Een vriendje van mijn kind is niet zo schoon. Hoe ga ik hier in mijn huis mee om?

Mijn zoon van 9 heeft het altijd gezellig met zijn vrienden en mag ook vrij veel van me in ons huis. Zo vindt hij het super gezellig om op mijn of zijn eigen bed te 'loungen' met zijn DS of boekjes.
Ik vind dit allemaal prima, echter nu heeft hij één vriend en dat vriendje is niet zo schoon. Wanneer ik 'niet zo schoon' zeg, druk ik het nog zachtjes uit. Hij ruikt ook onfris, naar ontlasting en zweet om precies te zijn.
Ik vind dit een lieve jongen en hij is altijd welkom om te spelen, maar ik heb dus liever niet dat mijn zoon met hem gaat 'loungen' boven.
Ik zou spontaan alle bedden willen verschonen.
Dit klinkt onaardig maar het is echt best erg gesteld met de hygiëne van dat vriendje :(
Ik weet dat het manneke hier zelf ook niks aan kan doen, maar hoe ga je met zulke dingen om?
Verder heb ik overigens niet het idee dat de jongen verwaarloosd wordt, ik denk wel dat de familie waarin hij opgroeit het niet zo nauw neemt met persoonlijke verzorging.

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!
Ik ga hier in huis wel even wat nieuwe regels maken, niet meer op mama's bed en een sprei op zijn eigen bed.
Kan ie daar lekker loungen met zijn vriendjes zonder dat ik het gevoel heb dat de boel vies wordt.
Verder denk ik er nog even over na of ik dit bespreekbaar maak. Dit zou, als het goed uitpakt, wel fijn voor het vriendje zijn. Maar je zegt zoiets niet gewoon zomaar tegen een moeder, zeker niet als je haar niet zo goed kent. Tegen een vriendin zou ik het nog wel kunnen zeggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praten met de ouders, anders komt dat kereltje niet meer. En stel je je misschien niet een beetje aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met anders komt dat kereltje niet meer bedoel ik het douche geval. Ik zou als 9 jarige maken dat ik wegkwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi, ik heb me ook afgevraagd of ik me niet aanstel, maar dat is echt niet zo.
Ik kan echt wel ergens tegen :) en de ene mens is de andere niet. Ik ben niet snel vies van mensen en zeker niet van kinderen.
Maar dit is vrij ernstig. Andere mensen ruiken het ook dus het ligt niet aan mijn neus ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vind je zoon hiervan? Een kind wat stinkt wordt vaak gepest op school...Probeer eens te achteralen hoe het bij hem in de klas is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je als ouder niet in de gaten hebt dat je kind er smerig bijloopt en dat dat sociale problemen oplevert, vind ik dat wel een vorm van verwaarlozing. Als ik jou was zou ik er eens met een leerkracht over gaan praten en kijken of je gezamenlijk stappen kunt ondernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou je kinderen en hun vriendjes wel so-wie-so de toegang tot jouw eigen slaapkamer verbieden. Wat hebben ze daar te zoeken? Even los daarvan, het is een moeilijke kwestie. Je kunt, als de jongens bij elkaar op school zitten toch even de schooljuf/meester onder vier ogen nemen. Als dat niet helpt is het misschien een idee om jeugdzorg in te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praten met de leerkracht is ook wel een goed plan. Niet alle leerkrachten hebben daar zin in en doen er ook wat mee, maar sommigen wel. Ik heb dat in 't verleden ook wel eens gedaan en dat heeft toen wel geholpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het ook een TAAK van de leerkrachten om dit soort dingen te bespreken. als iemand een keertje onfrist ruikt (muffe kleding) okay, maar als het standaard is en ZO heftig...? dan moet er een reden zijn. de ouders zullen het ook niet met opzet doen, en wie weet speelt er achter de schermen meer dan anderen ouders weten (en hoeven te weten) maar puur voor het kind ZELF kan niemand het maken om het maar te laten stinken vind ik persoonlijk. elke school heeft een IB-er die heel geschikt zijn voor dit soort problemen of constateringen. het jochie is gewoon de l#l. die word straks gepest want kinderen zijn soms ZOOOO hard tegen elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Medisch gezien zijn er veel kinderen van 9 jaar die last hebben van wat incontinentie. Dat ze zich niet goed proper vegen na het toilet, is ook een mogelijkheid.
Een zweetgeur bij een 9-jarige is echter NIET gewoon. Kinderen hebben nog geen zweetgeurtjes voor de puberteit. Hun zweet zou normaalgezien niet mogen geuren.
Wel kan het te wijten zijn aan zweetvoeten. Toch eventjes vragen aan de andere ouders bv. Of vragen dat de juf op school wat voorlichting "persoonlijke hygiëne" geeft. 9-jarigen zijn in staat om hier zelf wat verantwoordelijkheid op te nemen. Ze nemen op deze leeftijd trouwens meer aan van de juf en speelgenootjes dan van ouders. Zo kan zal het kind zijn ouders ter verantwoording roepen als ze het niet doen zoals de juf heeft gezegd. Bv. dagelijks proper ondergoed dragen, je wassen, poep vegen, dagelijks propere kousen die gewassen moeten worden op hoge temperatuur, wisselen van schoenen bij zweetvoeten etc...
Annswers
12 jaar geleden
Kun je nog een keer uitleggen hoe jij hier specifiek last van hebt? Laat hij vlekken achter of stinkt het?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal goed en wel, de raad die je geeft, vierkantswortel. Maar een kind heeft thuis niet veel in de pap te brokken als het om schone kleding gaat. Ik ken een gezin waar de kinderen heel de week dezelfde kleding moéten dragen, want anders heeft de moeder teveel was.... Dus het kind zijn ouders ter verantwoording roepen is in vele gevallen onmogelijk vrees ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, als ouders zeggen dat ze niet zo vaak hoeven te douchen zou je als kind een loyaliteitsconflict krijgen. schone sokken moeten ook maar in de kast liggen, net als schoon ondergoed.
het was programma (aantal graden) is toch écht de taak van een ander dan van het kind zelf.
wie zegt dat er andere schoenen zijn om deze te wisselen bij zweetvoeten (en deze niet van kunststof zijn) een kind van 9 wat zijn ouders ter verantwoording roept, of ze echt enkel maar op wijst komt niet altijd de sfeer ten goede denk ik..... kortom dit ligt bij de ouders. als een kind niet heeft geleerd dat dagelijks douchen normaal is, en dagelijk schonen kleren normaal zijn, niet weet dat hij stinkt HOE moet een kind deze verantwoording dan kunnen nemen?
durft een kind dit naar de ouders toe wel duidelijk te maken áls een kind eenmaal weet dat de ouders hierin tekort schieten?

