Hoe help ik mijn dochter over haar angst om te poepen heen?

ze is bijna 3 jaar en ze is al sinds 2 jaar en 2 maanden zindelijk met plassen. maar poepen durft ze niet.
op zich vind ik dat niet zo erg maar nu vind ze het ook vies om in haar luier te doen en houd ze het 3 dagen lang in tot ze over de vloer rolt van de pijn in haar buik.
Omdat de ontlasting dan hard word doet het zo zeer dat ze beetje bij beetje huilend op de wc zit.
luiers omdoen op een potje zetten, bril verkleiner helpen niet en we leggen er geen druk op.
cadeautjes, snoepjes enz. geven als het is gelukt werkt ook niet want het doet gewoon zeer en ze is er bang voor

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor ik kan haar heel goed loslaten.
ik heb tenslotte al 3 kindjes en heb dat intussen wel geleerd.

Het beste antwoord

Wat bij ons kind geholpen heeft, is uitleg over wat er met de poep (en plas) gebeurt nadat je hebt doorgespoeld. Dus dat het door een lange buis naar een fabriek 'zwemt' en dat daar het water weer schoongemaakt wordt, zodat het weer terug bij ons komt. Ook een bezoekje aan de waterzuiveringsfabriek was hier een groot succes.
Toen wilde die graag poepen, want dan kon zijn poepje naar de fabriek zwemmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ben je al bij de huisarts geweest. Het kan zijn dat ze een scheurtje bij de huid van de anus heeft waardoor poepen idd pijnlijk is.
je kan ook advies vragen bij het consultatie bureau.
Een opstapje voor het toilet wil ook nog wel eens helpen, dan kan ze haar voetjes hierop zetten, anders bungelen de beentjes zo zeker als het wat langer duurt vervelend.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zorgen voor zachte ontlasting zal je wel al doen. Voldoende drinken is hierbij belangrijk, maar als ze het ophoud helpt dit ook niet helaas.
Je kan haar wel uitleggen hoe het werkt, dus lang ophouden betekend meer pijn. Poepen als je aandrang hebt misschien een beetje (bij een scheurtje) maar als ze regelmatig gaat poepen wordt het minder. Kijk ook eens in de bieb daar zijn vast boekjes over poepen enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn twee soorten angsten die hier een rol spelen. De eerste angst is onredelijk en komt vaker voor bij peutertjes, het niet durven poepen op een WC. Door het almaar uitstellen van de ontlasting is die angst nu reëel geworden, ze heeft angst gekregen om pijn te krijgen tijdens het ontlasten. Je dochter zit in een vicieuze cirkel.
Om dit te doorbreken zul je naar de huisarts moeten gaan en dit moeten bespreken. De huisarts zal waarschijnlijk een laxeermiddel voorschrijven, bijvoorbeeld lactulose.
Daardoor word haar ontlasting weer zachter en makkelijker. Pas als alle pijnklachten weg zijn kun je die eerste angst weer aan gaan pakken.
Ze plast wel al op de WC dus ze is daar niet zozeer angstig voor. Het heeft puur en alleen te maken met het loslaten van haar poep. Je zult moeten proberen om haar hier goed in te begeleiden. De huisarts zal je hiervoor ook een paar tips geven. Hier volgen nog wat tips van mij:
-haal poepen uit de taboesfeer, praat erover als je zelf moet, hou niet de deur angstvallig dicht, klaag niet over geur o.i.d. maar stel je zo luchtig mogelijk op.
-lees prentenboekjes over poepen en wc, in de bibliotheek kun je er aardig wat vinden, bijvoorbeeld 'over een kleine mol die wil weten wie er op zijn hoofd gepoept heeft'.
-De WC mag tijdelijk het gezelligste kamertje van het huis worden, hang leuke posters op en zet er boekjes en een krukje neer
-Probeer eens (dit werkt niet altijd) om op een krukje te gaan zitten terwijl je dochter op de WC zit en spreek af dat ze blijft zitten, ga dan uitgebreid voorlezen, neem de tijd en zorg voor een ontspannen sfeer.
-Zorg dat je dochter voldoende vezels en drinken binnenkrijgt en dat ze genoeg beweegt.

Als deze klachten voortduren neem dan opnieuw contact op met de huisarts, die kan eventueel doorverwijzen naar de poeppoli.

