Wat te doen als je kind (5) de buurt terroriseert (zie uitleg)?

Mijn jongste (5) heeft ontdekt dat het erg leuk is om schoenen in de prikkelbosjes te gooien, dat hij kinderen kan slaan met voorwerpen en dat het erg grappig is om te gaan schelden. En niet alleen buiten, maar ook binnen en altijd als ik éven niet oplet! Ik ben een alleenstaande moeder en ik kan niet overal tegelijkertijd zijn!
Maar ik krijg nu die moeder tegenover die mij dreigt mijn kind te slaan! Tuurlijk, ik snap het wel, en ik zou dat ook zeggen als het andersom zo was. Haar dochters durven nu niet in de speeltuin te spelen omdat mijn kind daar is!
Maar het is NIET de eerste keer dat hij zoiets doet, met schoenen gooien. Ik ben elke keer met kinderen uit de buurt en mijn eigen kinderen bijna een uur bezig om die ***-schoenen te zoeken. Het is al 2 keer voorgekomen. Eerst dacht ik nog, het is een spelletje, maar het is écht pesten!
Nu heb ik hem straf gegeven, hij mag niet naar buiten en vriendjes mogen niet met hem spelen. Hij vindt dat niet leuk, maar wat voor straf moet ik dán verzinnen? Want binnenblijven vind ik geen oplossing. Het is handig voor die meisjes, die kunnen nu normaal buiten spelen, maar dan nog! Als ik hem weer "loslaat" begint die hele circus weer overnieuw!
Maar het ergste is, is dat ik er zélf nog meer verdriet om heb, omdat ik wéét hoe het is als je niet buiten kan spelen omdat je bang bent voor de buurtkinderen omdat ze je pesten. Dit is thuis, buiten, op school, hij doet dit overal. Professionele hulp heb ik al, maar nog niks van gehoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor je eerlijkheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houd er wel rekening mee dat de fout waarschijnlijk bij jou ligt. Dat kan meestal emotioneel aankomen. Kinderen horen gestraft te worden als ze iets fouts doen. Als je medelijden gaat tonen gaat je kind dat zien als een zwakte en gaat hij daar op inspelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de hulpverlening is in nederland wat......aan de bel bij de hulpverlening, belle bellen bellen, totdat ze je helpen, en wel nu gelijk, niet over 6 weken, nee, je hebt nu hulp nodig, anders zit je alweer met de zomervakantie. Ik denk dat dat het beste is voor jou nu...vanaf de laptop hier kan ik niet veel meer dan troost bieden...en ook joun kindertjes moeten bij een behandelplan betrokken worden en die kan ik vanaf hier al helemaal niet bereiken... sterkte meid!
zondag
12 jaar geleden
Waar is die plus van jou @Connie? Hier @Bigmomma, eentje van mij dan maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Professionele hulp kan natuurlijk helpen en als jij dat prettig vind moet je het natuurlijk doen.
Maar wat jouw zoontje doet is helemaal niet zo uitzonderlijk, hij zoekt zijn grenzen, hoe ver kan ik gaan en wat voor effect heeft het. Nou mama wordt boos, de buurvrouw ook en we gaan met z'n allen schoenen zoeken in de speeltuin (gniffel dat laatste vind ik eigenlijk best wel leuk) en een hoop aandacht dat ik krijg......en mama vind wel dat ik binnen moet blijven maar ik mag lekker toch naar buiten, dus hup we gaan weer verder. Daarom dat ik in mijn antwoord ook zeg, zit er bovenop de komende weken en dreig nergens mee, want als je zegt : En nu blijf je de hele week binnen ( dat floep je er zo uit in je boosheid) en hij mag toch weer naar buiten, dan heeft wat jij zegt geen effect. Het is niet altijd makkelijk die kleine hummels, maar consequent zijn is echt heel belangrijk, nee is echt nee, dan maar een boos gezicht, dan maar even geen lieve moeder ( ze houden toch zielsveel van je)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik wou dat alle moeders van pestkoppen ZO reageerden, dan hadden mijn kinderen de afgelopen 10 jaar wellicht een keer rustig buiten kunnen spelen. Maar