Met speltherapie beginnen
Ouders/verzorgers kunnen zelf contact opnemen met de speltherapeut. Hij/zij kan aangeven of er een verwijsbrief nodig is. Verblijft het kind in een instelling dan zal de verwijzing daar plaatsvinden. Daarna maakt de speltherapeut kennis met de ouders/verzorgers en het kind zelf. In overleg met de ouders vindt contact plaats met school, naschoolse opvang en eventuele andere hulpverleners van het kind.

Heb een link toegevoegd van de Nederlandse Vereniging van Speltherapeuten.

Hier vind u ook de speltherapeuten bij u in de buurt de kosten enzovoort,link 2.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Indien je logopedie bedoelt: Nee, vanaf 1 Augustus 2011 is dit niet meer nodig.

Vanaf 1 augustus is logopedie direct toegankelijk.

Vanaf 1 augustus 2011 kunnen patiënten zonder verwijsbrief naar de logopedist. Een verwijzing van de huisarts is dan niet langer nodig bij klachten op het gebied van de stem, spraak, taal, of het slikken. Het besluit om logopedie direct toegankelijk (DTL) te maken is onlangs goedgekeurd.

De NVLF, beroepsvereniging van logopedisten, is verheugd dat het ministerie van VWS de directie toegankelijkheid mogelijk heeft gemaakt. “Onze beroepsgroep is uitstekend in staat om via een kort onderzoek (de DTL-screening) vast te stellen of er sprake is van uitsluitend een logopedisch probleem. Zo niet, dan krijgt de patiënt het advies om alsnog naar de huisarts te gaan. Logopedisten zijn professionals die zich hierin geschoold hebben”.

Nog niet alle zorgverzekeraars vergoeden vanaf 1 augustus de DTL-screening. Op dit moment is van twee verzekeraars bekend dat zij de kosten van de screening via de zorgpolis dekken: UVIT en Zorg & Zekerheid. Patiënten die voor ziektekosten verzekerd zijn bij een andere verzekeraar zullen nog op verwijzing van een arts bij een logopedist terecht kunnen. NVLF: “We raden patiënten dan ook aan dat zij de informatie over directe toegankelijkheid vooraf controleren bij hun verzekeraar.”

Ruim tweeduizend logopedisten hebben een training gevolgd om patiënten direct te mogen screenen op de aanwezigheid van mogelijk andere aandoeningen. Een register van DTL-geschoolde logopedisten staat op de website van de NVLF (www.nvlf.nl).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er aan wie het geeft. Is het een psychotherapeut of psycholoog die speltherapie geeft, dan is er een verwijsbriefje nodig. Er kan dan overigens ook een vergoeding komen uit de Basisverzekering.
Voor praktisch alle andere zorgverleners die speltherapie kunnen geven is er geen verwijzing nodig. (en over vergoeding: die zou kunnen komen uit je aanvullende pakket, bij sommige zorgverzekeraars)
Makkelijkste is om de therapeut die je op het oog hebt even te vragen of het bij hem-haar nodig is.