Ouderschapsplan werkt niet, heeft iemand hier advies over?

We hebben een ouderschapsplan opgesteld via een mediator. Vader heeft ons zoontje (4) om het weekend en 50% van alle vakanties, 50% van alle feest- en speciale dagen. Helemaal goed, allebei volledig tevreden hierover, alles staat leuk op papier.

Maar nu... kan hij niet waarborgen dat hij dit überhaupt kan en het loopt al fout gelijk na het ondertekenen.

Vader zit vaak in het buitenland voor werk en weet niet waar hij wanneer is. Schema kan hij ook niet geven. Laatste vakantie had ik zelfs 3 dagen om opvang te regelen omdat hij via sms zijn deel van de vakantie had afgezegd. Aankomende vakantie heb ik ook zelf moeten regelen en oppakken. In 2 maanden tijd heeft hij ons zoontje 2 weekenden gehad en 3 keer op een middag een paar uurtjes gezien.

Ik snap dat hij met zijn werk zit, maar zelf werk ik 32 uur in de week verdeeld over 5 dagen. Wij werken met een maand-indeling en ik zit klem.

Nu wil vader dat ik alles regel, maar dat hij ons zoontje wel heeft wanneer hij wel beschikbaar is.

Heeft iemand nog advies hoe ik dit aan moet pakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je stelt een hele zware vraag maar je toon is heel neutraal. Dat is al heel knap want het enige dat hierbij ooit kan werken is HEEL GOED overleg en zoals jij het verwoordt klink je niet of je vol wrok zit. Als je ex zich goed opstelt zouden jullie er in principe,e vt met hulp van de mediator over moeten kunnen praten hoe dan wel.

Het moeilijk hiervan lijkt me als JIJ het gevoel krijgt dat je ex wel de lusten wil en niet de lasten, maw dat hij af gaat zeggen ten onrechte of als hij liever iets anders wil doen.
Ook moet je de keus maken of jij je afhankelijk wilt maken van zijn schema (en kunt/wilt) accepteren dat er last minute dingen veranderen.

Het zou voor je zoon het beste zijn maar ik vind het zelf knap als je het kunt.

Misschien kunnen jullie het in het belang van jullie kind min of meer zo doen als VOOR de scheiding (want toen was hij neem ik aan ook vaak weg en regelde jij het ook, toch?). Ik vind echter, en dat zou je ex duidelijk moeten afspreken, dat tegenover jouw flexibiliteit ook iets van jouw kant moet staan. Dus als jij eens iets wilt, een extra dag, of een (iets) andere vakantieplanning zou hij niet op zijn rechten/strepen moeten staan.

Ik hoop dat jullie de goede houding naar elkaar (die nu klinkt uit je verhaal) kunnen behouden en hier tzt weer een redelijk schema uit kunnen halen
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie. Wij zijn goed, voor zover mogelijk, uit elkaar gegaan en ik zit absoluut niet vol wrok. Natuurlijk af en toe zware momenten gehad, maar omwille van ons zoon zou ik graag de frustraties, vooral van mijn kant willen elimineren, zodat wij geen wrijving krijgen. Het dreigt nu nl. wel uit de hand te lopen en dit is dus wat ik (en hij denk ik ook) juist voorkomen wil. Ik vind zijn voorstel absoluut niet verkeerd, ik vraag mij alleen af of hij idd bereid is om de flexibiliteit van zijn kant te laten zien.
amigo
12 jaar geleden
het blijft lastig
als heel wild idee bedacht ik me toen ik je verhaal nog eens las. kunnen jullie niet besluiten geen schema te nemen (dat werkt toch niet) maar een hoeveelheid tijd, bijv 4 dagen per maand (en .. % van de vakanties). in principe is jullie zoon dan bij jou en zijn vader neemt dan af en toe contact op om een afspraak te maken voor "zijn deel". Jij zou dan wel het laatste woord hebben (dat is de + voor jou) als hij belt en zegt: mag ik hem morgen, kan het gebeuren dat jij zegt: dat kan niet want..... In het belang van de goede verstandhouding is het echter ook in jouw belang dat je daar goed mee om gaat (als jij hem elke keer weigert komt je ex niet aan zijn 4 dagen en als jullie dan evalueren, bijv na ene half jaar is dat een punt van kritiek) maar jij hebt dan in principe de zaken wel in de hand, en na overleg met je ex kan je zoon dan af en toe naar hem. ook wordt dan niet meer (teleurstelling voor je zoon) een afspraak afgezegd sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je idee. Ik sta op dit moment voor alles open. Ik heb weer voorgelegd om een gesprek aan te gaan met een mediator, maar wacht nog op een reactie.

Andere antwoorden (4)

Leg het probleem voor aan de mediator, bij een baan met wisselende werktijden - en plaatsen kan je niet vasthouden aan een vaste regeling.

Zo te horen schuit je ex de verantwoordelijk naar jou toe, misschien moet jij meer voor het kind zorgen waarbij je ex alimentatie moet betalen als bijdrage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel lastig om alles strak te regelen dus.

Je kunt 2 dingen doen maar als je ook met het gevoel van je zoontje (en ex) rekening wilt houden blijft er maar 1 ding over.
Jij zult dat ouderschapsplan qua planning opzij moeten leggen en jouw leven in moeten richten om je zoontje heen er van uitgaande dat je ex niet bestaat dus voor/naschoolse opvang regelen, opvang in de vakanties regelen etc....
Dus als alleenstaande moeder zonder ex zeg maar.
Alle daarbij komende kosten wel bij je ex neerleggen.

