Wie heeft een veilige en goede tip tegen een weglopende dreumes?

Volgende maand gaan wij op vakantie met onze dreumes van 1 jaar en 9 mnd. Het is een echt weglopertje en ik durf op deze manier amper in de buurt van het zwembad of het strand te komen.
Wie kent een goede en veilige manier (liefst uit eigen ervaring) om hem een tijdje "vast te leggen" o.i.d.?
Alvast bedankt voor jullie reacties !!

Toegevoegd na 40 minuten:
Ik heb thuis wel een tuigje (precies dezelfde als bij Jippies) en zelfs ook nog zo'n (geiten)spiraal, maar ik heb geen idee hoe ik deze aan elkaar moet maken.
Een touw of hondenriem lijkt me niet zo veilig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je geen touw of riem gebruiken om de spiraal en het tuigje te verbinden?
Wat kan er gebeuren?
Je bent er toch zelf bij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook niet bedoeld om zonder toezicht uren alleen te laten ; een niet te lang, niet te kort nylon touw voldoet uitstekend.

Het beste antwoord

de jongste van mij was ook zo'n typ wat altijd op onderzoek uitging. (nu nog trouwens als ie de kans krijgt)

heb hem nooit aan een riempje of tuigje gehad want vond dat hij gewoon moest leren om in de buurt te blijven.

toen hij klein was en we waren een dag weg dan wil een moeder ook weleens even #niet# hoeven opletten. dan deed ik hem in een opvouwbaar campingbedje.

zelf ben ik dus geen ruigjes type, maar een dik en stevig touw kan je vastmaken met een musketon bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
verder natuurlijk een zwemvestje/bandjes voor alle zekerheid, en een bandje om de arm waar je met waterproof stift je tel nr, hotel etc op kan zetten.

Toegevoegd na 11 uur:
even voor de zekerheid....
ik bedoel dus niet dat het kind de godganse dag in zo'n campingbedje moet zitten, maar tussen het samen ondernemen en spelen door. ongeveer nadat je samen hebt gespeeld, gespetterd, gelopen, onderzocht en ondernomen hebt bv, voordat het kindje moe wordt en het even kan liggen/uitrusten/slapen/drinken etc.

net zoals het touw met tuigje. ga er vanuit dat dit ook niet bedoeld is om je kind de hele dag aan vast te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, vooral dat 'moeten leren om in de buurt te blijven'. Dat is handig voor vakantie, maar ook als je gewoon thuis bent.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
zo dacht ik er ook over idd. bovendien leren ze heel rap hoe een tuigje af kan of een touwtje los te maken is, en moet je daar weer wat op verzinnen.
(handschoenen? zeemansknoop?)
bovendien vind ik persoonlijk een touw ook niet zonder gevaren.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk. Op de camping trok in campingbedje met kind en al uit de tent. Maar niet om in te spelen. Voor een kind van ruim 1,5 is dat te weinig.
En aan het strand?
In zo'n campingbedje kan je toch niet lekker met water en zand kliederen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is niet om het kind de hele dag in te zetten natuurlijk...... neem aan dat je samen even gaat poedelen, kasteeltjes bouwt, gaat wandelen, pootje baden etc etc. buitenlucht en activiteiten maken nu eenmaal moe, helemaal bij die hummels. dat is het moment dat ze lekker kunnen uitblazen in het bedje en moeders even een keer niet hoeven op te letten. die van mij viel er dan ook altijd in slaap, wat ik erg prettig vond. je zet een kind toch ook niet de hele dag aan een paal en een touw vast lijkt mij, of ben ik nu gek aan het worden???
(zou best kunnen hoor....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en vooral ook de uitgebreide info die in je reacties stond. Dit sprak mij erg aan, mede omdat ik zelf adhd heb. Grote kans dat mijn jongste erfelijk belast is ;-)
Ik ben inmiddels een spoed/drilcursus "aan het handje lopen en niet weglopen" met hem begonnen. Geitenhaak uit de kast gehaald, polsbandje besteld. Naamplaatjemet telefoonnr om zijn nek gehangen.... Laat de vakantie maat komen!!

Andere antwoorden (9)

Ik heb op het strand wel eens ouders met een kind aan een 'tuigje', een soort hondenlijn, zien lopen. Het zag er wat zielig uit maar het jongetje leek er zelf geen last van te hebben.
Helaas heb ik geen idee waar je zoiets kunt kopen, maar het bestaat in elk geval wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow er zijn zoveel mogelijkheidjes! Ik kan me voorstellen dat je het al benauwd krijgt bij het idee ja.

Kijk op deze sites, misschien zit er iets voor je tussen. Zelf vond ik het polsbandje (tuigje) weg wat, maar dat is persoonlijk.

