Dat ligt eraan hoe oud het kind is. Voor een baby is het niet slecht, en het kan voorzien in de behoefte om te zuigen. Als een kind groter wordt, kan het wel voor problemen gaan zorgen. Kinderen die duimen gaan vaak onduidelijker praten door een slechte mondmotoriek. Verder gaan ze vaak door de mond ademen, ook als ze hun duim niet in de mond hebben, en vaak wordt een verkeerde manier van slikken aangeleerd. Bovendien is het natuurlijk niet goed voor de stand van de tanden.
Die problemen zijn er ook met een speen, maar in mindere mate, en bovendien is een speen gemakkelijker af te leren. Daarom wordt door logopedisten vaak aangeraden om toch een speen te proberen als een baby gaat duimen. Dat lukt niet bij alle kinderen. Onze jongste dochter heeft geduimd tot ze 3,5 was, we kregen er geen speen in toen ze baby was. Ze heeft het overigens van de ene op de andere dag afgeleerd met nagellak, want zulke mooie nagels steek je natuurlijk niet in je mond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik leerde mijn beide dochters dat als ze met de duim in de mond spraken ik geen antwoord gaf en die kwekkers van mij kwaken enorm veel, dus jah, steeds je duim erin en meteen er weer uit tijdens het babbelen was niet handig! Dus lieten ze hem er op een gegeven moment gewoon maar uit. Dat scheelt al de helft, nu alleen nog in bed. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb tot groep 5 geduimd. Toen moest ik op schoolreis voor 1 nachtje, en zag dat niemand duimde en er was 1 jongen die lullige opmerkingen maakte. Nou toen ben ik er vrij snel mee gestopt! Andere dingen zoals byte-x en pleisters hielpen allemaal niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf geduimd tot ik 12 was, mijn broer nog veeeeeeel langer. Bij mij hielp byte-ex ook niet, ik vond het niet eens echt vies...
Ik duim al mijn hele leven (en ben nu bijna 30!!). Mijn ouders hebben het mij vroeger niet af weten te leren en ik heb het zelf ook niet voor elkaar gekregen. Toen ik een beugel kreeg (was niet alleen noodzakelijk door het duimen, maar lag grotendeels aan de stand van mijn kaak - wat aangeboren was-), hebben mijn ouders allerlij trucs uit gehaald om het af te leren: van washandjes aan de pyjama-mouwen vastnaaien tot speciale vieze nagellak... ik bleef duimen (vooral in mijn slaap) en vond altijd wel een manier om toch mijn duim in mijn mond te steken. gelukkig duim ik tegenwoordig alleen nog onbewust in mijn slaap (stel je voor...) of als ik alleen ben en erg moe (het blijft lekker). Ik denk ook dat een speen beter is voor een kindje; die pak je naar verloop van tijd af en gooi je weg. En een duim schroef je er gewoonweg niet even van af.
Verder heb ik geen spraakproblemen gehad of een verkeerde ademhaling. En door al dat duimen was ik altijd een heel lief en rustig kind (whahaa!!). Toch ziet het er natuurlijk niet uit als je na je 4e met een duim in je mond loopt (al zeg ik het zelf).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het kind krijgt er vooruitstekende voortanden van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron? Broodje aap?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen broodje aap, algemeen bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kinderen hebben mooie rechte tanden, dus jou bewering is een broodje aap........_
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De maan is van kaas, ook algemeen bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, geef mij maar een kwartje, dan krijgen jullie gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb lang geduimd, en ja, later een beugel nodig omdat m'n tanden door het duimen flink vooruit waren komen te staan. En ik heb een 'deuk' in m'n verhemelte waar m'n duim(top) nog steeds precies in past, dat is gewoon door de continue druk ontstaan.
Hier zullen de mening over verdeeld zijn, zelf vind ik duimen iets om te vermijden (duim kun je idd niet afnemen), als het lukt geef ze een speen, dat is goed voor ze tot een jaar of een (wordt zelfs beweerd het risico op wiegendood te verminderen). Daarna afbouwen, bv alleen s'nachts geven en daarna aan sinterklaas meegeven (zo hebben wij ze weg gedaan).....daarna nooit nergen last van gehad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig, want slecht kun je op meerdere manieren uitleggen... Ik heb zelf tot mijn 22e duimgezogen. Lichamelijk heb ik hier niets aan overgehouden. Geen scheve tanden, geen rare spraak niets. Toch zijn deze klachten wel bekend bij duimzuigers dus zal het persoonlijk zijn of de duimzuiger dit wel of niet ontwikkelt.

Waar ik me persoonlijk meer zorgen om maak zijn de hygienische dingen. Ik zie regelmatig kinderen die (bijvoorbeeld in de stad) op handen en voeten gaan kruipen als ouders even staan te kijken of te praten met iemand. Vervolgens gaat de duim zo van de straat weer in de mond. Als je je bedenkt hoeveel honden er poepen in de stad (tenminste hier) dan is dat niet bepaald ongevaarlijk. Hetzelfde geldt voor zandbakken en dergelijke. Vanuit hygienisch oogpunt bekeken zou ik het proberen een kind af te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het niet. heb zelf heel lang geduimd heb er wel hele scheve tanden aan over gehouden! 4 jaar beugel als gevolg!