Is het slecht voor de voetjes van een peuter als je hem/haar met tweedehands schoenen laat lopen?

Of voor de ontwikkeling van zijn voeten op lange termijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk je dat de prijs iets uitmaakt dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker weten, je betaalt voor schoenen die nieuw zo'n 50 tot 80 euri kosten op marktplaats rond een 10-tje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De prijs zegt niets over de staat/kwaliteit van de schoenen.

Het beste antwoord

Let bij het kopen van schoentjes waar je je peuter op laat lopen op de volgende dingen:

* Zijn ze stevig?
* Zijn ze makkelijk buigbaar? -> Neem de schoen tussen duim en wijsvinger en beweeg deze naar elkaar toe)
(Als het kind al langer loopt:
* Is de zool stevig genoeg?
* Kan er een vinger achter het voetje? Als dit meer is moet je het schoentje niet aandoen.
* Is het schoentje niet te breed / te smal?

Alsl aatste laat je je peuter er een paar stappen op zetten, dat kna je zien of ze ook lekker zitten. Neem van mij aan dat er een brulpartij ontstaat of dat de peuter resopluut gaat zitten als de schoenen niet lekker / fijn zijn.

Onthou dat alle voetjes anders zijn!

Om verder antwoord te geven of het slecht is?Ja, het kan slecht zijn, maar als je gewoon goed oplet op de loopstijl van je kind kun je optijd erbij zijn (Bv X-benen, O-benen of platvoeten) en er iets aan doen. Het kan natuurlijk ook een aangeboren iets zijn, dus het hoeft niet altijd aan de schoenen te liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Zolang de schoentjes nog stevig zijn en nog gewoon intact is er geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Als de schoenen gewoon heel zijn en passen is er geen enkele reden om geen tweedehands schoenen te dragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is altijd geleerd aan mijn generatie dat goede schoenen perse moeten.
Maar nieuwe schoenen, ook voor peuters zijn heel duur, en ze dragen ze maar even. Daarom denk ik dat tweedehands toch wel goedpassende schoenen te krijgen moeten zijn, en dat het ""slechtzijn"" wel mee zou vallen.
In huis lopen kinderen toch vaak op blote voetjes (heel goed) of op sokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op blote voeten lopen is alleen goed in gras of op zand of wat er op lijkt. Niet op een harde vloer. Helaas zijn goede schoenen wel duur, we hebben kinderen van 1,3,5 en dat kost handen vol ja.
Ja, dit kan zeer slecht zijn. Je kunt dit op twee niveau's zien: niveau 1: elk voetje en lichaam is uniek. Een schoen vormt zich naar dat voetje en lichaam. Het schoentje verslijt op sommige plekken meer en de zool zakt in. Bij een ander kind zou dit voor een slechte basis ontwikkeling van de voet, benen en rug kunnen zorgen. Het tweede niveau gaat een stap verder: met kinderen dien je vanaf het eerste jaar schoentjes van goede kwaliteit met een passende lengte en breedte maat de kopen. Tevens moeten ze iedere keer opnieuw gemeten worden en op een spiegel staan bij een speciaalzaak. Dit is advies van alle fysiotherapeuten. Ouders die dit niet doen (60%) werken aan een slechte basis voor het lichaam dat nog heel lang mee moet. Sorry voor die kinderen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was geen meningsvraag. Volgens mij is er geen enkel wetenschappelijk bewijs dat tweedehands, mits goed passend en stevig, slecht is voor kinderen.
tweedehandsschoenen zijn meestal nog gewoon goede schoenen.
alleen als ze door en door versleten zijn kan het schadelijk zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is niet slecht. Een goed passende schoen van een ouder broertje of zusje kan rustig doorgegeven worden aan een jonger kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ook met name voor de bron!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je absor :)
een schoen vormt zich naar een voetje en dit kan je niet resetten.

kortom, gedragen schoenen zijn al ingelopen. goede stevige schoenen van een niet te stug materiaal zijn altijd nog het beste (en helaas prijzig, maar wel een goede investering voor de onderdanen waar een kind een heel leven mee moet doen)

slecht hoeft het niet te zijn, maar waarom zou je besparen op iets belangrijks zoals goede nieuwe schoenen welke beter zijn voor een kind vraag ik me af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan haar beter op nieuwe schoenen laten lopen, doe er anders zooltjes in !
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tweedehands is best een optie voor kinderschoenen maar ... controle is noodzakelijk! Hoe ver zijn ze versleten? Hoe zit het met de buitenzolen? In hoeverre zijn deze versleten? Dit is in elk geval een reden om kinderschoenen niet via internet (eBay, Marktplaats enz...) te kopen want daar heb je (vooraf) geen controle. Dan ben je beter af met collega's, familie of vriendenkring ...

dit even over de steigheid waar iedereen het over heeft
Kinderschoenen moeten niet en mogen zelfs niet overdreven stevig zijn! De stevigheid gaat vaak ten koste van de soepelheid van de materialen. En stijve schoentjes lopen nu eenmaal niet makkelijk, alleen al omdat de kans op knellen hier of daar toeneemt! Blaren aan de voetjes zijn zowiezo een alarmsignaal van knellende schoenen. Heel onaangenaam!

bij bristol hebben ze trouwens leuke en niet te duuren schoentjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan wel, als de schoentjes niet zijn "ingelopen", maar dat zijn de schoentjes van peuters meestal eigenlijk niet.
Voor buiten zijn goede schoentjes prima, maar binnen is het veel beter om ze met blote voetjes te laten lopen, als de vloer warm genoeg is. Op een harde vloer kunnen peuters sokjes met anti-uitslipnopjes dragen. Of van die soepele dunne leren sokschoentjes, zonder harde zool.
Het is uiteindelijk veel beter voor kleine kinderen om zonder voorgevormde schoenen hun voetjes zich te laten ontwikkelen, hun spieren zelf het werk te laten doen.
Wanneer je de voeten in een model "kneedt" door voorgevormde schoentjes kan je dat vergelijken met het kind een corsetje aandoen om het ruggetje op een goede manier zich te laten ontwikkelen, maar ook dat laten we liever aan de rugspieren over.
In mijn 2-jarige opleiding voor voetverzorgster kwam dit nogal eens ter sprake, gezien wij kleine kinderen hadden.
Dus eigenlijk moeten we voetjes de kans geven om zich zelf te ontwikkelen, en als dat ergens niet helemaal goed gaat verlopen zijn voorgevormde schoentjes goed om te corrigeren. Laat hun spiertjes het werk doen, niet het schoentje. Maar voor buiten, prima.