inderdaad, wel in de kiem proberen te smoren en dan maar ' straffen' (zo erg is binnen zitten nu ook weer niet - mijn dochters MOESTEN altijd wel) tot hij zich weer een beetje kan gedragen. Hij is nog wat jong, maar wellicht kan een sova-training iets voor hem betekenen ? Pestgedrag komt OOK ergens vandaan en komt zelden of nooit uit de lucht vallen. Verwacht niet teveel van die ' professionele' hulp. Je zult er uiteindelij zelf mee aan de slag moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeuh... lijkt me een goede straf toch? Daar hoef je je in ieder geval niet schuldig over te voelen en als je hem uitlegd dat hij weer naar buiten mag als hij zich gedraagd dan leert hij er misschien wel wat van. Zou wel inderdaad willen dat meer ouders zich zo verantwoordelijk voelden voor hun kinderen, van welke leeftijd dan ook.
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat ik niet begrijp in de vraagstelling is de volgende tekst: "
Nu heb ik hem straf gegeven [...]. Hij vindt dat niet leuk, maar wat voor straf moet ik dán verzinnen?
" Eh - een straf is toch juist BEDOELD om niet leuk te zijn? Wil je hem een straf geven die hij *wel* leuk vindt? Dat kan niet, dan is het geen straf maar een beloning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf antwoord op mijn eigen probleem gegeven: Want binnenblijven vind ik geen oplossing. Het is handig voor die meisjes, die kunnen nu normaal buiten spelen, maar dan nog! Als ik hem weer "loslaat" begint die hele circus weer overnieuw! Ik vind dat het eigenlijk geen oplossing is, dat binnenblijven. Nu doe ik dat wel. Voor éven wel, maar niet voor hele dagen of een hele dag. Okay, hij kan niemand kwaad doen, maar wat leert hij ervan? Het is toch niet de bedoeling dat thuis zijn als straf wordt gezien, terwijl het juist zo moet zijn, dat het fijn is om thuis te zijn. Straks gaat hij nog denken dat als hij binnen moet komen hij straf krijgt, en dat wil ik niet. Ik denk dat er vast wel iets anders is te verzinnen als oplossing voor zo'n kind, alles behalve binnenblijven. Ik had een dergelijk probleem met mijn oudste, hij had een vriendje en dat vriendje sleepte hem overal mee naar toe en ik kon hem bijna elke avond gaan zoeken. Binnenblijven hielp niet, hoe hard ik ook volhield. Uiteindelijk ben ik ten einde raad naar de moeder van dat kind gegaan en gezegd dat ze niet meer met elkaar mogen spelen. Ik wéét dus dat het érgens wel helpt maar ervan leren zal hij dat bijna niet doen. Vandaar dat ik denk dat er iets anders is te verzinnen náást of los van het binnenblijven. Bovendien wil ik niet dat mijn kinderen bekend staan als pestkoppen, of laat staan dat ze gepest worden. (ben zelf ruim 10 jaar lang gepest als kind zijnde)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maareeuh... wat zeg je nu eigenlijk? Wat wil je? Volgens mij weet je inderdaad de oplossing al, maar wil je er gewoon nog niet aan toegeven? En waarom zou hij ergens niet van leren, hoe weet je dat al vantevoren? Tja, opvoeden is en blijft natuurlijk niet zomaar iets... Bedenk wel dat hij 5 is he... geen 14 of 24 ofzo. Volgens mij moet je hem nog wel iets bij kunnen brengen met je ouderlijke gaven. En ja, verzin dan maar iets anders om hem mee te straffen. Wat vind hij leuk en ontneem hem dat als hij zich weer misdraagt, maar vertel hem dat wel duidelijk vantevoren en vraag of hij begrijpt wat jij bedoeld. Je moet gewoon blijven praten met een kind en dan komt het vanzelf goed. Hoop ik ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, het is niet de eerste keer dat ik hem binnen houdt als ie weer eens bezig is.. En het is niet de éérste keer dat als hij weer naar buiten gaat voor terroristje gaat spelen. Ik weet dus al dat binnen zitten en hem alle leuke dingen afnemen (want de tv en computer gaan