Het beste antwoord

Hoe zijn familie om gaat met hygiëne is iets waar jij geen invloed op hebt, helaas. Maar op wat er in je huis gebeurd gelukkig wel. Je zegt: "Mijn zoon van 9 heeft het altijd gezellig met zijn vrienden en mag ook vrij veel van me in ons huis. Zo vindt hij het super gezellig om op mijn of zijn eigen bed te 'loungen' met zijn DS of boekjes. "
Dáár zou ik dan iets aan veranderen. Jouw slaapkamer is van jou en daar hebben vriendjes van je kinderen helemaal niets te zoeken. Ik zou daar een nieuwe huisregel voor maken: alleen familieleden mogen in jouw slaapkamer.
Dan heb je natuurlijk wel nog de slaapkamer van zoon, je zou daar eenvoudig de volgende regel op los kunnen laten: we spelen eventueel op bed, maar niet erin, het bed blijft opgemaakt. Je zoon is 9 jaar oud, hij begrijpt het vast wel als je hem het e.e.a. uitlegt over hygiëne. Om het nog 'hygiënischer' te maken kun je gebruik maken van een sprei of deken over zijn beddengoed heen of maak een apart snuggle-hoekje.
Ook vriendjes die wel fris ruiken kunnen onhygiënisch zijn in jouw bed of dat van je zoon, er hoeft er maar 1 buiten gespeeld te hebben en je krijgt van alles (denk aan zand, grasvelden waar honden op uitgelaten worden etc.) in dat bed.
Loungen ín bed met boekjes en/of een DS vind ik eigenlijk sowieso een activiteit die niet erg geschikt is om met vriendjes te doen, als er vriendjes komen spelen is het meestal veel leuker voor ze om iets actievers te doen, lego-en of playmobilen, bouwen of op de playstation bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Annigje, Ze doen ook andere dingen hoor :) zo is mijn zoon gek op LEGO en kan daar, ook met vriendjes, uren zoet mee zijn.
Maar hij speelt ook graag met zijn DS en is gek op lezen, lekker cosy :) Ze kruipen dan overigens niet onder de dekens hoor, hij weet dat dit niet mag. Dit zou ik inderdaad wel kunnen veranderen, moet ik even kijken hoe ik dat doe, want ik begrijp wel dat mijn zoon soms lekker alleen met zijn vrienden wil zijn, deed ik vroeger ook op mijn kamer, en als je dan gaat zitten of hangen, is dat op bed. We zijn te klein behuisd om hier boven een hoekje voor te maken, het past allemaal net :)
Misschien inderdaad een leuke sprei erover, hier had ik zelf nog niet aan gedacht. Wat ik aan jouw antwoord goed vind, is dat je een oplossing aanreikt die het vriendje buiten schot houdt.
Je hebt inderdaad weinig invoed op de hygiëne van anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@RiaNino,
Als je kleiner behuisd bent zijn de mogelijkheden idd een beetje beperkt, dat weet ik nog al te goed van mijn vorige huis. Je wil dat die kinderen lekker de ruimte hebben om te spelen en dat kan ik me helemaal voorstellen, maar baken als het even kan echt je slaapkamer af. Dat is jouw rustplekje, het kan heel storend zijn om na een lange dag je bed in te duiken en daar omgewoelde dekens en speelgoed aan te treffen en je af te vragen of e.e.a. nog wel schoon is. Het antwoord van Sxiopo hier verderop spreekt me trouwens wel aan: met de jongen zelf praten. Als je een beetje een goede vertrouwensrelatie met hem hebt en hem even apart kan nemen (dus niet waar jouw zoon of andere vriendjes bij zijn) een gesprekje hierover aan gaan. Laat dat gesprekje dan open en ontspannen zijn, je kunt voorzichtig vragen wat er speelt en misschien kan je hem wel een paar tips geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik ga dit wel oplossen hier in huis.
Dan maar niet meer op mama's bed :)
Of ik met de jongen een gesprekje aan zal gaan, denk ik nog even over na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10+ :)

