg best begrijpen dat niet alles kan omdat er gewoon geen geld voor is. Al zou ik naar de voedselbank moeten, naar het leger des hels voor kleding dan zou ik toendertijd mijn 3 kinderen niet opgeven omdat ik faalde op financieel gebied. Ja, mijn kinderen kregen oud brood mee naar school met suiker erop. ze liepen niet volgens de laatste mode gekleed. En ze konden niet op een sport of iets dergelijks. Ze kregen alle liefde die ik in mij had. Ik werd steeds creatiever in het verzinnen van oplossingen. Maar ik heb geknokt, de verslaafde vader uiteidelijk aan de kant gezet, hulp gezocht via de schuldsanering. Ik ben om gaan scholen. Heb m'n diploma's gehaald en heb inmiddels al 6 jaar een vaste baan. Ondanks dat ik nog steeds in mijn eentje voor de schulden opdraai, heb ik nu jongvolwassen kinderen die trots op mij zijn en kunnen heel goed de waarde van dingen in te schatten. Hoe gaan jou kinderen later tegen je aankijken omdat je ze door financiele tegenslag hebt opgegeven. Laat de moed niet in je schoenen zakken, vecht ervoor en zoek hulp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Wat een moeilijke situatie, het zou ook jammer zijn om de kinderen bij de biologische vaders te laten wonen, omdat ze dan ook nog uit elkaar worden gehaald (omdat het verschillende vaders zijn) en dan valt de gezinssituatie helemaal weg.
En dat zou ik zelf nog erger vinden dan heel arm te moeten leven...

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zou gaan praten met de vaders, of ze je financieel kunnen steunen en de kinderen bij elkaar houden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik leef in ieder geval met je mee, het lijkt me een vreselijke situatie waar jij nu in zit..
Je wil het liefste je kinderen bij je houden, maar het lijkt erop dat het in jou situatie niet meer mogelijk is.
Misschien een baantje (schoonmaak) of zo erbij!
Dan zie je de kinderen wel minder vaak, maar je kunt je gezinnetje wel bijeen houden.
Jammer ook dat je oudste niet geaccepteerd word door die nieuwe partner..Ik ga ervan uit dat je huursubsidie etc krijgt, anders daar snel achteraan..
En de voedselbank is er ook.. alle beetjes helpen..
Ik ga voor je duimen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij echt niet meer kunt rondkomen, zou je naar de voedselbank kunnen gaan, je moet alleen aantonen dat je niet meer rond kunt komen, maar dat moet niet moeilijk zijn in jou geval..ik voel dat je in paniek bent nu, maar schakel hulp in schuldsanering enzo.. zorg dat je weer helder kunt nadenken, dan heb je het meeste kans dat jij je kindjes kunt houden, en dat de zon weer gaat schijnen voor je!!
Ik zal zelf nooit mijn kinderen opgeven.
Een van mijn kinderen heeft zelf tijdens mijn scheiding voor zijn vader gekozen, min of meer omdat mijn ex de slachtoffer rol uithing. Gelukkig is mijn zoon later gewoon weer bij mij terug gekomen, vandaar dat ik weet hoe moeilijk het is om je kind niet bij je te hebben.
Heb je werk? In principe hoor je voor 3 kinderen en vaak voor je zelf ook alimentatie te krijgen. Huurtoeslag, allerlei toeslagen kun je kijken of je ervoor in aanmerking komt bij de belastingdienst.
Succes en sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewondering voor je laatste zin over 2 banen, zo hoort het!

