Kind opgesloten in schuur. Wat nu?

Zag uur geleden dat overbuurvrouw kind in schuur had opgesloten. Opsluiten of vastbinden van kinderen kan dus echt niet. Ben naar haar toegegaan. Heeft kind er gelijk uit gehaald. Moeder was helemaal radeloos, hopeloos en van streek. Op verzoek van moeder heb ik het kind, meisje van drie nu even hier tot mams weer gekalmeerd is en vader ook thuis is. Wat kan ik nu het beste doen? welke hulp kan dit gezin worden geboden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

allereerst hartstikke goed dat je heb gereageerd en niet je ogen ervoor heb gesloten!
In mijn werk heb ik hier geregeld mee te maken en vragen dan geregeld advies bij het AMK (advies- en Meldpunt Kindermishandeling).
Gewoon even je verhaal kwijt en de medewerkers kunnen goed inschatten hoe ernstig de situatie is en wat een eventueel vervolgstap kan/ moet zijn.
Zie de bron voor meer info!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Je zou in overleg met de ouders contact op kunnen nemen met de huisarts, deze kent het gezin en kan de nodige hulp het beste inschatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje wat erg!

Het is natuurlijk afhankelijk van het probleem, welk hulp dit gezin nodig heeft. Ik zou adviseren om eerst naar de huisarts te gaan. Deze kan het gezin doorverwijzen naar de juiste instantie.

Dus het lijkt mij dat je haar voorzichtig voorstelt om morgen naar de huisarts te gaan. Desnoods biedt je aan om mee te gaan, of in ieder geval steunen. Dit moet je natuurlijk aleen doen als jij zelf wilt en kunt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Contact opnemen met de kinderbescherming vind ik op dit moment een te sterk middel, ik zal de ouder(s) adviseren eerst contact op te nemen met hun huisarts, die kan hun dan evt doorverwezen met maatschappelijk werk.
Trouwens toen ik nog jong was en kattekwaad uithaalde werd ik ook voor een middag of een hele dag opgesloten in min slaapkamer.
Ben er niet minder van geworden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat je dit moet rapporteren aan de politie die hebben een speciale dienst om kinderen op te vangen ik denk dat zij de sociale dienst op de hoogte brengen.Gelukkig heb jij dit deze keer gezien maar het is misschien nog voorgevallen of het gaat nog voorvallen.Aub denk aan dat kindje en zoek onmiddellijk hulp bij een instantie zoals de politie wie weet wat dat kind al allemaal meemaakte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De politie gaat rechtstreeks naar Jeugdzorg=kinderbescherming. Daar schieten die mensen niks mee op.
Gezinsbegeleiding vanuit maatsch werk, of GGZ. Of wie weet is er iets bijzonders met het kind: kinderarts.
Laat alles in eerste instantie via de huisarts lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien heeft u wel gelijk maar het gaat hier wel om een kind van 3jaar vind jij dat normaal op die leeftijd een kind opsluiten zou zelf persoonlijk dat kindje niet durven meegeven.Misschien ben ik aan het overdrijven ja dat kan maar liever te vlug handelen dan te laat je hoort zoveel verhalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier thuis een aspergerpuber rondlopen die op driejarige leeftijd zo'n 20 x per dag volstrekt hysterisch werd. Als je dan als ouder niet heel sterk in je schoenen staat, ga je er aan onderdoor. En dan heb je hulp nodig, en niet de politie. Dus InekevL: volstrekt mee eens. Dan moeten die ouders natuurlijk wel hulp aanvaarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja oke oke ik zal wel OVERREAGEREN sorry
Zo ie zo, is het raadzaam om dit te melden bij bureau Jeugdzorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezinshulp, of voorstellen aan diegene om naar een psycholoog te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat goed dat je ingreep! Er zijn teveel mensen met oogkleppen op. Contact opnemen met hulpinstanties. Politie kan bemiddelen en heeft de kanalen. Probeer later in de week ook 1 op 1 met buurvrouw te praten als je dat wilt. Dan blijf je betrokken bij de situatie, waar je wellicht behoefte aan hebt uit zorg voor het meisje.
13 jaar geleden
Heel goed van je dat je ingegrepen hebt, want zoals je zelf opmerkt: Dit kan inderdaad echt niet. En dat deze moeder hulp nodig heeft, is ook duidelijk.

Uiteraard kun je dit melden bij het meldpunt kindermishandeling (AMK). Alleen doet dit vaak geen goed aan de relatie met de buurvrouw. Je kunt (bij voorkeur in overleg met de buurvrouw) contact opnemen met het JGZ (jeugdgezondheidszorg) . Dit is het vroegere consultatiebureau dat nu door samenwerking is uitgebreid tot zorg voor kinderen van 0 - 12 jaar. Deze mensen zijn ook opgeleid om de juiste hulpverlening voor een gezin met opvoedingsproblemen in gang te zetten.

De uiteindelijke hulpverlening zal niet veel verschillen met een officiële melding bij het AMK of bij bureau jeugdzorg. De manier waarop de hulpverlening in gang gezet wordt is wel veel sympathieker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet overleggen met de ouders gelijk die kinder mishandeling site op zoeken dat ze snel aan de slag kunnen doe het snel!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou eerst met de ouders praten.
Van bureau jeugdzorg is nog niemand beter van geworden,die maken nog meer fouten dan dat die moeder misschien deedt en daarbij niemand weet wat de achterliggende gedachte van die moeder en daar kom je alleen achter als je met de moeder praat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf als kind werd ik ook opgesloten in de kelder als ik wat had uitgehaald na herhaalde waarschuwingen. Na een uurtje mocht eruit als ik weer tot bezinnig te komen. Ik heb er niets van overgehouden.

Om gelijk de politie in te schakelen of jeugdzorg of wat dan ook. Men dient met aangeven heel voorzichtig te zijn. Soms kan er dan meer ellende ontstaan.
Mijn advies hou het in de gaten voor een bepaalde periode en schakel een vertrouwenspersoon in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed dat je met de ouders in gesprek bent gegaan. De ouders zouden baat kunnen hebben bij een gezinscoach of een opvoedcursus. Dat soort zaken kan je via de huisarts of via het consultatiebureau vinden. Eventueel kan een maatschappelijk werker hulp bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als een moeder al helemaal radeloos en hopeloos en al helemaal van streek is en de kleine opsluit in de schuur dan heeft dat mens zelf hulp nodig. ik zou dit doorgeven aan vader en zeggen dat je het in de gaten houdt en als dit nog een keer voorkomt meteen jeugdzorg inschakelen..kan natuurlijk ook van kwaad naar erger worden of juist dat moeder er zo van geschrokken is dat ze dit niet meer doet maar je gaat geen kind van 3 jaar opsluiten in een schuur dan heeft die moeder wel een draadje los zitten.dat wekt ook angstgevoelens op voor een kind een soort fobie. is zeker niet goed voor een klein kind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed in iedergeval dat u ingegrepen heeft, kinderen gaan echt voor alles, met vader en moeder naar huisarts, of nu al bellen, in ieder geval al aangeven dat er iets niet in de haak is, aktie ondernemen. Zeker niet als je 3 bent, dan moet je je ouders blind kunnen vertrouwen. Sterkte.