Andere antwoorden (12)

Zeg eerlijk tegen de moeder van het jongetje waar het op staat (hoeft niet op een beledigende manier). Daar heeft het kind zelf ook het meest aan, want op den duur zullen andere vriendjes ook niet meer met het "stinkende" jongetje willen spelen. Ik zou het zelf ook heel fijn vinden als mensen mij erop attenderen dat ik of één van mijn kinderen stinkt, zodat niet iedereen er last van heeft zonder dat ik het doorheb.
Ik snap wel dat dit heel lastig is, want je hebt natuurlijk nog langer met de moeder van het vriendje van je zoon te maken.
Veel succes met het oplossen van je probleem!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Zet het jongetje de volgende keerst eerst bij jou onder de douche. Dan is 'ie schoon en kun jij 'm met een geruste neus naar boven laten. Hopelijk pikken daarna z'n ouders de boodschap op.

Wat je ook kunt doen, is het (eventueel anoniem) melden bij het AMK (Algemeen Meldpunt Kindermishandeling). Dit raad ik je echter absoluut niet aan om als eerste te doen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik bedoel uiteraard hem naar de douche sturen met alle benodigdheden. Niet hem zelf gaan uitkleden e.d. (Ik zeg 't maar even, want het is alweer verkeerd begrepen.)

Toegevoegd na 57 minuten:
Met dank aan Mokummer:

Nadat hij heeft gedouched, moet hij natuurlijk ook weer kleren aan hebben. Je kunt hem dan z'n vuile kleren weer aan laten trekken (niet fijn voor jouw neus, maar nog steeds beter dan helemaal niets), of je laat hem een stel oude kleren van je eigen zoon aantrekken en geeft hem z'n eigen kleren in een plastic zak mee naar huis.

Toegevoegd na 13 uur:
Met dank aan Eucalypje:

