Is tv kijken, wii'en en computeren slecht voor een kind van net 6?

Mijn zoontje is geen speelgoed-knutsel-spelletjeskind. naast het buitenspelen kijkt hij graag tv(kinderzender) doet wii'en of spelletjes op de computer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

nee, als het maar niet zijn dagvulling is en op zijn leeftijd afgestemd, zorg dat hij voldoende buiten speelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal niet slecht als er afwisseling is. Je spreekt een bepaalde tijd af met je zoontje, bij computeren of TV kijken. Als die tijd voorbij is, moet hij met iets anders spelen, binnen of buiten. Blijf gewoon speelgoed aanbieden, want op een keer speelt hij daar toch mee. Vooral als hij geen keuze heeft :) Onze kleindochter speelde absoluut niet graag met poppen. Nu is ze 9 jaar en wat blijkt? Ze zit af en toe met de verwaarloosde popjes van toen te spelen, mét aangepaste stemmetjes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn kinderen nooit tijden gegeven, op een gegeven moment hebben ze de pc wel weer gezien en spelen ze weer elke dag alleen maar voetbal buiten.
Het vreemde is met tijden geven dat het zo inconsequent is, achter de pc mag je een uur, maar met je auto's spelen zolang als je wil en buitenspelen mag ook de hele dag.
Dat maakt die pc alleen maar extra leuk, je zegt toch ook niet,nou stoppen met je tekening maken, nu moet je echt een uur tv gaan kijken.
Voor volwassenen is het wel een logische beredenering maar voor een kind niet. Want je mag wel de hele dag tekenen en knutselwerkjes maken, maar de tv moet na een uur uit. Het zal erg per kind verschillen, maar mijn ervaring is dat als je ze vrij laat in tv kijken en op de pc en al het andere speelgoed ze zelf een balans vinden. Soms is de balans en paar maanden zoek, dan is het óf alleen tv óf alleen de playstation óf alleen voetballen, maar ze hebben altijd zelf die balans weer terug gevonden.
Mijn hulp hierin bestond alleen in het aangeven dat ze wel veel achter de playstation zaten, het is niet dat ik er niets over zei, maar ik haalde ze er niet achter vandaan.
Hij doet het toch naast het buitenspelen?
Lijkt mij geen probleem.
Volgens mij spelen ( bijna) alle kinderen graag games.
Mijn broers hebben ook altijd veel gegamed( en nog) en zijn er niet dommer van geworden lijkt me,aangezien ze beide HBO doen.
Bovendien bevorderd gamen de fijne motoriek en concentratie bij jonge kinderen.
Als hij niet non-stop gamed lijkt het mij geen probleem.
Je kan hem( en wil hem) tenslotte niet dwingen te knutselen ofzo als hij daar niet van houd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt, denk ik, aan de hoeveelheid tijd, die hij per dag daarmee bezig is. Als hij een uurtje buiten speelt en verder alleen maar tv kijkt en computert, dan lijkt me dat niet goed voor zijn ontwikkeling.
Mijn zoon hield ook niet van spelen, knutselen en spelletjes doen, maar samen doen vond-ie wel leuk.
Ik denk, dat je dat als ouders ook moet stimuleren, net als lezen. Op een leuke manier, dát wel :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het minnetje snap ik niet, dus van mij een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Paca29!
Ondanks wat ik er allemaal over geleerd heb, ben ik ook van mening dat het geen kwaad kan zolang het onderdeel uitmaakt van een gevarieerd patroon en daar lijkt in jouw verhaal het geval te zijn. Ook mijn dochter zit graag achter de computer of DS en is dol op tv, maar als onderdeel van al het andere wat ze doet: spelen met de barbies,playmobil, buiten op de trampoline, fietsen, dansen, zingen, knutselen, tekenen. Dus is de tijd achter de "vierkante schermen" ook beperkt. En ja, dan kan ik er eigenlijk geen moeite mee hebben. Dus ga op je eigen gevoel af. kijk wat jij acceptabel vindt en wat je belangrijk vindt. Maar gezien je vraag en de argumentatie erbij denk ik dat dat wel goed zit. Succes!