Nemen jullie kinderen? Je neemt toch geen kinderen? Kinderen krijg je...?

Ik word helemaal gek van mensen die vragen: Nemen jullie eigenlijk kinderen? Alsof je een hamster gaat halen bij de dierenwinkel! Diegene die dit vraagt heeft geen enkel benul of wij ze wel kunnen krijgen, waarom zijn mensen zo dom op dit gebied, kan zo kwetsend overkomen....!?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik vermoed dat men het altijd goed bedoelt. Het is een korte vraag dat wel en het woord nemen is kennelijk cruciaal.
Toch is bij een paar/stel het onderwerp "aan eigen kinderen gaan denken" een bewust proces en in die fase komt het item "zullen we kinderen gaan nemen" wel degelijk aan de orde. Er zal vaak met elkaar gewikt en gewogen worden over het 'nemen'. Dit kan best wel enkele jaren in beslag nemen.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Kinderen neem je inderdaad niet, die krijg je, als het je gegund is. De beslissing om wel of geen kinderen te krijgen, die neem je wel, wat niet wil zeggen dat het lukt natuurlijk. Mensen die dat rechtstreeks vragen zijn domme mensen, bij ons heeft het ook een anntal jaren geduurd, en dat is inderdaad af en toe best pijnlijk geweest.Hoe open wij verder ook zijn, dit was toch iets wat we niet met de buitenwereld hebben gedeeld. Ik had meestal een antwoord klaar in de trant van: o waar kun je die kopen dan? Wat natuurlijk veel stof tot nadenken gaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord! (Ook zo'n domme opmerking is: " En, wanneer komt de tweede?")
>+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd, een hele goede, kun je die kopen dan!! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ja de tweede ook zo'n item, en na de tweede: is je gezin zo compleet offe.. Al dat gevis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik antwoord meestal: 'als ze in de aanbieding zijn', of 'als we er eentje vinden en als ie nog lekt, dan ruilen we hem in het park om voor andere'.
Dit hoor je inderdaad vaak. Erg vervelend. Je hebt gelijk, sommige mensen (met name oudere genaratie) hebben er geen enkel benul van dat het niet vanzelf sprekend is. Zowel de keuze om voor kinderen te kiezen, als de vraag of het wel of niet lukt. Wat je moet doen is ze daar op aan spreken, wie weet begrijpen ze het dan beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap niet waarom je schrijft vooral de oudere generatie. Ik zie hier totaal geen link in, en uit je antwoord is ook niets te halen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist de oudere generatie heeft er meestal meer ervaring mee. Alleen zullen ze het niet zo snel laten merken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige ouderen vinden het vreemd als je geen kinderen wilt. Dat sommigen geen kinderen kunnen krijgen snappen ze ook wel.
Het is inderdaad dat je kinderen krijgt, en niet neemt. En dat geldt zelfs voor adoptie...

Maar wat is nu precies je vraag? Waarom mensen zo dom zijn dat ze dit niet inzien? Och, heel veel mensen zijn erg oppervlakkig en houden geen rekening met alle omstandigheden die bij anderen aanwezig zijn. Dat is helaas een feit. Of dat dommigheid is, laat ik in het midden.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is zeker wel dom te noemen: niet (goed) inleven in de situatie van een ander, je naaste....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, mijn vraag is idd, zijn die mensen dom ofzo? Kinderen neem je niet, die krijg je, als het je lukt...! Vaak hebben mensen geen benul van dat het bij sommige mensen niet vanzelfsprekend is en dat kan behoorlijk kwetsend overkomen.....
Het zou ook vreemd overkomen als je zou vragen:
Zijn jullie van plan om, mits het medisch gezien/mogelijk is/geschonken van een God, 1 of meerdere kinderen in jullie leven te verwelkomen?

Met "nemen jullie kinderen" wordt vooral aangegeven of je ervoor open staat om in de nabije toekomst te stoppen met anti-conceptie middelen zoals De pil en/of het gebruik van een condoom en daardoor klaar bent om een kind te "krijgen".

p.s. ja ik zou wel kinderen willen vanaf mijn 28ste
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je even over deze reactie een + gegeven in je eigen antwoord. Bij nemen heb ik zoiets van: ja we zijn eruit en gaan eraan werken of zijn ermee aan het werk.
Bij willen heb ik zoiets van: ja we willen kinderen, maar in de toekomst, maar zijn er nog niet helemaal uit. Bij nemen is het dus definitief bij willen is het puur een wens.
Kinderen neem je neemt, maar kinderen krijg je zeg ik altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dat is wat ik bedoel met hersenspoeling.

Stelletjes, worden zo beïnvloed door hun omgeving om kinderen te krijgen.
Dat ik denk dat het krijgen van kinderen geen oerinstinct meer is, maar een hersenspoeling.
Als kind ook al, met de poppen voor meisjes.

Je valt buiten de boot als je geen kinderen wil. De pastoor ging vroeger ook al langs de deur om te informeren wanneer er nu eens een nieuw kind kwam.

Hoe bedoel je maatschappelijke druk.

-----
Wees ook bewust van jezelf dat je geen kinderen neemt om je ouders een plezier te doen. Je opa en oma een plezier te doen. Om de maatschappij een plezier te doen.

Vraag aan jezelf aan wie je het als eerste zal vertellen dat je een kind verwacht. En wie als je het pas heel zeker weet.
Vraag je dan af, waarom je die personen het vertelt. Misschien doe je het wel alleen voor die personen omdat het er in gegoten is door hun.