Laat de keus aan het kind. Geef hem de keus tussen OF douchen en boven spelen, OF niet douchen, maar dan beneden blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zou jij het vinden als andere mensen jouw kind uitkleden en onder de douche zetten? Ik zou er niet heel vrolijk van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei dat ze 'm onder de douche moest zetten, niet dat ze 'm eigenhandig in z'n blootje moest zetten. Met onder de douche zetten bedoel ik uiteraard met een handdoek en overige benodigdheden naar de douche sturen. Een kind van 9 kan wel zelfstandig douchen. Bedankt voor de ondoordachte min, weer eentje erbij :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En verder, als die mensen het niet leuk vinden dat hun kind bij een ander onder de douche gaat, dan moeten ze maar eens eerst gaan nadenken WAAROM hij onder de douche moet bij een ander. Wellicht dat er een lichtje gaat branden en dat ze hem zelf wat vaker/beter laten douchen. Veel ouders zal het hun eer te na zijn en zullen zeker gaan denken. Zo voorkom je ook het AMK en de kinderbescherming, wat veel erger is voor die mensen (maar wat er dik in zit zo). Zie je, ik hou zelfs rekening met ze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, praten gaat vaak niet, daarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na het douchen trekt hij die vieze kleding weer aan :-) of moet ze die even snel wassen terwijl hij aan het douchen is ? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je 2 opties: a) je laat 'm z'n vuile kleren weer aantrekken, maar dan is 'ie er altijd nog beter aan toe, of b) je trekt hem een stel oude kleren van je eigen zoon aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er weinig ouders zijn die dat zullen accepteren als een ander dat met hun kind zou doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet echt blij worden als mijn kind thuis komt en zegt, ik werd onder de douche gezet bij X... Dat is, in mijn opinie, achterbaks. Als je een probleem heb, dan kun je erover praten... Niet zomaar een kind dwingen te douchen zonder eerst met zijn ouders erover te praten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je wel in de gaten hoe vernederend dit is voor het kind? Wees maar blij dat wij niet bijelkaar in de buurt wonen, jij zou met mij continu in ruzie verwikkeld zijn. In dit soort dingen zijn maar twee mogelijkheden: Praten met de ouders over de oorzaak. Toegang tot bepaalde vertrekken weigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich is dit ook het eerste dat in mij opkwam, Widar.
De jongen speelt zo'n 2, 3 keer per week hier, dus dan zou hij 2 a 3 keer per week douchen. Is minimaal maar wel genoeg om redelijk fris te blijven :) Ik zou dat dan nog niet eens voor mezelf doen, maar om hem te helpen en bij te dragen aan dat stukje opvoeding. Maar dit kun je niet maken, zo werkt het gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo werkt 't wel. Heeft m'n moeder ook eens gedaan en dat heeft ertoe geleid dat de jongen in kwestie voortaan thuis douchte. Praktijkervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze kleindochter is ook negen jaar. Ik kan me niet voorstellen dat ze vrijwillig bij vreemde mensen onder de douche zou gaan. Zo vernederend.... En dan nog kleren aan die niet van haar zijn!
Je kan je toch voorstellen hoe die andere kinderen gaan reageren als het kind weer beneden komt en moet uitleggen waaróm hij andere kleren aan heeft.
Nee, dit is iets dan onder volwassenen moet geregeld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Totaal mee oneens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een goed plan. Beter ergens anders douchen dan helemaal niet toch? Dat kan best aardig opgelost worden hoor, gewoon jouw zoon ook laten douchen ofzo, daarvoor of daarna. Hij moet het toch ooit leren! Als die ouders er niet naar omkijken, mogen ze van geluk spreken dat jij het wel doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Siska: Ik heb zelf 2 dochters, iets ouder en iets jonger dan 9 jaar. Ze zijn allebei voor rede vatbaar en als je ze uitlegt dat ze te vies zijn om iets te kunnen doen en daarvoor eerst even snel moeten douchen, dan willen ze best hoor. @de rest: Laat de minnen maar komen. Mijn antwoord is niet theoretisch, het blijkt te werken in de praktijk. De meeste minnen hier zijn wel theoretisch, ws. omdat m'n antwoord een beetje onorthodox is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ok, Widar, maar dan toch niet douchen bij vreemden, en vreemde kleren aan? En enkel zij en de andere kinderen niet? Ik denk dat onze kleindochter liever naar huis zou gaan dat die vernedering te moeten ondergaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals iemand al opperde: dan laat je je eigen zoon/dochter ook douchen. Gooi desnoods zijn kleren in een snelwas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als iemand dit zou doen met mijn kind zou ik in alle staten zijn.
ten eerste omdat het kind er niets aan kan doen en zich vreselijk goor voelt, ten 2e omdat een kind zo'n reactie (hoe goed bedoeld ook) nooit vergeet.