Heel veel succes met het vinden van de juiste oplossing, en hopelijk zorgeloos van je vakantie genieten!
http://www.jippie.nl/contents/nl/d259.html

Hier vond ik nog een grappig filmpje, van een grappig kindje:
http://www.youtube.com/watch?v=kc8dUc1RqTQ
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom die min? ik vind dit wel een goed antwoord: +
Ik had mijn dochter op die leeftijd om dezelfde reden op de camping met een tuigje aan een zogenaamde 'geitenhaak' (beter bekend onder de naam grondhaak geloof ik. Zo'n kurketrekker-achtig ding dat je in de grond draait met een haak er aan, waar je normaliter een geitje aan vastzet).

Werkte perfect. Ze kon eigenlijk redelijk gaan en staan waar ze wilde, (zonder in de sloot of op de weg te belanden of helemaal zoek te raken in het bos) binnen een straal van 10 meter. Niet de hele dag natuurlijk, maar op een camping tig uur per dag non-stop op een klein weglopertje moeten letten is NIET te doen, en een veilig tuigje doet het kind geen kwaad. En het is beduidend leuker dan de halve dag in de box / het campingbedje te moeten doorbrengen, waar je helemaal geen ruimte hebt.

Je moet er natuurlijk niet bij weglopen en ook regelmatig even samen wat leuks gaan doen, maar voor af en toe een uurtje zelf ook even lekker kunnen zitten is het onmisbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben voor een tuigje.

Zo ging ik vroeger ook naar de markt: met de dreumes aan een lijntje. Natuurlijk krijg je opmerkingen, maar het kind vond het niet erg en jij weet dat ie veilig is.

Mijn dochter heeft nog zoiets liggen, gekocht bij Prenatal.
Er zijn tegenwoordig ook polsbandjes of armbandjes.
Loopkoordjes.
Kijk hier
http://www.jippie.nl/contents/nl/d259.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje slim kind weet in no time hoe je het klittenband van het polsbandje moet lostrekken ; niet geschikt voor echte notoire weglopertjes - wat niet zelden de meeste bijdehante kinderen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt wel gelijk Marleen, ik het zo'n polsbandje eens nader bekeken. Nooit in het echt gezien. Zou ik niet kopen.
tijdens een dagje weg voor de zekerheid met een watervaste stift je 06 nummer op de arm van de kleine zetten. Dit kan je verwijderen door vette olie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is terecht dat je voorzichtig bent in de buurt van water! Een tuigje kan je kind daarin niet tegenhouden. Wat je ook kiest om je kind een tijdje binnen bereik te houden, je zult altijd moeten opletten. Want weglopertjes kunnen ook heel slim zijn om los te komen! Nou is dat wel een goede eigenschap/vaardigheid voor later, maar niet de bedoeling in de buurt van gevaar.
Ik heb mijn jongens nooit vastgelegd. Wat ik wel deed, was ze in de kinderwagen vastzetten (zat een tuigje in), zeker als ze weg waren gelopen (consequent steeds weer even doen, zodat ze merken dat weglopen niet loont). Vertellen dat hij eruit mag als hij bij je blijft. Wat ook goed werkt is een box of uitklapbaar kinderbedje waar je je kind in kunt stoppen. Wel opletten dat hij er niet uitklimt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een box of campingbadje kan zo'n kind toch niet lekker met water en zand spelen????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwend, dat opvoeden deed ik ook. Streng en consequent.
Liep het jong weg toen ie amper 3 was.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA streng en consequent liep het jong weg.... marjolein? hoe wil je een box meenemen op vakantie, of deze naar het strand verslepen?
vind het idee van een campingbedje overigens wel geniáááál!!! :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meiden kom op, ik probeer méé te denken ;-) Natuurlijk ga je ernaast zitten als je kindje wil spelen met water en zand en doe je dat neit in een bedje of box. Een bedje of box helpt alleen om dit niet de hele tijd te hoeven doen! Oja, je kunt ook een stukje grond afzetten met gaas of een uitklapbaar hekje. Dat heb ik anderen zien doen op de camping. Wel in de buurt gaan zitten natuurlijk, liefst ooki in het begrensde stuk, zodat het kind je zien kan. Dat is groter dan een box, kan je kind lekker rondrennen. Je kunt een behoorlijk stuk om je tent of caravan afbakenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dacht ook meeeeeeeee!!!
gebruikte ook het camping bedje bij mijn koters. het is geen eenzame opsluiting daarom verbaasde ik me ook over de reactie juist. ik ben écht niet zo'n hele beroerde moeder hoor! het valt best mee allemaal
:)))
Je kan misschien al wat oefenen. Hij is bijna 2, en zal al wel wat begrijpen.
Op een veilige plek laat je hem naast je lopen. Gaat hij te ver? Dan haal je hem terug en zegt dat hij bij jou moet blijven. Dat herhaal je enkele keren. Gaat hij dan nog te ver, dan maak je hem vast in de wandelwagen. Zo kan je het opbouwen: je mag er uit maar luisteren en in de buurt blijven, anders moet je in de wandelwagen. Hou er wel rekening mee dat hij flink zal krijsen. Maar op de duur zal hij begrijpen dat het niets opbrengt om weg te lopen. (enkel meer beperking)