-----
Neem geen kinderen om daar een sociaal maatschappelijke status uit te halen. Dat je een gezinnetje worden en dus mee mag doen in de maatschappij of beter is voor een carrière.

Neem geen kind omdat je dat leven wil laten vormen voor datgene je zelf gemist hebt in je eigen leven.

Neem kinderen omdat jij/jullie een LEVEN wilt maken, en dat leven wil laten ontplooien tot een EIGEN leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord, +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het totaal niet met je eens, omdat je tegenwoordig de keuze hebt vind ik het helemaal niet met hersenspoeling te maken hebben, het is eerder zo dat je sterk in je schoenen moet staan wil je als vrouw nog carriere maken en kinderen krijgen, maar misschien zit je in een andere omgeving als mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is of je de keuze hebt. Of dat je denkt dat je de keuze hebt. De kracht van ouders is erg groot hoor. De kracht van grootouders is nog groter.
Omdat je toch respect hebt voor je ouders en grootouders. Je wilt hun niet teleurstellen.
Onderschat ook niet de kracht van de herhaling. Het gaat misschien toch knagen hoor. Daar zul je sterk voor moeten zijn. Als je als vrouw carriere wilt maken, moet je zeker sterk staan. Wat betekent dat voor het kind? Wil je man dan huisman worden? Of gaat het kind naar de opvang.
Ik vind dat een kind bij een ouder moet zijn (man of vrouw) die erg veel aandacht kan geven. Het kind moet groeien en leren.
Het kind wil aandacht, en het liefst van de ouder(s).
de niet gelovigen: Ik neem / neem geen kinderen.
de gelovigen onder ons: Kinderen 'krijg' je.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb gezien m'n leeftijd (52) dat gezeur gelukkig gehad.
wat me vroeger vooral stoorde, was dat m'n antwoord opzij werd gewuifd.
als ik aangaf geen enkele kinderwens te hebben, werd er vaak gezegd: wacht maar even af, je eierstokken gaan vanzelf nog wel rammelen!
uiterst irritant om zo niet serieus genomen te worden.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is wel meer nodig dan rammelende eierstokken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, een kwakje, lol, maar inderdaad, bewust geen kinderen is ook een keuze waar je je niet voor hoeft te verantwoorden. Een keus die vaak weloverwogen wordt genomen. Voor mij snap ik het niet, want ik ben zo blij dat ik ze wel heb dat ik het bijna iedereen gun, maar niemand moet.
Ik denk dat je het ook anders kunt zien. Of je kinderen krijgt ligt niet in jou macht. Maar of je bewust geen kinderen wil wel. Want in onze maatschappij zijn er genoeg methoden om ervoor te zorgen dat je géén kinderen krijgt.

Ofwel zou je het kunnen zien dat als iemand vraagt of je kinderen neemt, je je onthoud van alle voorbehoedsmiddelen. Of wellicht bedoelen ze simpelweg of je een kinderwens heb.

Dus veelal spreken mensen dit uit zonder erbij nagedacht te hebben, maar of dit nou echt kwalijk te nemen....

Aangezien de nadruk in de wester wereld ligt op het feit dat we in elk geval bepalen wanneer we geen kinderen willen krijgen, denk ik dat je ook het tegenovergestelde niet mag vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik ook al in een reactie zette... Ik vind het logisch om het te hebben over of je verlangt naar kinderen. Mijn vraag zou dan ook zijn: "Willen jullie kinderen?" Geen nemen, ook geen krijgen (want dat laatste impliceert dat er iemand is die ze uitgeeft).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat mensen die niet bewust met kinderen krijgen bezig zijn, hier helemaal niet bij stil staan. Als de vraag te grof is, krijgen ze van mij een net zo grof antwoord terug (en dat laat ze meestal wel schrikken of in ieder geval nadenken voor de volgende keer).

Hoe vaak vraagt iemand 'hoe gaat het?' en wil dan eigenlijk alleen 'goed' horen en niet wat er werkelijk aan de hand is. Dat hoort waarschijnlijk bij de huidige oppervlakkige maatschappij waarin we zelf ook deel uitmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat 't kwetsend overkomt als men vraagt of je er nog eentje bij neemt. 't Is niet altijd even simpel om er eentje te 'nemen'.
Kinderen krijg je of niet. En soms is daar meer moeite voor nodig of 't kan gewoon niet.
Ik heb 2 kinderen gekregen. Meer zullen er niet komen omdat ik dat lichamelijk niet aan kan. Helaas. Nee, ik neem er niet nog eentje bij nee. Wat klinkt dat toch walgelijk.
Ik zeg liever "Mijn wens voor 'n groot gezin zal ik moeten laten gaan..". Niet iedereen snapt 't maar ze zijn dan wel stil en dat is best wel 'ns lekker rustig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt hooguit aan iemand vragen als je het zonodig wil weten, hebben jullie een kinderwens. Dat kan altijd of het nu wel of niet lukt. En kinderen krijg je en die neem je niet. Vaak zeggen stellen wel: wij nemen kinderen. Dan hoop ik voor ze dat het ook echt lukt, de kans om kinderen te nemen neemt steeds verder af naarmate je ouder wordt. En dat gebeurt tegenwoordig steeds vaker. Maar het is en blijft ieders eigen keuze, wel of geen kinderen. Daar zouden inderdaad ouderen eens bij stil moeten staan. het kan zo kwetsend zijn deze simpele vraag.