en ten 3e omdat ik mijn kind NIET onder de douche wil bij een ander in huis. OOK niet met de deur op slot. als het om logeren gaat dan is het logisch, maar om te spelen? voor een kind zelf is dit een regelrechte vernedering. eerst met de ouders praten, en heeft dit geen zin kan je tegen het kind zeggen dat het kan douchen.
wil je hier even lekker onder de douche, of zal ik een kleed op de bedden leggen voor jullie hierop gaan zitten? dan laat je de keuze ten eerste aan de ouders, en ten 2e aan het kind zelf. en ja, ben het met eens dat een kind van douchen schoon wordt, maar het probleem ligt niet bij het kid zelf. helaas een min, maar met motivatie. ik ben het met siska eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft niet Euca, fatsoenlijk gemotiveerde minnen zijn van harte welkom. Blijven we scherp van. De keus aan het kind laten is een goed idee. Maar dan wel dusdanig dat het resultaat is dat er geen vieze kinderen boven zijn (dus OF douchen OF beneden blijven).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Wimar, daarom wilde ik jouw reactie ook niet per definitie de grond in boren ;)
Het zou namelijk ook mijn eigen eerste reactie zijn, ware het niet dat het gewoon niet zo werkt!
Je pikt zoiets gewoon niet zomaar, als ouder en als kind zijnde..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook de bedoeling dat je het niet pikt en vervolgens gaat nadenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga je zo je antwoord blijven aanvullen met suggesties van anderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel dat je het zo sportief opvat Widar. ik zie je toevoeging:
Met dank aan Eucalypje: Laat de keus aan het kind. Geef hem de keus tussen OF douchen en boven spelen, OF niet douchen, maar dan beneden blijven. haha hoop toch niet dat mensen gaan denken dat dit het beneden blijven mijn woorden zijn :-) (ff heel flauw: ik woon gelijkvloers maar op 3 hoog. dat zou een beetje lullig zijn) zonder dollen: ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om een gezellig joch te begrenzen omdat zijn moeder hem niet op tijd onder de douche zet. ik ga dat niet voor elkaar krijgen met mezelf... (ofwel, softie eerste klas...heb het ook geaccepteerd en aanvaard van mezelf dus dat scheelt)
;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Siska: De eerste aanvulling is mijn eigen idee, de tweede is (deels) van Eucalypje ja. Is toch niks mis mee, met een antwoord verbeteren? Ik zet er zelfs de naam bij van degene die daarbij heeft geholpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, ik heb je een + gegeven, niet omdat ik vind dat je dit meteen zonder overleg met ouders moet doen maar na overleg zoals mijn antwoord, als blijkt dat de ouders weigeren dit probleem te zien en er iets aan te doen.
ik zou het eerlijk tegen de moeder van het kind zeggen, anders is het zo flauw voor het jongetje en hij kan er waarschijnlijk ook niets aan doen... ik snap wel dat dat natuurlijk heel lastig is, dus als je het haat doen, heel veel succes gewenst!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het voor het kind het lastigste is, en dat is waar het om draait. als iedereen bang is om de moeder erop aan te spreken krijg je het smoezen gedoe. hij kan niet spelen bij ons want..... (yek yek) het kind wordt er uiteindelijk op aangekeken, en aangezien kinderen hard onder elkaar zijn kan het (excuus voor mijn woordspeling) het simpelweg het pis-paaltje worden omdat de moeder niet doet wat een moeder hoort te doen. lastig is het als 'jij' de persoon bent, maar het hoeft geen opgave te zijn als het met begrip is naar de moeder toe. hier op school was er ook een kindje wat nooit fris was. altijd te kleine kleren aan had. heb een keer gevraagd (modus 'onbenullig') of ie zo hard gegroeid was.
de moeder vertelde dat ze niet zoveel kleren had dus heb ik van mijn kinderen een doos kleding gebracht.
ze had waarschijnlijk meer tijd om het te wassen/drogen omdat het jongetje niet altijd hetzelfde aan had en het 'probleem' was dus heel simpel opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Zit dit vriendje bij je zoontje in de klas? Dan zou je t eens met de juf bespreekbaar kunnen maken. Zij hebben via de GGD enz meer ingangen en weten het vaak tactisch te brengen bij ouders.
Het is toch een vorm van verwaarlozing ookal doen ouders dit niet bewust. Hygiëne is een belangrijke levensbehoefte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een achterlijke gedachte dat het meteen om verwaarlozing gaat. Er is ook een erfelijk aandoening die dit kan veroorzaken, daarbij transpireert de ene mens meer dan een ander, wie zegt dat de ouders er niet alles aandoen om de reuk te verminderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat in het stukje dat de ouders het niet zo nauw nemen met de hygiëne.. dus niet erfelijk...
De hygiëne wordt verwaarloosd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn: Als het kind naar ontlasting ruikt, heeft dat niks met erfelijk zweten te maken. Het verschil tussen een zweetlucht en stront ruik je echt wel, en het verschil tussen vieze kleren en zweterige kleren zie je ook.
Ga eens een gesprek aan met de ouders.

