Wat doe je eraan om je kinderen niet te verliezen in de digitale wereld?

Tegenwoordig worden kinderen in de auto direct aan een Nintendo DS of Playstation Portable gezet, of achter een DVD'tje. Een spelletje is er al snel niet meer bij, of toch wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar ben je zelf bij als ouder zijnde.
Daarnaast moet je er natuurlijk wel aan denken dat iedere generatie met zijn tijd mee gaat; je kinderen zullen niet meer zo zijn als ze vroeger waren en sowieso van hun omgeving wel vanalles mee krijgen over computers en internet, waardoor ze daar heus wel hun interesse voor zullen hebben.
Maar daar zijn natuurlijk grenzen in te stellen. Leer ze hoe leuk het kan zijn om 'gewoon' buiten te spelen, of 'ra ra wat zie ik' te doen in de auto, of ganzenbord te spelen na het eten.

Duidelijke grenzen stellen en voor ogen houden dat ze ook wel met hun tijd mee gaan, dan zullen jij en je kinderen er vast een goede balans in kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het lijkt mij dat je in dit tijdperk als ouder van jonge kinderen behoorlijk op je hoede moet zijn.

Zelf hadden wij echt zeker tot ze een jaar of 12 13 waren een familie avond ingepland. Meestal de vrijdagavond, kon zijn dat we een filmpje keken, maar een spelletje spelen of even lekker uitwaaien op het strand in het donker! was altijd leuk. Iets lekkers er bij.
We denken er allemaal nog steeds met plezier aan terug
Heel leuk was dat we wel eens onverwacht visite kregen en de kinderen dan allebei hoogst beledigd waren, want het was ONZE avond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, alleen is 't nu digitaal. 'T nadeel is dat de kinderen zo snel opgroeien qua kennis van zaken waarvan je niet wilt dat ze die kennis zo snel opdoen ;).
Maar er is geen houden aan. Je hebt alleen nog heerschappij in je eigen huis en middels enige vorm van (school)keuze.
300 jaar geleden probeerden de kinderen al zoveel mogelijk contacten te hebben met andere kinderen, dat is nu niet zo heel veel anders - behalve dan stimulering van bepaalde stoffen in je lichaam door voedingsstoffen die men vroeger niet binnenkreeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk,dat dat niet meer mogelijk is,alleen als alle ouders besluiten er wat aan te doen,maar dat gebeurt niet.
De kinderen zullen zich dan niet kunnen handhaven t.o.v hun leeftijdsgenootjes. Daardoor zullen er conflictsituaties onstaan en zullen de ouders toch toegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een beetje kort door de bocht om aan te geven dat je je kind kunt verliezen in de digitale wereld als ze in de auto met de DS of de PSP bezig zijn.
Wat voor ander spel had je dan achter in de auto willen doen? Yahtzee: maar dan rollen alle dobbelstenen over de vloer. Kaarten: maar waar moet je de kaarten dan neerleggen.
Of van die raadspelletjes onderweg? Moet ik als moeder me ook nog bezig gaan houden met de kinderen bij ieder tripje naar oma en opa.
Wanneer je je kinderen op dat soort momenten de DS of PSP laat meenemen en je bewaart het spelletjes doen voor thuis dan zien ze het juist als een leuke extra en is het geen gewoonte.
Bovendien is het iets van deze tijd en zijn er onderzoeken die uitwijzen dat het spelen op deze dingen ook goed is voor de vaardigheid, reactiesnelheid e.d.
En verder: zitten wij (zeker hier op GV) ook niet iedere dag uren achter de computer? Dat deed ik ook 15 jaar geleden niet, toen zat ik 's avonds vaker een boek te lezen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volledig..>+1
Mijn kinderen zijn dan misschien wel te jong (in mijn ogen dan: 2 en 4) voor 'n ds maar 'n dvd-tje vinden ze altijd wel leuk!
Als ik 'n eind moet rijden worden er vaak liedjes gezongen. Met die van 2 willen we nog wel 'ns oefenen met praten en met die van 4 oefenen we dan met rekenen (1+1=2 enzo.. ). Mijn kinderen zijn er nu nog zoet mee maar ik heb natuurlijk géén idee hoe dat zal zijn over 'n jaar of 5.
Zo lang ik 't zo kan oplossen vind ik 't prima, en ook wel gezellig!

En wat vroeger betreft: ik kan me nog heel goed herinneren dat ik altijd héél goed ruzie kon maken met m'n zus achterin! En of dat zo enorm gezellig...