uit, en hij mag niet spelen met zijn speelgoed) niet werkt. En hem vertellen wat hij wel en niet mag gaat zijn ene oor in, het andere oor uit. En ik zeg het elke keer en ik bne heel consequent ook, maar hoe ik het nu aanpak werkt gewoon niet! Ik zie er in elk geval vrij weinig van. Voor mijn gevoel werkt mijn aanpak averechts. Daarom stel ik mijn vraag hier. Want blijkbaar doe ik ergens iets niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga met hem mee naar buiten en hou hem in de gaten terwijl hij speelt. Als hij dan iets doet wat niet mag dan kun je hem daar meteen op aanspreken en bijvoorbeeld mee naar binnen nemen. Of eventueel een ferme tik op de billen. Misschien weet hij nu niet goed wat hij nou precies fout doet omdat je het hem wel verteld, maar hij geen idee heeft wat je bedoeld. Als je dat dan ter plekke duidelijk maakt is het misschien duidelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me het meest voor de hand liggende en ook meest effectieve middel eigenlijk, zéker gezien zijn leeftijd. Hij is er overduidelijk nog niet aan toe om zonder (jouw) toezicht (buiten) te spelen, dus zul je hem de eerste tijd (jaar of twee, drie schat ik, dan moet het kwartje wel een keer gevallen zijn) niet zonder toezicht buiten moeten laten spelen, maar met hem meegaan, zodat je hem altijd en overal in de smiezen kunt houden en elk wangedrag in de kiem kunt smoren, in plaats van proberen te straffen als het kwaad al geschied is. Dat is best vermoeiend ; daar weet ik alles van. Ik heb mijn kinderen acht jaar lang (twee keer vier jaar, ze schelen vier jaar, van Jips derde tot Bapke's bijna negende ongeveer, toen gingen we verhuizen) voortdurend in de gaten moeten houden buiten om te te beschermen tegen pestkoppen, (die worden namelijk OOK ouder, EN erger) en wóónde dan ook zo ongeveer op speeltuinen en kinderboerderijen (waar ik nog eens rustig een boekje kon lezen of koffie kon drinken, wat in de straat schier onmogelijk was met al die ettertjes).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al heel veel bruikbare antwoorden en reacties gelezen dus daar heb ik weinig aan toe te voegen maar ik heb eigenlijk toch nog even een vraag: hoe zit dat met die schoenen?
Ik wil het vervelende gedrag van je zoontje niet bagatelliseren maar waarom doen die buurmeisjes etc. überhaupt hun schoenen uit? (Of doet hij dat voor ze?)
Want ik vind dat nogal vreemd. Als mijn kinderen hun schoenen buitenshuis uit doen mogen ze voor straf naar binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat besluiten die meisjes zelf te doen tijdens het spelen. Ik weet ook niet waarom en dat is mijn probleem ook niet. Denk dat ze uitvliegen tijdens het schommelen, dat dat één keer was gebeurd en toen hadden bedacht dat dat wel een leuk spelletje was ofzo en nu elke keer hun schoenen uit doen. Persoonlijk vind ik dat het moet kunnen, om op blote voeten te spelen, dat deed ik zelf ook vaak vroeger...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annigje: Nou mijn kleindochter mag van mij juist wel in de speeltuin spelen zonder schoenen aan.
En sterker nog: ik trek mijn schoenen dan ook uit.
Lekker met je blote voeten in het zand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind van 5 is te jong om alleen buiten te spelen. Je zult een poos flink wat tijd moeten uittrekken om voortdurend toezicht op hem te houden en meteen ingrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, vind ik niet! Als ze zelfstandig buiten kunnen spelen, mag het uiteraard! Mijn oudste was ook 5, of 6 toen hij zelf buiten ging spelen. Mijn dochter was dezelfde leeftijd! En dan spelen ze sámen buiten. Ik woon hier praktisch naast de speeltuin, dus als er wat gebeurd hoor ik het zó. En nu na al die tips ga ik wel voortaan vaker kijken wat ze uitspoken..

