Waarom moeten op veel internaten de wat oudere internen net zo vroeg naar bed als de jongeren?

De zoon van mijn vriendin is bijna 18 en moet daar al om half 9 op de kamer zijn en om uiterlijk 9 uur in bed liggen. Bij straf een uur eerder zelfs. Voor een 13 of 14-jarige vind ik dit nog wel reëel, maar toch niet voor een 18-jarige?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar dat scheelt geen 2 maanden meer.De regels zijn voor een ieder gelijk, ongeacht de leeftijd. Zo zit daar ook iemand die ondertussen al 20 is. Die gaat ook op die tijd, hij had laatst straf, ging een week lang om 8 uur met de kippen op stok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me dan een internaat uit de vorige eeuw. Of is het een internaat voor speciale gevallen?

Antwoorden (6)

Tja ik vind dat ook wel een beetje gek ja maar ik denk om jaloezie te voorkomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om verwarring en jaloezie te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt mij puur gemakzucht van de internaatleiding, het geeft rommelige situaties als de leerlingen op verschillende tijden naar bed moeten en er kan ruzie van komen. Verder is er lang lawaai als iedereen op een andere tijd naar bed gaat. Net als binnen gezinnen. Dus wordt voor het gemak maar het hele internaat op de zelfde tijd in bed geschoven.

Wat doet een man van 18 trouwens op een internaat? Wordt het niet eens hoog tijd voor de echte grote mensenwereld? Of is hij moeilijk opvoedbaar? Mijn ervaring is dat kinderen die tijdens hun tienerjaren zo kort gehouden worden, daarna alleen maar erger uit de bocht vliegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb jij echt het idee dat iedereen van 18 al man of vrouw is? Dan heb je het toch goed mis...ik heb zlef van 15 tot 18 in internaten gezeten en kan uit ervaring zeggen dat er ook een heleboel jongeren zijn met een ontwikkelingssachterstand op allerlei gebieden. Deze jongeren zijn soms pas rond hun 23ste klaar om het echte leven in te gaan en hebben daar veel intensieve hulp bij nodig. Je zegt uit jouw ervaring? Je kan niets in deze sector bagataliseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry maar ik reageer ook even (op Laura30 dan...). Ik vind het een goed antwoord...een +. Iemand van 18 is iig voor de wet volwassen. Je hebt gelijk als je zegt dat iemand daar voor een ontwikkelingsachterstand kan zitten en dat zo iemand dus een internaat nog nodig kan hebben. Maar om iemand van 18 met een ontwikkelingsachterstand te leren volwassen te maken dan zou je diegene dus verantwoordelijkheden moeten aanleren die een volwassene ook kent....dat is onder andere zelf bepalen wanneer je voelt dat je slaap hebt en hoeveel slaap je nodig hebt. Om half 9 op bed liggen als 18 jarige is wel erg vroeg. Dan kunnen ze wel zeggen dat ze dit doen om de kleineren onder hun niet wakker te houden of jaloers te maken maar iemand die geen slaap heeft maar toch verplicht op bed moet liggen houdt juist de kleineren wakker.
De 12 internaten waar ik ervaring mee heb werken niet zo, je stelling klopt dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom het op dat internaat zo'n regeling is, begrijp ik niet. De internaten die ik heb opgezocht hebben wel verschillende bedtijd uren.
Zie hieronder:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het meer te maken hebben met machtspositie, ze proberen je `te leren' wat je in de volwassen wereld moet kunnen maar tegelijkertijd houden je ze je erin tegen. Je moet vroeg naar bed en alles word als het ware voor je beslist.
Ze zullen het vast allemaal goed bedoelen maar het werkt vaak averechts.