Hoe krijg je een meisje van 4 (hoogbegaafd en hoogsensitief) van de speen af?

Ze is verknocht aan dat ding, van mij (ik pas daar 3 jaar lang 3x in de week op) mag ze hem alleen met slapen gaan. Maar ze maakt van iedere gelegenheid gebruik om hem in te doen.. Bijvoorbeeld ze is ''verdrietig, of verlegen, of moe, of ziek'' zegt ze dan.
Het begint nu echt drammen te worden en de ouders geven daar dan ook aan toe.
Het vervelende is dat ze echt grenzen overschrijdt om haar zin te krijgen..
Wat is een 'normale' leeftijd om de speen af te wennen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

HSP en hoogbegaafd maakt niets uit denk ik.

kinderen zijn allemaal slim als ze ontdekken dat de aanhouder wint. in dit geval zijn het helaas niet de ouders maar het meisje zelf.
krijg je dan verzet van je ouders gooi je alles in de strijd als je de wetenschap hebt dat ze vroeg of laat tóch zullen zwichten.
een soort endurance race waarbij je alles in de strijd kan gooien (heeft ze het overgeven al ontdekt? dit is wel zo effectief bij de meeste ouders!) :)

een 'normale' leeftijd bestaat niet. maar als de 'grote mensen' tanden doorbreken is het een heel goed moment (mondspieren, praten, tanden, kaakstand, het kan veel nare gevolgen hebben)

je kan het meisje er vanaf helpen maar dan moeten alle neuzen 1 kant op staan en consequent zijn ipv toegeven. voor het meisje is het makkelijker als er motivatie tegenover staat in de vorm van een beloning.

in principe heb je alleen de speen en de vuilcontainer nodig (en waarschijnlijk veel geduld, oordopjes begrip en steun van de ouders in dit geval) :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen dank, het is helaas niet concreets maar wellicht kan je de ouders wijzen op het effect van de speen (spraak moeilijkheden door slappe mondspieren, verkeerde stand van het vaste gebit) vond de optie om de speen aan en ballon te maken zelf helemaal geweldig! (als de ouders dat vinden moeten ze wel uit pure zelfbescherming eventuele reserve exemplaren erbij hangen zodat ze niet nog eens zwichten) :)

Andere antwoorden (14)