Het beste antwoord

Wat goed dat je het probleem onder ogen ziet en aankaart. Niemand, en zeker je kind niet, heeft er iets aan als jij roept "mijn kind doet zoiets niet"
Wij ouders vergeten in al onze ijver onze kinderen te vertellen wat niet mag nog wel eens te vertellen wat we wel verwachten.
Dus als je kind buiten gaat spelen niet zeggen: "Je mag biet met de schoenen van andere kinderen gooien," maar"we laten de schoenen van andere kinderen liggen."
Op deze manier kun je bijna elke regel positief stellen. Het klinkt heel zoetsappig, maar het helpt wel. Want als jij zegt dat hij niet met schoenen mag gooien, mag hij er misschien wel tegenaan schoppen, of ze in het zand begraven. En als jij zegt dat hij ze moet laten liggen, dan weet hij wat hij wel mag doen. En het liefste zeg je dan meteen erbij waar hij wel mee mag gooien: met een bal.
En je kunt voor je kind gaat buitenspelen afspreken wat er gebeurt als hij zich toch niet aan de regels houdt. Breng het niet als straf, maar als logisch gevolg. Als jij wel met schoenen gooit, kunnen de andere kinderen niet lekker buiten spelen, dus dan ga jij binnen spelen. Je kunt hem ook zelf de consequenties laten bedenken.
En wat tenslotte heel goed helpt als hij doet wat niet mag: de 4-stappen methode, waarbij de volgende stap ingaat als de voorgaande niet helpt:
1. Je zegt: Ik wil dat je stopt met gooien.
2. Idem, maar met een boze stem en boze gezichtsuitdrukking
3. Als je nu niet stopt met gooien, dan ga je binnen spelen
4. Wat je hebt aangekondigd bij 3 uitvoeren.

Deze methode is ook heel goed om aan je kind aan te leren, om met andere kinderen om te gaan.
En inderdaad, wat ik hierboven ook al gelezen heb: Blijf er voorlopig maar gewoon bij. Dat betekent dus ook dat je zoontje niet kan buitenspelen als jij iets anders te doen hebt. Je kunt dat best aan hem uitleggen: "als jij hebt laten zien dat je heel goed kunt spelen, mag je het weer alleen proberen, maar voorlopig kun je even alleen samen met mij naar buiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad: niet zeggen, wat hij niet mag doen, maar zeggen wat hij wél mag doen. Goede tip en ik kan dit ook gebruiken voor andere opvoedkundige problemen! Ik moest natuurlijk het beste antwoord kiezen en jammergenoeg mocht ik er maar 1 kiezen, dus kies ik voor deze.

Andere antwoorden (19)

Wat bedoel je met niks van gehoord van die professionele hulp? Weten die ook niet wat ze ermee moeten?
Ik zou zelf elke keer als mijn zoon wat gedaan heeft, daarna voor straf een dag binnenhouden. Na die strafdag, weer een nieuwe kans, als hij het weer doet, opnieuw een strafdag. Daartegenover, de dagen dat hij wel mag buiten spelen steeds als hij lief speelt, hem complimenteren en elke dag dat hij lief is geweest een stickertje geven en na een bepaald aantal stickertjes een cadeautje geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Doet mij denken aan huisvrouwen in de supermarkt met hun spaarkaart:p
zondag
12 jaar geleden
Ja precies, heel Nederland is dol op zegeltjes sparen dus zal dat jochie het ook wel leuk vinden ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In elk geval de moeite waard om uit te proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kon niets meer toevoegen vandaar.. , die hulp zou nog langskomen, en mij mailen, maar heb hierover nog niks gehoord, vandaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms moet je zelf achter hulp gaan, gewoon zeggen dat het uit de hand loopt en dat je radeloos bent en op zeer korte termijn actie wil!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niks hoort, gewoon erachter aanzitten. Met zulke hulp is het vaak zo dat je er steeds achteraan moet zitten, het komt niet vanzelf naar je toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stickertjes! Dat helpt altijd :D
Ik ben geen expert en ik weet het ook niet, maar voeg hier alleen maar mijn 1e gedachte toe die opkwam bij de vraag.

