Dochter van 5 woont na lange zaak bij haar moeder. Zij is niet in staat dit goed te doen. Wat zijn de kansen voor vader om wederom voogdij te vragen?

Moeder is niet in staat om deel te nemen aan de groei van onze dochter. Al 4 jaar in NL en kan ondanks alle cursussen en reintergratie trajecten niet in deelnemen aan de zaken die belangrijk zijn voor de onze dochter. Toen een half jaar geleden haar school vragen ging stellen waarom onze dochter altijd ontbrak op extra activiteiten. En mij ging bellen voor input van bvb bordjes voor schooldiner, passende schoenen voor gymles, heeft zij zonder overleg met school, nog mijzelf, samen met een sociaal werker van de gemeente onze dochter over geplaatst naar een nieuwe school. Daar heeft zij aangegeven gat er geen contact bestond met de vader, waardoor de inschrijving door ging. Uiteindelijk is wel uitgekomen dat dit niet had mogen gebeuren, maar dat een terugplaatsing meer schade zou opleveren voor onze dochter. Inmiddels is het al meerdere malen voorgekomen dat onze dochter niet op school verscheen, mama dacht ze was vrij, niet is opgehaald, mama was het even vergeten of mama stond bij school terwijl ze vrij was en volgens afspraak op papier bij mij verbleef. Buiten dat ik al lang ten einde raad ben, krijg ik nu ook deze signalen van onze dochter. Mijn advocaat zegt alleen dat ik al een hele goede regeling heb en dat hier binnen het NL-recht niets aan te doen is... Hopelijk zijn er toch mogelijkheden. Ik en onze dochter willen niet haar moeder buitensluiten, slechts zorgen dat zij zekerheden heeft. En daar hoort uiteraard ook haar moeder bij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (10)

Neem eens contact op met het consultatiebureau of de schoolarts en vraag naar de mogelijkheden van een huisbezoek door een interventieverpleegkundige. Zij kan verslag doen van hoe de zaken er voor staan met moeder en de thuissituatie. Naar aanleiding van die uitslagen is het goed in gesprek te gaan over waar de mogelijkheden voor u liggen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De argumenten die je noemt zijn toch behoorlijke argumenten. Hier in Nederland wint de moeder vrijwel altijd de voogdij. Als je je aantijgingen hard kunt maken met bewijzen en daardoor kunt aantonen dat moeder incompetent is dan zal je met een goede advocaat aardig kans maken. Het is wel moeilijk oordelen verder daar we het verhaal van moeders kant niet kennen en jij je eigen eventuele " tekortkomingen" niet zal vermelden. Maar objectief bekeken en er vanuitgaande dat jouw verhaal klopt moet je zeker meer kans hebben dan nu het geval is geweest. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voogdij kan alleen voor mensen die geen ouder zijn. Vrijwel alle vaders houden tegenwoordig het gedeelde ouderlijke gezag.
Waarschijnlijk heb je nog gewoon samen met de moeder het gezag. Voogdij bestaat niet voor ouders. Kennelijk heb je een omgangsregeling en wil je dat het gewone verblijf van je dochter bij jou komt te liggen. Dat kan alleen als het helemaal niet goed gaat met je dochter bij de moeder. Je hebt als ouder recht op informatie van de school en op inspraak over belangrijke beslissingen. Maak dit, desnoods met een brief van de advocaat, duidelijk aan de school. Als de school geen informatie wil geven, kun je een klacht indienen bij de inspectie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje wat lastig! Je kunt eens gaan praten met bureau jeugdzorg. Ik zal altijd blijven benadrukken dat je handelt in belang van je dochter en dat je haar moeder niet buitenspel wilt zetten (zet dit op papier of laat dit op papier zetten, dan kan er achteraf niet iets anders gezegd worden).
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ai, je verhaal bezorgt mij een gevoel van machteloosheid...
Wat is dat toch in deze maatschappij?? Zoveel mensen die handelen vanuit angst in plaats vanuit liefde en mededogen.
Heb je al eens een mediator/coach ingeschakeld voor een gesprek tussen jou en je ex? Mijn tip bij het zoeken naar een geschikte coach/ mediator: zoek iemand die ook op energetisch niveau werkt en die ook kijkt wat er op onderliggend niveau bij jullie speelt. Zoektermen: phoenix opleiding, nlp, opstellingen etc.
Gelukkig zijn uw kansen klein, zo niet nihil.
Alleen als men mishandeling of verwaarlozing vaststelt
van jullie dochter maakt u een kans.