Waarom gebruiken ze de fopspeen? Omdat ze het lekker vinden. De oorzaak ligt het dus in het lekker vinden. Doe er dus zout of peper overheen ;) Ze spuugt het meteen uit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het eens met haar te belonen voor een periode,dat ze hem uit laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoorde laatst iets leuks als oplossing hiervoor.
Het is tijd dat de speen naar de nachtelfjes of feeën moet, omdat zij hem nodig hebben om andere kindjes mee gerust te stellen. En het meisje is nu oud genoeg om zonder speen te kunnen, heeft de fee laten weten. Dan kan je er een heel verhaal omheen maken zodat het meisje uit zichzelf de speen af wil staan en zelfs nog een avondje lang opblijven en de speen versieren of aan een ballon op laten in de lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
super antwoord! (kan helaas nog niet plussen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het werkt echt, via via hoorde ik dit verhaal en die kinderen hebben het er nog bijna dagelijks over, ze vertellen aan iedereen dat de speen niet meer nodig is want die heeft de fee! haha
Kristal
13 jaar geleden
wat een leuk idee! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werkt echt! Wij hebben haar de speentjes aan Sinterklaas laten geven. Nooit meer naar gevraagd, terwijl ze daarvoor dagelijks speende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, dit verhaal heb ik jaren terug voor mijn zoontje verzonnen omdat we hem niet van zn speen afkregen. Ik bedacht hem als afgeleide van de tandenfee! Ik heb hem aan vele als tip gegeven. Leuk dit hier te lezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat een hoogbegaafd kind dit gelooft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, kinderen hebben een grote fantasie, dit heeft niks met hoogbegaafdheid te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, bij de hoogbegaafde dochter van een vriendin van me werkte het prima. Zelfde verhaal.
Waarom de speen afpakken? kinderen overgroeien dat vanzelf.
Laat het gewoon zijn natuurlijke gangetje gaan, dan krijg je een geestelijk gezonder kind.
Je vraagt, wat is een normale leeftijd om de speen af te wennen... De goede leeftijd is wanneer het kind er geen behoefte meer aan heeft, wat zal gebeuren rond de leeftijd dat ze meer in contact komt met leeftijdgenoten die ook de speen niet meer gebruiken. Geen strijd, geen machtspelletjes, klaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De speen niet verlenen op gewenste tijdstippen en afpakken komen in principe op hetzelfde neer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee Reistebrein, sommige kinderen blijven aan de speen als ze niet een handje "geholpen"worden!
En de speen mag je dan best afpakken of niet meer geven. Zeker als ze al 4 jaar zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kind van een kennis van me had nog een speen met 7!!! jaar.
niet overdag, en ontkennen natuurlijk die speen, maar thuis met bekenden en in bed zat altijd die tutter erin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sta er echt van te kijken hier, dat dit antwoord meer minnen heeft dan plussen. Bijna angstaanjagend,
Dus het kind van je kennis had nog een speen met 7 jaar? So what, als dat kind dat op prijs stelt. Wat maakt het in hemelsnaam uit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kind dat op 10 jarige leeftijd nog duimt daar zal je ook mensen over horen! En ook een kind dat met 4 jaar nog een speentje heeft. Je leert kinderen toch ook op de pot te zitten? Eerst willen ze dat ook nog niet maar nadat ze een tijdje zonder luier en dus ook zonder poepbillen rond hebben gelopen willen ze die luier echt niet meer aan. En hetzelfde geld voor de speen. Op een gegeven moment moeten ze dat afleren en als je gewoon consequent bent dan hebben ze daar echt geen moeite mee en is het binnen een paar dagen over, maar als je maar in blijft geven dan gaan ze op den duur erg vervelend doen om hun zin door te drammen. En dat houdt dan echt niet op bij het speentje, maar gaat door bij alles wat ze wel of niet willen.
Iets zuurs eroverheen doen dan hoeft ze hem gelijk niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkt voor ieder kind anders. Belangrijkste is dat je echt even moet DOORBIJTEN en volhouden (zoals bij veel dingen met kleine kids). Zie vaak dat ouders toch excuses zoeken (ze vindt hem zooo lekker, het is zooooo'n drukke tijd geweest, ik vind het zoooo zielig), maar ik vind het echt een kwestie van gewoon DOEN. Dat merk ik uit eigen ervaring (ook met andere dingen): iets waar je heel erg tegenop ziet, kan best meevallen. Als je het maar gewoon probeert en consequent bent/blijft.

Onze jongste gaf ik een nieuwe (grotere) speen. Hij vond hem te groot en wilde hem niet meer ("ik moest een nieuwe kopen"). Heb hem gezegd dat ik geen andere speen had en dat hij maar moest proberen zonder speen te gaan slapen. Heeft ie gedaan en ging eigenlijk meteen goed. Sindsdien zijn we van de speen af. Nu is dit wel een schoolvoorbeeld van hoe je er makkelijk vanaf komt, daar ben ik me van bewust. Gelukkig zijn we met onze jongste gezegend met een makkelijk kind.

Andere methodes die ik wel eens heb gehoord:
- Achterlaten bij de tandarts (beetje verhaal van maken, tandarts moet wel even meespelen)
- "We zijn hem kwijt!?" en dan met z'n allen het heeeeeele huis afzoeken. Als dan niet gevonden: jammer, jammer, moeten we maar proberen zonder speen te gaan slapen
- bij spenen die nog wel eens kapot gaan: dit is de laatste speen, als deze kapot gaat hoef je geen speen meer.