Het kan zijn dat de ouders inderdaad het niet zo nauw nemen met persoonlijke hygiëne maar het kan ook zijn dat het kind een storing heeft in de zweetklieren en overmatig transpireert.

Toegevoegd na 2 uur:
Mocht een gesprek met de ouders hierover niet mogelijk zijn kan men nog altijd gaan denken aan andere stappen zoals het inschakelen van school / AMK etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als hij ontlasting uitzweet dan zou je gelijk kunnen hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook tussen de benen zweet men en helaas heeft zweet uit die streek een penetrante urine geur, mee omdat een kind toch wel een een druppeltje urine kan verliezen tijdens het spel en zeker als het overmatig drank genuttigd heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk. Sommige denken dan inderdaad meteen aan een alcoholverslaving. Bedankt voor de opmerking.
Ik zou eerst eens informeren op school, misschien word er vanuit school al met de ouders gesproken. De meester/juf zal het toch ook wel door hebben. Misschien weten die ook meer achtergrond van het gezin van het vriendje. Als praten niet help zou je een brief kunnen schrijven, vaak lukt het daarin beter de nuances die je wilt overbrengen over te brengen, dan in een gesprek waar het een kant op kan gaan die je helemaal niet bedoeld/voorzien hebt. Wel zou ik de brief persoonlijk overhandigen en daarbij duidelijk maken wat de reden is dat je het via een brief doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn we als samenleving al zover uit elkaar gegroeid dat we niet meer direct met elkaar in gesprek durven te gaan? Waar blijven onze eigen sociale vaardigheden als we voor en gesprek met een ander al een derde nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De suggestie van meester/juf was voor het inwinnen van evt achtergrond informatie. Blijkbaar is het direct aanspreken van de ouders lastig vandaar de suggestie van een brief.
Nodig gewoon de moeder van dat kereltje een keer uit of breng hem een keertje thuis en vraag zijn moeder een keer of ze eventjes tijd heeft voor je.

Ik zou dan niet meteen beginnen met de woorden dat hij stinkt naar ontlasting en zweet maar je zou voorzichtig kunnen vragen of zij ook wel eens merkt dat hij erg zweet of dat hij zich niet goed schoonmaakt na een toiletbezoek.

Het zou zomaar kunnen dat zij zich beledigd voelt en dat het betreffende jongetje niet meer bij jullie mag spelen maar ja, dan ben je wel van dat probleem af!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@adrem, ik ook, maar als je er als moeder van een vriendje niets mee doet en je het niet aangeeft als blijkt dat er geen verbetering komt staat het andere mensen misschien ook tegen om hun kind ermee te laten spelen en heeft het dalijk helemaal geen vriendjes meer. Als zijn moeder dan beslist dat het niet meer met dit jongetje mag spelen heb je er toch het beste mee gedaan lijkt mij.
Als het zo'n lieve jongen is en jouw zoontje heeft geen last van zijn 'lichaamsgeur' dan kan je voorlopig overwegen om de bank en de bedden te 'beschermen' met een plaid bijvoorbeeld. Je kan ook zeggen dat je liever hebt dat hij op zijn eigen bed gaat 'loungen' en niet in jouw slaapkamer.

Verder weet ik uit mijn loopbaan dat dit één van de delicaatste onderwerpen is om aan te kaarten bij ouders. Ze zijn vaak meteen beledigd en dat kan het einde betekenen van de vriendschap tussen de jongen en jouw zoon.

Daarom zou ik het via de school proberen. Zij hebben ervaring met dit soort zaken. Als de juf of meester het hygiëne onderwerp voorzichtig aanbrengt bij de ouders blijf jij (en je zoontje) buiten schot.