Waarom pak je niet gewoon zijn schoenen en sluit ze op in een kast. Doe alsof ze ergens in de struiken zijn gegooid. Laat hem gewoon zonder schoenen lopen telkens als hij heeft gepest. Heel zielig, maar dat is het ook voor de andere kinderen.
Misschien heel simpel gedacht, maar ik zag toevallig op youtube (alleen in een aflevering van Pauw & Witteman) een filmpje van een dikke Australische jongen die gepest werd. Op een gegeven moment pakte de dikke jongen de pester op en smeet hem hardhandig op de grond. De pester kon niet meer goed lopen daarna.
Dan beter een preventieve aanpak waarbij geen gewonden vallen, maar bewustwording hoe het is om zonder schoenen te moeten lopen.

Zomaar een idee wat ik niet in jouw verhaal gelezen heb. Als het al geprobeerd is, dan weet ik het ook niet.
Succes in elk geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga met je zoontje mee naar buiten, neem een boek mee en ga in de speeltuin zitten, zodat je goed kan zien wat ij uithaalt, áls hij dat al doet als jij er bij bent.

Praat met hem en leg hem uit wát hij eigenlijk doet.

Gewoon een tijdje er helemaal bovenop zitten, hem gelijk corrigeren als het moet.

En een dag binnen blijven kan best, straf is straf, ook al is het mooi weer, dan komt het misschien harder aan, maar hij houd er echt niets aan over.

Laat hem langzaam aan , als het goed gaat stukje voor stukje weer wat 'los' en zodra hij terug valt in pesten begin je weer met straffen van voor af aan.

succes ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je, duidelijk plan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vergeet ook niet om goed gedrag fijn te belonen, met aandacht, knuffel, waardering.
Toen ik nog jong was en ik deed zulke dingen, kreeg ik slaag van mijn moeder en een schop onder mijn kont van mijn vader, het was geen kindermishandeling, al zeg ik het zelf, maar het hielp wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel degelijk mishandeling. Misschien hielp het voor jou, maar vaker helpt het niet dan wel.
Bovendien krijgen kinderen op die manier een totaal verkeerd beeld van hoe je met elkaar omgaat. Je lost dingen niet op door het gebruiken van geweld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach welnee, de jeugd van tegenwoordig kan gewoon nergens meer tegen en maakt van alles, incl de media, een drama.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het wel met je eens Samuel, ik kreeg ook klappen en ik ben er niet minder om geworden, heb er geen trauma aan over gehouden en ik wist precies wanneer ik écht te ver was gegaan.
Maar de inzichten zijn verandert, je kind slaan is strafbaar en we weten dat het ook op een andere manier kan.
Door duidelijk te zijn, je stemverheffen als je boos bent (en dan alleen als je echt boos bent, dan heeft dat pas effect, continue lopen schreeuwen is natuurlijk ook de bedoeling niet). Je kan kinderen ook op andere manieren leren luisteren, zonder te slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik kan me nog goed herinneren hoe je die trap als kind goed kon ontwijken door een sprongetje 1e tree te nemen. En toch ben ik met mijn hele opvoeding tevreden en koester alleen maar goede gevoelens naar mijn ouders.+je van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Samuel1304: zo'n methode kan werken als iemand af en toe iets 'fout' doet, maar wat bigmomma27 beschrijft, klinkt als een structureel probleem. Dat moet je toch echt anders aanpakken, anders wordt het alleen maar een machtsstrijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb als kind ook wel eens een tik op mijn kont gehad als ik strontvervelend was. Vond ik niet leuk maar het hielp wel en eigenlijk vond ik het dan ook wel terecht. Kindermishandeling is wel iets veel heftigers en dat moet absoluut niet gedoogd worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kindermishandeling is 'n enorm uit z'n verband gerukte term. Corrigerende tik moet mogelijk zijn, ben ik vroeger ook wel eens tegenaan gelopen. Het was altijd de schrik die mij van stuk bracht en niet de klap an sich. Maar vandaag de dag is er wel wat veranderd, de omgeving kijkt mee en je wordt er direct op aangesproken. Gaat heel ver maar voor nu lijkt het mij niet direct aan de orde, het vereist hier een andere aanpak. Hulp zoeken is altijd goed, dat gebeurt hier al maar om nu direct te gaan meppen lijkt me in dit geval geen goed plan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks kindermishandeling. Af en toe is een flinke tik nodig. Natuurlijk geen afranseling maar gewoon een harde tik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wou dat je ik een plus kon geven.
Maar dit is echt een goede oplossing!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@EveryElephan, Epemastate, CuriousOne, Zweistein, Kaziz, MarieAnne, Paquita, Wiccalife: bedankt voor jullie eerlijkheid !!!!
Als ik jullie een plus kon geven deed ik dat!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NEEHJOH. sorry maar mishandeling is het zkr wel
Ik heb drie schatten van 8, 7 en 4; de oudste 2 luisteren perfect, maar de jongste niet, dus ik herken het probleem.