Mocht hij een keer wel thuis zijn dan genieten van je vrije tijd.

Er zullen natuurlijk mensen zijn die zeggen dat je moet eisen dat hij zijn baan opgeeft en iets anders zoekt maar dat is vaak niet reeel en een hoop herrie schoppen zal ook niet in het belang van je zoontje zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 je was me voor, we zijn het helemaal met elkaar eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie. Ik zal niet eisen dat hij zijn baan opzegd, dat is echt niet de bedoeling. Hij vindt zijn werk heel erg leuk. Bovendien zit hij vaak in een land waar hij al een "gezinnetje" heeft en zal hem dit echt niet ontnemen. Ik zat iig te denken (ik weet niet of dit teveel gevraagd is, was alleen een beetje aan het brainstormen) om op papier vast te leggen dat ik idd voor alle dagen zorg draag, ook alle voor alle opvang e.d. regel. Financieel gezien kan ik het ook wel redden. Het is echt niet zo dat ik hem "zijn" dagen wil ontnemen, maar dat het iig duidelijk is hoe en wat.
Het zal altijd geven en nemen blijven, het is jammer dat de vader niet heeft aangegeven dat hij door zijn werk vaak de afspraken niet kan nakomen, maar was dit toen al bekend, ook bij jou?

Ga nog eens om de tafel zitten, eventuel met mediator.

En opvang regelen moeten veel ouders die beide werken, wel of niet gescheiden, als jullie nog samen waren geweest hadden jullie misschien ook beide je werk gehad en had er ook een hoop geregeld moeten worden.
Van alle werkende moeders hoor ik altijd dat dat het meest vermoeiende is, het 'regelen'

Ik vind het voorstel van de vader niet zo verkeerd. Jij regelt opvang voor de uren dat je werkt en als vader kan haalt hij zijn zoon op. Je kan eventueel afspraken maken over financien, met betrekking tot de extra opvang.

Zo creëer je rust voor jezelf en hoef je niet op het laatste moment nog opvang te regelen voor je zoontje als vader onverwacht niet kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie. Toen wij nog een relatie hadden, heb ik idd alle vrije dagen en vakanties geregeld en opgevangen (dit i.v.m. zijn werk). Ik vind het ook helemaal niet erg dat ik alles moet regelen, als ik maar weet dat ik dit op moet pakken - onduidelijkheid is wat mij idd het meest frustreert. Tijdens de mediator gesprekken was er een schema opgesteld, hiervan had hij aangegeven dat hij deze dagen sowieso vrij zal nemen. Ik had gehoopt dat dit schema zou werken. Zijn voorstel vind ik ook echt niet verkeerd, het creëert iig duidelijkheid voor iedereen, vooral voor ons zoontje die ik steeds moet teleurstellen dat papa hem niet komt ophalen. Nu zal het een leuke verrassing zijn als papa wel komt. Het is alleen de vraag, als ik dan wel bijvoorbeeld iets gepland hebt tijdens "zijn" gedeelte, zou dit dan verkeerd zijn? Want soms weet ik niet tot op het laatste moment of hij wel komt of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plannen blijft altijd moeilijk met jonge kinderen, hou een slag om de arm met je planningen, iedereen zal begrijpen dat iets niet door kan gaan omdat je zoontje voorgaat.
Bedenk maar dat het maar een aantal jaren is, voor je het weet springt hij op zijn brommer op weg naar zijn vrienden en heb jij alle tijd om andere dingen te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha ok ok, dat heeft me wel laten lachen. Dank je wel.
Inderdaad, ik lees ook, dat jij moeite hebt met je flexibel op te stellen.

Nu is het zo, dat een huwelijk nooit voor niets strandt. En het is ook zo, dat dit helaas nooit wordt onderzocht. Mensen gaan uit elkaar, en alleen het juridische aspect krijgt aandacht.
(Jammer. Doordat dit in onze maatschappij zo onhandig is geregeld, ontstaat veel schade. )

Dus wie weet, was het bij jullie wel zo, dat jij moeite had met organiseren, en dat dit steeds voor de problemen zorgde. Dat komt vrij veel voor, en is niet iets waar je je voor hoeft te schamen. Maar door dit te erkennen en alsnog goede aandacht te geven, kom je wel vooruit.
Nu je er alleen voorstaat, krijg je de kans om alsnog te leren organiseren. Er zijn daar trouwens cursussen voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie. Het is idd jammer dat er alleen wordt gefocust op het juridisch aspect van scheidingen. Alleen ben ik het er niet mee ens betreft moelijkheden met organiseren. Ik ben nl. degene die alles moest organiseren binnen het huwelijk, vandaar dat het huwelijk ook is beëindigd. Afgezien van het feit dat organiseren mij ook voor mijn levensonderhoud voorziet ;)
amigo
12 jaar geleden
en ik ben het niet eens dat JIJ overkomt of je niet flexibel bent, van mij een compliment voor hoe je je nu opstelt!!!!
En hoe je er tot nu mee omgaat lijk je heel flexibel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*Zij* moeite zich flexibel op te stellen? Zoals ik het lees, flexibelt ze zich een ongeluk!