Deze voorbeelden heb ik vernomen bij verschillende leeftijden. Ik ben zelf voorstander om de kids niet te lang met speen te laten lopen. Niet goed voor de tanden (bij sommige kinderen kun je het speengebruik echt zien) en ook geen gezicht als de kinderen ouder worden (eigen mening). Bij ons was het op een bepaald moment ook de regel dat de speen alleen in bed of bij lange afstanden in de auto gebruikt mocht worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een idee op het puntje eraf te knippen, dat zit er geen lucht meer in en is het lang niet zo lekker om op te zuigen. Verder kost het voor de kinderen meer moeite om hem in je mond te houden, omdat je hem plat zuigt. Iedere week een heel klein stukje eraf knippen, totdat ze niet meer wilt of totdat de speen bijna op is. Dan zeg je de speen is op!!
Het is overigens ook een mooie leeftijd op te stoppen, wij houden altijd de leeftijd aan tot ze naar de basisschool gaan! (ik als peuterjuf)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees hierboven goede ideeen. Vooral Pimmeisjes verhaal is leuk!
Maar: het allerbelangrijkste is dat je dat met de ouders afstemt. Zolang zij iedere keer toegeven aan de grillen van hun dochter is het haast vechten tegen de bierkaai!
De ouders komen ws moe van het werk en hebben geen zin meer in gezeur over een speen.

Ik ben geen voorstander van te lang rondlopen met de speen overdag. Ik vind dat een kind van 3 overdag niet meer met een speen moet rondlopen. Het is ook slecht voor het gebit.
Tegen de avond als ze moe is misschien nog een uurtje en dan in 's nachts in bed.

Als de ouders het wel best vinden kun je proberen onderscheid maken tussen "bij jou" en "thuis".
Bij jou geen speen meer, Bouw het af. Wees consequent geef niet toe, even volhouden.
In de tijd dat ik in de kinderopvang werkte hebben mijn collega's en ik zo menig kind van de speen "afgeholpen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit een hoop tegenstrijdigheid in jouw vraag.

Als dat kind echt hoogbegaafd is, dus heel intelligent is, dan zou ze heel goed moeten begrijpen dat een speen niet meer bij haar leeftijd past.

Ik zie dat bij mijn kleindochter, ook 4 jaar, ook heel intelligent, ook erg gevoelig.
{{{De stempels van hoogbegaafd en hoogsensitief krijgt ze gelukkig (nog) niet.}}}
Maar ze snapt heel goed dat ze van mij maximaal 3 snoepjes krijgt en nooit meer. "Ik krijg zeker geen snoepje?" zegt ze dan. En is tevreden met "nee". Want de regel is duidelijk en die begrijpt ze

