iemand die half blank en half bruin is met bruine ogen een kind krijgt van een man met groene ogen en blank is , wat voor kleur ogen krijgt dat kind?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (6)

Dat kan bruin, groen of blauw zijn, de moeder kan namelijk een bruin en blauw allel hebben, bruin en groen of allebei bruin, de vader heeft twee groene inducerende allellen. Dus het kind kan op de allellen bruin/groen hebben en dat worden bruine ogen, of blauw/groen, dat worden blauwe ogen, of groen/groen en dat worden groene ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij, wat ik heb opgestoken tijdens de biologielessen, krijgt het kind dan bruine ogen, aangezien het gen met de 'code' voor bruine ogen een dominant gen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk krijgt het kind dan bruine ogen aangezien dat de dominante oogkleur is. Tenzij ze allebei een chromosoom voor een andere oogkleur doorgeven aan het kind.
Als ze bijvoorbeeld allebei een groene oogkleur chromosoom(om het zo maar even te noemen) doorgeven, dan krijgt het kind groene ogen. Hebben ze heel toevallig allebei een blauwe oogkleur chromosoom in zich en geven ze die door, dan krijt het kind blauwe ogen. En zo gaat dat met iedere oogkleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een chromosoom is iets anders dan een gen. Een chromosoom bevat nl. meerdere genen. Je antwoord klopt verder wel zo ongeveer, behalve dan dat je recessiviteit niet in aanmerking neemt.
In eerste instantie krijgt de baby blauwe ogen, want alle baby's worden geboren met blauwe ogen. Daarna blijft het afwachten wat voor kleur ogen het kindje krijgt. Dat kan bruin zijn, maar ook groen en voor het eventuele volgende kindje kan het weer anders zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien lees ik het verkeerd, maar voor mij is het alsof je doet alsof het een verrassing is, een kans, iets willekeurigs. Dat is het natuurlijk niet.
Bruin is dominant over alle kleuren.
Groen is minder dominant dan bruin maar dominanter over blauw.
Als de ouders van de eerste persoon een blauw de andere bruin had, dan heeft deze persoon Bb als genetische info voor de ogen.
Als de ouders van persoon twee de kleuren bruin groen hadden dan heeft deze persoon Bb
3/4 kans op bruin
1/4 kans op blauw

Als je je vraag iets duidelijker kan formuleren (grootouders kleuren) dan kan ik ook beter antwoord geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzelf ben half bruin en half wit met bruine ogen en mijn vriend heeft groene ogen en is hartstikke blank. Wij zijn dus precies jouw vraag omschrijving.
Onze zoon heeft nu bruin-groene ogen, bijna mosgroen. Een hele aparte kleur in elk geval.
Onze dochter heeft echter zeer donkerbruine ogen. Zelfs donkerder dan de mijne.
Het kan dus verschillen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ouders van mijn man hebben resp. blauwe en bruine ogen.
Mijn ouders allebei bruin. Mijn opa had groen.