Hopelijk is dat voldoende om de ouders aan te zetten om hun kind een betere lichamelijke verzorging aan te leren. Dat is belangrijk voor zijn omgeving, maar vooral voor hemzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is hygiëne een erg delicaat onderwerp.
Het is niet fijn om daarop aangesproken te worden en de ene persoon pakt dit dan beter op dan de andere.
Ik kan de ouders hier niet op inschatten omdat ik ze daarvoor niet goed genoeg ken.
Ik zou wel eens op school kunnen informeren. Daar denk ik nog even over na, ik wil me namelijk niet zonder meer ergens tegenaan bemoeien.
ik zou de moeder (geheel onschuldig en niets wetend) vragen of de jongen problemen heeft met zijn blaas en ontlasting. als ze dan vraagt waarom kan je aangeven dat je niet wil kwetsen maar dat hij een luchtje van urine en uitwerpselen en zweet bij hem heeft.

waarom zou jij op je tenen moeten gaan lopen? deze jongen kan hier enorm mee gepest worden en is gewoon de l#l van de beroerde hygiene van zijn ouders.

geef aan dat je om hem gesteld bent en altijd welkom is, maar vraag of het een probleem is als hij bij jullie mag douchen en kleding mag lenen als ie weer zo sterkt ruikt omdat je dit niet prettig vind op de bedden waar jij en je kinderen de avond erop weer in moeten liggen.

tijd dat de moeder in kwestie haar verantwoording eens neemt toch? jij bent niet belegend bezig als je haar hier op wijst. het voor het kind zelf beter en voor iedereen prettiger als ie met grote regelmaat lekker gaat douchen en een schoon kloffie aan krijgt.

waarschijnlijk voelt ze zich dusdanig belast door het aanbod dat ze deze zorg zelf op zich neemt.

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is ook niet met pointing vinger 'schuldig bevonden' maar meer dat het kind er niet op aangekeken wordt.
(jij bent vies, jij stinkt) dus niet het kind confronteren maar de moeder. dat was eigenlijk wat ik bedoelde ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Met alle respect maar u kunt het ook zelf tegen ,Joris,
zeggen. Heej ,Joris, ,je hebt vast je billen niet goed afgeveegd of je zit telkens scheten te laten.

Dan is het natuurlijk niet zo fris om op onze bedden te spelen. Dat begrijp je ook vast wel.

Dus ga ff hier (als het mag van jouw ouders)of thuis ff douchen dan heb ik er geen problemen mee als jullie op de bedden spelen.
Als hij door wat voor omstandigheden langer met zijn kleding moet doen (bv tekort aan kleding) dan ruikt dat ook niet fris.
U kunt dat ook subtiel brengen aan ,Joris,.
Pas als het spreekwoordelijke kwartje niet wil vallen bij ,Joris,is het de hoogste tijd om zijn ouders op discrete wijze te informeren.
Het hoeft geen betoog dat ik me niet vermoei met thumbs
down uit te delen aan mensen die direct met allerlei instanties komen opdraven.
,Joris, kan het al moeilijk genoeg hebben thuis.

Resume: Wilt u ,Joris, echt helpen, dan is de volgende benadering het beste. Eerst ,Joris, en dan zijn ouders.
Ergo, in uw huis bent u natuurlijk zelf de baas en kunt u zonder verdere uitleg aan eenieder restricties opleggen.

Vernemen wij nog van u hoe u het heeft opgelost?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vertel het op een nette manier aan zijn moeder en zeg tegen je zoontje dat als hij komt spelen en het probleem om het zo maar even te zeggen nog niet is opgelost dat ze niet boven op bed gaan loungen maar lekker buiten gaan spelen of beneden een spelletje gaan doen. maar is het een heel druk jongetje omdat hij zo naar zweet ruikt want op die leeftijd heb je daar vaak nog niet echt last van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn al een aantal goede antwoorden gegeven.

ik heb enkel een toevoeging .

Ten 1 e vindt het heel goed dat je zoon en zn vrienden dit deze jongen ookals vriendje hebben , ongeacht de geur die hij meeneemt .

Andere kinderen merken dit ook toch op ,maar trekken zich er kennelijk niets van .

Het is begrijpelijk dat jij hier anders tegen aankijkt en dit anders ervaart als ouder zijnde .

je schrijft dat het een lieve jongen is , ws ook kwetsbaar denk ik dan .
Daarom los het voor jou gedeelte in jou huis op met een extra plaid over de bedden te doen .

Dit is een te gevoelig onderwerp om zelf de ouders/jongen hier subtiel op aan te spreken.

Bespreek dit evt met vertrouwens pers van de school .
lijkt mij het meest verstandige aanpak.