Kan ik op mijn 16e zelf bepalen of ik naar mijn moeder of vader wil?

Er speelt al jaren veel tussen mij en mijn vader, maar de afgelopen maanden kan ik er echt niet meer tegen. Hij zegt me vaak dat ik maar bij mijn moeder moet gaan wonen en vorige maand toen hij dit zei ben ik de week erop ook niet meer teruggekomen naar mijn vader zoals eigenlijk dat wel moest volgens de omgangsregeling. Hij vertelde me dat ik naar hem moest komen en dat dat eerst vast moest staan bij de kinderrechter. Ik zei hierop dat hij me niet kon dwingen. Maar klopt wat hij zegt eigenlijk wel? Moet ik eerst al die rechtzaken afwachten voordat ik pas bij mijn moeder kan wonen ?(Zij geeft hier wel toestemming voor), of kan ik als ik nu zeg tegen mijn vader: "Ik ga naar mama" (En mijn moeder vindt dit goed) ook echt gaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.3K
erotisi
7 jaar geleden
Als je vader ermee eens is hoeft hij niet eerst naar de rechter.
In principe ben je pas op je 18 zelf te beslissen waar je gaat wonen, maar in de praktijk blijkt wel dat een rechter de mening van het kind sneller volgt naarmate het kind volwassener is en zijn leeftijd dichter de 18 jaar nadert. En hoewel ouders dus ook je vader een zorgplicht voor je heeft staat het belang van kinderen bij een omgangregeling centraal. Als je ouders gewoon een schriftelijk nieuwe omgangregeling treffen lijkt mij dat er niet eerst naar de rechter hoeft te worden gegaan. Een omgangsregeling gemaakt door de ouders zelf wordt immers altijd als eerste onderzocht, als dat niet mogelijk is wordt er pas naar de rechter gegaan. Als nu dus blijkt dat je vader wel wil meewerken aan een andere omgangsregeling lijkt me een gang naar de rechter overbodig voor te wijzigen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Mijn nicht 15 heeft ruzie met haar vader gekregen. Haar ouders zijn gescheiden en hebben co-ouderschap. 2 kinderen. Zoon is 18 dochter is dus 15. Vorig jaar heeft de do hter gezegd "dag pa" en sinds dien niet meer bij pa geweest. Eerder woonden beide kinderen de ene week bij pa, de andere week bij ma. De vader is het er niet mee eens. Maar dochter wil hem niet meer zien. Pa dreigt nu de raad van de kinderbescherming in te lichten en moeder uit de voogdij te laten zetten...geen kans want moeder is een uitstekende moeder. De vader baalt alleen gigantisch maar vanwege het co-ouderschap en omdat er nooit via de rechter een omgangsregeling is afgedwongen kan hij nu niets beginnen. Naar de rechter durft hij niet. Hij heeft zo verschrikkelijk veel met modder gegooid en de moeder zwart gemaakt bij vrienden van de moeder (dit is allemaal uitgekomen) En ook de moeder afzijken waar de kinderen bij zijn. Dat hij bang is dat bij een rechtzaak de moeder de volledige voogdij krijgt. De zoon woont wel bij beide ouders. En nu maakt paps zijn dochter zwart bij zijn zoon. Walgelijk!
Kinderen zouden gewoon zelf moeten bepalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kinderen mogen in haast alle gevallen wél zelf bepalen waar zij willen wonen en hoe de omgangsregeling dient te zijn (of juist niet te zijn)
Als het kind jonger is dan twaalf, kan het een informeel verzoek indienen bij de rechtbank. De rechter besluit of hij het verzoek in behandeling neemt. Hij is niet verplicht dit te doen maar doet het meestal wel. Bij 12 jaar of ouder kan het kind een informeel maar ook een formeel verzoek indienen. Voor een formeel verzoek is een advocaat nodig.
Een 16 of 17 jarige heeft nog veel meer mogelijkheden.
Het belang van het kind staat bij de kinderrechter altijd voorop!

Antwoorden (3)

Nee, dat kun jij niet zelf bepalen.
Indien er een conflict is (tussen je ouders, en/of tussen je gescheiden ouders en jij) dan kun je naar de rechter. Bij de rechter heb jij het recht op gehoord te worden, maar de rechter beslist.
7 jaar geleden
Het antwoord van Tinus verbaast mij, want volgens mij mag het wel zolang je moeder ook gezag over je heeft. Daar hangt het namelijk van af. Als je vader de enige is met gezag, zal het via de kinderrechter geregeld moeten worden zolang je nog geen 18 bent.
Maar als je ouders beiden gezag hebben, mag je moeder ook voor je zorgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ en de rechter beslist in 99% van de gevallen in het voordeel van het kind.
Als je tussen de 12 jaar en 16 jaar bent dan moeten jouw ouders luisteren naar jouw mening, maar uiteindelijk beslissen zij dingen als: bij wie je gaat wonen, wanneer en hoe vaak je de ouder ziet waar je niet woont etc. Als je ouders er niet uitkomen, dan beslist de kinderrechter wat goed voor jou is. De kinderrechter vindt jouw mening belangrijk. Hij of zij zal vragen wat jij het liefste wilt. Het praten met de kinderrechter is een recht en geen plicht. Het is dus niet verplicht. Je kunt de kinderrechter ook een brief schrijven, waarin je vertelt wat jij graag wilt of wat jij belangrijk vindt. De kinderrechter moet de afspraken die jouw ouders maken goedkeuren. Als je ouders afspraken maken en je bent het er niet mee eens en het lukt je niet om er zelf uit te komen, dan kan je zelf een brief schrijven aan de kinderrechter.