Volgens mij is het enige dat werkt consequent straffen (1 dag niet met vriendjes spelen en binnenblijven is een goede straf voor een 5-jarige die een ander kind slaat) en consequent uitleggen dat dit pijn doet.

Straffen als ouder is vervelend, maar denk ook aan de consequentie van niet straffen (a) de kinderen die zijn slachtoffer zijn, (b) je zoontje die niet gecorrigeerd wordt in zijn niet-aangepaste gedrag ....

Een 5-jarige die slecht luistert kan te jong zijn om alleen in een publieke speeltuin te laten spelen. Zorg dat er een ouder(e) bij is die consequent kan optreden als je zoontje over de schreef gaat. Dus gelijk naar binnen en binnen blijven als straf. Als je dat niet doet, gaan andere ouders het hef in eigen handen nemen, en kun je ze dat eerlijk gezegd niet heel erg kwalijk nemen. Alleen het consequente straffen is dan weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een 5-jarige vind ik sowieso te jong om alleen buiten te spelen.
Tot het 8e jaar vind socialisatie plaats. Dus dit kind is nog lang niet volleerd in gepast sociaal gedrag.

Let er op, hoe hij dit doet. Heeft hij er plezier bij? Of is hij uit om schade te berokkenen, waar hij dan genoegen in heeft. In dat geval is professionele hulp aangewezen.

Wat je zeker ook kan doen, is bij die moeder langsgaan. Probeer een coalitie met haar te vormen. Laat haar merken dat je dit gedrag vervelend vind, en vraag haar mee te helpen bij de opvoeding, als haar dat zo uit komt.

Wij hier in Nederland zijn erg individualistisch. Dat schiet hier een beetje door. Vraag gewoon hulp van de omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voelt als falen, hè, als je kind dit soort dingen uithaalt en je krijgt er geen grip op.

Probeer vooral niet te boos te worden (een boos gezicht is prima, maar laat het je niet echt woest maken), maar zet er een een straf op die haalbaar is. Dus als hij het weer doet, pak je hem heel stevig bij z'n arm (dat mag best een beetje pijn doen) en marcheer je hem regelrecht naar huis. Daar krijgt hij te horen wat de straf is. Een dag niet buitenspelen bijvoorbeeld.

Die andere moeder, daar moet je mee gaan praten: vertellen dat je er ook verschrikkelijk van baalt en wat je er aan doet. En vragen of ze mee op wil letten en hem naar huis wil sturen als hij het weer doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als hij naar de speeltuin wilt ga mee met hem , je moet hem duidelijk in de gaten houden.