U helpt moeder en dochter het beste om ze aan de nieuwe situatie te laten wennen door ze met rust te laten.

Geen wonder dat ze door uw toedoen een andere school
moest kiezen. Wat is uw volgende stap?

En nog een belangrijkere vraag, word die door liefde of door wrok en rancune gedreven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ItisILeClerc
13 jaar geleden
wat een misselijke reactie
-1 van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft u ook wat verwaarloosd nl. begrijpend lezen!! Zorg eerst dat je weet waarover je praat voordat je iemand zo veroordeeld!! Beneden elk niveau...
Het is duidelijk dat je hulp nodig hebt.

U kunt het Advies en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) anoniem bellen voor advies. Een medewerker van het AMK bespreekt de situatie met u en bepaalt wat de volgende stappen zijn. Als het nodig is kunt u een melding doen van kindermishandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie overige reacties en handel wat het beste is voor uw dochter.

Aannemende dat u een co-ouderschap regeling heeft. Kunt u zelf kontakt met de school opnemen en van hen alle relevante informatie opvragen. Heeft u een vermoeden dat de thuissituatie niet goed is. Sprake is van verwaarlozing of geen goed ouderschap dan kan u Buro Jeugdzorg inschakelen en vragen of zij de rhuissituatie willen onderzoeken.

Voor het overige kunt u maximaal gebruik maken van uw omgangsregeling. Zelf activiteiten met uw dochter ondernemen en met uw Ex vrouw in overleg gaan.

En als eerder gemeld; wrok is een slechte raadgever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken ook zo iemand ongeveer zelfde schuitje!
Is ze bij een van die gezinsvoogden die opletten daar moet je het aan vertellen! En als je je advocaat niet vertrouwd meteen ontslaan zou ik zeggen hij staat er voor jou niet voor haar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je advocaat kan wel meer zeggen, maar als de bestaande regeling niet werkt lijkt het mij normaal dat je advo je ex hier op kan wijzen.
haalt dit niets uit dan kan je naar de rechter gaan en kan je ex zich daar verantwoorden (als er kinderen in het spel zijn zit er altijd iemand bij van jeugdzorg)

ik weet niet waarom het vorige verzoek van (gezamenlijk?) voogdij (neem aan gezag) is afgewezen, maar als de situatie niet veranderd is maak je weinig kans.

als je het kind erkent hebt heb je ook recht op informatie.
je advo kan je ex hierop wijzen en je het adres van de school geven. hier ben je vrij om een informatief gesprek aan te gaan. en kunnen ze je op de hoogte houden van activiteiten zodat je je gezicht kan laten zien en betrokken bent.

als je ex alleen gezag heeft word het lastiger. de school hoeft jou dan geen info te verschaffen over de gang van zaken mbt jullie kind.

wel kan je je ex een aangetekende brief sturen met de feiten zoals ze jou bekend zijn (niet ophalen, te laat ophalen, niet naar school brengen etc) valt er dan nog een soortgelijke actie kan je zorgmelding maken bij de jeugdzorg. dit kan alleen als je dit je ex hebt laten weten!
zorgmelding maak je ook bij jeugdzorg.

ik vind het vreemd dat je advocaat zich afzijdig lijkt te houden hierin. of je de reden hiervan bekend is weet ik niet, maar je kan het je advocaat natuurlijk wel vragen aangezien hij hier meer in kan betekenen dat wat hij/zij nu doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een lastige situatie inderdaad. De moeder er wel in willen betrekken (wat op zich natuurlijk heel goed is), maar dat ze eigenlijk niet in staat is goed voor jullie dochter te zorgen. Waarom zei uw advocaat dat er binnen het Nederlandse recht niets aan te doen is? Daar moet hij/zij toch argumenten voor gehad hebben? Want dit klinkt toch als een (lichte) vorm van verwaarlozing. Als uw advocaat er niet uit komt, dan is het naast het zoeken van extra hulp wellicht verstandig alsnog een andere advocaat te zoeken. Want het kan niet dat hier niets aan te doen is. Misschien kan een site als www.advocatenvinder.nl dan helpen.

Heel veel sterkte in ieder geval!

Nina