Waarom loopt mijn zoon van 1,5 jaar op bepaalde momenten op zijn tenen?

Mijn zoon is 1,5 jaar en loopt in sommige situaties op zijn tenen. Thuis loopt hij altijd gewoon goed, maar bij mijn ouders loopt hij veel op zijn tenen.
Nu is het zo dat hij bang is voor de papegaai die mijn ouders hebben. Hij is op moment van binnen komen erg gespannen en blijft erg dicht bij mij in de buurt. De momenten dat hij dus rond loopt, loopt hij vooral op zijn tenen. Wellicht door de spanning die hij ervaart..?
Nu is het zo dat we laatst bij mijn oom en tante waren daar deed hij dit ook. In situaties die ook nieuw voor hem zijn loopt hij weer gewoon normaal.
Ik heb al wel het een en ander opgezocht en kom uit op voet afwijkingen etc. maar ik denk niet dat dit het is... hij is motorisch helemaal in orde.
Maak me niet heel veel zorgen, maar ben wel benieuwd hoe het kan dat hij dit doet en waarom hij doet.
Misschien heeft iemand ervaring of weet iemand wellicht de reden achter dit gedrag?
Al vast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.7K

Het beste antwoord

Wanneer het lopen op de tenen voorkomt in de familie, komt dit vooral tot uiting bij jongens. Ook omgevingsfactoren kunnen een bijdrage kunnen leveren aan het ontstaan van tenenlopen. Men kan dan denken aan kinderen die (letterlijk) op de tenen gaan lopen doordat er in hun omgeving hoge eisen gesteld worden.
Bij jonge kinderen die nog maar net lopen, is het normaal om te gaan tenenlopen. Met het ouder worden verdwijnt het in de regel. Met het groter en zwaarder worden wordt het tenenlopen namelijk moeilijker.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! :-)

Andere antwoorden (4)

Het op de tenen lopen van kinderen kan wel maar hoeft niet om een afwijking te gaan.Ik heb meerdere kinderen in mijn omgeving het zien doen om vervolgens normaal te gaan lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige kinderen met autisme of een ass stoornis doen dit ook in deze spannende situaties.. Soms "fiepen" (fladderen) ze er ook bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ouder voel je je eigen zoon feilloos aan en 'weet' je wat scheelt. Jouw kind is gevoelsmatig met je verbonden. Je hebt zelf het antwoord al gegeven. Je zoon loopt letterlijk OP ZIJN TENEN. Gelijk het spreekwoord. Dit betekent dat hij niet zichzelf kan zijn bij je ouders, spanning ervaart die hij emotioneel niet kan uiten en werkelijk op zijn tenen gaat lopen. Laat je ouders zich wat meer ontspannen en het kind zichzelf evolueren op zijn eigen tempo. Of ontspan jezelf wat meer. Waarschijnlijk blijkt je kind over enkele jaren hooggevoelig of hoogsensitief (Zoals 20% van de bevolking) en pikt hij spanning op ook die van anderen, in zijn omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk kind loopt ergens in zijn of haar ontwikkeling een tijdje op de tenen, dat heeft echt NIKS met psychologische parallellen te maken, maar alles met het uitproberen van hoe lopen werkt en ontwikkeling van evenwichtsgevoel. Ik heb heel lang op mijn tenen gelopen omdat mijn achillespezen wat te kort zijn. Dat spreekwoord, dat is nou juist het toppunt van figuurlijk en heeft er mee te maken dat je hoger wil komen om ergens overheen te kunnen kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u voor uw reaktie. Jammer dat u zich persoonlijk voelt aangevallen. Het gaat mij erom dat de moeder mij begrijpt. Thuis loopt dit kindje altijd goed, ook in nieuwe situaties. Uitsluitend niet bij bepaalde familieleden. Dit heeft niets te maken met een verkorte achillespees, waarvan de psychologische symboliek een hele andere is.
Hoi,

Misschien dat je kind de omgeving wel kent maar zo even aangeeft dat hij even moet wennen. Een beetje onzeker en niet helemaal vertrouwd.

Presoonlijk zou ik me daar geen zorgen over maken. Ik werk met kinderen heb heb dit veel op dreumes leeftijd gezien en rond de peutertijd was dit vaak wel over, heel soms liepen ze wat langer op hun tenen. Maar wat ik al zei, ik dacht dat de kinderen net even te onzeker waren in een bekende omgeving, en liet de kinderen dan ook hun zelf zijn en hun eigen weggetje vinden op dat moment.