Zijn gedrag is niet ok , maar laat ik even vooropstellen dat je overbuurvrouw jouw kind nooit en te nimmer mag slaan ...

ga achter die professionele hulp aan , niet afwachten .

Kan het ook niet zijn dat hij last heeft van je scheiding met je man /vriend?
Ziet hij hem ook regelmatig ? dit kan namelijk ook een manier van aandacht vragen zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een aanvulling op de goede adviezen hier al gegeven: als je zoontje binnen moet blijven als straf, wat doet hij dan? Laat je hem dan TV kijken of mag hij spelen? Als dat zo is, dan is dat voor hem geen echte straf. Je kan dan beter de straftijd korter maken, zonder spelen. Dat zal hij veel minder leuk vinden.

Als zijn gedrag weer te wensen over laat, zet hem in een aparte ruimte (verlicht en veilig) Zet een kookwekker op 5 minuten. Vertel dat hij deze straf krijgt omdat hij jou niet gehoorzaamd en dat je zijn gedrag niet meer pikt. Zeg er bij dat de straf gedaan is als het wekkertje afloopt. Negeer hem daarna volledig.
Als hij wegloopt, breng hem dan zonder woorden of aandacht terug. Consequent zijn is de boodschap!
Negeer huilen en brullen. Volhouden!
Ga hem pas halen als de 'straftijd' voorbij is, niet vroeger.

Bespreek daarna, als hij rustig is, waarom je dit moest doen. Laat hem daarna terug buiten spelen en hou hem goed in de gaten. Als hij terug stout is, verwittig je hem eerst. Helpt het niet, dan herhaal je het bovenstaande, tot hij beseft dat onaangenaam gedrag, onaangename gevolgen heeft...
Als je daarna ziet dat hij 'braaf' is, prijs hem dan en geef hem een dikke knuffel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een oprecht verhaal. Ik zie dat je overzicht hebt behouden.
Als het in je eentje niet lukt, is dat serieus, eerlijk waar, geen punt. Zoek hulp bij anderen. Het internet is één ding, maar de mensen uit de straat een ander. Of zijn juf.

Kinderen van 5 zoeken grenzen op; ze maken een enorme ontwikkeling door. Ze beschikken over taal, kunnen nee zeggen, vinden het hilarisch om te vloeken; ze zien op die leeftijd ineens dat wat ze zeggen en doen effect heeft op hun omgeving. Dat ze individuen zijn. Daarnaast hebben ze ook vaak nog heel veel fantasie - het botst nog wel eens tussen dat besef van de realiteit en de 'magie' van de hun meer bekende binnenwereld. Dat is confronterend.

Je rent als moeder voortdurend achter de ontwikkeling van je kind aan, het gaat zo snel. Als je merkt dat sommige dingen kennelijk bij het karakter van je kind horen, kun je dat accepteren. Er tegen in gaan is een immense taak, die hem zijn geloof in zichzelf kan ontnemen.
Er is zo veel dat je kunt doen, door juist minder te doen. Blijf hem sturen op een niveau dat wèl mogelijk is. Geef je eigen grenzen aan. Hij kent de regels. Die moet hij overschrijden om te leren wat hij kan met andere mensen. Wat zij met hem kunnen. Accepteren ze hem? Is er genoeg ruimte voor hem? Laat hem zichzelf ontdekken: als hij bij jou maar veilig is, dan zal hij door te leven vanzelf de lessen leren die je hem van harte gunt.

Wat je ook doet: wijs hem niet af. Onze hersens zijn pas op ons 24e volgroeid en we blijven allemaal stomme, kwetsende dingen doen. Accepteer de situatie zoals hij is, en handel naar de gegeven omstandigheden. Vergeet jezelf niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar bigmomma? Het is toch de bedoeling van straf dat je kind iets meemaakt wat hij niet leuk vind omdat hij bij die andere kinderen (en bij jou) ook iets doet wat jullie niet leuk vinden? Om te leren wat wel en niet goed is, om te leren dat je een ander niets moet doen wat je zelf ook niet leuk vind?

