Kun je aan een baby van 4 maanden zien of ie links- of rechtshandig wordt/is?

Als ie bijv speeltjes eerder met de ene hand pakt dan met de andere...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wil je dat nu al weten? Laat je kind lekker spelen. Lekker belangrijk of het rechts of links is. Een kind van 4 maanden is alles nog aan het ontdekken en beseft dus een hele hoop wat er met hem gebeurt niet eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt ook niet uit maar ik vind er een goede vraag. Ik vroeg het me van de week ook af bij mijn dochtertje. En of ze nu uiteindelijk links of rechts is maakt niet uit. Je bent gewoon nieuwsgierig naar wat voor een persoontje het word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel belangrijk zijn om te weten. Als een kind al op zo'n jonge leeftijd een voorkeur voor een bepaalde hand heeft, is het belangrijk de andere ook te stimuleren, of om eventueel te gaan onderzoeken waarom de andere hand veel minder gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NickyD, het kan toch gewoon algemene interesse zijn... Een beetje overdreven reactie, zegt de vraagsteller dat hij het wil beïnvloeden bij zijn kind?

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet, zoals hierboven ook al aangegeven is. De lateralisatiefase, waarbij de voorkeurshand duidelijk wordt, is veel later pas, in de kleuterperiode.
Als je baby al op 4 maanden een heel duidelijke voorkeur heeft, is het goed om dit aan te kaarten bij het consultatiebureau, zij kunnen er even extra naar kijken. Misschien is het genoeg om het gebruik van de andere hand wat extra te stimuleren. Maar als dat niet het geval is, kan worden gekeken of er misschien wat meer aan de hand is. Als met gewoon stimuleren de andere hand nog steeds (veel) minder gebruikt wordt, zou je misschien doorverwezen kunnen worden naar een kinderfysiotherapeut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is normaal dat een baby gewoon beide handen gebruikt. Hij zal deze beide gaan ontwikkelen. Pas vanaf ongeveer het zesde jaar wordt er een voorkeur ontwikkeld, dit wordt lateralisatie genoemd. Je kan het dus aan een baby van 4 maanden niet zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan dan nog lang niet. De eerste jaren doen kindjes alles met beide handen. Pas rond het vijfde levensjaar komt de voorkeurshand tot uiting.
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
In welk levensjaar denk jij dan dat kinderen zijn als ze in groep 1 zitten?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn oudste zoontje heeft vanaf het allereerste begin altijd een voorkeur gehad voor links (alles links aanpakken, links duimen, enz.) eerst op het cb en later ook op school zeiden ze mij dat ik rechts echt moest stimuleren, want dat zou zoveel beter zijn. ze vertelden mij dat het echt niet kon dat hij nu al linkshandig zou zijn. toen hij in groep 2 nog steeds niks van zijn fijne motoriek bakte (ik moest zijn potlood of pen steeds in zijn rechterhand aangeven), heb ik dat rechts stimuleren helemaal los gelaten en vanaf dat moment ging hij met sprongen vooruit! hij is dus gewoon van baby af aan uitgesproken links!!
ik zou het dus ook geen enkele ouder aanraden om, als een kind een uitgesproken voorkeur heeft, de andere kant overdreven te gaan stimuleren (natuurlijk wel op speelse wijze, maar niet als het al naar de peuterspeelzaal/school gaat). ik heb ook weleens gehoord dat het in je hersenen al bepaald is of je links- of rechtshandig wordt.
omdat je dat bij een baby natuurlijk nog niet weet, stimuleer je beide kanten.
Baby's houden in het begin voorwerpen met twee handjes vast. De echte definitieve keuze weet je maar veel later.

Pas rond het derde levensjaar zal je kindje ‘beslissen’ of hij links- of rechtshandig is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Bij ons kleinzoontje zagen we zelfs al rond zijn 2 jaar dat hij linkshandig ging worden. Hij heeft nooit zijn lepeltje willen vastnemen met zijn rechterhand bij het alleen leren eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Links- of rechtshandig zijn heeft niet alleen te maken met het kleuren of schrijven met je linker- of rechterhand, maar met het algemene gebruik ervan.
De meeste mensen zijn uitgesproken links- of rechtshandig, maar er zijn ook veel mensen die links- EN rechtshandig zijn, maar wel een voorkeur hebben voor een bepaalde schrijfhand. Ikzelf doe veel links, maar schrijf rechts, mijn zoon doet ook veel rechts, maar schrijft links.
Baby's doen alles met beide handen.
De meeste peuters gebruiken ook beide handen, en kleuren dan weer links, en dan weer rechts, net hoe het uit komt. Pas als ze een jaar of 3 zijn ontwikkelen ze een voorkeurshand voor het gebruik van een potlood of pen, en hun eetgerei.
Aan baby's van 4 maandan kun je dat nog niet zien.