Toegevoegd na 9 minuten:
Vergeet ik nog te zeggen: voor elk poepje op de wc (al is het maar een kruimeltje) komt er een prachtig applaus, het poepje dan ook niet direct wegspoelen maar nog even samen 'bewonderen'. Hang ook een stickerbeloningssysteem op, voor elk poepje op de WC mag er een sticker geplakt worden.
En doet ze het toch in haar broek of luier? Hou die gebeurtenis dan zo klein mogelijk, geef er geen of nauwelijks aandacht aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord, ook de afleiding op de WC met gezellige boekjes en kijkposters is een hele goede tip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind alle antwoorden tot nu toe heel goed.
helaas heb ik alles al geprobeerd.
er hangen heel veel foto's in mijn wc met 2 krukjes 1 hoge waar ze met haar voeten op kan staan zodat ze beter kracht kan zetten.
het 2e krukje is voor mij zodat ik er bij kan zitten als ze dat wil.
als ze haar best doet dus kracht zet en niet alleen gezellig gaat zitten dan vertel ik een leuk zelfverzonnen verhaaltje over alle foto's.
applaus vind ze niet leuk ze heeft eerst vaak gezegd ik ga niet poepen want dan gaan jullie klappen dus dat laten we en praten er verder niet over als ze geweest is dat gaat al veel beter.
ze vind het erg leuk om daarna door te trekken en er een lekker geurtje vrij komt uit het wc blokje.
we zijn hier erg nuchter over het poepverhaal we zeggen het ook altijd als we moeten poepen en ze mag bij ons allemaal kijken (we hebben een gezin van 5)
ook heb ik haar uitgelegd dat als ze elke dag gaat net zoals wij allemaal dat het dan niet meer pijn doet maar of ze dat wil geloven is de vraag.
ze krijgt vcoor elk poepje een mini babytje (popje) en pas na een 2e keer poepen krijgt ze de 2e baby die pas gaat gloeien als er een 2e is dus word ze gestimuleert om weer te gaan
ze beweegt erg veel en drinkt normaal dus dat ga ik nu verhogen bedankt voor die tip!!!
ook ga ik eens goed kijken of er een wondje zit.
daar had ik ook niet aan gedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n wondje kan ook aan de binnenkant zitten, dan zie je het niet en kan het toch veel pijn doen, vooral bij harde ontlasting.
Mijn jongste dochter had met zichzelf afgesproken dat ze vanaf haar derde verjaardag voortaan altijd op de wc zou poepen, omdat ze dan 'groot was'. En zo is het gegaan.... Jammer he, dat het voor het ene kind zo vanzelf gaat en bij de ander zo'n kinderdrama kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ prachtig antwoord
Er zit een monster in de wc
hoe zit dat?
Poepie
Zijn ook leuke boekjes over naar het toilet gaan.
Verder is er van zandkasteel nog een heel leuk liedje:
Het is gelukt, het is gelukt, het is gelukt! Er is een drolletje uit gedrukt!
Hoezee, hoezee, hoezee, hoezee, hoezee!!! We zijn weer klaar op de wc!!!

http://player.omroep.nl/?aflID=12204519

Ik hoop dat deze link werkt anders moet je via www.uitzendinggemist.nl even bjj zandkasteel zoeken naar de aflevering carnaval, daar zit het liedje In. Kinderen uit mijn klas zingen het voortdurend. Zo leuk!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hadden dit bij de dochter van mijn vriend, ze was toen ongeveer even oud als jou dochter.
ze drinkt heel veel (en een gesuikerde dranken, appelsap zelfs wat verdund met water) en at bruinbrood en brinta en snoepte weinig (allemaal van invloed)
we geven af en toe een theelepeltje zonnebloemolie, dat maakt de poep ook goed zacht.
nu gaat het goed.(in de luiter, op de wc poepen wil ze nog niet, is nog eng)

de dochter van een vriendin van ons had het nog veel erger, toen is ze in rotterdam (voor ons gelukkig dichtbij, maar andere ziekenhuizen zullen dit misschien ook hebben) naar de poeppoli geweest en na de eerste keer ging het al meteen wonderbaarlijk!!!
echt ook een aanrader dus.

succes en sterkte voor jullie allebei, ik weet hoe vervelend het is je kind in paniek te zien om de pijn en omdat er weer een drol uit moet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn oudste zoon had het ook als kind. Wat wel werkte was gewoon op een ouderwets pot-stoeltje, waar hij zelf op en af kan en deze moest op een vertrouwde plek staan, veeeerrr weg van de andere mensen. Bij hem op zijn eigen kamertje. Hij ging dan zelf als hij moest en als hij klaar was, dan kwam hij het (gelukkig) wel vertellen.
Hij is zelfs wel eens met zijn pot-stoeltje de tuin in gegaan en heeft heerlijk zitten poepen onder de perenboom helemaal achterin de tuin.
Laat haar zelf kiezen waar ze wil poepen, kan helpen. Zo'n verplicht nummertje op de w.c. zou kunnen remmen in dit geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat vaak een probleem is dat kinderen niet weten waar poep vandaan komt want zodra een kind in de luier heeft gepoept is het snel verschonen je vouwt de luier dicht en het kind ziet niet dat hij of zij gepoept hebben. Ook willen kinderen vaak aan hun geslacht zitten waarneer je daar aan het poetsen bent en dan zeg je als ouder al gauw niet doen dat is vies. Zo kunnen kinderen daar een afkeer op krijgen. Nou heb ik dit ook een keer mee gemaakt en nu is het handig als je je dochter in de luier poept om het poepje samen in de wc te gooien zonder luier natuurlijk en dan het uit te zwaaien en zeg maar tegen je dochter dat het naar de poep en plas fabriek gaat. Maak het leuk.
En om het zachter te laten word kun je kijken of er iets homeopatisch verkrijgbaar is bij de drogist zodat het in ieder geval niet meer pijnlijk is wanneer ze moet want zo word het steeds meer negatief. Of neem contact op met de huisarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mijn zoon aangaf dat hij moest poepen kreeg hij een luier om, en dan moest hij van mij op de WC zitten. Dit was geen probleem.
Daarna kieperde we de inhoud in de WC en zwaaide de drol na.
Na een week of 4 lukte het zonder luier.
Succes!