In de buurt van een zwembad of strand kan je een kindje nooit alleen laten, ook niet aan een tuigje!
Ik heb ook zo'n zoontje gehad, en wij waren enkel gerust als we hem met onze eigen ogen zagen. Wij losten dat op door om de beurt op hem te passen. Eerst mama even genieten en dan papa. Anders was ik niet gerust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herkenbaar! wisseling van de wacht, anders is ontspannen er gewoon niet bij voor ouders. hoe korter de pootjes van die rakkers, hoe sneller te lijken te gaan!! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, zoals ik het me herinner was vakantie met die kleine schavuiten een kwart ontspanning, en voor de rest hard werken en haviksogen hebben.
Bedankt voor het +je :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja idd, haha noem mezelf dan altijd arendsoog (indiaan die hele omgeving in de peiling houdt. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als je alleen bent zou je niet met een kind op vakantie kunnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zou kunnen ja en ik zou hier dus voor kunnen kiezen om de volgende redenen (dit word lachen, maar het is echt zo, ff voor de duidelijkheid... ik heb #geen# angststoornis of fobie, dit is ff belangrijk om te weten) ten eerste omdat ik een slaapstoornis heb en alleen al bang ben om in slaap te vallen als ik weer een nachtje (of 2) over heb geslagen. vind dus geen rust als ik ga liggen want ik kan zo vertrokken zijn. ten 2e omdat mijn zoontje ADHD heeft en echt geen gevaar ziet en ook nog eens alle kanten op kán lopen in een impulsieve opwelling, alles op zijn manier gaat ontdekken, en ondernemen (niet subtiel dus)
(hij loopt niet weg, maar je moet hem wel in de gaten houden omdat ie het voor elkaar krijgt om in elke situatie onder je neus wat gevaarlijks te gaan doen) ten 3e omdat ik zelf ADD heb en weet dat ik niet een van de meest oplettende typjes ben (lang leven de haperende neurotransmitters waardoor ik soms niet gelijk besef wat ik zie) ik fiets dus gerust achterop op een geparkeerde scania omdat het gewoon ff niet zag staan zeg maar. ten 4e omdat we allemáál AD(H)Ders zijn (dochtertje ook) en helemaal niet goed tegen veranderingen kunnen dus ook tijd nodig hebben om over te schakelen naar een andere omgeving en hierin onzer draai kunnen vinden zodat we op ons gemak zijn. ten 5e omdat ik weet dat ik door dit alles toch wel wat stress ervaar (zacht uitgedrukt) maarrrrrrrrr ik heb er wel wat op gevonden hoor!!!
wij zijn niet aan huis gekluisterd want met deze feitjes vinden we vakantie net zo leuk als elk ander. dus....ik ga langer op vakantie (niet uitpakken, je draai kunnen vinden en dag erna weer inpakken voor de terugreis)
én ik neem iemand me op vakantie zodat het allemaal net even wat makkelijker te doen is.....als is het dus alleen maar het idee dat we de haviksogen even bij elkaar neer kunnen leggen en ik ook heel even de ogen van de kinderen af kan houden zonder me daarbij ongemakkelijk te voelen. met mijn kinderen en met mijn bekabeling is het ook voor het gevoel alleen maar goed als ik ook kan ZIEN dat het goed is (continu.....) ik moet dus op iemand kunnen vertrouwen wil ik even wat kunnen relaxen, want ook daar is een vakantie voor bedoeld tenslotte :) (ook voor moeders!!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dàt nu niet duidelijk is ;))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA, ik hoop het! (vond het een gekke vraag....)
op kinderen houd je altijd zicht, dat is je verantwoording als opvoeder. Dus de gouden tip is, houdt hem in de gaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik had een weglopertje. Wat ik op het strand deed, was zo'n grondkurketrekker (ik las hier het woord geitenhaak, ik kocht hem in de dierenwinkel voor de hond) in het zand draaien, en het kind aan een touw zetten, met een bandje om de enkel. Zo kon ze kruipen, met zand spelen en rond onze plek scharrelen zonder dat ik haar constant in het oog moest houden.
Want wat er hier ook gezegd wordt, dat je gewoon constant moet opletten, is gewoon niet haalbaar. Ook al niet omdat ik, naast de wegloper, NOG een kind had, die ook wel eens leuk met mamma wilde spelen.