Kan ik op mijn 16e zelf bepalen of ik naar mijn moeder of vader wil?

Er speelt al jaren veel tussen mij en mijn vader, maar de afgelopen maanden kan ik er echt niet meer tegen. Hij zegt me vaak dat ik maar bij mijn moeder moet gaan wonen en vorige maand toen hij dit zei ben ik de week erop ook niet meer teruggekomen naar mijn vader zoals eigenlijk dat wel moest volgens de omgangsregeling. Hij vertelde me dat ik naar hem moest komen en dat dat eerst vast moest staan bij de kinderrechter. Ik zei hierop dat hij me niet kon dwingen. Maar klopt wat hij zegt eigenlijk wel? Moet ik eerst al die rechtzaken afwachten voordat ik pas bij mijn moeder kan wonen ?(Zij geeft hier wel toestemming voor), of kan ik als ik nu zeg tegen mijn vader: "Ik ga naar mama" (En mijn moeder vindt dit goed) ook echt gaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, dat kun jij niet zelf bepalen. Indien er een conflict is (tussen je ouders, en/of tussen je gescheiden ouders en jij) dan kun je naar de rechter. Bij de rechter heb jij het recht op gehoord te worden, maar de rechter beslist.

Het antwoord van Tinus verbaast mij, want volgens mij mag het wel zolang je moeder ook gezag over je heeft. Daar hangt het namelijk van af. Als je vader de enige is met gezag, zal het via de kinderrechter geregeld moeten worden zolang je nog geen 18 bent. Maar als je ouders beiden gezag hebben, mag je moeder ook voor je zorgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100