hoe krijg ik mijn zoon van 24 jaar de deur uit er dreigt een crisis te ontstaan thuis wat moet ik doen? Bestaat er zo iets als crisis opvang voor hem?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
48.6K

Het beste antwoord

Jammer dat we niet weten of jouw zoon misschien een psychische stoornis heeft zoals ASS of iets dergelijks. Dan zou het RIBW van GGZ iets voor jullie kunnen betekenen.
Dit is begeleid wonen voor groepen met een psychiatrische stoornis. Daar leren ze zelfstandig wonen.
http://www.ribw.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=59

Is hij echter een gezonde man met alleen een lastige manier van doen en erg onhandelbaar omdat je hem te lang hebt bemoederd en hij echt niet van plan is uit zichzelf de deur uit te gaan, dan moet je hem wel dwingen.
Sommigen hebben dit nodig om in te zien dat ze verkeerd bezig zijn en na een nacht slapen onder een brug komen ze gauw met hangende pootjes terug en weten nu dat hun gedrag niet meer getolereerd wordt.

Een meerderjarig kind dat gewoon niet uit huis wil, is moeilijk uit huis te krijgen. Nadat je hem voldoende hebt geprobeerd te motiveren, een deadline gesteld tot wanneer hij nog thuis kan blijven en hij trekt zich er niets van aan, rest er maar één optie. Letterlijk op straat zetten en niet meer binnen laten.Geef hem een uur om zijn spullen te pakken en zijn sleutels in te leveren. Als hij dit rustig doet dan hoeft er geen politie aan te pas te komen.
Pas als hij een hulpvraag heeft als hij de deur is uitgezet,
dan kunnen de instanties wat voor hem doen. Vaak krijgen zij die hulpvraag pas nadat ze echt beseffen dat ze geen dak meer boven hun hoofd hebben.

Het lijkt me ontzettend moeilijk, maar jij kent jouw eigen kind het beste. Er zijn vele jongeren die zo op straat leven en ik denk ook dat het niet bij allemaal hun eigen keuze was, dus zullen er veel ouders mee gekampt hebben. Maar soms moét je als ouder omwille van je eigen gezondheid. Ik zou zeggen; overleg eens met het maatschappelijk werk. Zij hebben vaak meer met dit bijltje gehakt en hebben misschien adviezen of een oplossing waarvan wij niet weten. Heel veel sterkte.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Dapper geantwoord!

Andere antwoorden (3)

Je zoon is wat leeftijd volwassen. Als er echt een crisis is, kan je de huisarts daarin betrekken. Deze kan je verder helpen in de opvang. Wat ook verstandig is, is om iemand van maatschappelijk werk in te schakelen.
Mocht het echt uit de hand lopen, is de politie ook een goede schakel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ..hoewel ik me in kan denken dat het best heel moeilijk zal zijn om hulp van buitenaf in te schakelen. Vooral als dat 'tegen' je eigen kind is gericht.
Je kan hem uit huis zetten, direct en meedogenloos (sleutels inleveren, andere sloten, politie, rechter om verbod vragen). Maar dat kan je waarschijnlijk niet over je hart krijgen. Jouw zoon profiteert daarvan. Hij denkt wellicht dat je het toch niet meent.

Het beste is om heel duidelijk een ultimatum te stellen.
Hij moet onderdak zoeken (bvb binnen een maand). Als hij daar geen moeite voor doet, dreig je hem op straat te zetten met het adres en telefoonnummer van het Algemeen Maatschappelijk Werk bijvoorbeeld.

Je kan daar zelf ook hulp vragen. Zij hebben een sociale kaart van jouw woonplaats en kunnen adviseren waar hij naar toe kan, op het moment dat je hem op straat zet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Misschien kan eerst MW om adies worden gevraagd. Nog voordat je een ultimatum stelt. Dan weet je tenminste wat er wel of niet mogelijk is en zal het wellicht gemakkelijker zijn om je poot stijf te houden.
Ik heb dit zelf meegemaakt, alleen had ik het geluk dat hij nog 17 jaar oud was. Ik kreeg dus nog net hulp maar ik heb het allemaal zelf moeten doen, door hete vuren gegaan maar het heeft zijn vruchten afgeworpen en hij woont nu nog steeds thuis. Hij is nu 19 jaar oud. Ik weet niet hoe de situatie van jullie is, maar bij ons heeft het geholpen de politie in te schakelen, dat deed hem beseffen dat zijn gedrag niet getolereerd werd en hij er uiteindelijk alleen zelf de dupe van zou worden. Sindsdien ging alles beter, school, werk, contacten en daardoor kreeg hij ook weer een positieve instelling. Dus denk goed na voordat je gaat handelen, meestal zit er meer achter als dat je denkt! Negatief gedrag is ook een schreeuw voor hulp!! Afwijzen is dan gemakkelijk maar niet de oplossing, vooral niet voor hem!