Ook veel bewondering voor het besef dat het voor je kinderen wellicht niet de meest ideale situatie is. Het belang van je kinderen voorop stellen is iets wat niet altijd wordt gedaan. Maar pas op dat het probleem nu niet wordt afgeschoven op de vader. Als je goed contact heb met de vader van je kinderen, wat ik mag hopen voor want dat is je morele plicht tegenover je kinderen, dan moet er toch wel een oplossing mogelijk zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit je vraag en reacties op andere antwoorden blijkt dat je financiele situatie dermate dramatisch is dat je er niet uit lijkt te kunnen komen. Je zou kunnen overwegen jezelf financieel onbekwaam of zelfs failliet te laten verklaren. Misschien kan je dan met een schone lei of met professionele financiële hulp je gezin wel bij elkaar houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Afstand nemen van de situatie, maar geen afstand nemen van de kinderen. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geen vermogen hebt (zoals b.v. overwaarde in een huis) heb je volgens mij recht op gratis rechtsbijstand. Een advocaat zou je dat precies kunnen uitleggen. Bovendien zijn advocaten voor een eerste consult bijna altijd gratis. (Wel even van te voren laten bevestigen!!!)
is er geen mogelijkheid om bij een gkb de wsnp in te gaan? Binnen 3 tot 5 jr ben je weer uit de schulden. Wij zitten ook zwaar klote maar mijn dochter opgeven... Nooit. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je al bij maatschappelijk werk geprobeerd? Dat lijkt mij op dit moment de eerste stap in de goede richting.
Die zullen je ook helpen om de financieen weer overzichtelijk te krijgen. Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou allereerst je financiën op orde brengen. Ga naar de gemeente en vraag of er potjes zijn voor situaties als deze. Vraag naar de mogelijkheden tot schuldsanering. Er zijn vast wel mogelijkheden om het een en ander te regelen. Desnoods via vrienden of familie of afspraken met de schuldeisers.

Ga in ieder geval hulp zoeken en laat vooral je kinderen niet de dupe worden van de situatie. Zij zullen je later dankbaarder zijn voor het feit dat jij je eigen belang opzij hebt geschoven voor hun belang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is er geen mogelijkheid dat de vaders financieel wat meer bijspringen? Ik weet natuurlijk niet hoe je met ze omgaat, maar ook zij hebben verantwoordelijkheden voor hun kinderen! Ook financieel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je de kinderen niet tijdelijk onderbrengen in een pleeggezin, zodat jij de mogelijkheid krijgt om jullie leven weer op de rails te krijgen? Daarmee voorkom je dat de kinderen uit elkaar moeten en schakel je problemen met de vaders uit.

Ik heb echt geen idee of dat moeilijk of eenvoudig te regelen is, maar misschien is het een alternatief.

Dan je schulden, laat ze in ieder geval niet oplopen, ga geen leningen aan en sluit je ogen er ook niet voor. Probeer regelingen te treffen met schuldeisers, desnoods met een professionele partij of iemand die je vertrouwd uit je eigen omgeving.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat pleegzorg de kinderen dan ook naar de vaders zal sturen,ze zullen op zijn minst toestemming moeten geven.
Persoonlijk zou ik nooit de beslissing nemen om je kinderen bij hun vader te laten wonen. Natuurlijk is het moeilijk, weet ik helaas ook uit ervaring. Misschien wat tips
Ik heb met vriendinnen/kenissen/buurvrouwen een enorme ruilhandel in kleding, bij ons gaat echt niets weg alles wordt door gegeven aan een ander met jongere kinderen ofzo. Iedereen weet ook dat ze alles bij mij kunnen brengen, ik weet altijd wel iemand die er wat mee kan, dit geld ook voor spullen, meubels, apparaten, speelgoed enz. We passen regelmatig op elkaars kinderen waardoor kinderopvang niet zo veel nodig is. Mijn ouders kwamen niet met bloemen aan als ze langs kwamen maar met 4 pakken koffie bv
Je kinderen zijn nog jong, als de jongste straks naar school gaat kun je makkelijker gaan werken, in de thuiszorg als alpha hulp kun je eigenlijk altijd terecht onder schooltijden waardoor je weer de kosten van kinderopvang uitspaart.
Mijn kinderen waren iets ouder toen mijn man stierf en ik achterbleef met een flinke schuld, ik ben nu 5 jaar verder en overal vanaf. Ik heb gekozen om het zelf te doen maar ik had dan ook werk, maar hulp vragen in jouw geval zou ik zeker doen.
Kijk eens op rechtopgeld.nl je weet maar nooit welke bijdrage er nog is voor je.
Probeer een goed overzicht te krijgen, afspraken te maken met schuldeisers, maar vooral dat overzicht is belangrijk.
Soms ben je het vechten moe en zie je geen uitweg meer, maar die is er wel en je kinderen komen niets tekort als ze jouw aandacht en liefde en goede zorgen krijgen en daar twijfel ik niet aan.
Nelly
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verkoop je kinderen niet voor geld, verkoop je kinderen niet voor schuld...

