Hoe ga je om met tandenknarsen bij een kind van negen?

In 'spannende tijden' gaat mijn zoon tandenknarsen. Bijvoorbeeld de komst van zijn broertje maar ook nu de eerste weken van het nieuwe schooljaar.
We hebben een stabiel en rustig huishouden met veel structuur, dus ik zou niet weten hoe ik thuis meer rust in zou moeten brengen. Die rust is er al genoeg. Toch kan waarschijnlijk mijn zoon zijn onrust overdag niet goed kwijt. Dat is tenminste wat ik lees als ik info op zoek over tandenknarsen.

Nu is mijn vraag, wat kunnen we hier aan doen?
De tandarts doet er verder niks aan, gebit is nog niet volgroeid dus een bitje heeft volgens hem geen zin.
Iemand ervaring hiermee?

Als ik hem zo hoor knarsen, dan kan ik me niet voorstellen dat hij lekker rustig en ontspannen ligt te slapen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Ik heb er ervaring mee, dat wil zeggen mijn dochter knarsetand ook in haar slaap. Met name als er veel spannende dingen gebeuren ( bijv. jarig, nieuw schooljaar, leuk feestje ).

Overdag doet ze het niet ( ze kan het wel, om mij te plagen ), en in haar slaap niet continu ( dus niet 12 uur lang o ) maar met vlagen, net als wanneer je even droomt.

Ik heb mij echter nog nooit afgevraagd wat ik er tegen ga doen, ze slaapt er volgens mij niet minder ontspannen door ( het is juist een kwestie van ontspannen ) en de tandarts heeft ook nog nooit geklaagd.

Ik denk als je zoon er geen last van hebt, het niet overdag doet ( dat zou vervelend kunnen zijn bijv. in de klas ) , en de tandarts niet klaagt....niet al te druk om maken. Het gaat vanzelf weer over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij lijkt er idd geen last van te hebben, dus probeer ik het idd maar van me af te zetten :)

Andere antwoorden (5)

Je kan stress in een kinderleven niet voorkomen, gelukkig maar want het hoort bij het leven. De vraag is, moet je er wel iets aan doen, je geeft duidelijk aan dat hij het alleen maar doet in periodes van stress. Misschien ziet het er niet ontspannen uit, maar heeft hij er zelf last van?
Voor zijn tanden kan het blijkbaar geen kwaad.
ik zou het even aankijken, als hij straks weer helemaal gewend is op school is het waarschijnlijk weer over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor zijn tanden kan het wel kwaad. zonde van zijn net nieuwe blijvende gebit, als dat al versleten raakt op zo'n leeftijd
Is vervelend, ikzelf heb het ook jaren gedaan met gevolg van een kaakoperatie ben er mee gestopt mijn kaken waren verschoven van te knarsen.
En nu mijn dochter deed het ook, ja zoals gij zegt hebben de dokters niet veel kunnen zeggen wat enige oplossing is heb ik haar tutter terug in de mond.
Tja en nu wil ze meer tutten maar ik geef het haar gewoon voordat ze gaat slapen!
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn vriend die doet ook tandenknarsen en hij heeft ook een bit maar die doet hij nooit in maar ik merk wel verschil als hij hem wel in doet dan slaapt hij wel rustiger maar hij heeft ook veel stress. ik weet er eigelijk geen antwoord op tandenknarsen is wel slecht voor je tanden dus mischien is zoo bitje toch niet zo slecht en mischien slaapt die dan ook beter. nu suc6 gr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij haar wang pakken en zachtjes samen knijpen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kreeg een bitje voor s nachts maar ook een hond en toen heb ik het bitje niet meer gebruikt want ik ging meteen met de hond nooit meer knarsen...
mijn gedachten laaien waaien tijdens het hond uit laten steeds plekken van ontspanning in de dag...