Obsessie voor oma

Onze oudste dochter van 5 1/2 heeft een bijna ziekelijke obsessie voor mijn moeder. Ze ziet haar elke dag omdat ze daar tussen de middag vanuit school eet. Toch zit mijn dochter regelmatig thuis met een foto van mijn moeder op schoot vreselijk te huilen dat ze oma zo mist. Als ze toevallig eens bij oma logeert is het daarna nog veel erger Wat kun je doen aan zo'n situatie. Wij zitten met ons handen in het haar.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik vind het heel moeilijk om hier wat over te zeggen, maar het lijkt me ernstig genoeg om er eens met een psycholoog over te gaan praten.

Oei, dat is een lastige situatie. Praten jullie er met haar over? Kan ze zelf aangeven waarom ze oma zo mist? Het lijkt namelijk alsof ze meer gehecht is aan oma dan aan haar eigen moeder. Misschien is het een idee om eens een driegesprek te houden. Oma, mama en dochter. Vaak zitten kinderen met vragen die een eigen leven gaat leiden in hun hoofd. Wellicht kan het helpen om samen erover te praten. Het is ook goed dat oma duidelijk maakt dat zij haar oma is en niet meer dan dat. Ze mag niet de rol van een moeder spelen. (Wat sommige oma's wel eens doen).

Wat misschien helpt is je dochter vertellen (voorliegen) over het verleden van oma. Lang geleden at ze kleine kinderen op die bij haar kwamen logeren. ik wed dat uw dochtertje nóóit meer bij oma logeren wilt. Verzin dus iets schokkends.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100