De kinderen leren verantwoordelijk te zijn voor geld als ze er weinig van hebben... En jij bent geen slechte opvoeder als je weinig geld hebt...

Ik kan je geen oplossing geven voor je probleem, ik zeg alleen, wat ik zeg in de eerste zin van dit antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst vind ik het geweldig dat je toegeeft dat het je niet meer lukt, en dat je het beste wilt voor je kinderen.

Je vertelt er niet bij hoe de relatie van de kinderen met de vader(s) is.
In de eerste plaats, hebben zij altijd belangstelling en liefde voor de kinderen gehad, dan is het voor de kinderen misschien wel fijn om bij hun vader te kunnen wonen en jou in het weekend te zien. Als hij verslaafd, onverschillig of watdanook is, dan moet je ze niet naar hun vader sturen om zelf uit de schulden te komen.

Zoals al genoemd is: praat met de vaders over een oplossing. Het is niet alleen jouw probleem, ook dat van hen.

Ga ook eens praten met de gemeente over subsidies, toeslagen, bijzondere bijstand, kwijtscheldingen van belastingen en waterschap, en een aanvullende uitkering naast parttime werk.
Kinderopvang voor 3 kinderen is meestal meer dan dat jij met minimumloon verdient, maar die kinderopvang kan de bijstand ook aan bijdragen.
Verder is het een kwestie van creatief omgaan met geld: tweedehands kleding, alles op de fiets, je hoeft niet op vakantie, en in het onderste vak in de supermakrt liggen de goedkope merken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben in een persoonlijke mail al contact gehad met elkaar. En heb al wat tips gegeven.Ook de gegegeven antwoorden geven je al heel veel informatie waar je hulp kan zoeken en wat te doen.

Ook al zou je 2 banen nemen en je er dan niet meer kunt zijn voor je kindjes. Kinderen wennen er ook aan als hun moeder moet werken. En daardoor zien dat er weer iets meer kan in huis. En vaak kan je dingen onder schooltijd doen. En er zijn vast wel moeders in de klas die het geen probleem vinden als jou kinderen tussen de middag daar een boterham mogen eten. Want overblijven op school kost ook geld. En heb jij iets meer ruimte op wat te kunnen doen.

Maar geef ze niet op, misschien willen ze wel helemaal niet bij papa wonen en 2 vaders dan gaan ze uit elkaar. En dat is ook weer dramatisch voor de kinderen. En dan heb jij alle mogelijkheden om te werken en moet jij weer gaan bijdragen in de kosten en schiet je er niets mee op.

Voor jezelf weet je al dat je bijna aan het einde bent omdat je al gaat overwegen om de vaders in te schakelen.

Alimentatie is er voor de kinderen maar vaders zien al snel dat dit alleen voor de kinderen is, maar ook de wasmachine draait voor hun en als deze kapot gaat is er geld nodig. Gas, water, licht en dan komt het onderhoud van de kinderen nog.

Voordat je het echt gaat aankaarten, probeer eerst alles nog.

Een oproep voor gratis kleding en speelgoed, en rommelmarktspullen op marktplaats, in je eigen omgeving. Schaam je er niet voor, want mensen hebben zoveel spullen over. En met een rommelmarkt verdien je heel snel wat extra geld. En misschien kan je bij mensen in de huishouding gaan werken en vragen of je de kleine mee mag nemen, of folders gaan lopen, als de andere 2 kinderen op school zitten en de kleine neem je mee onder schooltijd.
Iedere euro is er weer 1 moet je maar denken. En folders lopen is niet altijd leuk maar rond de kerst krijg je een extra beloning omdat mensen dan vaak geld geven.

Zo hoop ik dat iedere tip van ons allemaal jou er weer bovenop kan brengen.