Laat hem gewoon voelen dat als hij zich daar niet kan gedragen hij er niet meer naartoe mag. Dan maar binnen....voor jouw kind niet leuk...vond jij vroeger ook niet daarom, maar in feite is jouw kind dus degene die kinderen (als jij vroeger) naar binnen pestte!

Ga nooit of te nimmer een buurvrouw gelijk geven als ze dreigen jouw kind te slaan.....ze hebben niet aan jouw kind te zitten ondanks dat jouw kind de pestkop is, je kan hem/haar heel goed zelf straffen en idd, heel vaak ben jij er niet bij en natuurlijk hoor je van die ouders nooit wat hun kinderen deden.....probeer meer in de buurt van je kind te zijn als hij buiten speelt, dan krijg je toch meer zicht in dit soort situaties en kan je beter oordelen.

Toch goed van je dat je de schuld niet meteen op anderen afschuift in tegenstelling tot vele andere ouders met beeldjes van kindertjes! Respect!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou het kind wel naar buiten laten, maar der voor zorgen dat je der bij bent, en als hij iets doet, moet hij weer naar binnen , en als hij dat niet doet krijgt hij een beloning voor zijn brave gedrag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn simpelste tip: Laat het kind dezelfde pijn voelen!

Mishandeling? Dat zeggen alleen mensen die duidelijk te zwak zijn om hun kind discipline bij te laten leren! In de jaren 50 werd je nog tenminste opgevoed, vandaag de dag is zelfs een corrigerende tik al genoeg om hulpverlening in te schakelen:S

Toegevoegd na 4 minuten:
Mijn 2de tip is: Kijk eens naar programma's zoals E.H.B.O.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelf ben ik nog maar 16 maar toen ik die leeftijd had kon ik er ook wel is wat van.. ik moest als straf op de bank gaan zitten zonder televisie of speelgoed.. en mocht niet van de bank af komen zonder toestemming.. of onderaan de trap zitten en er ook niet van af komen zonder toestemming.. Als ik iemand gepest had of iets gemeens bij een ander gedaan had pakte mijn moeder mijn arm en nam me mee naar het huis van die persoon.. daar moest ik in zijn/haar gezicht met zijn/haar ouders erbij mijn excuses aanbieden.. ik weet wel dat ik dat heel erg vond omdat je je eigen dan toch schaamt. maar het werkte wel!

Toegevoegd na 2 minuten:
ook mocht ik dan bijvoorbeeld pas televisie kijken of spelen als ik mijn excuses aangeboden had.. als ik dat vertikte te doen bleef de tv net zolang uit tot ik het wel deed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is misschien niet sociaal wenselijk maar 1 keer een goede tik zal misschien helpen. NIet helemaal vol blauwe plekken slaan maar een pedagogische tik. En vervolgens laat je hem zelf die schoenen terug vinden. En iedere keer als hij weer iets fout doet stuur je hem onmiddellijk naar een time-out plek, bijv op de bank op het speelplaatje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het al top van je dat het toegeeft en probeer in ieder geval consequent te zijn als je hem straft. Hij is op zoek naar grenzen. Ik wens je sterkte en hou vol. Je houdt van hem dus ga je dit winnen. Liefs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt misschien een beetje simpel, maar ik denk dat een goede klassiek homeopaat jouw kind zal kunnen helpen.
Waarschijnlijk zul je verbaasd staan wat paar minuscuul kleine korreltjes voor je kindje kunnen betekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praten met je kind hoe hij/zij het zelf zou vinden als het bij hem/haar gedaan werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga na waarom je zoontje treitert,los het zo vreedzaam mogelijk op.
Is er iets tussen hem en die meisjes gebeurt?
Helaas valt hij in herhaling
Leg uw kind uit waarom hij straf krijgt,verleng de straf bij herhaling.