De vraag is hoe ver jouw bemoeienis met de opvoeding gaat. Je bent de oppas, niet de ouder. Als ze bij jou is, moet ze zich aan jouw regels houden. Dat is dus zonder speen. Net als op school. Daar is die niet in de buurt en ook niet waar jij bent. Die regel kan duidelijk zijn en kan ze best begrijpen. Hoogbegaafd of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je ervaring met/kennis over hoogbegaafde kinderen? uit je eerste alinea vermoed ik van niet. het gaat er helemaal niet om dat ze het begrijpt of niet. voor het willen van een speen is dat begrip volstrekt niet relevant. verder ben ik het wel eens met je verhaal. kinderen kunnen verschillende regels van verschillende mensen vanaf een jaar of 2 tot 3 prima scheiden. omdat onze dochter bij oma veel meer mocht dan thuis hebben we dat opgelost door vanaf het begin erop te hameren: als oma er is luister je naar haar, als wij er zijn luister je naar ons. het heeft een paar maanden geduurd, maar daarna snapte ze prima het verschil. ze weet dan wat ze kan verwachten bij een bepaald persoon dus zolang je daarin consequent bent. dat was makkelijker dan oma's gedrag te corrigeren ;)
Kristal
13 jaar geleden
ja, en zoveel leuker ook !! Zowel voor oma en kleinkind én jullie, heerlijk toch om te weten dat die kleine van je wordt verwend bij oma, en dat ze weet dat dat alléén bij oma's en opa's mag. ;-)
gewoon smerig spul erop en klaar is kees! heb ik ookgedaan met mijn zoontje zon speciaal spul gekocht bij de apotheker. erop doen en hij begon spontaan braakneigingen te krijgen, beetje zielig, maar zo leren ze het wel af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Je had hem ook je avatar kunnen laten zien en zeggen: kijk, zo ga je eruit zien als je je fopspeen houdt... sorry, grapje, kon het even niet laten ;-))
Toch is het zo dat je het met erg intelligente kinderen vaak wel heel goed kunt aanpakken op een andere manier dan bij andere kinderen. Je kunt ze uitleggen dat het niet goed is voor de tanden, en dat het niet netjes is om met een speen in je mond te praten. Je kunt haar "bondgenoot'maken en zorgen dat je samen een plannetje bedenkt hoe ze van haar speen afkomt. Vraag haar vooral ook naar haar ideeen en maak een tijdsplanning. Als je tussendoelen maakt, heb je elke keer iets te vieren als zo;n doel behaald is (een versierd rietje in de ranja bijvoorbeeld.
Ik heb bij mijn oudste dochter op een gegeven moment een bedje voor de speen gemaakt (een boterbakje met een zacht lapje) Dan lag de speen nog wel op haar kamer, maar in een eigen bedje. En ze kreeg een knuffel die ze zelf mocht uitzoeken, en die ze Knofje de zonderspeenhond heeft genoemd. Ze was toen wel net 3, ik denk dat een bedje voor een speen misschien wat te kinderachtig wordt voor een kind van 4.
Het is wel in eerste instantie een taak van de ouders en niet van jou, maar je kunt ze natuurlijk wel helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
aach... Knofje de zonderspeenhond... wat lief :-)
Ik vind een kind van twee al te oud voor de speen, zeker voor overdag.
Ik heb als logopediste veel ervaring gehad met de behandeling van kinderen die spraakstoornissen hadden als gevolg van speenzuigen. Het waren vaak kinderen die daardoor minder praatten en een minder goede taalontwikkeling hadden. Ook veroorzaak je mondgewoonten die het hele verdere leven van invloed kunnen zijn.
Het is een slim meisje, ga ermee in gesprek. Leg haar de gevolgen voor als ze hiermee door blijft gaan: vooruitstaande tanden, slissen, mondademen, slome uitdrukking in het gezicht en daardoor slappe gelaatsspieren, al met al geen aantrekkelijk vooruitzicht. Vertel haar maar dat veel mensen/kinderen slissende kinderen dom vinden klinken, hoe oneerlijk ook.
Maar hoe dan ook, de verantwoordelijkheid ligt hierbij bij de ouders, en die zullen zelf ervan doordrongen moeten zijn dat het moet stoppen. Consequent doorpakken en rustig afbouwen is de enige manier, maar zorg ervoor dat het meisje zelf de informatie heeft waarom het moet (leg het wel op haar niveau uit).
Lukt het niet, ga hiermee dan naar een logopediste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is maar 1 echt antwoord op je vraag: het is aan de ouders om daarover te beslissen, niet aan de oppas. Bespreek met de ouders waarom jij je er druk over maakt, en wat je nodig hebt om de opvoedingslijn van de ouders te kunnen volgen. Kun je niet (meer) achter hen staan, zoek een ander oppasadres.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mijn kinderen was 1, 2 jaar een heel normale leeftijd om van de speen af te wennen.

Wat ik deed, was de speen verstoppen, en hem alleen savonds geven in bed. "Hij is kwijt! Ik weet het niet hoor". En dan gewoon verder gaan met mijn eigen dingen. En net doen alsof je gek bent. Week of wat volhouden en ze is het afgeleerd voor overdag, en hetzelfde kan je doen voor in bed af te wennen ;).

Verstoppen als ze even niet kijkt, want anders heeft ze het zo door en kan je opnieuw beginnen :(

Geduld hebben én consequent zijn, dat is het allerbelangrijkste

Toegevoegd na 1 minuut:
maar ik vind wel, dat je dat wel met de ouders zelf moet bespreken of ze dat ook een goed idee vinden, want als jij daarmee begint, moeten hun dat ook gaan doen én volhouden uiteraard, anders is het gewoon een nutteloze bezigheid en ben je voor jan *** bezig.

Toegevoegd na 4 minuten:
oh en als ze begint te huilen of weetikwat, afleiding geven ;). Blijkbaar ziet ze de fup als troost... en die troost moet eigenlijk van haar ouders komen en niet van die fup zelf. Dus moet je op zoek gaan naar een andere manier van troosten, wellicht een knuffel ofzo (een pluche kan ook, maar een menselijke is ook erg fijn voor een kindje).